New linguistic practices and linguistic education
Abstract
This article examines language as a social-cultural practice, where the formation and production of meanings is not independent from the social institutions and the practices that surround them. It refers to the influence of new textual types and to the linguistic challenges that arise from the development of electronic forms of communication. It concludes by pointing out that in our societies, as they are shaped and rapidly change today, we need to promote the kind of education which will contribute to the creation of new pedagogical and communicative identities so that citizens can function dialectically, respecting differences and can be enabled to produce types of speech and texts from a broad spectrum of cultural sources.
Article Details
- How to Cite
-
Δενδρινού Β. (2015). New linguistic practices and linguistic education. Science and Society: Journal of Political and Moral Theory, 29, 85–95. https://doi.org/10.12681/sas.870
- Section
- Articles
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike License that allows others to share the work, not for commercial purposes, with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Downloads
Download data is not yet available.
References
Bakhtin, Μ. (1981). The Dialogic Imagination: Four Essays, επιμ. M. Holquist, μτφρ. C. Emerson & M. Holquist), Austin, TX: University of Texas Press.
Bhabha, H. (1994). The Location of Culture, London: Blackwell.
Bourdieu, P. (1994). Tire field of Cultural Production: Essays on Art and Literature. Cambridge: Polity Press.
Cope, B. & M. Kalantzis (2000). ‘A pedagogy of multiliteracies designing social futures’, στο B. Cope & M. Kalantzis (επιμ.), Multiliteracies: Literacy Learning and the Design of Social Futures. London & New York: Routledge.
Δενδρινού, B. (2000). ‘Editorial’, Γλωσσικός Υπολογιστής. Περιοδική Έκδοση του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας για τη Γλώσσα και τη Γλωσσική Αγωγή, 2:7-13.
Fairclough, Ν. (1995). ‘Critical discourse analysis and the marketisation of public discourse: the universities’, στο, του ίδιου, Critical Discourse Analysis. The Critical Study of Language. London & New York: Longman.
Fairclough, N. (1996). Technologisation of discourse’, στο C. R. Caldas-Coulthard & M. Coulthard (επιμ.), Texts and Practices. Readings in Critical Discourse Analysis. London & New York: Routledge.
Graddol, D. (1997/2000). The Future of English?, London: British Council.
Halliday, M.A.K. (1993). “New ways of meaning: a challenge to Applied Linguistics’, οτο, του ίδιου, Language in a Changing World. Applied Linguistics Association of Australia, Occasional Paper No. 13:1-41.
Halliday, M.A.K. (1994). An Introduction to Functional Grammar, 2η εκδ., London, Melbourne, Auckland: Edward Arnold.
Halliday, M.A.K. (1999). Ή γλώσοα και η αναμόρφωση της ανθρώπινης εμπειρίας’, Γλωσσικός Υπολογιστής. Περιοδική Έκδοση του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας για τη Γλώσσα και τη Γλωσσική Αγωγή, 1:19-34.
Harvey, D. (1989). The Condition of Postmodernity: An Inquiry into the Origins of Cultural Change. Oxford: Blackwell.
Ιντζίδης, B., E. Καραντζόλα & E. Χοντολίδου (1999). ΤΊολυτροπικότητα κειμένων: Γλώσσα και εικόνα στα σχολικά εγχειρίδια’, Γλωσσικός Υπολογιστής. Περιοδική Έκδοση του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας για τη Γλώσσα και τη Γλωσσική Αγωγή, 1:115-124.
Ιντζίδης, Β. & Ε. Καραντζόλα (2000). Ήολυτροπικότητα κειμένων. Γλώσσα και εικόνα στα σχολικά εγχειρίδια’, Γλωσσικός Υπολογιστής. Περιοδική Έκδοση του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας για τη Γλώσσα και τη Γλωσσική Αγωγή, 2:193-204.
Kress, G. (2000). ‘Σχεδιασμός του γλωσσικού προγράμματος σπουδών με βάση το μέλλον’, Γλωσσικός Υπολογιστής. Περιοδική Έκδοση του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας για τη Γλώσσα και τη Γλωσσική Αγωγή, 2:111-124.
Kress, G. & Τ. van Leewuen (1996). Reading images: The Grammar of Visual Design. London & New York: Routledge.
Λύκου, X. (2000). Ή συστημική λειτουργική γραμματική του Μ.Α.Κ. Halliday’, Γλωσσικός Υπολογιστής. Περιοδική Έκδοση του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας για τη Γλώσσα και τη Γλωσσική Αγωγή, 2:57-72.
Thompson, J. Β. (1990). ideologi/ and Modem Culture, Cambridge: Polity Press.
Χρισχίδης, Α.-Φ. (1999). Γλώσσα, Πολιτική, Πολιτισμός. Αθήνα: εκδόσεις Πόλις.