Primary and secondary school principals' satisfaction with the adequasy of operational and maintainance funds for their schools


Θαλασσογραφία, 50Χ60,ελαιογραφία, Μαρία Τσιβά, 2015
Published: Dec 16, 2021
Keywords:
principals’ satisfaction economic/financial crisis education school operational costs
Ελευθερία Αργυροπούλου
https://orcid.org/0000-0003-4235-8740
Εμμανουήλ Γκαραβέλλας
https://orcid.org/0000-0001-8373-5093
Ελισσάβετ Λιντζεράκου
https://orcid.org/0000-0002-4670-114X
Abstract

The purpose of this paper is to explore school principals’ satisfaction regarding the funding of operational and   maintenance costs in their schools in the post-memoranda era, after the imposition of financial measurements. The study adopts a quantitative methodology design using a forced-answer questionnaire. The sample includes 852 Primary and Secondary school principals from all over Greece. The results indicate that the principals’ degree of satisfaction varies from medium to low because the allocated funds could partially cover only urgent needs. Variations have also been detected depending on respondents’ gender, type and level of school. The study offers updated and extensive evidence from the field in regard to the underfunding of schools.  

Article Details
  • Section
  • Articles
Downloads
Download data is not yet available.
Author Biographies
Ελευθερία Αργυροπούλου, Associate Professor, University of Crete, Greece

Αναπληρώτρια Καθηγήτρια

[Οργανωση, Διοικηση και Ηγεσια στην Εκπαιδευση]

Παιδαγωγικο τμημα Προσχολικης Εκπαιδευσης 

Σχολη Επιστημων της Αγωγης

Πανεπιστημιο Κρητης

Εμμανουήλ Γκαραβέλλας, Πανεπστημιο Κρητης

Διδάκτορας ΠΤΠΤΕ ΠΚ

Εκπαιδευτικος Πρωτοβαθμιας Εκπαιδευσης 

Ελισσάβετ Λιντζεράκου, Εθνικο και Καποδιστριακο Πανεπιστημιο Αθηνων

Υποψήφια Διδάκτορας ΕΚΠΑ, ΠΑΙΤΔΕ

Εκπαιδευτικος Δευτεροβαθμιας Εκπαιδευσης 

References
Αργυροπούλου, Ε. (2015). Προσεγγίζοντας το αβέβαιο μέλλον: Η λειτουργία του Προγραμματισμού στην Εκπαίδευση, εκδόσεις Δίσιγμα
Αργυροπούλου, Ε. (2012). Η οικονομική διαχείριση της σχολικής μονάδας και ο ρόλος του Διευθυντή, στο Μ. Νικολαΐδου (εκδ.) Εκπαιδευτική Ηγεσία. Ε, και; Αθήνα, εκδοτικός όμιλος ΙΩΝ, 228-244.
Argyropoulou, E. (2009). Financial Management in Greek State Schools, International Studies in Educational Administration, 37 (2), 111-124.
Αργυροπούλου, Ε. και Γκαραβέλλας, Ε. (2019). Αντιλήψεις των προέδρων των ενιαίων Σχολικών Επιτροπών ΟΤΑ (του Ν.3852/2010) για τους κινδύνους διαφθοράς στη διαχείριση των κονδυλίων για τις σχολικές μονάδες, Το Βήμα των Κοινωνικών Επιστημών, ΙΗ, 17, 138-159.
Γεωργόπουλος, Ι. (2009). Οικονομικοί πόροι-δαπάνες και ανάπτυξη της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην περιφέρεια Ηπείρου, διδακτορική διατριβή, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, διαθέσιμο στο www.ekt/didaktorika.gr/eadd/handle/10442/237633
Caldwell, B.J. (1993). The changing role of the school principal a review of developments in Australia and New Zealand, in C. Dimmock (ed.) School-based Management and School Effectiveness, London and N. York, Routledge, 165-184
Cuttance, P. (1993). School development and review in an Australian state education system, in C. Dimmock (ed.) School-based Management and School Effectiveness, London and N. York, Routledge, 142-164
Dimmock, C. (1993, ed.). School-based Management and School Effectiveness, London and N. York, Routledge
Friedman, B., Friedman, M. & Markow, D. (2008). Predictors of principals’ satisfaction with their schools, Journal of Educational Administration, 46 (5), 598-612
Johnes, J. (2015). Operational Research in Education, European Journal of Operational Research, 243, 683-696. http://dx.doi.org/10.1016/j.ejor.2014.10.043
Knight, B. (1993). Delegated Financial Management and School Effectiveness, in C. Dimmock (ed.) School-based Management and School Effectiveness, London and N. York, Routledge, 114-141
Levačič, R. (1994 ed.). Financial Management in Schools, Milton Keynes, Open University Press
Λιναρδής, Α., Παπαγιαννόπουλος, Κ. και Καλησπεράτη, Ε. (2011). Η Διαδικτυακή Έρευνα. Πλεονεκτήματα, μειονεκτήματα και εργαλεία διεξαγωγής διαδικτυακών ερευνών. Διαθέσιμο στην ηλεκτρονική σελίδα: https://www.ekke.gr/publication_files/i-diadiktiaki-ereuna-pleonektimata-mionektimata-kai-ergalia-diexagogis-diadiktiakon-ereunon
Liu, Y. & Bellibas, M. S. (2018). School factors that are related to school principal’s job satisfaction and organizational commitment, International Journal of Educational Research, 90, 1-19, https://doi.org/10.1016/j.ijer.2018.04.002
Mulford, B. (2003). School Leaders: challenging roles and impact on teachers and school effectiveness, OECD commissioned paper, https://www.oecd.org/education/school/2635399.pdf
Σαΐτης, Χ. (2000). Η συμβολή της Σχολικής Επιτροπής στην αποτελεσματική λειτουργία της σχολικής μονάδας, Διοικητική Ενημέρωση, 17, 28-49.
Πηγές
Ν. 3852/7.6.2010 «Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης - Πρόγραμμα Καλλικράτης» (ΦΕΚ 87, τεύχος Α)
Ιστότοποι
Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛ.ΣΤΑΤ). Διαθέσιμο στην ηλεκτρονική σελίδα: https://www.statistics.gr/el/home
Eurydice. (2020). Διαθέσιμο στην ηλεκτρονική σελίδα: https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/funding-education-33_el
Υπουργείο Εσωτερικών (ΥΠ.ΕΣ). Διαθέσιμο στην ηλεκτρονική σελίδα: https://www.ypes.gr
Most read articles by the same author(s)