Critical consideration of sociological approaches to educational inequalities


Ευδοκία Ζέρβα
https://orcid.org/0000-0002-2193-7252
Abstract
The present study concerns the critical approach of sociological approaches to inequalities in education.

 

Article Details
  • Section
  • Articles
Downloads
Download data is not yet available.
Author Biography
Ευδοκία Ζέρβα, a:1:{s:5:"el_GR";s:6:"ΕΑΠ";}

Η Ευδοκία Ζέρβα είναι δασκάλα, κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος από το Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο  («Σπουδές στην Εκπαίδευση») και από το Πανεπιστήμιο Νεάπολις Πάφος («Διοίκηση Σχολικών Μονάδων»).

References
ALEGRE, M. À., & BENITO, R. (2012). ‘The best school for my child? Po-sitions, dispositions and inequalities in school choice in the city of Barcelona. British Journal of Sociology of Education, 33(6), 849-871.
ΑΛΕΞΙΟΥ, Θ. (2006). Εργασία, εκπαίδευση και κοινωνικές τάξεις. Το ιστο-ρικο-θεωρητικό πλαίσιο. (2η έκδοση). Αθήνα: Παπαζήση.
ALTHUSSER, L. (1999). Ιδεολογία και ιδεολογικοί μηχανισμοί του κρά-τους (μτφ. Ξ. Γιαταγάνας). Στο: Θέσεις (1964 – 1975). (σελ. 69 – 121). Αθήνα: Θεμέλιο. (έτος έκδοσης πρωτοτύπου 1970).
ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΥ, Μ. (2008). Οι κλασσικοί της κοινωνιολογίας. Κοινωνι-κή θεωρία και νεότερη κοινωνία. Αθήνα: Σαββάλας.
APPLE, M. (2002). Εκσυγχρονισμός και συντηρητισμός στην εκπαίδευση (μτφ. Μ. Δεληγιάννη). Αθήνα: Μεταίχμιο. (έτος έκδοσης πρωτοτύ-που 2001).
ARIES, P. (1990). Αιώνες παιδικής ηλικίας (μτφ. Γ. Αναστοπούλου). Αθή-να: Γλάρος. (έτος έκδοσης πρωτοτύπου 1960).
ΑΡΧΑΚΗΣ, Α. & ΚΟΝΔΥΛΗ, Μ. (2002). Εισαγωγή σε ζητήματα κοινωνιο-γλωσσίας. Αθήνα: Νήσος.
BALIBAR, E. (2003). Σχετικά με τις θεμελιώδεις έννοιες του ιστορικού υ-λισμού (μτφ. Δ. Δημούλης) Στο: Δ. Δημούλης (επιμ.), Να διαβά-σουμε το Κεφάλαιο. (σελ. 455 – 602). Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. (έτος έκδοσης πρωτοτύπου 1996).
BALL, S., & YOUDELL, D. (2008). Η κρυφή ιδιωτικοποίηση της δημόσιας εκπαίδευσης (μτφ. Β. Παππή). Αθήνα: ΙΠΕΜ-ΔΟΕ – Εκπαιδευτική Διεθνής.
BAUMAN, Z. (2009). Ρευστοί καιροί. Η ζωή την εποχή της αβεβαιότητας (μτφ. Κ. Γεώρμας). Αθήνα: Μεταίχμιο. (έτος έκδοσης πρωτοτύπου 2007).
BECKER, H. (1997). Κοινωνικο-ταξικές παραλλαγές στη σχέση δασκάλου – μαθητή. Στο: Γ. Μιχαλακόπουλος, Το σχολείο και η σχολική τάξη. Κοινωνιολογικές προοπτικές. (σελ. 424 – 441). Θεσσαλονίκη: Εκ-δοτικός οίκος Κυριακίδη. (έτος έκδοσης πρωτοτύπου 1952).
BLACKLEDGE, D. & HUNT, B. (1994). Κοινωνιολογία της εκπαίδευσης (μτφ. Μ. Δεληγιάννη). Αθήνα: Μεταίχμιο. (έτος έκδοσης πρωτοτύ-που 1985).
BOOCOCK, S. (1997). Το σχολείο ως κοινωνικό περιβάλλον για μάθηση: Κοινωνική οργάνωση και μικρο-κοινωνική διαδικασία στην εκπαί-δευση. Στο: Γ. Μιχαλακόπουλος, Το σχολείο και η σχολική τάξη. Κοινωνιολογικές προοπτικές. (σελ. 239 – 291). Θεσσαλονίκη: Εκ-δοτικός οίκος Κυριακίδη. (έτος έκδοσης πρωτοτύπου 1973).
BOURDIEU, P., & PASSERON, J. C. (2014). Η αναπαραγωγή. Στοιχεία για μια θεωρία του εκπαιδευτικού συστήματος. Αθήνα: Αλεξάνδρεια.
BOWLES, S., & GINTIS, H. (1985). Πέρα από την εκπαιδευτική δύση: το μεγάλο αμερικανικό όνειρο εξατμίζεται. Στο: Ά. Φραγκουδάκη (ε-πιμ.), Κοινωνιολογία της εκπαίδευσης. Θεωρίες για την κοινωνική ανισότητα στο σχολείο. (σελ. 469 – 491). Αθήνα: Παπαζήση. (έτος έκδοσης πρωτοτύπου 1976).
BOWLES, S., & GINTIS, H. (2002). Schooling in capitalist America revis-ited. Ανακτήθηκε από
ΓΙΑΒΡΙΜΗΣ, Π. & ΦΕΡΕΝΤΙΝΟΥ, ΟΥ. (2022). Επείγουσα απομακρυσμένη εκπαίδευση στην εποχή της καραντίνας. Απόψεις εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Επιστήμες Αγωγής, τ. 1/2022
COLLINS, J. (2009). Social reproduction in classrooms and schools. An-nual review of Anthropology, 38(1), 33-48.
ΓΡΟΛΛΙΟΣ, Γ. (2008). Κοινωνική δικαιοσύνη και δημόσια παιδαγωγική. Ανακοίνωση στο 5ο επιστημονικό συνέδριο ιστορίας εκπαίδευσης, Πάτρα. Ανακτήθηκε από http://www.eriande. elemedu.upatras.gr/
DALE, R. (1997). Φαινομενολογικές προοπτικές και η κοινωνιολογία του σχολείου. Στο: Γ. Μιχαλακόπουλος, Το σχολείο και η σχολική τάξη. Κοινωνιολογικές προοπτικές. (σελ. 292 – 310). Θεσσαλονίκη: Εκ-δοτικός οίκος Κυριακίδη. (έτος έκδοσης πρωτοτύπου 1974).
DREEBEN, R. (1997). Η συνεισφορά της σχολικής διαδικασίας στην εκμά-θηση κανόνων: ανεξαρτησία, επίτευγμα, καθολικότητα, μερικότη-τα. Στο: Γ. Μιχαλακόπουλος, Το σχολείο και η σχολική τάξη. Κοι-νωνιολογικές προοπτικές. (σελ. 195 – 230). Θεσσαλονίκη: Εκδοτι-κός οίκος Κυριακίδη. (έτος έκδοσης πρωτοτύπου 1968).
DURKHEIM, E. (2013). Εκπαίδευση και κοινωνιολογία (μτφ. Ε. Στασινο-πούλου). Αθήνα: Γρηγόρη. (έτος έκδοσης πρωτοτύπου 1973).
DURU-BELLAT, M. (2015). Les inégalités sociales à l'école: genèse et mythes. Presses universitaires de France.
FAUCONNET, P. (2013). Εισαγωγή. Στο: E. Durkheim, Εκπαίδευση και κοινωνιολογία (μτφ. Ε. Στασινοπούλου). Αθήνα: Γρηγόρη. (έτος έκδοσης πρωτοτύπου 1973).
GIDDENS, A. (1989). Εισαγωγή στην κοινωνιολογία (μτφ. Ν. Τριανταφυλ-λοπούλου). Αθήνα: Οδυσσέας. (έτος έκδοσης πρωτοτύπου 1982).
GIDDENS, A. (1997). Θεωρία δομοποίησης και εμπειρική έρευνα. Στο: Γ. Μιχαλακόπουλος, Το σχολείο και η σχολική τάξη. Κοινωνιολογικές προοπτικές. (σελ. 509 – 533). Θεσσαλονίκη: Εκδοτικός οίκος Κυ-ριακίδη. (έτος έκδοσης πρωτοτύπου 1984).
GIDDENS, A. (2013). The third way: The renewal of social democracy. John Wiley & Sons.
GIROUX, H. (1983). Theories of reproduction and resistance in the new sociology of education: a critical analysis. Harvard Educational Review, 53, 257 – 293. Ανακτήθηκε από https://www. academ-ia.edu/3638580/ στις 2.2.2014.
HARGREAVES, D. (1997). Αντιδράσεις στην ετικετοποίηση. Στο: Γ. Μι-χαλακόπουλος, Το σχολείο και η σχολική τάξη. Κοινωνιολογικές προοπτικές. (σελ. 489 – 507). Θεσσαλονίκη: Εκδοτικός οίκος Κυ-ριακίδη. (έτος έκδοσης πρωτοτύπου 1976).
ΘΑΝΟΣ, Θ. (2012). Εκπαίδευση και κοινωνική αναπαραγωγή στη μεταπο-λεμική Ελλάδα (1950-2010). Ο ρόλος της ανώτατης εκπαίδευσης. Θεσσαλονίκη: Εκδοτικός οίκος Κυριακίδη.
ΚΑΝΤΖΑΡΑ, Β. (2009). Ο σύγχρονος ρόλος της εκπαίδευσης στην κοινω-νία. Στο: Κ. Τάτσης (επιμ.), Ελληνική Κοινωνιολογική Εταιρεία – Πρακτικά Α΄ Πανελληνίου Συνεδρίου (σελ. 24 - 43). Αθήνα.
ΚΕΛΠΑΝΙΔΗΣ, Μ. (2002). Κοινωνιολογία της εκπαίδευσης. Θεωρίες και πραγματικότητα. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
ΚΟΝΤΟΥ, Α. (2012). Κριτική θεωρία και εκπαίδευση. Αθήνα: Ι. Σιδέρης.
LYOTARD J. – F. (1988). Η μεταμοντέρνα κατάσταση (μτφ. Κ. Παπαγιώρ-γη). Αθήνα: Γνώση. (έτος έκδοσης πρωτοτύπου 1979).
MARX, K. (2002). Το κεφάλαιο. Κριτική της πολιτικής οικονομίας (Τόμ. Α΄) (μτφ. Π. Μαυρομμάτης). Αθήνα: Σύγχρονη Εποχή. (έτος έκδο-σης πρωτοτύπου 1867).
ΜΑΤΘΑΙΟΥ, Δ. (1999, Νοέμβριος). Παγκοσμιοποίηση, κοινωνία της γνώ-σης και δια βίου εκπαίδευση. Οι νέες ορίζουσες του εκπαιδευτικού έργου. Ανακοίνωση στο Θ΄ Διεθνές Παιδαγωγικό Συνέδριο. Βόλος. Ανακτήθηκε από: http://users.uoa.gr/~dmatth/pdf/A0001.pdf στις 3.9.2022.
MELLON, R. (2010). Κλινική ψυχομετρία. Αθήνα: Πεδίο.
MICHEA, J. – C. (2002). Η εκπαίδευση της αμάθειας και οι σύγχρονες συνθήκες της (μτφ. Α. Ελεφάντης). Αθήνα: Βιβλιόραμα (έτος έκ-δοσης πρωτοτύπου 1999).
ΜΙΧΑΛΑΚΟΠΟΥΛΟΣ, Γ, (1997). Το σχολείο και η σχολική τάξη. Κοινωνιο-λογικές προοπτικές. Θεσσαλονίκη: Εκδοτικός οίκος Κυριακίδη.
MOORE, R. (2004). Education and society: Issues and explanations in the sociology of education. Polity.
ΜΥΛΩΝΑΣ, Θ. (1999). Παιδευτικές στρατηγικές και πρακτικές οικογε-νειών διαφορετικών κοινωνικών κατηγοριών. Στο: Χ. Κωνσταντί-νου & Γ. Πλειός (επιμ.), Σχολική αποτυχία και κοινωνικός αποκλει-σμός. Αιτίες, συνέπειες και αντιμετώπιση. Πρακτικά του Η΄ διεθνούς επιστημονικού συνεδρίου. (σελ. 427 – 446). Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
ΜΥΛΩΝΑΣ, Θ. (1980). Κοινωνική αναπαραγωγή στο σχολείο. Θεωρία και εμπειρία. Αθήνα: Αρμός.
ΜΥΛΩΝΑΣ, Θ. (1982). Η αναπαραγωγή των κοινωνικών τάξεων μέσα από τους σχολικούς μηχανισμούς. Αθήνα: Γρηγόρη.
ΝΙΚΟΛΑΚΑΚΗ, Μ. (2012). Μορφές αποσχολειοποίησης και o ρόλος του σχολείου στον νεοφιλελεύθερο καπιταλισμό. Ηώς, 3, 74 – 91.
ΝΙΚΟΛΑΟΥ, Σ. - Μ. (2005). Θεωρητικά ζητήματα στην κοινωνιολογία της εκπαίδευσης. Αθήνα: Gutenberg.
ΠΑΝΤΑΖΗΣ, Α. (2012). Ελευθερία και αγωγή στον Αιμίλιο του J. J. Rousseau. Αθήνα: Γρηγόρη.
PARSONS, T. (1985). Η σχολική τάξη ως κοινωνικό σύστημα: μερικές από τις λειτουργίες της στην αμερικάνικη κοινωνία. Στο: Ά. Φρα-γκουδάκη (επιμ.), Κοινωνιολογία της εκπαίδευσης. Θεωρίες για την κοινωνική ανισότητα στο σχολείο (σελ. 249 – 279). Αθήνα: Παπα-ζήση. (έτος έκδοσης πρωτοτύπου 1959).
ΠΑΥΛΙΔΗΣ, Π. (2000). Το Κοινωνικό Συμβόλαιο ως θεωρία του κοι-νωνικού γίγνεσθαι και ως ιδεώδες. Ουτοπία, 41, 37 – 48.
ΠΕΧΤΕΛΙΔΗΣ, Γ. (2012) Εισαγωγή του επιμελητή. Στο: P. Willis, Μαθαί-νοντας να δουλεύεις. Πώς τα παιδιά εργατικής προέλευσης επιλέγουν δουλειές της εργατικής τάξης (μτφ. Υ. Κοσμά). (σελ. 25 – 74). Αθή-να: Gutenberg.
ΠΥΡΓΙΩΤΑΚΗΣ, Ι. (2000). Εισαγωγή στην παιδαγωγική επιστήμη. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
QUEIROZ, J. – M. (2000). Το σχολείο και οι κοινωνιολογίες του (μτφ. Ι. Χριστοδούλου & Γ. Σταμέλος). Αθήνα: Gutenberg. (έτος έκδοσης πρωτοτύπου 1995).
SHARP, P. & GREEN, A. (1997). Κοινωνική στρωμάτωση στη σχολική τά-ξη: ένας ιδεατός τύπος. Στο: Γ. Μιχαλακόπουλος, Το σχολείο και η σχολική τάξη. Κοινωνιολογικές προοπτικές. (σελ. 442 – 457). Θεσ-σαλονίκη: Εκδοτικός οίκος Κυριακίδη. (έτος έκδοσης πρωτοτύπου 1983).
SOËTARD, Μ. (2000). Jean-Jacques Rousseau. Στο: J. Houssaye (επιμ.), Δεκαπέντε παιδαγωγοί. Σταθμοί στην ιστορία της παιδαγωγικής σκέ-ψης (μτφ. Δ. Καρακατσάνη) (σελ. 23 – 41). Αθήνα: Μεταίχμιο. (έ-τος έκδοσης πρωτοτύπου 1994).
SPYRELLIS, S. (2015). Social space and educational outcomes in Athens. Cybergeo: European Journal of Geography.
ΣΤΑΜΕΛΟΣ, Γ. (1999). Κοινωνικός αποκλεισμός και μαθητική διαρροή από την υποχρεωτική εκπαίδευση στην Ελλάδα: Μύθοι και πραγ-ματικότητα. Στο: Χ. Κωνσταντίνου & Γ. Πλειός (επιμ.), Σχολική αποτυχία και κοινωνικός αποκλεισμός. Αιτίες, συνέπειες και αντιμε-τώπιση. Πρακτικά του Η΄ διεθνούς επιστημονικού συνεδρίου. (σελ. 303 - 318). Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
TIMASHEFF, N.S. & THEODORSON, G.A. (1983). Ιστορία των κοινωνιολο-γικών θεωριών (μτφ. Δ.Γ. Τσαούσης). Αθήνα: Gutenberg. (έτος έκ-δοσης πρωτοτύπου 1976).
ΤΣΟΥΚΑΛΑΣ, Κ. (2010). Η επινόηση της ετερότητας. «Ταυτότητες» και «διαφορές» στην εποχή της παγκοσμιοποίησης. Αθήνα: Καστανιώ-της.
ΦΑΚΟΥ, Α. (2015). Όταν είσαι γονιός από την τάξη τη δική μας...: ταξικές διαφοροποιήσεις των οικογενειακών μορφωτικών πρακτικών (Doc-toral dissertation, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθη-νών (ΕΚΠΑ). Σχολή Κοινωνικών Επιστημών. Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία).
ΦΡΑΓΚΟΥΔΑΚΗ, Α. (1985). Κοινωνιολογία της εκπαίδευσης. Θεωρίες για την κοινωνική ανισότητα στο σχολείο. Αθήνα: Παπαζήση.
ΦΡΑΓΚΟΥΔΑΚΗ, Α. (2001). Η κοινωνική ανισότητα στην εκπαίδευση. Στο: Θ. Δραγώνα, Ε. Σκούρτου, & Α. Φραγκουδάκη, Εκπαίδευση: Πολιτισμικές διαφορές και κοινωνικές ανισότητες (Τόμ. Α) (σελ. 81 - 165). Πάτρα: ΕΑΠ.
ΦΩΤΟΠΟΥΛΟΣ, Ν. (2010Β). Κοινωνικές ανισότητες, εκπαίδευση και απα-σχόληση. Το διακύβευμα μιας ρεαλιστικής πολιτικής διασύνδεσης της εκπαίδευσης με την απασχόληση. Στο: Σ. Κονιόρδος, & Ν. Φωτόπουλος (επιμ.), Φτώχια, ανισότητες και εκπαίδευση στο πλαίσιο της παγκοσμιοποίησης. Αθήνα: ΚΑΝΕΠ-ΓΣΕΕ.
WALLERSTEIN, I. (2009). Για να καταλάβουμε τον κόσμο μας. Εισαγωγή στην ανάλυση των κοσμοσυστημάτων (μτφ. Σπ. Μαρκέτος). Θεσσα-λονίκη: Θύραθεν. (έτος έκδοσης πρωτοτύπου 2004).
WILLIS, P. (2012). Μαθαίνοντας να δουλεύεις. Πώς τα παιδιά εργατικής προέλευσης επιλέγουν δουλειές της εργατικής τάξης (μτφ. Υ. Κοσμά). Αθήνα: Gutenberg. (έτος έκδοσης πρωτοτύπου 1977).