INVESTIGATING 6TH GRADE STUDENTS' BELIEFS ABOUT INFINITY


Published: Jul 13, 2017
Keywords:
mathematical infinity primary education students’ beliefs
Αγγελική Τσαμπουράκη (Aggeliki Tsampouraki)
Σόνια Καφούση (Sonia Kafousi)
Abstract
This paper presents survey data as held with the participation of students of sixth grade of primary school on the mathematical concept of infinite, which are not been addressed during the course of mathematics, accordance with the curricula. The purpose of this research was to investigate and record their belief, as submitted by conscious or subconscious rules, ideas, knowledge, representations and interpretations in direct or indirect relation with the purely mathematical experience. The results showed that infinity conceived by the students of this age in various ways in different contexts.
Article Details
  • Section
  • Articles
Downloads
Download data is not yet available.
References
Αναπολιτάνος, Δ. Α. (2005). Εισαγωγή στη φιλοσοφία των μαθηματικών. Αθήνα: Εκδόσεις Νεφέλη.
Βαμβακούση, Ξ., & Βοσνιάδου, Σ. (2007). Πόσοι αριθμοί υπάρχουν ανάμεσα…; Όψεις της κατανόησης των παιδιών για τους ρητούς αριθμούς και το συμβολισμό τους. Στο Χ. Σακονίδης & Δ. Δεσλή (Επιμ.), Πρακτικά του 2ου Πανελλήνιου Συνεδρίου της Ένωσης Ερευνητών της Διδακτικής των Μαθηματικών (σελ.145-155). Αθήνα: Τυπωθήτω.
Barrow, J. D. (2007). Άπειρο: Τα μαθηματικά της αθανασίας. Αθήνα: Εκδόσεις Τραυλός.
Davis, P.I., & Hersh, R. (1981). Η μαθηματική εμπειρία. Αθήνα: Εκδόσεις Τροχαλία.
Duval, R. (1983). L’obstacle du dédoublement des objets mathématiques. Educational Studies in Mathematics, 14, 385- 414.
Falk, R., Gassner, D., Ben Zoor, F., & Ben Simon, K. (1986). How do children cope with the infinity of numbers? In Proceedings of the 10th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (pp. 13-18). London, England: University of London Institute of Education.
Fischbein, E., Tirosh, D., & Hess, P. (1979). The intuition of infinity. Educational Studies in Mathematics, 10, 3-40.
Καφούση, Σ., & Χαβιάρης, Π. (2013). Σχολική τάξη, οικογένεια, κοινωνία και μαθηματική εκπαίδευση. Αθήνα: Εκδόσεις Πατάκη.
Mamolo, A., & Zazkis, R. (2008). Paradoxes as a window to infinity. Research in Mathematics Education, 10(2), 167-182.
Monaghan, J. (1986) Adolescents' understanding of limits and infinity. Unpublished PhD thesis, University of Warwick.
Monaghan, J. (2001). Young peoples’ ideas of infinity. Educational Studies in Mathematics, 48, 239-257.
Núñez, R. (1994). Cognitive development and infinity in the small: Paradoxes and consensus. http://www.cogsci.ucsd.edu/~nunez/web/publications.html
Tall, D., & Schwarzenberger, L.(1978). Conflicts in the learning of real numbers and limits. Mathematics Teaching, 82, 44-49.
Tirosh, D., & Tsamir, P. (1996). The role of representations in student’s intuitive thinking about infinity. Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 27, 33-40.
Tsamir, P. (1999). When ‘the same’ is not perceived as such: The case of infinite sets. Educational Studies in Mathematics, 38 , 289-307.
Τσαμπουράκη, Α., & Καφούση, Σ. (2014). Η έννοια του απείρου-Σκέψεις και προσεγγίσεις από μαθητές της Στ τάξης Δημοτικού. Πρακτικά 31ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Μαθηματικής Παιδείας, 940-949.
Most read articles by the same author(s)