Δεξιότητες φωνολογικής και μορφολογικής επίγνωσης μαθητών νηπιαγωγείου σε σχέση με το κοινωνικοοικονομικό επίπεδο των γονέων
Abstract
Αν και το κοινωνικοοικονομικό επίπεδο των γονέων συνδέεται με την ανάπτυξη της φωνολογικής επίγνωσης μαθητών νηπιαγωγείου, εντούτοις ελάχιστες έρευνες έχουν συνεξετάσει τη σχέση επιμέρους κοινωνικοοικονομικών δεικτών με την ανάπτυξη δεξιοτήτων φωνολογικής και μορφολογικής επίγνωσης. Σκοπός της παρούσας συγχρονικής μελέτης ήταν να εξετάσει χωριστά τον ρόλο του μορφωτικού και του επαγγελματικού επιπέδου της μητέρας και του πατέρα στην ανάπτυξη δεξιοτήτων φωνολογικής και μορφολογικής επίγνωσης. Διακόσιοι είκοσι εννέα μαθητές νηπιαγωγείου αξιολογήθηκαν σε δοκιμασίες μέτρησης της φωνολογικής και της μορφολογικής τους επίγνωσης σε επιγλωσσικό και μεταγλωσσικό επίπεδο. Αξιολογήθηκαν επίσης ως προς τη μη λεκτική νοημοσύνη, τη λεκτική νοητική ικανότητα, τη βραχύχρονη μνήμη, το προσληπτικό και το εκφραστικό λεξιλόγιο. Παράλληλα, οι γονείς των μαθητών κατέγραψαν, μέσω ερωτηματολογίου που τους χορηγήθηκε, το επίπεδο των σπουδών και το επάγγελμά τους τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι επιδόσεις των παιδιών σε όλες τις μεταγλωσσικές μετρήσεις διαφοροποιήθηκαν ως προς το μορφωτικό και επαγγελματικό επίπεδο κάθε γονέα. Οι διαφορές εντοπίστηκαν, κυρίως, μεταξύ των ακραίων μορφωτικών και επαγγελματικών επιπέδων. Επίσης, έδειξαν ότι το μορφωτικό και επαγγελματικό επίπεδο της μητέρας είχε μια ανεξάρτητη συμβολή στην ανάπτυξη της φωνολογικής και της μορφολογικής επίγνωσης κυρίως σε επιγλωσσικό επίπεδο. Από την άλλη το μορφωτικό και επαγγελματικό επίπεδο του πατέρα είχε μια συμβολή στην ανάπτυξη της μορφολογικής επίγνωσης σε επιγλωσσικό επίπεδο. Τα ευρήματα αυτά αναδεικνύουν τον ρόλο του κοινωνικοοικονομικού επιπέδου των γονέων στη μεταγλωσσική ανάπτυξη και συζητούνται με βάση τη θεωρητική και εκπαιδευτική τους σημασία.
Article Details
- Zitationsvorschlag
-
Γρηγοράκης Ι., & Ελευθεράκης Θ. (2024). Δεξιότητες φωνολογικής και μορφολογικής επίγνωσης μαθητών νηπιαγωγείου σε σχέση με το κοινωνικοοικονομικό επίπεδο των γονέων. Preschool and Primary Education, 12(1), 38–65. https://doi.org/10.12681/ppej.34470
- Ausgabe
- Bd. 12 Nr. 1 (2024): Μάιος 2024
- Rubrik
- Άρθρα
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Nicht-kommerziell - Weitergabe unter gleichen Bedingungen 4.0 International.
Οι συγγραφείς των άρθρων που δημοσιεύονται στο ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ & ΣΧΟΛΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ διατηρούν τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας επί των άρθρων τους, δίνοντας στο περιοδικό το δικαίωμα της πρώτης δημοσίευσης. Άρθρα που δημοσιεύονται στο ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ & ΣΧΟΛΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ διατίθενται με άδεια Creative Commons 3.0 και σύμφωνα με την άδεια μπορούν να χρησιμοποιούνται ελεύθερα, με αναφορά στο/στη συγγραφέα και στην πρώτη δημοσίευση για μη κερδοσκοπικούς σκοπούς και με δικαίωμα τροποποίησης μόνον με παρόμοια διανομή (αν αναμείξετε, τροποποιήσετε, ή δημιουργήσετε πάνω στο υλικό, πρέπει να διανείμετε τις δικές σας συνεισφορές υπό την ίδια άδεια όπως και το πρωτότυπο). To Εργαστήριο Παιδαγωγικών Ερευνών και Εφαρμογών του Παιδαγωγικού Τμήματος Προσχολικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης και το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης διατηρούν το δικαίωμα να δημοσιεύουν, να αναπαραγάγουν, να παρουσιάζουν στο κοινό, να διανέμουν και χρησιμοποιούν άρθρα που δημοσιεύονται στο ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ & ΣΧΟΛΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ σε οποιοδήποτε μέσο και μορφή είτε μεμονωμένα είτε ως μέρη συλλογικών έργων, για όλο το χρόνο διάρκειας προστασίας της πνευματικής ιδιοκτησίας και για όλες τις χώρες του κόσμου. Αυτό περιλαμβάνει ενδεικτικά και όχι αποκλειστικά, το δικαίωμα δημοσίευσης των άρθρων σε τεύχη του περιοδικού ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ & ΣΧΟΛΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ, αναπαραγωγής και διανομής μεμονωμένων αντιγράφων των άρθρων, αναπαραγωγής ολόκληρων των άρθρων σε άλλη έκδοση του Εργαστηρίου Παιδαγωγικών Ερευνών και Εφαρμογών του Παιδαγωγικού Τμήματος Προσχολικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης και του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης και αναπαραγωγής και διανομής των άρθρων ή περίληψης αυτών με χρήση πληροφορικού συστήματος αποθετηρίου.