Qualitative analysis of mistakes of pupils D - F grades of primary school in the spelling tests with dictation and free writing


Published: Jan 10, 2017
Keywords:
dictation spelling tests free writing high school performance learning disabilities qualitative analysis of mistakes orthographic ability
Στυλιανή Βασίλειος Ξάνθη
https://orcid.org/0000-0001-7403-4519
Abstract

This study is investigating the mechanisms that are activated in two kinds of spelling tests, the free writing and the spelling tests with dictation, through a qualitative analysis of mistakes of the pupils of the last three grades of primary school. It was thought that this investigation will allow useful conclusions for the mechanisms that are activated in the two kinds of spelling tests and how they affect the performance of pupils and especially those with learning disabilities in the spelling. Specifically, the research examines the development stage of spelling skill of 89 pupils, 22 with high school performance and 67 with learning disabilities, with a dictation test and two free writing tests. The mistakes analyzed in the corresponding categories of phonological, morphological and visual-orthographic awareness and the use of the conventions of writing. This investigation will allow useful conclusions for the degree of development which are the specific groups of pupils and it will show useful information for their cognitive processes and their individual needs. The results show differences in the performance of pupils between the two types of orthographic tests in some types of mistakes. Also they show very good spelling ability of students with high school performance and better phonological skills and morphosyntactic processing, and more rich visual-orthographic representations. Based on these findings, the paper discusses the development stage of spelling skills in the two groups of pupils, the linguistic factors that influence their orthographic performance, the degree of difficulty between these spelling tests depending on the mechanisms that are activated and the different growth rate of spelling ability of the pupils with learning disabilities.

Article Details
  • Section
  • Articles
Downloads
Download data is not yet available.
Author Biography
Στυλιανή Βασίλειος Ξάνθη, PhD; Basic and Applied Cognitive Science; Department of Philosophy and History of Science; University of Athens

PhD in Basic and Applied Cognitive Science, Department of Philosophy and History of Science, University of Athens.

Postgraduate Diploma in Basic and Applied Cognitive Science, Department of Philosophy and History of Science, University of Athens.

Two-year Postgraduate Diploma in Special Education, Marasleio Athens.

BA Department, University of Athens.

Bachelor Zosimaia College, Univ.

Teacher Special Education in the Department of Integration in Primary Education.

References
Αϊδίνης, Α., & Κωστούλη, Τ. (2001). Μοντέλα εγγραμματοσύνης: Θεωρητικές προσεγγίσεις και διδακτική πράξη. Ανακτήθηκε 5/2/2016 από http://web.auth.gr/virtualschool/2.2TheoryResearch/AidinisKostouliLiteracyModels.html.
Αϊδίνης, Α., & Παράσχου, Δ. (2004). Ανάπτυξη της ορθογραφημένης γραφής στο Δημοτικό σχολείο: Λάθη και στρατηγικές των παιδιών. Στο Ν. Μακρής, & Δ. Δεσλή, (Επιμ.), Η Γνωστική Ψυχολογία σήμερα: Γέφυρες για τη μελέτη της νόησης (Πρακτικά Συνεδρίου, σελ. 245-252). Αθήνα: Τυποθήτω - Γ. Δαρδανός.
Αϊδίνης, Α. (2006). Η ανάπτυξη της φωνολογικής ενημερότητας και η σχέση της με την απόκτηση του γραμματισμού. Επιστημονική Επετηρίδα της Ψυχολογικής Εταιρείας Βορείου Ελλάδος, 4, 17-42.
Αϊδίνης, Α. (2010α). Στρατηγικές ορθογραφημένης γραφής και η ανάπτυξη τους στο δημοτικό σχολείο. Στο Α. Μουζάκη, & Α. Πρωτόπαπας, (Επιμ.), Ορθογραφία: μάθηση και διαταραχές (σελ. 137–150). Αθήνα: Gutenberg.
Αϊδίνης, Α. (2010γ). Ο ρόλος της μορφολογικής γνώσης στη γραφή του θέματος των λέξεων. Στο Α. Μουζάκη, & Α. Πρωτόπαπας, (Επιμ.), Ορθογραφία: μάθηση και διαταραχές (σελ. 165–180). Αθήνα: Gutenberg.
Αναγνωστοπούλου, Μ., & Κανταρτζή, Ε. (2008). Τα ορθογραφικά λάθη των μαθητών/τριών του Δημοτικού Σχολείου στη γραπτή έκφραση. Στο Α. Τριλιανός, & Ι. Καράμηνας, (Επιμ.), Ελληνική Παιδαγωγική & Εκπαιδευτική Έρευνα (Πρακτικά Συνεδρίου, Τόμος Β, σελ. 995-1004). Αθήνα: Ατραπός.
Βογινδρούκας, Ι., & Γρηγοριάδου, Ε. (2000). Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες-Δυσορθογραφία. Θέματα ειδικής αγωγής, 10, 50-61.
Διακογιώργη, Κ., Τασιοπούλου, Γ., & Κουρκούτα, Β. (2008). Διερεύνηση γνωστικών και γλωσσικών παραγόντων που συμβάλλουν στην ανάπτυξη των ορθογραφικών ικανοτήτων των παιδιών του Δημοτικού. ΝΟΉΣΙΣ, 4, 167-196.
Διαμαντή, Β. (2010). Ορθογραφικές δεξιότητες και δυσκολίες παιδιών με δυσλεξία. Στο Α. Μουζάκη, & Πρωτόπαπας, Α. (Επιμ.), Ορθογραφία: μάθηση και διαταραχές (σελ.277–285). Αθήνα: Gutenberg.
Diamanti, V., Goulandris, N., Stuart, M., & Campbell, R. (2014). Spelling of derivational and inflectional suffixes by Greek-speaking children with and without dyslexia. Reading and Writing, 27, 337-358.
Hagiliassis, N., Pratt, C., & Johnston, M. (2006). Orthographic and phonological processes in reading. Reading and Writing, 19, 235–263. doi: 10.1007/s11145-005-4123-9.
Hayes, J. (2012). Modeling and Remodeling Writing. Written Communication 29(3), 369-388.
Ζάχος, Γ. Η., & Ζάχος, Δ. Η. (1998). Δυσλεξία. Αντιμετώπιση-Αποκατάσταση. Οδηγίες εφαρμογής προγράμματος. Αθήνα: Κέντρο Ψυχολογικών Μελετών.
Ζυγούρη, Μ.., & Αϊδίνης, Α. ( 2010). Η χρήση μορφολογικών στρατηγικών στην ορθογραφημένη γραφή του θέματος λέξεων που ανήκουν στην ίδια οικογένεια. Στο Κ. Ντίνας, Α. Χατζηπαναγιωτίδη, Α. Βακάλη, Τ. Κωτόπουλος, & Α. Στάμου, (Επιμ.), Η διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας (ως πρώτης/μητρικής, δεύτερης/ξένης) (http://linguistics.nured.uowm.gr/Nimfeo2009/praktika).
Kellogg, R. T., Whiteford, A. P., Cahill, M., & Mertens, A. (2013). Working Memory in Written Composition: An Evaluation of the 1996 Model. Journal of Writng Research, 5 (2), 159-190.
Loizidou-Ieridou, N., Masterson, J., & Hanley, J. R. (2010). Spelling development in 6–11 year-old Greek speaking Cypriot children. Journal of Research in Reading, 33, 247-262.
Μαυροειδή, Α. (2011). Διαφορές στα ορθογραφικά λάθη μεταξύ δυσλεξικών και κανονικών ενηλίκων. Διπλωματική εργασία. Έκδοση: Πανεπιστήμιο Μακεδονίας Οικονομικών και Κοινωνικών Επιστημών.
Μόττη-Στεφανίδη, Φ. (1999). Αξιολόγηση της Νοημοσύνης Παιδιών Σχολικής Ηλικίας και Εφήβων. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Μουζάκη, Α., & Πρωτόπαπας, Α. (Επιμ.) (2010). Ορθογραφία: Μάθηση και διαταραχές. Αθήνα: Gutenberg.
Μουζάκη, Α., Πρωτόπαπας Α., Σιδερίδης, Γ., & Σίμος, Π. (2010). Μια δοκιμασία για την αξιολόγηση της ορθογραφίας. Στο Α. Μουζάκη, & Α. Πρωτόπαπας (Επιμ.) Ορθογραφία: Μάθηση και Διαταραχές (σελ. 326–347). Αθήνα: Gutenberg.
Πάμπουλου, Η., Detheridge, C., & Detheridge, T. (2007). «Ο ρόλος των συμβόλων στο γραπτό λόγο». Στο Μ. Βλασσοπούλου, Α. Γιαννετοπούλου, Μ. Διαμαντή, Λ. Κιρπότιν, Ε. Λεβαντή, Ε. Λευθέρη, & Γ. Σακελλαρίου, (Επιμ.), Γλωσσικές Δυσκολίες και Γραπτός Λόγος στο πλαίσιο της σχολικής Μάθησης (Πρακτικά Συνεδρίου, σελ. 513-521). Αθήνα: Γρηγόρη.
Παντελιάδου, Σ., & Μπότσας, Γ. (2007). Μαθησιακές Δυσκολίες – Βασικές Έννοιες και Χαρακτηριστικά. Ανακτήθηκε 10/3/2009 από www.specialeducation.gr
Πόρποδας, Κ. (2002). Η ανάγνωση. Πάτρα, Αυτοέκδοση.
Πρωτόπαπας, Α., & Σκαλούμπακας, Χ. (2010). Κατηγοριοποίηση ορθογραφικών λαθών. Στο Α. Μουζάκη, & Α. Πρωτόπαπας, (Επιμ.), Ορθογραφία: μάθηση και διαταραχές (σελ. 181–197). Αθήνα: Gutenberg.
Πρωτόπαπας, Α., Δρακοπούλου, Σ., & Φάκου, Α. (2010). Υπολογισμός σχετικής συχνότητας ορθογραφικών λαθών. Στο Α. Μουζάκη & Α. Πρωτόπαπας (Επιμ.), Ορθογραφία: μάθηση και διαταραχές (σελ. 198–207). Αθήνα: Gutenberg.
Protopapas, A., Fakou, A., Drakopoulou, S., Skaloumbakas, C., & Mouzaki, A. (2013). What do spelling errors tell us? Classification and analysis of errors made by Greek schoolchildren with and without dyslexia. Reading and Writing, 26 (5), 615-646.
Σπαντιδάκης, Ι. (2009). Προβλήματα Παραγωγής Γραπτού Λόγου Παιδιών Σχολικής Ηλικίας. Διάγνωση. Αξιολόγηση. Αντιμετώπιση (έκδοση 8η). Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Τσεσμελή, Σ. (2009). Μορφολογική ενημερότητα, ορθογραφία, και δυσλεξία: Ταξινόμηση και κριτική θεώρηση ερευνητικών δεδομένων. Hellenic Journal of Psychology, 6, 80-106.
ΥΠΕΠΘ-ΠΙ. (2007). Νέα Σχολικά εγχειρίδια-Γλώσσα Ε΄ & ΣΤ΄ Δημοτικού. Αθήνα: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο-Οργανισμός Εκδόσεως Διδακτικών Βιβλίων. Ανακτήθηκε 25/11/2007 από www.pi-schools.gr.
Most read articles by the same author(s)