Νέες γλωσσικές πρακτικές και γλωσσική εκπαίδευση


Δημοσιευμένα: août 7, 2015
Βασιλική Δενδρινού
Περίληψη
Το άρθρο αυτό εξετάζει τη γλώσσα ως κοινωνικοπολιτισμική πρακτική, όπου η συγκρότηση και παραγωγή νοημάτων δεν είναι ανεξάρτητη από τους κοινωνικούς θεσμούς και τις πρακτικές που τους πλαισιώνουν. Αναφέρεται στην επίδραση νέων κειμενικών ειδών και στις γλωσσικές προκλήσεις που προκύπτουν με την ανάπτυξη ηλεκτρονικών μορφών επικοινωνίας. Και καταλήγει επισημαίνοντας πως στις κοινωνίες μας, όπως διαμορφώνονται και αλλάζουν ταχύτατα σήμερα, έχουμε ανάγκη να προωθήσουμε εκείνη την εκπαίδευση που θα συντελέσει στη δημιουργία νέων παιδαγωγικών και επικοινωνιακών ταυτοτήτων ώστε οι πολίτες και να μπορούν να λειτουργήσουν διαλογικά σεβόμενοι την όποια διαφορετικότητα και να είναι σε θέση να παράγουν είδη λόγου και κειμένων από ένα ευρύ φάσμα πολιτισμικών πηγών.
Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Bakhtin, Μ. (1981). The Dialogic Imagination: Four Essays, επιμ. M. Holquist, μτφρ. C. Emerson & M. Holquist), Austin, TX: University of Texas Press.
Bhabha, H. (1994). The Location of Culture, London: Blackwell.
Bourdieu, P. (1994). Tire field of Cultural Production: Essays on Art and Literature. Cambridge: Polity Press.
Cope, B. & M. Kalantzis (2000). ‘A pedagogy of multiliteracies designing social futures’, στο B. Cope & M. Kalantzis (επιμ.), Multiliteracies: Literacy Learning and the Design of Social Futures. London & New York: Routledge.
Δενδρινού, B. (2000). ‘Editorial’, Γλωσσικός Υπολογιστής. Περιοδική Έκδοση του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας για τη Γλώσσα και τη Γλωσσική Αγωγή, 2:7-13.
Fairclough, Ν. (1995). ‘Critical discourse analysis and the marketisation of public discourse: the universities’, στο, του ίδιου, Critical Discourse Analysis. The Critical Study of Language. London & New York: Longman.
Fairclough, N. (1996). Technologisation of discourse’, στο C. R. Caldas-Coulthard & M. Coulthard (επιμ.), Texts and Practices. Readings in Critical Discourse Analysis. London & New York: Routledge.
Graddol, D. (1997/2000). The Future of English?, London: British Council.
Halliday, M.A.K. (1993). “New ways of meaning: a challenge to Applied Linguistics’, οτο, του ίδιου, Language in a Changing World. Applied Linguistics Association of Australia, Occasional Paper No. 13:1-41.
Halliday, M.A.K. (1994). An Introduction to Functional Grammar, 2η εκδ., London, Melbourne, Auckland: Edward Arnold.
Halliday, M.A.K. (1999). Ή γλώσοα και η αναμόρφωση της ανθρώπινης εμπειρίας’, Γλωσσικός Υπολογιστής. Περιοδική Έκδοση του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας για τη Γλώσσα και τη Γλωσσική Αγωγή, 1:19-34.
Harvey, D. (1989). The Condition of Postmodernity: An Inquiry into the Origins of Cultural Change. Oxford: Blackwell.
Ιντζίδης, B., E. Καραντζόλα & E. Χοντολίδου (1999). ΤΊολυτροπικότητα κειμένων: Γλώσσα και εικόνα στα σχολικά εγχειρίδια’, Γλωσσικός Υπολογιστής. Περιοδική Έκδοση του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας για τη Γλώσσα και τη Γλωσσική Αγωγή, 1:115-124.
Ιντζίδης, Β. & Ε. Καραντζόλα (2000). Ήολυτροπικότητα κειμένων. Γλώσσα και εικόνα στα σχολικά εγχειρίδια’, Γλωσσικός Υπολογιστής. Περιοδική Έκδοση του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας για τη Γλώσσα και τη Γλωσσική Αγωγή, 2:193-204.
Kress, G. (2000). ‘Σχεδιασμός του γλωσσικού προγράμματος σπουδών με βάση το μέλλον’, Γλωσσικός Υπολογιστής. Περιοδική Έκδοση του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας για τη Γλώσσα και τη Γλωσσική Αγωγή, 2:111-124.
Kress, G. & Τ. van Leewuen (1996). Reading images: The Grammar of Visual Design. London & New York: Routledge.
Λύκου, X. (2000). Ή συστημική λειτουργική γραμματική του Μ.Α.Κ. Halliday’, Γλωσσικός Υπολογιστής. Περιοδική Έκδοση του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας για τη Γλώσσα και τη Γλωσσική Αγωγή, 2:57-72.
Thompson, J. Β. (1990). ideologi/ and Modem Culture, Cambridge: Polity Press.
Χρισχίδης, Α.-Φ. (1999). Γλώσσα, Πολιτική, Πολιτισμός. Αθήνα: εκδόσεις Πόλις.