Αξιοποιώντας την Αφηγηματική Συμβουλευτική Σταδιοδρομίας για την Ενίσχυση της Βιώσιμης Επαγγελματικής Ανάπτυξης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση


Δημοσιευμένα: Οκτ 18, 2023
Λέξεις-κλειδιά:
αφηγηματική θεωρία επαγγελματική ιστορία βιώσιμη επαγγελματική ανάπτυξη τριτοβάθμια εκπαίδευση
Κατερίνα Αργυροπούλου
https://orcid.org/0000-0002-2204-7518
Περίληψη

Oι θεωρητικές προσεγγίσεις της αφηγηματικής συμβουλευτικής για τη σταδιοδρομία έχουν επηρεαστεί από το κίνημα του κονστρουκτιβισμού και βρίσκονται, όπως και η επαγγελματική ζωή, σε συνεχή εξέλιξη. Σύμφωνα με τις προσεγγίσεις αυτές η επαγγελματική πορεία των ατόμων είναι αποτέλεσμα της «κατασκευής» που αυτά κάνουν, ανάλογα με το πώς νοηματοδοτούν την πραγματικότητα που τα περιβάλλει. Παράλληλα, η βιωσιμότητα στη σταδιοδρομία σηματοδοτεί τη δυναμική αλληλεπίδραση του ατόμου με το περιβάλλον με τέτοιο τρόπο, ώστε το άτομο να αυτορυθμίζεται και να εξελίσσεται. Έτσι, η παρούσα έρευνα επιχειρεί να διερευνήσει την επαγγελματική ιστορία μεταπτυχιακών φοιτητών/τριών σε σχέση με τη βιώσιμη επαγγελματική τους ανάπτυξη και την πραγματοποίηση στόχων με κοινωνικό περιεχόμενο. Οι συμμετέχοντες της έρευνας ήταν 26 μεταπτυχιακοί φοιτητές και φοιτήτριες που παρακολουθούν μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών στη συμβουλευτική και τον επαγγελματικό προσανατολισμό. Για την ανάλυση των δεδομένων αξιοποιήθηκε η θεματική ανάλυση περιεχομένου προκειμένου να αναδυθούν επιμέρους θεματικές κατηγορίες, θέματα και υποθέματα, όπως επίσης και οι σχέσεις που αναπτύσσονται μεταξύ τους. Τα αποτελέσματα καταδεικνύουν ότι το αφηγηματικό εργαλείο «Η Επαγγελματική Μου Ιστορία» τους βοήθησε να σχεδιάσουν τα επόμενα εκπαιδευτικά και επαγγελματικά τους βήματα, ενώ συνετέλεσε στην ανάπτυξη βιώσιμων σχεδίων για το μέλλον και την απόδοση νοήματος και σκοπού στο ρόλο της επαγγελματικής τους δραστηριότητας, με τη συνειδητοποίηση του αντίκτυπού της στους ίδιους και το κοινωνικό σύνολο.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Αργυροπούλου, Κ. (2022). Συμβουλευτική σταδιοδρομίας. Ζητήματα μιας πολυδιάστατης διαδικασίας. Αθήνα: Γρηγόρη.
Argyropoulou, K. (2022). Promoting Sustainability and Reflexivity in the Career of Greek University Students. Open Journal of Social Sciences, 10, 384-400. https://doi.org/10.4236/jss.2022.1010025
Argyropoulou, K. (2021). Sustainable Career Development: A New Challenge in Career Counselling in the Modern Era. Advances in Social Sciences Research Journal, 8, 128-138. https://doi.org/10.14738/assrj.812.11393
Αργυροπούλου, Κ., & Μουράτογλου, Ν. (2022). Αναστοχαστικότητα και Προσανατολισμοί Εργασίας: Ευρήματα από μία Μελέτη Παρέμβασης σε Συμβούλους Σταδιοδρομίας. Έρευνα στην Εκπαίδευση, 11(1), 130-143. https://doi.org/10.12681/hjre.29768
Αργυροπούλου, Κ., & Αντωνίου, Α-Σ. (Επιστημονική Επιμέλεια) (2020). Διαχείριση Σταδιοδρομίας και Ανάπτυξη Δεξιοτήτων στο Σύγχρονο Εκπαιδευτικό και Εργασιακό Περιβάλλον. Προ(σ)κλήσεις του 21ου αιώνα. Αθήνα: Γρηγόρη.
Argyropoulou, K., Mouratoglou, N., Antoniou, A.S., Mikedaki, K. & Charokopaki, A. (2020a). Promoting Career Counselors’ Sustainable Career Development through the Group-based Life Construction Dialogue Intervention: “Constructing My Future Purposeful Life”. Sustainability, 12, 3645. https://doi.org/10.3390/su12093645
Argyropoulou, K., Antoniou, A.S., Mouratoglou, N., Charokopaki, A. & Mikedaki, K. (2020b). Psychometric Properties of the Life Project Reflexivity Scale in Greek University Students. Counseling, Italian Journal of Research and Intervention, 13(1), 4-20.
Argyropoulou, K., Mouratoglou, N., Mikedaki K., Kaliris, A., Papatheodorou, S. (2020c). Training Career Counselors in Contemporary Narrative Approaches: Concerns and Future Directions. In Career Guidance for Inclusive Society: Conference Proceedings from the 2019 Conference of the International Association for Educational and Vocational Guidance (IAEVG). Slovakia: Združenie pre kariérové poradenstvo a rozvoj kariéry (Δημοσίευση σε e-book), pp. 16-31.
Αργυροπούλου, Κ., Τερζάκη, Μ., Χαροκοπάκη, Α., & Μουράτογλου, Ν. (2020). Το νόημα της εργασίας υπό το πρίσμα της εργασιακής δυσχέρειας: Μια νέα πρόκληση στη συμβουλευτική για τη σταδιοδρομία στη σύγχρονη εποχή. Νέα Παιδεία, 175, 42-58.
Ίσαρη, Φ. & Πουρκός, Μ. (2015). Ποιοτική μεθοδολογία έρευνας. Εφαρμογές στην ψυχολογία και στην εκπαίδευση. Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών.
Καλίρης, Α. (2018). Πηγές διαμόρφωσης των πεποιθήσεων αυτοαποτελεσματικότητας εκπαιδευομένων και στελεχών επαγγελματικής συμβουλευτικής. Διδακτορική Διατριβή. Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας, Τομέας Ψυχολογίας. Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Καλίρης, Α. (2019). Ξεπερνώντας τις σκοπέλους των αποφάσεων σταδιοδρομίας: ο ρόλος των δυσλειτουργικών πεποιθήσεων και των εποικοδομητικών στρατηγικών στη διαχείριση της επαγγελματικής αναποφασιστικότητας. Στο Κ. Αργυροπούλου (Επιμ.), Επαγγελματικός Προσανατολισμός και Λήψη Επαγγελματικών Αποφάσεων: Πρακτικές Εφαρμογές για Συμβούλους Επαγγελματικού Προσανατολισμού και Σταδιοδρομίας (σσ. 85-115). Γρηγόρη.
Καλίρης, Α. & Κρίβας, Σ. (2013). Η Συμβολή των Μετανεωτερικών Προσεγγίσεων στη Θεωρία και Πράξη της Συμβουλευτικής Σταδιοδρομίας: Ο ρόλος τους σε μια κρίσιμη εποχή για τον κόσμο της εργασίας. Επιθεώρηση Συμβουλευτικής και Προσανατολισμού, 101, 73-86.
Κασσωτάκης, Μ. (2014). Η μεταβλητότητα της επαγγελματικής ζωής και οι επιπτώσεις της στον επαγγελματικό προσανατολισμό. Επιθεώρηση Συμβουλευτικής και Προσανατολισμού, 103, 93-118.
Μαλικιώση-Λοΐζου, Μαρ. (2002). Η Ψυχοπαιδαγωγική προσέγγιση του Επαγγελματικού Προσανατολισμού και η μεθοδολογία της. Στο Μ. Κασσωτάκης (Επιμ.), Συμβουλευτική και Επαγγελματικός Προσανατολισμός (σσ. 215- 238). Τυποθήτω.
Μικεδάκη, Κ. (2019). Η συγγραφή της επαγγελματικής ιστορίας: από τη λήψη επαγγελματικών αποφάσεων στον σχεδιασμό ζωής. Στο Κ. Αργυροπούλου (Επιμ.), Επαγγελματικός Προσανατολισμός και Λήψη Επαγγελματικών Αποφάσεων: Πρακτικές Εφαρμογές για Συμβούλους Επαγγελματικού Προσανατολισμού και Σταδιοδρομίας (σσ. 291-317). Γρηγόρη.
Μπονίδης, Κ. (2016). Ανάλυση Περιεχομένου: Διαδικασία και μοντέλα ανάλυσης. Στο Πυργιωτάκης, Ι. Ε. & Θεοφιλίδης, Χ. (Επιμ.), Ερευνητική μεθοδολογία στις κοινωνικές επιστήμες και στην εκπαίδευση (σσ. 395-415). Πεδίο.
Τερζάκη, Μ. (2019). Αξιοποιώντας δραστηριότητες της σχολικής ζωής για τον επαγγελματικό προσανατολισμό των εφήβων: ανάγκες και προσδοκίες εφήβων στη λήψη επαγγελματικών αποφάσεων. Στο Κ. Αργυροπούλου (Επιστημονική Επιμέλεια), Επαγγελματικός Προσανατολισμός και Λήψη Επαγγελματικών Αποφάσεων (σσ. 13-39). Γρηγόρη
Arthur, Ν., Neault, R., & M. McMahon (2019). Career Theories and Models at Work. CERIC.
Bangali, M., & Guichard, J. (2012). The role of dialogic processes in designing career expectations. Journal of Vocational Behavior, 81(2), 183-190. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2012.06.006
Blustein, D. L., Kenny, M. E., Di Fabio, A., & Guichard, J. (2019). Expanding the impact of the psychology of working: Engaging psychology in the struggle for decent work and human rights. Journal of Career Assessment, 22(1), 176-187. https://doi.org/10.1177%2F1069072718774002
Braun, V. & Clarke, V. (2006) Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101.
Bronk, K. C., & Finch, W. H. (2010). Adolescent characteristics by type of long-term aim in life. Applied Developmental Science, 14(1), 1–10. https://doi.org/10.1080/10888690903510331De Vos, A., Van der Heijden, B. I. J. M., & Akkermans, J. (2018). Sustainable careers: Towards a conceptual model. Journal of Vocational Behavior, 117. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2018.06.011
Di Fabio, A. (2016). Positive Relational Management for healthy organizations: Psychometric properties of a new scale for prevention for workers. Frontiers in Psychology, 7, 1523. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2016.01523
Di Fabio, A., Maree, J. G., & Kenny, M. E. (2018). Development of the Life Project Reflexivity Scale: A New Career Intervention Inventory. Journal of Career Assessment, 27(2), 358-370. https://doi.org/10.1177%2F1069072718758065
Di Fabio, A., & Maree, J. G. (2016). A psychological perspective on the future of work: Promoting sustainable projects and meaning-making through grounded reflexivity. Counseling. Italian Journal of Research and Intervention, 9(3). https://doi.org/10.14605/CS931619
Dik, B. J., & Duffy, R. D. (2009). Calling and vocation at work: Definitions and prospects for research and practice. The Counseling Psychologist, 37(3), 424–450. https://doi.org/10.1177/0011000008316430
Guichard, J. (2018). Final Purposes for Life-and-Career Design Interventions in the Anthropocene Era. In V. Cohen-Scali, L. Nota, & J. Rossier (Eds.), New Perspectives on Career Guidance and Counseling in Europe. Building Careers in Changing and Diverse Societies (pp. 189-204). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-61476-2_12
Guichard, J. (2009). Self-constructing. Journal of Vocational Behavior, 75, 251-258.
Lenart, J. (2016). Sustainable growth and decent work as central ideas of career counseling and life design in an international debate: For a new semio-technique of counseling. Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy, 5, 271–286.
McAdams, D.P., & Cox, K.S. (2010). Self and identity across the life span. Στο Lerner, R., Freund, A., Lamb, M., (Eds), Handbook of Life Span Development (pp. 158–207). Wiley.
Maree, J., & Di Fabio, Α. (2018). Integrating Personal and Career Counseling to Promote Sustainable Development and Change. Sustainability, 10(11); 4176. https://doi.org/10.3390/su10114176
Niles, S. G., Engels, D., & Lenz, J. (2009). Training career practitioners. The Career Development Quarterly, 57(4), 358-365. https://doi.org/10.1002/j.2161-0045.2009.tb00122.x
Newman, K. L. (2011). Sustainable careers: Lifecycle engagement in work. Organizational Dynamics, 40(2), 136–143. https://doi.org/10.1016/j.orgdyn.2011.01.008
Patton, W., & McMahon, M. (2006). The Systems Theory Framework of Career Development and Counseling: Connecting Theory and Practice. International Journal for the Advancement of Counselling, 28(2), 153–166. https://doi.org/10.1007/s10447-005-9010-1
Rosen, M. A. (2017). Sustainable development: A vital quest. European Journal of Sustainable Development Research, 1(1), 2. https://doi.org/10.20897/ejosdr.201702
Rossier, J., Cardoso, P. M., & Duarte, M. E. (2021). The Narrative Turn in Career Development Theories: An Integrative Perspective. In P. Robertson, T. Hooley, & P. McCash (Eds.). The Oxford Handbook of Career Development (pp. 169-180). Oxford University Press.
Savickas, M. L. (2019). Career Construction Counseling Manual.
Savickas, M. L. (2013). Career Construction Theory and Practice. In R. W. Lent & S. D. Brown (Eds), Career Development and Counseling: Putting Theory and Research to Work (pp. 144-180). Hoboken, NJ: Wiley.
Savickas, M. L. (2005). The theory and practice of career construction. In S. D. Brown & R. W. Lent (Eds), Career development and counseling: Putting theory and research to work (pp. 42-70). Hoboken, NJ: Wiley.
Savickas, M. L., & Hartung, P. J. (2012). My career story: An autobiographical workbook for life-career success. Retrieved 31/01/2021 from: www.vocopher.com.
Savickas, M. L., Nota, L., Rossier, J., Dauwalder, J. P., Duarte, M. E., & van Vianen, A. E. M. (2009). Life designing: A paradigm for career construction in the 21st century. Journal of Vocational Behavior, 75(3), 239-250. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2009.04.004
Schiersmann, Chr., Ertelt, B. J, Katsarov. J., Mulvey, R., Reid H., & Weber, P. (Eds.). (2012). NICE Handbook for the Academic Training of Career Guidance and Counselling Professionals. Institute of Educational Science.
Σιδηροπούλου-Δημακάκου, Δ. (2004). Η Συμβουλευτική και ο Επαγγελματικός Προσανατολισμός στη Σύγχρονη Εποχή: Τάσεις και Προοπτικές. Νέα Παιδεία, 112, 159- 173.
Τα περισσότερο διαβασμένα άρθρα του ίδιου συγγραφέα(s)