Το μοντέλο Lesson Study ως εργαλείο επαγγελματικής ανάπτυξης: Εμπλέκοντας μελλοντικούς και εν-ενεργεία νηπιαγωγούς σε συμμετοχική αναστοχαστική πράξη


Δημοσιευμένα: Nov 8, 2017
Λέξεις-κλειδιά:
μέθοδος lesson study επιμόρφωση εν-ενεργεία νηπιαγωγών πρακτική άσκηση μελλοντικών νηπιαγωγών αναστοχαστική πράξη
Ευθυμία Πεντέρη
https://orcid.org/0000-0002-8054-6462
Περίληψη

Το μοντέλο Lesson Study έχει ευρέως εφαρμοστεί ως μια αυτό-καθοδηγούμενη μέθοδος για την επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών στοχεύοντας στη βελτίωση της προόδου των μαθητών, ιδιαίτερα στις τελευταίες τάξεις του δημοτικού και το γυμνάσιο. Σταδιακά, η χρήση του επεκτάθηκε και σε άλλες εκπαιδευτικές βαθμίδες όπως επίσης και στα προγράμματα εκπαίδευσης των μελλοντικών εκπαιδευτικών παίρνοντας διάφορες μορφές και παραλλαγές ώστε να ανταποκρίνεται στα χαρακτηριστικά, τις ανάγκες και τους στόχους των διαφορετικών επαγγελματικών και εκπαιδευτικών πλαισίων στα οποία εφαρμόστηκε. Η εργασία παρουσιάζει μια μορφή του lesson study η οποία εστιάζει στην κοινή αναστοχαστική πράξη μελλοντικών και εν-ενεργεία νηπιαγωγών με τη συμμετοχή ενός ακαδημαϊκού επόπτη στο ρόλο του συμβούλου σε ένα πιλοτικό πρόγραμμα που σχεδιάστηκε και εφαρμόστηκε από το Εργαστήρι Παιδαγωγικής Έρευνας και Εκπαιδευτικών Πρακτικών του Τμήματος Επιστημών της Εκπαίδευσης στην Προσχολική Ηλικία, του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης. Πιο συγκεκριμένα, η μέθοδος lesson study ήταν το αντικείμενο της επιμόρφωσης των εν-ενεργεία νηπιαγωγών και το πλαίσιο της πρακτικής άσκησης των μελλοντικών νηπιαγωγών, φοιτητών του Τμήματος. Ο επόπτης, μια έμπειρη, εν-ενεργεία νηπιαγωγός, κάτοχος διδακτορικού διπλώματος είχε το ρόλο να «διευκολύνει» και να καθοδηγήσει τη διαδικασία του σχεδιασμού και της εφαρμογής του προγράμματος για πρακτικής των εν-ενεργεία και μελλοντικών νηπιαγωγών σε δύο τάξεις νηπιαγωγείων, με τη μέθοδο του lesson study. Τα στάδια της όλης διαδικασίας, οι ρόλοι, οι αλληλεπιδράσεις και οι απόψεις των συμμετεχόντων συζητούνται στο πλαίσιο της επαγγελματικής ανάπτυξης των νηπιαγωγών και στη σύνδεση που μπορεί να αναπτυχθεί μεταξύ του Πανεπιστημιακού Τμήματος και της εκπαιδευτικής κοινότητας μέσα από ένα τέτοιο πρόγραμμα. 

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Βιογραφικό Συγγραφέα
Ευθυμία Πεντέρη, Democritus University of Thrace

PhD, Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης στην Προσχολική Ηλικία, ΔΠΘ

Αναφορές
Beck, C., & Kosnik, C. (2002). Components of a good practicum placement: Student teacher perceptions. Teacher Education Quarterly, 29(2), 81-98.
Boreham, N. (2004). A theory of collective competence: Challenging the neo-liberal individualisation of performance at work, British Journal of Educational Studies, 52, 5-17.
Clift, R. T., & Brady, P. (2005). Research on methods courses and field experiences. In M.nCochran-Smith & K. M. Zeichner (Eds.), Studying teacher education: The report of the AERA panel on research and teacher education (pp. 309-424). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
Coolahan, J. (2002) Teacher education and the teaching career in an era of lifelong Learning: OECD Education Working Paper, Number 2 (Paris, Education Directorate, OECD). Available online at: http://www.olis.oecd.org/OLIS/2002DOC.NSF/LINKTO/EDU-WKP(2002)2 (accessed 12 March, 2006).
Doig, B. & Groves, S. (2011). Japanese Lesson Study: Teacher professional development through communities of inquiry. Mathematics Teacher Education and Development, 13(1), 77–93.
Ενδιάμεση Διαχειριστική Αρχή (2015). Περιφερειακή στρατηγική για την κοινωνική ένταξη & την καταπολέμηση της φτώχειας. Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης.
Florian, L., & Spratt, J. (2013). Enacting inclusion: A framework for interrogating inclusive practice. European Journal of Special Needs Education, 28(2), 119-135.
Καλογήρου, Σ., Τραγάκη, Α., Τσίμπος, Κ. & Μουστάκη, Ε. (2011). Τελική Έκθεση της Μελέτης: «Χωρικές Ανισότητες Εισοδήματος, Ανάπτυξης και Φτώχειας στην Ελλάδα», Πρόγραμμα Κοινωφελούς Ιδρύματος Ιωάννη Σ. Λάτση: Επιστημονικές Μελέτες 2011, URL: http://galaxy.hua.gr/~si/publications/FinalReport_GR_Skalogirou_et_al.pdf
Καπαχτσή, Β. (2013). Ο θεσμός της αξιολόγησης του εκπαιδευτικού .Ερευνητικά δεδομένα. C.V.P. Παιδαγωγικής & Εκπαίδευσης, χ.σ. (από http://www.scientific-journal-articles.org/greek/free-online-journals/education/education-articles/kapachtsi-venetia/kapachti-venetia-teachers-evaluation-research-data.htm, προσπελάστηκε 2/9/2017)
Killion, J., & Todnem, G. (1991). A process for personal theory building. Educational Leadership, 48(6), 14-16.
Kurniawati, F., De Boer, A. A., Minnaert, A. E. M. G., & Mangunsong, F. (2014). Characteristics of primary teacher training programmes on inclusion: A literature focus. Educational Research, 56(3), 310–326. doi:10.1080/00131881.2014.934555
Lewis, C. (2000). Lesson Study: The core of Japanese professional development. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, New Orleans (April, 24-28). (Retrieved from www.csudh.edu/math/syoshinobu/107web/aera2000.pdf, 1/9/2017).
Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, (2008). Εκπαίδευση και ποιότητα στο ελληνικό σχολείο. Γενικά ερευνητικά δεδομένα και πρώτες διαπιστώσεις. ΕΠΕΑΕΚ II, Γ’ ΚΠΣ, ΥΠΕΠΘ.
Ρεκαλίδου, Γ. - Πεντέρη Ε. (2010). Η αξιολόγηση των νηπιαγωγών: «Το ήθος είναι καλή, συνετή, ηθική και σοβαρά…». Ερμηνεία έργων και λόγων του παρελθόντος μέσα από σύγχρονες θεωρήσεις και διαμόρφωση προτάσεων για τη σημερινή πραγματικότητα. Επιστημονικό Βήμα 12, σελ. 15-36.
Saito, E., & Atencio, M. (2015). Lesson study for learning community (LSLC): conceptualising teachers’ practices within a social justice perspective. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 36(6), 795-807.
Schön, D. (1987). Educating the reflective practitioner. San Francisco: Jossey Bass.
Sinclair, C., Dowson, M., & Thistleton-Martin, J. (2006). Motivations and profiles of cooperating teachers: Who volunteers and why? Teaching and Teacher Education, 22(3), 263-279.
Stigler, J., & Hiebert, J., (1999). The teaching gap. New York: The Free Press.
Weiland, I., Akerson, V., Rogers, M. & Pongsanon, K. (2010). Lesson study as a tool for engaging preservice teachers in reflective practice. Paper presented at the National Association for Research in Science Teaching Philadelphia, Pennsylvania (Προσπελάστηκε από http://profile.educ.indiana.edu/Portals/164/NARST2011_LessonStudy_[Final].pdf 13/3/2017)
Τα περισσότερο διαβασμένα άρθρα του ίδιου συγγραφέα(s)