Parental influence over secondary teachers’ grading


Published: Dec 1, 2022
Keywords:
parental involvement parental influences marking in secondary education types of parental behavior secondary teachers
Αντιγόνη Άλμπα Παπακωνσταντίνου
https://orcid.org/0000-0002-2296-8886
Abstract

The present study tries to understand the ways that parents use to affect secondary school teachers’ grading. The theoretical framework begins with the determination of teachers social role into school, which is perceived as a field of action, and concludes with the description and determination of parental involvement in secondary education. The analysis of twenty secondary teachers’ interviews, realized within focus groups formed according to their scientific specialization, reveals that parents influence teachers’ grading. According to participating teachers, parents intervene, exercise pressure or try with different ways to influence and ameliorate their children grades. The degree of the effective influence on teachers’ grades depends on multiple and complex factors concerning all implicants and appears to be different from case to case.  

Article Details
  • Section
  • Articles
Downloads
Download data is not yet available.
Author Biography
Αντιγόνη Άλμπα Παπακωνσταντίνου, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών

Επίκουρη Καθηγήτρια Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης, Παιδαγωγικό Τμήμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Φιλοσοφική Σχολή, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών

References
Antonopoulou, K., Koutrouba, K., Babalis, T. (2011). Parental involvement in secondary education schools: the views of parents in Greece, Educational Studies, 37 (3), pp. 333-344, doi: 10.1080/03055698.2010.506332.
Ballion, R. (1982). Les « consomateurs » de l’école. Paris : Seuil
Bourdieu, P. (1992), Μικρόκοσμοι, τρεις μελέτες πεδίου, Αθήνα: Δελφίνι.
Bourdieu, P. & Passeron, J.-C. (1970). La réproduction. Eléments pour une théorie du système d’enseignement. Paris : Ed. Minuit
Bryman, A. (2017). Μέθοδοι Κοινωνικής Έρευνας. Αθήνα: Gutenberg
Costa, M. & Faria, L. (2017). Parenting and parental involvement in secondary school: focus groups with adolescents’ parents, Paidéia, 27 (67), pp. 28-36. doi: 10.1590/1982-43272767201704
Creswell, J. (2016). Η έρευνα στην εκπαίδευση. Αθήνα: Ίων
Dubet, F. (2002). Le déclin de l’institution. Paris : Seuil
Dubet, F. & Martucelli, D. (1996). A l’école : Sociologie de l’expérience scolaire. Paris : Seuil
Duru-Bellat, M. (2006). L’inflation scolaire. Les désillusions de la méritocratie. Paris : Seuil
Gayet, D. (1999). C’est la faute aux parents. Les familles et l’école. Paris : Syros
Goffman, I. (1974). Les rites d’interaction. Paris: Ed. Minuit
Hill, N. E. &Tyson, D. F.(2009). Parental involvement in middle school: a meta-analytic assessment of strategies that promote achievement. Developmental Psychology, 45 (3), pp. 740-763. doi: 10.4300/JGME-D-12-00156.1.
Παπακωνσταντίνου, Α.Α. (2022). Διδάσκοντας δημοκρατικές αρχές σε περίοδο «κρίσης»: εμπειρίες διδακτικής πράξης. Επιστήμες της Αγωγής, 1/2022, σσ. 165-178.
Παπακωνσταντίνου, Α.Α. (2015). Οι γονείς των μαθητών στην κοινωνιολογική έρευνα. Ένα θεωρητικό και μεθοδολογικό πλαίσιο. Στο: Θάνος, Θ. (επιμ.), Η Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης την Ελλάδα, Αθήνα: Gutenberg, σσ. 568-579
Papakonstantinou, A.A. (2013). Les parents et l’école. Etude contrastive des rapports dans un contexte d’hétérogénéité culturelle. Bruxelles : Peter Lang
Παπακωνσταντίνου, Π. (2021). Βαθμολογική επιείκεια και αξιοκρατία στο σχολείο: μία αντιστρόφως ανάλογη σχέση. Στο: Πολέμης Ι., Μπρούζος, Α., Βογιατζόγλου, Α. & Γεωργακόπουλος, Δ. (επιμ.), Δώρα Σεμνά. Τόμος τιμητικός για την Καθηγήτρια Μ. Καρπόζηλου. Θεσσαλονίκη: University Studio Press, σσ. 521-537
Τσιώλης, Γ. (2014). Μέθοδοι και τεχνικές ανάλυσης στην ποιοτική κοινωνική έρευνα. Αθήνα: εκδ. Κριτική
Wilder, S. (2014). Effects of parental involvement on academic achievement: A meta-synthesis. Educational Review, 66(3), pp.377-397