| More

Η ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΠΟΛΛΑΠΛΑΣΙΑΣΤΙΚΩΝ ΕΡΓΩΝ ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΟΥ ΣΥΝΔΡΟΜΟΥ ASPERGER: ΜΙΑ ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗΣ

Views: 573 Downloads: 929
Ιωάννης Νούλης (Ioannis Noulis), Σόνια Καφούση (Sonia Kafousi), Φραγκίσκος Καλαβάσης (Fragiskos Kalavasis)

Περίληψη


Το Σύνδρομο Asperger (ΣΑ) αντιστοιχεί σε διάγνωση μορφής αυτισμού υψηλής λειτουργικότητας και σε υποστηριζόμενη εκπαιδευτική ένταξη στις σχολικές τάξεις. Ο εντοπισμός χαρακτηριστικού τρόπου μαθηματικού συλλογισμού και υπολογιστικών πρακτικών γι’ αυτή την πληθυσμιακή κατηγορία δεν έχει προχωρήσει πέρα απ τη διάγνωση επιμέρους δυσκολιών στο πλαίσιο ψυχολογικών τεστ. Η έρευνά μας είναι εστιασμένη στην πολλαπλασιαστική δομή ώστε να συνδέεται με ορισμένα ψυχολογικά χαρακτηριστικά του ΣΑ, αλλά και με εικονικές αναπαραστάσεις του διδακτικού μαθηματικού υλικού που μπορούν να συμβάλλουν στην ανάπτυξη κατάλληλου εκπαιδευτικού σχεδιασμού. Τα ερευνητικά αποτελέσματα που παρουσιάζουμε σε αυτή την εργασία αφορούν στρατηγικές για τον υπολογισμό γινομένων και τρόπους αντίληψης της σχέσης μερών-όλου.


Λέξεις κλειδιά


σύνδρομο Asperger; πολλαπλασιασμός; πρωτοβάθμια εκπαίδευση

Πλήρες Κείμενο:

PDF

Αναφορές


Αγαλιώτης, Ι. (2000). Μαθησιακές Δυσκολίες στα Μαθηματικά: Αιτιολογία, Αξιολόγηση, Αντιμετώπιση ( δ΄ έκδοση). Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.

American Psychiatric Association. (1994). Diagnostic and Statistical Manual of Mental

Disorders (4th ed.). Washington, D.C.: American Psychiatric Association.

Anghileri, J. (1989). An investigation of young children` s understanding of multiplication. Educational Studies in Mathematics, 20, 367-385.

Asperger, H. (1944). Autistic Psychopathy in childhood. In U. Frith. (1999). Autism and Asperger Syndrome. UK: Cambridge University Press.

Attwood, A. (1998). Asperger’s syndrome: A guide for parents and professionals. Philadelphia: Kingsley.

Attwood, T., (2005). Παιδιά με ιδιαιτερότητες στη γλωσσική ανάπτυξη και την κοινωνική

αλληλεπίδραση, Σύνδρομο Asperger: Οδηγός ανίχνευσης και αντιμετώπισης . Αθήνα : Σαββάλας .

Attwood, T., (2009). Ένας Πλήρης Οδηγός . Β . Παπαγεωργίου (Επιμ .), Αθήνα : Ελληνικά Γράμματα .

Aylward, E., Minshew N., Goldstein, G., Honeycutt, N., Augustine, A., Yates, K., Barta, P., & Pearlson, G. (1999). MRI volumes of amygdale and hippocampus in non-mentally retarded autistic adolescents and adults, Neurology , 53, 2145 – 2150.

Baron-Cohen, S., Leslie, A. M., & Frith, U. (1985). Does the autistic child have “theory of mind”?.Cognition, 21, 37-46.

Bell, A., Fischbein, E., & Greer, B. (1984). Choice of operation in verbal arithmetic problems: The effects of number size, problem structure and context. Educational Studies in Mathematics , 15 , 129 - 147.

Bryant, P., & Nunes, T. (2009). T. Multiplicative reasoning and mathematics achievement. In M. Tzekaki, M. Kaldrimidou & H. Sakonidis (Eds.), Proceedings of 33rd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics EducatioΝ, Vol. 2 (pp. 217-224). Thessaloniki, Greece: PME.

Chiang, H., & Lin, Y. (2007). Mathematical ability of students with Asperger syndrome

and high-function autism: A review of literature, Autism , 11 (6), 547-556.

Cumine, V., Leach, J., & Stevenson, G. (2000). Σύνδρομο Asperger, Ένας πρακτικός οδη-

γός για δασκάλους . Αθήνα : Ελληνική Εταιρεία Προστασίας Αυτιστικών Ατόμων.

Ehlers, S., & Gillberg, C. (1993). The epidemiology of Asperger’s Syndrome – A total population study. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 34(8), 1327-1350.

Ehlers, S., Nyden, A., Gillberg, C., Sandberg, A.D., Hjelmquist, E., & Oden, A. (1997). Asperger

Syndrome, Autism and Attention Disorders: A Comparative Study of the Cognitive Profiles of 120 Children. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 38 (2), 207–217.

Fischbein, E., Deri, M., Nello, M., & Marino, M. (1985). The role of implicit models insolving verbal problems in multiplication and division, J.R.M.E. , 16 (1), 3 – 17.

Greer, B. (1992). Multiplication and division as models of situations. In D.A. Grouws (Ed), Handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 276 - 95). New York: Macmillan Publishing Co.

Griswold, D. E., Barnhill, G. P., Myles, B. S., Hagiwara, T., & Simpson, R. L. (2002). AspergerSyndrome and Academic Achievement. Focus on Autism and Other Developmental

Disabilities, 17 (2), 94 – 102.

Jordan, R. (2003). School-Based Intervention for Children with Specific Learning

Diffi culties. In M. Prior. Learning and Behavior Problems in Asperger Syndrome

(pp. 212 – 243). NY: The Guilford Press.

Kafoussi, S., Skoumpourdi, C., & Kalabassis, F. (2003). An analysis of Greek school textbooks’ pictorial representations about multiplication. Proceedings of CIEAEM 55, The use of didactic materials for developing pupils mathematical activities.Poland.

Κάκουρος, Ε., & Μανιαδάκη, Κ. (2002). Ψυχοπαθολογία παιδιών και εφήβων: Αναπτυξια-

κή προσέγγιση. Αθήνα: Τυπωθήτω.

Καπέλου, Α. (2004). Διδακτική των αριθμητικών εννοιών για παιδιά 5-6 ετών: Ανάδειξη των πολλαπλασιαστικών δομών, Αδημοσίευτη Διδακτορική διατριβή, Σχολή Ανθρωπιστικών Επιστημών, ΤΕΠΑΕΣ, Πανεπιστημίου Αιγαίου.

Καφούση, Σ., & Σκουμπουρδή, Χ. (2008). Τα μαθηματικά των παιδιών 4-6 ετών. Αριθμοί

και χώρος. Αθήνα: Εκδόσεις Πατάκη.

Klin, A., Volkmar, F.R., Sparrow, S.S., Cicchetti, D.V., & Rourke, B.P. (1995). Validity

and neuropsychological characterization of Asperger Syndrome: Convergence

with Nonverbal Learning Disabilities Syndrome. Journal of Child Psychology and

Psychiatry, 36(7), 1127–1140.

Μπούφη, Α. (1996). Η πολλαπλασιαστική σκέψη του παιδιού ως βάση της διδασκαλίας.

Πρακτικά 1ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Μαθηματικής Παιδείας. Αθήνα, 261 – 276.

Mulligan, J. (1992). Children’s solutions to multiplication and division word problems: a

longitudinal study. Mathematics Education Research Journal, 4(1), 24 - 41.

National Council of Teachers of Mathematics. (2000). Principles and standards for school mathematics. Reaston, VA: Author.

Νόμος 3699 (2008). Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση ατόμων με αναπηρία ή με ειδικές

εκπαιδευτικές ανάγκες. Φ. Ε. Κ. 199/ Τ. ΑT/2 -1 0-2008.

Νούλης, Ι., & Καφούση, Σ. (2011). Στρατηγικές γινομένων που αναπτύσσουν τα παιδιά με σύνδρομο Asperger: μια πιλοτική έρευνα. Πρακτικά 28ου Πανελλήνιου Συνεδρίου

Μαθηματικής Παιδείας. Αθήνα, 523 – 537.

Noulis, I., & Kafoussi, S. (2012). Greek school textbooks and children with Asperger syndrome: the case of multiplication. Proceedings of CIEAEM 64, Mathematics Education and Democracy: learning and teaching practices. Rhodes, Greece, 286 - 291

Νούλης, Ι., Καφούση, Σ., Παπαηλιού, Χ., & Πολεμικός, Ν. (2013). Η καταλληλότητα των

πολλαπλασιαστικών έργων των σχολικών εγχειριδίων Γ΄ και Δ΄ Δημοτικού για παι-

διά με σύνδρομο Asperger. 3ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ειδικής Εκπαίδευσης. Αθήνα.

Nunes, T., & Bryant, P. (2007). Τα παιδιά κάνουν μαθηματικά. Δ. Δεσλή ( Επιμ.), Αθήνα:

Gutenberg.

Nunes, T. (2012). Η διδασκαλία των Μαθηματικών σε κωφά παιδιά. Μ. Νικολαραΐζη - Δ.

Δεσλή ( Επιμ.), Αθήνα: Επίκεντρο.

Nyden, A., Niklasson, L., Stahlberg, O., Anckarsater, H., Dahlgren-Sandberg, A., Wentze, E.,

& Rastam, M. (2010). Adults with Asperger syndrome with and without a cognitive

profi le associated with ‘‘non-verbal learning disability.’’ A brief report. Research in

Autism Spectrum Disorders, 4(4), 612 - 618.

Ozonoff, S., South, M., & Miller, J. (2000). DSM-IV defi ned Asperger Syndrome: cognitive,

behavioral and early history differentiation from high – Functioning autism. Autism,

(1), 29 – 46.

Piaget, J. (1965). The Child’s Conception to Number. New York: Norton.

Πέτρου, Α. (2012). Μελέτη επίδρασης συνεργατικών τεχνολογικών μαθησιακών δραστη-

ριοτήτων σε ομάδα μαθητών με κινησιακές αναπηρίες: Αξιοποίηση τεχνολογικών

εργαλείων σύγχρονης και ασύγχρονης επικοινωνίας κατά τη Διδασκαλία της Πλη-

ροφορικής στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Αδημοσίευτη Διδακτορική διατριβή,

Σχολή Ανθρωπιστικών Επιστημών, ΤΕΠΑΕΣ, Πανεπιστημίου Αιγαίου.

Reitzel, J., & Szatmari, P. (2003). Cognitive and Academic Problems. In M. Prior (Ed.),

Learning and Behavior Problems in Asperger Syndrome, (pp. 35 – 54). NY: The

Guilford Press.

Rourke, B., & Tsatsanis, K. (2000). Nonverbal Learning Disabilities and Asperger

Syndrome. In A. Klin, F. Volkmar & S. Sparrow (Eds.), Asperger Syndrome (pp. 231 - 253). NY, London: The Guilford Press.

Σκουμπουρδή, Χ. (2008). Η αναπαράσταση της αριθμογραμμής στα σχολικά εγχειρίδια

των Μαθηματικών του Δημοτικού Σχολείου. Έρευνα στη Διδακτική των Μαθηματι-

κών, τεύχος 3, 67 – 87.

Steffe, L. (1988). Children` s Construction of Number Sequences and Multiplying

Schemes. In J. Hiebert & M. Behr (Eds), Number Concepts and Operations in the

Middle Grades, Vol. 2, (pp. 119 – 140). USA: LEA, NCTM.

Shu, B., Lung, F., Tien, A. & Chen, B. (2001). Executive function defi cits in non-retarded

autistic children. Autism 5, 165-174.

Τάτσης, Κ., & Σκουμπουρδή, Χ. (2009). Μελέτη του Πλαισίου των Δραστηριοτήτων του

Σχολικού Εγχειριδίου των Μαθηματικών της Α΄ Δημοτικού. Πρακτικά 3ου συνεδρίου

Εν.Ε.Δι.Μ., Ρόδος, 383 – 392.

Thede, L., & Coolidge, F. (2007). Psychological and Neurobehavioral Comparisons of

Children with Asperger` s Disorder Versus High – Functioning Autism. Journal of

Autism and Developmental Disorders, 37(5), 847 – 854.

Verschaffel, L., & De Corte, E. (1997). Word problems: a vehicle for promoting authentic mathematical understanding and problem solving in the primary school. In T. Nunes & P. Bryant (Eds.), Learning and teaching mathematics: an international perspective (pp. 69 – 97). UK: Psychology Press (Ltd).

Wilmshurst, L. (2009). Εξελικτική ψυχοπαθολογία: Μία αναπτυξιακή προσέγγιση. Αθήνα:

Gutenberg.

Wing, L., & Gould, J. (1979). Severe impairments of social interaction and associated

abnormalities in children: epidemiology and classifi cation. Journal of Autism

and Developmental Disorders, 9(1), 11 - 29.

Wing, L. (1981). Asperger’s syndrome: A clinical account. Psychological Medicine, 11(1),

– 12.


Εισερχόμενη Αναφορά

  • Δεν υπάρχουν προς το παρόν εισερχόμενες αναφορές.


Copyright (c) 2017 ΙΩΑΝΝΗΣ ΝΟΥΛΗΣ, ΣΟΝΙΑ ΚΑΦΟΥΣΗ, ΦΡΑΓΚΙΣΚΟΣ ΚΑΛΑΒΑΣΗΣ

Creative Commons License
Η χρήση του περιεχομένου καθορίζεται από την άδειαCreative Commons Attribution 4.0 International License.