Γονικές επιρροές στη βαθμολόγηση των μαθητών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης


Αντιγόνη Άλμπα Παπακωνσταντίνου
https://orcid.org/0000-0002-2296-8886
Resumen

Το άρθρο αυτό επιχειρεί να κατανοήσει τους τρόπους με τους οποίους οι γονείς των μαθητών επηρεάζουν τη βαθμολόγηση των εκπαιδευτικών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Κατά τη θεωρητική πλαισίωση της έρευνας προσδιορίζεται ο κοινωνικός ρόλος των εκπαιδευτικών της δευτεροβάθμιας ως δρώντων στο σχολείο, το οποίο εκλαμβάνεται ως πεδίο δράσης και αλληλεπίδρασης, και στοχευμένα περιγράφεται η γονική εμπλοκή στο γυμνάσιο και το λύκειο. Έπειτα, μέσα από μία θεματική ανάλυση  ημιδομημένων συνεντεύξεων με ομάδες εστίασης, τις οποίες απαρτίζουν είκοσι εκπαιδευτικοί ποικίλων ειδικοτήτων της δευτεροβάθμιας, εκτίθενται οι απόψεις των συμμετεχόντων, σχετικά με τους τρόπους, με τους οποίους οι γονείς των μαθητών εκδηλώνουν το ενδιαφέρον τους για τους βαθμούς των παιδιών τους, καθώς επίσης και σχετικά με τα μέσα που χρησιμοποιούν, προκειμένου να ασκήσουν επιρροή στο βαθμολογικό έργο των εκπαιδευτικών. Όπως διαφαίνεται, οι εκπαιδευτικοί επηρεάζονται από τις παρεμβάσεις, τις επαφές ή την πίεση για τη βέλτιστη δυνατή βαθμολογία που ασκούν οι γονείς, ενώ το μέγεθος της επιρροής αυτής εξαρτάται από σύνθετους και ποικίλους παράγοντες, που αφορούν περιπτωσιολογικά σε όλους τους εμπλεκόμενους στη διαδικασία της βαθμολόγησης.

Article Details
  • Sección
  • Articles
Descargas
Los datos de descargas todavía no están disponibles.
Biografía del autor/a
Αντιγόνη Άλμπα Παπακωνσταντίνου, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών

Επίκουρη Καθηγήτρια Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης, Παιδαγωγικό Τμήμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Φιλοσοφική Σχολή, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών

Citas
Antonopoulou, K., Koutrouba, K., Babalis, T. (2011). Parental involvement in secondary education schools: the views of parents in Greece, Educational Studies, 37 (3), pp. 333-344, doi: 10.1080/03055698.2010.506332.
Ballion, R. (1982). Les « consomateurs » de l’école. Paris : Seuil
Bourdieu, P. (1992), Μικρόκοσμοι, τρεις μελέτες πεδίου, Αθήνα: Δελφίνι.
Bourdieu, P. & Passeron, J.-C. (1970). La réproduction. Eléments pour une théorie du système d’enseignement. Paris : Ed. Minuit
Bryman, A. (2017). Μέθοδοι Κοινωνικής Έρευνας. Αθήνα: Gutenberg
Costa, M. & Faria, L. (2017). Parenting and parental involvement in secondary school: focus groups with adolescents’ parents, Paidéia, 27 (67), pp. 28-36. doi: 10.1590/1982-43272767201704
Creswell, J. (2016). Η έρευνα στην εκπαίδευση. Αθήνα: Ίων
Dubet, F. (2002). Le déclin de l’institution. Paris : Seuil
Dubet, F. & Martucelli, D. (1996). A l’école : Sociologie de l’expérience scolaire. Paris : Seuil
Duru-Bellat, M. (2006). L’inflation scolaire. Les désillusions de la méritocratie. Paris : Seuil
Gayet, D. (1999). C’est la faute aux parents. Les familles et l’école. Paris : Syros
Goffman, I. (1974). Les rites d’interaction. Paris: Ed. Minuit
Hill, N. E. &Tyson, D. F.(2009). Parental involvement in middle school: a meta-analytic assessment of strategies that promote achievement. Developmental Psychology, 45 (3), pp. 740-763. doi: 10.4300/JGME-D-12-00156.1.
Παπακωνσταντίνου, Α.Α. (2022). Διδάσκοντας δημοκρατικές αρχές σε περίοδο «κρίσης»: εμπειρίες διδακτικής πράξης. Επιστήμες της Αγωγής, 1/2022, σσ. 165-178.
Παπακωνσταντίνου, Α.Α. (2015). Οι γονείς των μαθητών στην κοινωνιολογική έρευνα. Ένα θεωρητικό και μεθοδολογικό πλαίσιο. Στο: Θάνος, Θ. (επιμ.), Η Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης την Ελλάδα, Αθήνα: Gutenberg, σσ. 568-579
Papakonstantinou, A.A. (2013). Les parents et l’école. Etude contrastive des rapports dans un contexte d’hétérogénéité culturelle. Bruxelles : Peter Lang
Παπακωνσταντίνου, Π. (2021). Βαθμολογική επιείκεια και αξιοκρατία στο σχολείο: μία αντιστρόφως ανάλογη σχέση. Στο: Πολέμης Ι., Μπρούζος, Α., Βογιατζόγλου, Α. & Γεωργακόπουλος, Δ. (επιμ.), Δώρα Σεμνά. Τόμος τιμητικός για την Καθηγήτρια Μ. Καρπόζηλου. Θεσσαλονίκη: University Studio Press, σσ. 521-537
Τσιώλης, Γ. (2014). Μέθοδοι και τεχνικές ανάλυσης στην ποιοτική κοινωνική έρευνα. Αθήνα: εκδ. Κριτική
Wilder, S. (2014). Effects of parental involvement on academic achievement: A meta-synthesis. Educational Review, 66(3), pp.377-397