New linguistic practices and linguistic education


Βασιλική Δενδρινού
Abstract
This article examines language as a social-cultural practice, where the formation and production of meanings is not independent from the social institutions and the practices that surround them. It refers to the influence of new textual types and to the linguistic challenges that arise from the development of electronic forms of communication. It concludes by pointing out that in our societies, as they are shaped and rapidly change today, we need to promote the kind of education which will contribute to the creation of new pedagogical and communicative identities so that citizens can function dialectically, respecting differences and can be enabled to produce types of speech and texts from a broad spectrum of cultural sources.
Article Details
  • Section
  • Articles
Downloads
Download data is not yet available.
References
Bakhtin, Μ. (1981). The Dialogic Imagination: Four Essays, επιμ. M. Holquist, μτφρ. C. Emerson & M. Holquist), Austin, TX: University of Texas Press.
Bhabha, H. (1994). The Location of Culture, London: Blackwell.
Bourdieu, P. (1994). Tire field of Cultural Production: Essays on Art and Literature. Cambridge: Polity Press.
Cope, B. & M. Kalantzis (2000). ‘A pedagogy of multiliteracies designing social futures’, στο B. Cope & M. Kalantzis (επιμ.), Multiliteracies: Literacy Learning and the Design of Social Futures. London & New York: Routledge.
Δενδρινού, B. (2000). ‘Editorial’, Γλωσσικός Υπολογιστής. Περιοδική Έκδοση του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας για τη Γλώσσα και τη Γλωσσική Αγωγή, 2:7-13.
Fairclough, Ν. (1995). ‘Critical discourse analysis and the marketisation of public discourse: the universities’, στο, του ίδιου, Critical Discourse Analysis. The Critical Study of Language. London & New York: Longman.
Fairclough, N. (1996). Technologisation of discourse’, στο C. R. Caldas-Coulthard & M. Coulthard (επιμ.), Texts and Practices. Readings in Critical Discourse Analysis. London & New York: Routledge.
Graddol, D. (1997/2000). The Future of English?, London: British Council.
Halliday, M.A.K. (1993). “New ways of meaning: a challenge to Applied Linguistics’, οτο, του ίδιου, Language in a Changing World. Applied Linguistics Association of Australia, Occasional Paper No. 13:1-41.
Halliday, M.A.K. (1994). An Introduction to Functional Grammar, 2η εκδ., London, Melbourne, Auckland: Edward Arnold.
Halliday, M.A.K. (1999). Ή γλώσοα και η αναμόρφωση της ανθρώπινης εμπειρίας’, Γλωσσικός Υπολογιστής. Περιοδική Έκδοση του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας για τη Γλώσσα και τη Γλωσσική Αγωγή, 1:19-34.
Harvey, D. (1989). The Condition of Postmodernity: An Inquiry into the Origins of Cultural Change. Oxford: Blackwell.
Ιντζίδης, B., E. Καραντζόλα & E. Χοντολίδου (1999). ΤΊολυτροπικότητα κειμένων: Γλώσσα και εικόνα στα σχολικά εγχειρίδια’, Γλωσσικός Υπολογιστής. Περιοδική Έκδοση του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας για τη Γλώσσα και τη Γλωσσική Αγωγή, 1:115-124.
Ιντζίδης, Β. & Ε. Καραντζόλα (2000). Ήολυτροπικότητα κειμένων. Γλώσσα και εικόνα στα σχολικά εγχειρίδια’, Γλωσσικός Υπολογιστής. Περιοδική Έκδοση του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας για τη Γλώσσα και τη Γλωσσική Αγωγή, 2:193-204.
Kress, G. (2000). ‘Σχεδιασμός του γλωσσικού προγράμματος σπουδών με βάση το μέλλον’, Γλωσσικός Υπολογιστής. Περιοδική Έκδοση του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας για τη Γλώσσα και τη Γλωσσική Αγωγή, 2:111-124.
Kress, G. & Τ. van Leewuen (1996). Reading images: The Grammar of Visual Design. London & New York: Routledge.
Λύκου, X. (2000). Ή συστημική λειτουργική γραμματική του Μ.Α.Κ. Halliday’, Γλωσσικός Υπολογιστής. Περιοδική Έκδοση του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας για τη Γλώσσα και τη Γλωσσική Αγωγή, 2:57-72.
Thompson, J. Β. (1990). ideologi/ and Modem Culture, Cambridge: Polity Press.
Χρισχίδης, Α.-Φ. (1999). Γλώσσα, Πολιτική, Πολιτισμός. Αθήνα: εκδόσεις Πόλις.