Σχεδίασμα Υπαρξιακής Αισθητικής


Δημοσιευμένα: Sep 30, 2024
Λέξεις-κλειδιά:
Φιλοσοφία Αισθητική
Ιωάννης Θεοδωρόπουλος
Περίληψη

Η αισθητική της υπαρξιακής λογικής, είναι απόλυτη, επανερχόμαστε σ΄ αυτό,  με την έννοια ότι δεν στηρίζεται σε κανενός είδους δεκανίκια, πολιτικά, οικονομικά ή άλλα. Αυτή η αισθητική είναι δυνατή όχι μόνο λόγω της ύπαρξης του καλλιτέχνη, αλλά πρωτίστως εξαιτίας της πρωταρχικής ικανότητας της «λογικής ύπαρξης» να την γεννά. Προκύπτει η αισθητική αυτή ως δημιουργική επίδοση της λογικής ύπαρξης, δεν έχει αφ΄ εαυτής καμία οντότητα. Δεν πρόκειται εδώ για προσβλητική Reduktion της αισθητικής, για σχετικοποίησή της, για υποβάθμιση και παραπομπή της σε  μια τυφλή υπαρξιακή δύναμη. Πολύ περισσότερο αφορά την επανασύνδεσή της με την χυμώδη υπαρξιακή χώρα, από την οποία προέρχεται και αντλεί νόημα, υπερβαίνοντας την  ψευδο- αυτοτέλειά της.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Articles
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Bollnow, O. F. Anthropologische Pädagogik, Tamagawa 1972.
Bollnow, O. F., Lebensphilosophie und Logik, in: Zeit. Für philos. For-schung, Bd. 34/1980,Heft 3,S.423-440.
Bollnow, O.F., Studien zur Hermeneutik Band II: Zur hermeneutischen Logik von Georg Misch und Hans Lipps, Freiburg/München 1983,
Brumlik, M., Das Leben ist zu schwer für uns, in: Die Zeit,05.12.2019.
Γκόγκας,Ν., Η φιλοσοφική αισθητική στην εποχή των ιδεολογιών. Απολογι-σμός με αφορμή την έκδοση ενός νέου βιβλίου, στο: http://olympias.lib.uoi.gr/Ανάκτ.13.12.2019).
Aρχ. Γοντικάκης, Β., Ομιλία στο Βελλίδειο Συνεδριακό Κέντρο, Θεσσαλο-νίκης, 26.05.2014.
Δήμου, Α., Η κατανόηση ως ανοιχτότητα κατά τον Μάρτιν Χάιντεγκερ, Αθή-να-Γιάννινα 1995.
Ελύτης, Ο., Ανοιχτά χαρτιά, Αθήνα 2009.
Hegel,G., Η επιστήμη της Λογικής, μετ. Γ.Τζαβάρα, Αθήνα-Γιάννινα 1991.
Heidegger, M., Sein und Zeit, Tübingen 1972.
Heidegger, M., Über die Ursprung des Kunstwerks, Ditzingen/ Stuttgart 1986 (Reclam).
Gadamer,H.G., Der Kunstbegriff im Wandel. In: Hermeneutische Entwürfe Tübingen 2000, 145-160.
Giel, K., Studie über das Zeigen. In: O.F. Bollnow u.a.,, Erziehung in anth-ropologischer Sicht, Zürich 1969, 51-75.
Θανάσας, Π., Η τέχνη ως οντολογία. Ο Heidegger για την προέλευση του έρ-γου τέχνης, στο: https://thanassas.gr/42_art_el.pdf . Ανάκτ. 09.12.2019.
Θεοδωρόπουλος,Ι.Ε., Κ.Giel: Σπουδή για το δεικνύειν, Ελληνοχριστιανική Αγωγή 358(1988), 5-10.
Θεοδωρόπουλος, I.E., Ατόπημα. Η ύπαρξη ως απολωλός, Αίγιο 2020.
Jaspers, K., Einführung in die Philosophie, München 1955.
Κανελλόπουλος. Π., Ιστορία του ευρωπαϊκού πνεύματος, τομ. VIII και IX, Αθήνα 1976.
Κούτρας, Δ., Η ουσία του έργου τέχνης κατά Μartin Ηeidegger, στο: Αισθη-τική και θεωρία της τέχνης, επιμ. Π. Χριστοδουλίδης, Αθήνα 1994.
Λιούτας, Θ., Υπαρξισμός και Τέχνη. Μέρος Β΄. Η εδραίωση στο εικαστικό τοπίο της Ευρώπης, στο: http://www.artcoremagazine.gr/11.10.2018/Ανάκτ. 15.12.2019.
Άγ.Μάξιμος Ομολογητής , Φιλοσοφικά και θεολογικά ερωτήματα, μετ. Σα-καλή, Αθήνα 1978 (Απ. Διακονία).
Morat, D., Von der Tat zur Gelassenheit. Konservatives Denken bei Mar-tin Heidegger, Ernst Jünger und Friedrich Georg Jünger, 1920-1960, Göttingen 2007 (Wallstein).
Plessner, H.,(a), Anthropologie der Sinne, in: Gesammelte Schriften Bd.III, Frankfurt a.M. 2003, 51-58 (stw).
Plessner, Η.,(b) Ausdruck und menschliche Natur, Bd. VII., Frankfurt a.M. 2003, 201-388(stw).
Theodoropoulos, I. E., Studie über das Pfeifen, Pädagogische Rundschau 5/2000, 593-604.
Theodoropoulos,I.E., Die „Tsak-ismata“: Eine philosophisch-pädagogische Studie des „Ich«, Pädagogische Rundschau 59/2005,343-356.
Τζωρτζόπουλος,Δ., M.Heidegger (1889-1976). Αλήθεια: διαλεκτική συγκά-λυψης και αποκάλυψης, στο
Ανάκτ. 10.12.2019.
Schleger, F. - Kozljanic, R.J., Philosophie des Lebens. Eine Μanifestation, München 2018,205-232 (Albuner Verlag). Το αυτό κείμενο περιλαμ-βάνεται και στο: «Όμμασιν άλλοις. Ommasin allois“, Essen 2014, 41-70 (Oldib Verlag).
Schulz, W., Philosophie in der veränderten Welt, Stuttgart 1993 (6η εκδ.), 103.