Μετασχηματίζουσα Μάθηση μέσα από την Αισθητική Εμπειρία: Προσπάθεια εφαρμογής της μεθόδου σε μαθητές Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης με στόχο την πρόληψη εξαρτητικών συμπεριφορών


Δημοσιευμένα: Νοε 4, 2024
Λέξεις-κλειδιά:
Πρόληψη Εξαρτητικές Συμπεριφορές Εκπαίδευση Μετασχηματίζουσα Μάθηση μέσα από την Αισθητική Εμπειρία
Ελευθερία Παππά
https://orcid.org/0000-0002-4148-0245
Περίληψη

Η επαφή με όλες τις μορφές τέχνης μπορεί να αποτελέσει αποτελεσματικό εργαλείο στην προσπάθεια ενίσχυσης της προσωπικής ανάπτυξης και της διαμόρφωσης υγιών αξιών και στάσεων για τη ζωή του ατόμου. Στόχο της παρούσας εργασίας αποτέλεσε η υλοποίηση και η αξιολόγηση  της αποτελεσματικότητας ενός προγράμματος πρόληψης εξαρτητικών συμπεριφορών στο Δημοτικό Σχολείο, το οποίο αξιοποίησε τη μέθοδο «Μετασχηματίζουσα Μάθηση μέσα από την Αισθητική Εμπειρία» ως εργαλείο ενίσχυσης της ψυχικής ανθεκτικότητας και των δεξιοτήτων ζωής των μαθητών. Στην έρευνα συμμετείχαν 109 μαθητές που φοιτούσαν στις δύο τελευταίες τάξεις του Δημοτικού σε Σχολεία της Πάτρας. Στους μαθητές που συμμετείχαν στην εφαρμογή του προγράμματος χορηγήθηκε ερωτηματολόγιο αντιλαμβανόμενης αποτελεσματικότητας του προγράμματος. Η αποτελεσματικότητα του προγράμματος είναι υψηλή στους παράγοντες που αφορούν στις κοινωνικές δεξιότητες, στο ρόλο της τέχνης στην ψυχοκοινωνική υποστήριξη των μαθητών, στην ενημέρωση για εξαρτητικές συμπεριφορές και την πρόληψη, καθώς και στις νέες πληροφορίες και γνώσεις που αποκόμισαν οι μαθητές. Από τα ευρήματα της έρευνας αναδεικνύεται η ανάγκη για το σχεδιασμό συγκεκριμένης εκπαιδευτικής πολιτικής που αφορά στην πρόληψη, μέσα από την εφαρμογή καινοτόμων προγραμμάτων που χρησιμοποιούν εργαλεία όπως η μέθοδος «Μετασχηματίζουσα Μάθηση μέσα από την Αισθητική Εμπειρία», αναγνωρίζοντας με αυτό τον τρόπο το σημαντικό ρόλο που διαδραματίζει το σχολικό περιβάλλον ως ένας  προστατευτικός παράγοντας για την πρόληψη της εκδήλωσης εξαρτητικών συμπεριφορών.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Ανυφαντάκη Ε., Λιονής Χ. (Επιµέλεια), (1993). «Πρόληψη της Χρήσης Ψυχοδραστικών Ουσιών: Ο Ρόλος του Σχολείου και των Εκπαιδευτικών». Επιτροπή Ρεθύµνης Πρόληψης και Αντιµετώπισης Ναρκωτικών.
Bartz, D. E. (1983). The Effects of School Desegregation on Student Achievement, Motivation, and Social/Psychological Development: A Review of Research. A Research Report. University of Illinois.
Βryman, A. (2017). Μέθοδοι Κοινωνικής Έρευνας. Gutenberg.
Chapman, S. N. (2015). Arts immersion: Using the arts as a language across the primary school curriculum. Australian Journal of Teacher Education (Online), 40(9), 86-101.
Creswell J., (2016). Έρευνα στην Εκπαίδευση – Σχεδιασμός Διεξαγωγή και Αξιολόγηση Ποσοτικής και Ποιοτικής Έρευνας, (μτφ. Ν. Κουβαράκου, επιμ. Χ. Τσορμπατζούδης). Ίων.
Efland, A. (2002). Art and Cognition. Integrating the Visual Arts in the Curriculum. Teachers College Press & Reston.
Eutsler, J. Examining Moral Disengagement as a Threat to Professional Skepticism. https://ssrn.com/abstract=2972187 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2972187
Farrington, CA., Maurer, J., McBride, Α., Nagaoka, Μ., Puller, J.S., Shewfelt, S., Weiss, EM. & Wright, L. (2019). Arts Education and Social-Emotional Learning Outcomes among K-12 Students: Developing a Theory of Action. Consortium On Chicago School Research.
Fowler, C. (1996). Strong Arts, Strong Schools. Oxford University Press.
Καρρά, Σ. (2015). Η δύναμη της τέχνης ως εργαλείο εκπαίδευσης του παιδαγωγού για την ενίσχυση της ενσυναίσθησης και της κατανόησης της διαφορετικότητας: εφαρμογές στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. [Αδημοσίευτη Διπλωματική Εργασία, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο]. Πάτρα.
Κόκκος, Α. (2017). Χειραφέτηση και Εκπαίδευση. Επιστημονική Ένωση Εκπαίδευσης Ενηλίκων.
Κόκκος, Α. (2011). Σύγχρονες Προσεγγίσεις της Εκπαίδευσης Ενηλίκων. Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο.
Krentzman, A. R. (2013). Review of the application of positive psychology to substance use, addiction, and recovery research. Psychology of addictive behaviors, 27(1), 151.
Κυρίτση, Ι., Τσιώτρα, Σ., & Θλιβίτου, Ε. (2010). Εκπαίδευση εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης για την προώθηση της πρόληψης στο δημοτικό σχολείο. Εξαρτήσεις 16(2), 61-73.
Μαλαφάντης, Κ. & Καρέλα, Γ. (2012). Για μια ποιοτική Εκπαίδευση: Οι Τέχνες στην Εκπαίδευση και η έννοια της διαφορετικότητας μέσα από την Τέχνη. Πρακτικά Συνεδρίου «Η ποιότητα στην Εκπαίδευση: Τάσεις και Προοπτικές» (Τόμ. Α’). ΕΚΠΑ, Αθήνα.
Mazur, J. (2017). Learning & Behavior. Routledge.
Μέγα, Γ. (2011). Η Τέχνη στο Σχολικό Σύστημα ως Στοχαστική Διεργασία. Στο Κόκκος, Α. και συν. Εκπαίδευση μέσα από τις Τέχνες. Μεταίχμιο.
Mezirow, J. και συν. (2007). Η Μετασχηματίζουσα Μάθηση. Μεταίχμιο.
Miller, M. (2002). Resilience elements in students with learning disabilities. Journal of Clinical Psychology, 58(3), 291-298.
Μπεκιάρη, Α. (2019). Η χρήση της Δραματικής Τέχνης στην Εκπαίδευση για τη διαχείριση των αγχωδών διαταραχών μαθητών της Δ΄ τάξης. Μια έρευνα δράσης στο 4ο Δημοτικό Σχολείο Ναυπλίου. [Αδημοσίευτη Διπλωματική Εργασία, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου]. Ναύπλιο.
Ντούλια, Α. (2012). Δημιουργική Μάθηση μέσα από την Τέχνη: Μια πρόταση διδασκαλίας στην Ιστορία. Στο Α. Παππάς (Επιμ.), Πρακτικά του 6ου Πανελλήνιου Συνέδριου Ελληνικού Ινστιτούτου Εφαρμοσμένης Παιδαγωγικής και Εκπαίδευσης (ΕΛΛ.Ι.Ε.Π.ΕΚ.)
Pappa, E. (2020). Teacher’s role in prevention of psychoactive substances use. Examination of the possibility of using “Transformative Learning through Aesthetic Experience” method. Journal of Substance Use, 25(5), 458-461.
Pompidou Group on Prevention (1998). Handbook Prevention: alcohol, drugs and tobacco. Council of Europe.
Rich, B. A., Starin, N. S., Senior, C. J., Zarger, M. M., Cummings, C. M., Collado, A., & Alvord, M.K. (2022). Improved Resilience and Academics Following A School-based Resilience Intervention: A Randomized Controlled Trial. Evidence-Based Practice in Child and Adolescent Mental Health, 8(2), 252–268. https://doi.org/10.1080/23794925.2022.2025630
Rich, B. A., Starin, N. S., Senior, C. J., Zarger, M. M., Cummings, C. M., Collado, A., & Alvord, M. K. (2022). Improved resilience and academics following a school-based resilience intervention: A randomized controlled trial. Evidence-based practice in child and adolescent mental health, 8(2), 252-268.
Romero-López, M., Pichardo, C., De Hoces, I., & García-Berbén, T. (2021). Problematic internet use among university students and its relationship with social skills. Brain sciences, 11(10), 1301.
Στάππα-Μουρτζίνη, Μ. (2018). Αγωγή Υγείας: Βασικές αρχές – Σχεδιασμός προγράμματος – Εγχειρίδιο για εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Οργανισμός Εκδόσεως Διδακτικών Βιβλίων.
Stride, Y., & Cutcher, A. (2015). Manifesting Resilience in the Secondary School: An Investigation of the Relationship Dynamic in Visual Arts Classrooms. International Journal of Education & the Arts, 16(11). http://www.ijea.org/v16n11/
Τσανούλα, Ε. (2017). Η αξιοποίηση της τέχνης για την ενίσχυση της δημιουργικότητας. Οι εμπειρίες των δασκάλων. [Αδημοσίευτη Διπλωματική Εργασία. Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο]. Πάτρα.
Williams, R. D., & Williams, A. R. (2012). Creative Writing In Alcohol, Tobacco, And Other Drug Education. Contemporary Issues in Education Research (CIER), 5(4), 327-330.
Wisniewski, P., Jia, H., Wang, N., Zheng, S., Xu, H., Rosson, M. B., & Carroll, J. M. (2015). Resilience mitigates the negative effects of adolescent internet addiction and online risk exposure. In Proceedings of the 33rd Annual ACM Conference on Human Factors in Computing Systems (pp. 4029-4038).
Χιώτη, Σ. (2016). Οι απόψεις μαθητών Δημοτικού Σχολείου για την αποτελεσματικότητα ενός Προγράμματος Πρωτογενούς Πρόληψης και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας. [Αδημοσίευτη Διπλωματική Εργασία, Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο]. Πάτρα.