"Transformative Learning through Aesthetic Experience": An attempt to apply the method to primary school students to prevent addictive behaviors


Published: Nov 4, 2024
Keywords:
Prevention Addictive Behaviors Education Transformative Learning through Aesthetic Experience
Eleftheria Pappa
https://orcid.org/0000-0002-4148-0245
Abstract

Contact with all forms of art can be an effective tool in the effort to enhance personal development and the formation of healthy values and attitudes for life. The aim of the present study was to implement and evaluate the effectiveness of an addictive behavior prevention program in primary school, which used the method of "Transformative Learning through Aesthetic Experience" as a tool to enhance students' mental resilience and life skills. 109 students attending the last two grades of primary school in Patras schools participated in the study. A questionnaire on the perceived effectiveness of the program was administered to the students who participated in the implementation of the program. The effectiveness of the program is high on factors related to social skills, the role of art in the psychosocial support of students, information on addictive behaviors and prevention, as well as new information and knowledge gained by the students. The findings of the research highlight the need for the design of a specific educational policy related to prevention, through the implementation of innovative program using tools such as the "Transformative Learning through Aesthetic Experience" method, thus recognizing the important role played by the school environment as a protective factor in preventing the development of addictive behaviors.

Article Details
  • Section
  • Articles
Downloads
Download data is not yet available.
References
Ανυφαντάκη Ε., Λιονής Χ. (Επιµέλεια), (1993). «Πρόληψη της Χρήσης Ψυχοδραστικών Ουσιών: Ο Ρόλος του Σχολείου και των Εκπαιδευτικών». Επιτροπή Ρεθύµνης Πρόληψης και Αντιµετώπισης Ναρκωτικών.
Bartz, D. E. (1983). The Effects of School Desegregation on Student Achievement, Motivation, and Social/Psychological Development: A Review of Research. A Research Report. University of Illinois.
Βryman, A. (2017). Μέθοδοι Κοινωνικής Έρευνας. Gutenberg.
Chapman, S. N. (2015). Arts immersion: Using the arts as a language across the primary school curriculum. Australian Journal of Teacher Education (Online), 40(9), 86-101.
Creswell J., (2016). Έρευνα στην Εκπαίδευση – Σχεδιασμός Διεξαγωγή και Αξιολόγηση Ποσοτικής και Ποιοτικής Έρευνας, (μτφ. Ν. Κουβαράκου, επιμ. Χ. Τσορμπατζούδης). Ίων.
Efland, A. (2002). Art and Cognition. Integrating the Visual Arts in the Curriculum. Teachers College Press & Reston.
Eutsler, J. Examining Moral Disengagement as a Threat to Professional Skepticism. https://ssrn.com/abstract=2972187 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2972187
Farrington, CA., Maurer, J., McBride, Α., Nagaoka, Μ., Puller, J.S., Shewfelt, S., Weiss, EM. & Wright, L. (2019). Arts Education and Social-Emotional Learning Outcomes among K-12 Students: Developing a Theory of Action. Consortium On Chicago School Research.
Fowler, C. (1996). Strong Arts, Strong Schools. Oxford University Press.
Καρρά, Σ. (2015). Η δύναμη της τέχνης ως εργαλείο εκπαίδευσης του παιδαγωγού για την ενίσχυση της ενσυναίσθησης και της κατανόησης της διαφορετικότητας: εφαρμογές στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. [Αδημοσίευτη Διπλωματική Εργασία, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο]. Πάτρα.
Κόκκος, Α. (2017). Χειραφέτηση και Εκπαίδευση. Επιστημονική Ένωση Εκπαίδευσης Ενηλίκων.
Κόκκος, Α. (2011). Σύγχρονες Προσεγγίσεις της Εκπαίδευσης Ενηλίκων. Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο.
Krentzman, A. R. (2013). Review of the application of positive psychology to substance use, addiction, and recovery research. Psychology of addictive behaviors, 27(1), 151.
Κυρίτση, Ι., Τσιώτρα, Σ., & Θλιβίτου, Ε. (2010). Εκπαίδευση εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης για την προώθηση της πρόληψης στο δημοτικό σχολείο. Εξαρτήσεις 16(2), 61-73.
Μαλαφάντης, Κ. & Καρέλα, Γ. (2012). Για μια ποιοτική Εκπαίδευση: Οι Τέχνες στην Εκπαίδευση και η έννοια της διαφορετικότητας μέσα από την Τέχνη. Πρακτικά Συνεδρίου «Η ποιότητα στην Εκπαίδευση: Τάσεις και Προοπτικές» (Τόμ. Α’). ΕΚΠΑ, Αθήνα.
Mazur, J. (2017). Learning & Behavior. Routledge.
Μέγα, Γ. (2011). Η Τέχνη στο Σχολικό Σύστημα ως Στοχαστική Διεργασία. Στο Κόκκος, Α. και συν. Εκπαίδευση μέσα από τις Τέχνες. Μεταίχμιο.
Mezirow, J. και συν. (2007). Η Μετασχηματίζουσα Μάθηση. Μεταίχμιο.
Miller, M. (2002). Resilience elements in students with learning disabilities. Journal of Clinical Psychology, 58(3), 291-298.
Μπεκιάρη, Α. (2019). Η χρήση της Δραματικής Τέχνης στην Εκπαίδευση για τη διαχείριση των αγχωδών διαταραχών μαθητών της Δ΄ τάξης. Μια έρευνα δράσης στο 4ο Δημοτικό Σχολείο Ναυπλίου. [Αδημοσίευτη Διπλωματική Εργασία, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου]. Ναύπλιο.
Ντούλια, Α. (2012). Δημιουργική Μάθηση μέσα από την Τέχνη: Μια πρόταση διδασκαλίας στην Ιστορία. Στο Α. Παππάς (Επιμ.), Πρακτικά του 6ου Πανελλήνιου Συνέδριου Ελληνικού Ινστιτούτου Εφαρμοσμένης Παιδαγωγικής και Εκπαίδευσης (ΕΛΛ.Ι.Ε.Π.ΕΚ.)
Pappa, E. (2020). Teacher’s role in prevention of psychoactive substances use. Examination of the possibility of using “Transformative Learning through Aesthetic Experience” method. Journal of Substance Use, 25(5), 458-461.
Pompidou Group on Prevention (1998). Handbook Prevention: alcohol, drugs and tobacco. Council of Europe.
Rich, B. A., Starin, N. S., Senior, C. J., Zarger, M. M., Cummings, C. M., Collado, A., & Alvord, M.K. (2022). Improved Resilience and Academics Following A School-based Resilience Intervention: A Randomized Controlled Trial. Evidence-Based Practice in Child and Adolescent Mental Health, 8(2), 252–268. https://doi.org/10.1080/23794925.2022.2025630
Rich, B. A., Starin, N. S., Senior, C. J., Zarger, M. M., Cummings, C. M., Collado, A., & Alvord, M. K. (2022). Improved resilience and academics following a school-based resilience intervention: A randomized controlled trial. Evidence-based practice in child and adolescent mental health, 8(2), 252-268.
Romero-López, M., Pichardo, C., De Hoces, I., & García-Berbén, T. (2021). Problematic internet use among university students and its relationship with social skills. Brain sciences, 11(10), 1301.
Στάππα-Μουρτζίνη, Μ. (2018). Αγωγή Υγείας: Βασικές αρχές – Σχεδιασμός προγράμματος – Εγχειρίδιο για εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Οργανισμός Εκδόσεως Διδακτικών Βιβλίων.
Stride, Y., & Cutcher, A. (2015). Manifesting Resilience in the Secondary School: An Investigation of the Relationship Dynamic in Visual Arts Classrooms. International Journal of Education & the Arts, 16(11). http://www.ijea.org/v16n11/
Τσανούλα, Ε. (2017). Η αξιοποίηση της τέχνης για την ενίσχυση της δημιουργικότητας. Οι εμπειρίες των δασκάλων. [Αδημοσίευτη Διπλωματική Εργασία. Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο]. Πάτρα.
Williams, R. D., & Williams, A. R. (2012). Creative Writing In Alcohol, Tobacco, And Other Drug Education. Contemporary Issues in Education Research (CIER), 5(4), 327-330.
Wisniewski, P., Jia, H., Wang, N., Zheng, S., Xu, H., Rosson, M. B., & Carroll, J. M. (2015). Resilience mitigates the negative effects of adolescent internet addiction and online risk exposure. In Proceedings of the 33rd Annual ACM Conference on Human Factors in Computing Systems (pp. 4029-4038).
Χιώτη, Σ. (2016). Οι απόψεις μαθητών Δημοτικού Σχολείου για την αποτελεσματικότητα ενός Προγράμματος Πρωτογενούς Πρόληψης και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας. [Αδημοσίευτη Διπλωματική Εργασία, Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο]. Πάτρα.