Ομαλή μετάβαση από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό Σχολείο: Αντιλήψεις γονέων, νηπιαγωγών και δασκάλων


Δημοσιευμένα: Dec 20, 2024
Λέξεις-κλειδιά:
Ομαλή μετάβαση, νηπιαγωγείο, δημοτικό σχολείο, αντιλήψεις, γονείς, νηπιαγωγοί, δάσκαλοι
Δημήτριος Δημοσθενίδης
https://orcid.org/0000-0002-3661-8086
Ευθυμία Πεντέρη
https://orcid.org/0000-0002-8054-6462
Περίληψη

Η μετάβαση των μαθητών και μαθητριών από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό σχολείο αποτελεί μία σύνθετη διεργασία, στην οποία εμπλέκονται οι παράγοντες που βρίσκονται στο περιβάλλον του παιδιού και συντελείται σε ένα ευρύ χρονικό διάστημα, που περιλαμβάνει τη φοίτηση στο νηπιαγωγείο, έως και τις πρώτες τάξεις του δημοτικού, εφόσον το παιδί αρχίζει να αντιλαμβάνεται την επερχόμενη αλλαγή. Η ομαλή προσαρμογή του παιδιού στο νέο περιβάλλον εξαρτάται από την ετοιμότητα των εμπλεκόμενων πλαισίων να υποστηρίξουν τη μετάβαση και τη μεταξύ τους συνεργασία. Σκοπός της έρευνας είναι η διερεύνηση των αντιλήψεων γονέων, νηπιαγωγών και δασκάλων σχετικά με την έννοια της ομαλής μετάβασης από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό Σχολείο. Το δείγμα της ποιοτικής έρευνας αποτελούνταν από 20 άτομα, 10 γονείς, 5 νηπιαγωγούς και 5 δασκάλες. Επιλέχθηκε η ημιδομημένη συνέντευξη και η θεματική ανάλυση περιεχομένου. Τα αποτελέσματα ανέδειξαν τη σημασία της συνεργασίας μεταξύ γονέων – εκπαιδευτικών για την προαγωγή της ομαλής προσαρμογής των παιδιών. Φαίνεται πώς οι γονείς δεν εμπλέκονται ενεργά σε δραστηριότητες του σχολείου σχετικές με τη μετάβαση. Δάσκαλοι και νηπιαγωγοί αναγνωρίζουν ότι θα μπορούσαν να υλοποιηθούν περισσότερες δράσεις. Περαιτέρω έρευνα με το συνδυασμό ποσοτικών και ποιοτικών μεθόδων μέτρησης κρίνεται ως απαραίτητη για τη διερεύνηση του ζητήματος της μετάβασης.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Νέοι ερευνητές
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Ackerman, D. J., & Barnett, W. S. (2005). Prepared for kindergarten: What does" readiness" mean? Nieer.
Ahtola, A., Silinskas, G., Poikonen, P.-L., Kontoniemi, M., Niemi, P., & Nurmi, J.-E. (2011). Transition to formal schooling: Do transition practices matter for academic performance? Early Childhood Research Quarterly, 26(3), 295–302. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2010.12.002
Apostolou, Z., Koustourakis, G., Stellakis, N., & Lavidas, K. (2021). Investigation of perceptions and practices of kindergarten and first grade primary school teachers concerning their cooperation for the enhancement of literacy. Mediterranean Journal of Education, 1(1), 15-30.
Arndt, A. K., Rothe, A., Urban, M., & Werning, R. (2013). Supporting and stimulating the learning of socioeconomically disadvantaged children–perspectives of parents and educators in the transition from preschool to primary school. European Early Childhood Education Research Journal, 21(1), 23-38. https://doi.org/10.1080/1350293X.2012.760339
Besi, M., & Sakellariou, M. (2019). Teachers’ views on the participation of parents in the transition of their children from kindergarten to primary school. Behavioral Sciences, 9(12), 124. https://doi.org/10.3390/bs9120124
Birch, S. H., & Ladd, G. W. (1997). The teacher-child relationship and children's early school adjustment. Journal of School Psychology, 35(1), 61-79. https://doi.org/10.1016/S0022-4405(96)00029-5
Braun, V. & Clarke, V. (2012). Thematic analysis. In H. Cooper (Ed.), APA Handbook of Research Methods in Psychology (pp. 51-77). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/13620-004
Breuer, M., & Tal, C. (2020). Perspectives of teachers, children, and parents on the transition to first grade. Journal of Childhood, Education & Society, 1(1), 3-18.
Βρυνιώτη, Κ. (2010). Μεταβάσεις από την προσχολική στην σχολική εκπαίδευση. Διεθνής εμπειρία και ελληνική πραγματικότητα. Νέα Παιδεία, 136, 105-121.
Correia, K., & Marques-Pinto, A. (2016). Adaptation in the transition to school: perspectives of parents, preschool and primary school teachers. Educational Research, 58(3), 247-264. https://doi.org/10.1080/00131881.2016.1207615
DeMeo Cook, K., Dearing, E. & Zachrisson, H. D.(2018). Is parent-teacher cooperation in the first year of school associated with children’s academic skills and behavioural functioning? International Journal of Early Childhood, 50(3), 211–226 https://link.springer.com/article/10.1007/s13158-018-0222-z
Dockett, S., & Perry, B. (2007). Transitions to school: Perceptions, expectations, experiences. University of New South Wales Press.
Dockett, S., & Perry, B. (2008). Starting school: A community endeavor. Childhood Education, 84(5), 274-280.
Dockett, S., and Perry, B. (2009). Readiness for school: A relational construct. Australasian Journal of Early Childhood, 34(1), 20-26. https://doi.org/10.1177/183693910903400104
Dockett, S., and Perry, B. (2014). Trends and tensions: Australian and international research about starting school. International Journal of Early Years Education, 21(2–3), 163–177. https://doi.org/10.1080/09669760.2013.832943
Dobbin, M. (2013). Transition from ECE to primary school. Sabbatical report, Rahotu School, Rahotu. Retrieved on 09/07/2013 from: https://www.educationalleaders.govt.nz/content/download/53042/441373/file/Margaret%20Dobbin%20Sabbatical%20R
Dunlop, A.W. (2013). Curriculum and a Tool for Change in Transitions Practices. In K. Margetts, and A. Keinig, (Eds.), International perspectives on transition to school: reconceptualising beliefs, policy and practice. Routledge.
Ecclestone, K. (2009). Lost and found in transition: Educational implications of concerns about “identity”, “agency”, and “structure”. In J. Field, J. Gallacher, & R. Ingram (Eds.), Researching transitions in lifelong learning (pp. 9-27). Routledge Falmer.
Galindo, C., & Sheldon, S. B. (2012). School and home connections and children's kindergarten achievement gains: The mediating role of family involvement. Early Childhood Research Quarterly, 27(1), 90-103.
Goble, P., Hanish, L. D., Martin, C. L., Eggum-Wilkens, N. D., Foster, S. A., & Fabes, R. A. (2016). Preschool contexts and teacher interactions: Relations with school readiness. Early Education and Development, 1–19. http://dx.doi.org/10.1080/10409289.2016.1111674
Goble, P., Eggum-Wilkens, N. D., Bryce, C. I., Foster, S. A., Hanish, L. D., Martin, C. L., & Fabes, R. A. (2017). The transition from preschool to first grade: A transactional model of development. Journal of Applied Developmental Psychology, 49, 55–67.
Griebel, W., & Niesel, R. (2000, August). The children’s voice in the complex transition into kindergarten and school. In 10th European Conference on Quality in Early Childhood Education "Complexity, Diversity and Multiple Perspectives in Early Childhood Services”, London (Vol. 29).
Griebel, W., & Niesel, R. (2002). Co-constructing transition into kindergarten and school by children, parents and teachers. In A. W. Dunlop, & Fabian, H. (Eds.), (2002). Transitions in the early years: Debating continuity and progression for children in early education (pp. 64-75). Routledge.
Halle, T., Zaff, J., Calkins, J., & Margie, N. (2000). Background for community-level work on school readiness: A review of definitions, assessments, and investment strategies. John S. & James L. Knight Foundation. Retrieved from https://www.childtrends.org.
Ίσαρη, Φ., & Πουρκός, Μ. (2015). Ποιοτική Μεθοδολογία Έρευνας. Εφαρμογές στην ψυχολογία και στην εκπαίδευση. Κάλλιπος. Διαθέσιμο στο: http://hdl.handle.net/11419/5826.
Kagan, S. L., Moore, E., & Bredekamp, S. (1995). Reconsidering children’s early development and learning: Toward common views and vocabulary. National Education Goals Panel, Goal 1 Technical Planning Group.
Lillejord, S., Borte, K., Halvorsrud, K., Ruud, E., & Freyr, T. (2017). Transition from kindergarten to school: A systematic review. Knowledge Center for Education.
Liu, Q., Hong, X., & Wang, M. (2022). Parental educational anxiety during children's transition to primary school in China. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(23), 15479. https://doi.org/10.3390/ijerph192315479
Μυλωνάκου-Κεκέ, Η. (2021). Κοινωνική Παιδαγωγική: Θεωρία και Πράξη. Παπαζήσης.
OECD. (2017). Starting Strong V: Transitions from early childhood education and care to primary education. OECD Publishing. Retrieved July 9, 2023, from https://read.oecd-ilibrary.org/education/starting-strong-v_9789264276253-en#page21
Tobin, E., Sloan, S., Symonds, J., & Devine, D. (2022). Family–school connectivity during transition to primary school. Educational Research, 64(3), 277–294. https://doi.org/10.1080/00131881.2022.2072778
Πεντέρη, Ε., Χλαπάνα, Ε., Μέλλιου, Κ., Φιλιππίδη, Α., & Μαρινάτου, Θ. (2022). Οδηγός νηπιαγωγού - Υποστηρικτικό υλικό. Πυξίδα: Θεωρητικό και Μεθοδολογικό Πλαίσιο - Πρακτικές Εφαρμογές και Διδακτικοί Σχεδιασμοί (ΙΕΠ με MIS 5035542).
Perry, B., Dockett, S., & Harley, E. (2012). The Early Years Learning Framework and the Australian Curriculum: Linking educators’ practice through pedagogical inquiry questions. In B. Atweh, M. Goos, R. Jorgensen, & D. Siemon (Eds.), National curriculum: Mathematics – Perspectives from the field (pp. 155–174). Mathematics Education Research Group of Australasia.
Peters, S. (2010). Literature review: Transition from early childhood education to school. Report to the Ministry of Education. Ministry of Education.
Πετρογιάννης, Κ. (2012). Γονική εμπλοκή και η μετάβαση των παιδιών από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό σχολείο. Σύγχρονη Κοινωνία, Εκπαίδευση & Ψυχική Υγεία, 5, 9–25.
Piotrkowski, C. S., Botsko, M., & Matthews, E. (2000). Parents’ and teachers’ beliefs about children’s school readiness in a high-need community. Early Childhood Research Quarterly, 15(4), 537–558. https://doi.org/10.1016/S0885-2006(01)00072-2
Rimm-Kaufman, S. E., & Pianta, R. C. (2000). An ecological perspective on the transition to kindergarten: A theoretical framework to guide empirical research. Journal of Applied Developmental Psychology, 21(5), 491–511. https://doi.org/10.1016/S0193-3973(00)00051-4
Samara, E., & Ioannidi, V. (2019). The transition from Greek kindergarten to primary school: the role of parents and their collaboration with teachers for early intervention–exploiting bronfenbrenner's views. European Journal of Alternative Education Studies, 4(2), 21-32. https://doi.org/10.5281/zenodo.3243541
Seabra-Santos, M.J., Major, S.D., Patras, J., Pereira, M., Pimentel, M.M., Baptista, E., Cruz, F., Santos, M.J., Homem, T., Azevedo, A.F., & Gaspar, M.F. (2021). Transition to primary school of children in economic disadvantage: Does a preschool teacher training program make a difference? Early Childhood Education Journal, 50, 1071-1081. https://doi.org/10.1007/s10643-021-01240-y
Tobin, E., Sloan, S., Symonds, J., & Devine, D. (2022). Family–school connectivity during transition to primary school. Educational Research, 64(3), 277-294. https://doi.org/10.1080/00131881.2022.2054451
Τσιώλης, Γ. (2018). Θεματική ανάλυση ποιοτικών δεδομένων. Στο Γ. Ζαϊμάκης (επιμ.), Ερευνητικές διαδρομές στις Κοινωνικές Επιστήμες. Πανεπιστήμιο Κρήτης.
Τσιώλης, Γ. (2016). Ανάλυση ποιοτικών δεδομένων: Διλήμματα, δυνατότητες. διαδικασίες», στο: Γ. Πυργιωτάκης & Χρ. Θεοφιλίδης (Επιμ.), Ερευνητική μεθοδολογία στις κοινωνικές επιστήμες και στην εκπαίδευση. Συμβολή στην επιστημολογική θεωρία και την ερευνητική πράξη (473-498). Πεδίο.
Wildenger, L. K., & McIntyre, L. L. (2011). Family concerns and involvement during kindergarten transition. Journal of Child and Family Studies, 20, 387-396. https://doi.org/10.1007/s10826-010-9403-6
ΕΛΣΤΑΤ (2019). Ανακτήθηκε στις 05/07/2023 από https://tinyurl.com/yckbfmkm
ΕΛΣΤΑΤ (2020). Ανακτήθηκε στις 05/07/2023 από https://tinyurl.com/ms2xa3bj
Τα περισσότερο διαβασμένα άρθρα του ίδιου συγγραφέα(s)