“The Other as Self and the Self as Other: From dialogic understanding to reflective action and assessment awareness”


Published: Jul 19, 2023
Keywords:
inquiry drama museums children as museum participants diversity museum programme
Simos Papadopoulos
Chrysavgi Gleni
Agni Karagianni
https://orcid.org/0009-0009-3215-0779
Abstract

“The Other as Self and the Self as Other: From dialogic understanding to reflective action and assessment awareness” was a cultural programme which aimed at inquiring and accepting diversity, in the light of the Convention on Children’s Right, through art and culture in a multicultural environment, with the participation of artists and animators. Children living in three different cities participated in the programme expressing themselves artistically on how they see other places, through drama/theatre, art crafts and digital technology. The interpretative activities of the educators focused on enabling children to encounter the Other and the Self, through the study of historic and contemporary cultural artefacts. Having as an intercultural criterion the viewing of the “other aspect”, the programme, which lasted for three months (acad. year 2021-2022), created an intercultural synergy among three museums in three European cities: a. Alexandroupolis, a city in the borderland of Greece, which connects Europe and Asia (Historical Museum of Alexandroupolis), b. Athens, the  birthplace of the European culture (National Museum of Contemporary Art) and c. Brussels, the chair of European Union (House of European History).  

Article Details
  • Section
  • Articles
Downloads
Download data is not yet available.
References
Βennett, S. (2012). Theater and Museum. N. York: Palgrave.
Edmiston, B. (2014). Transforming Teaching and Learning with Active and Dramatic Approaches: Engaging Students Across the Curriculum. New York & London: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203116531
Falk, J. H., & Dierking, L. (eds). (2000). Learning from Museums: Visitor Experiences and the Making of Meaning. Walnut Creek, CA: AltaMira.
Fraser, J. (2004). Museums, drama, ritual and power a theory of the museum experience. Doctoral Dissertation. Leicester: University of Leicester.
Gardner, H. (1985). Towards a theory of dramatic intelligence. In J. Kase-Polisini (ed.), Creative Drama in a Developmental Context (pp. 295-312). New York: University Press of America.
Habermas, J. (1994). Αγώνες Αναγνώρισης στο Δημοκρατικό Κράτος Δικαίου. Αθήνα: Νέα Σύνορα Λιβάνη
Heathcote, D., & Bolton, G. (1995) Drama for learning: Dorothy Heathcote’s Mantle of the Expert approach to Education. Portsmouth & USA: Heinemann.
Jackson, A., & Kidd, J. (2008) Performance, Learning and Heritage. University of Manchester.
Jackson, Α., & Vine, Ch. (2013). Learning through Theatre: The Changing Face of Theatre in Education. London: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203116753
Καραγιάννη, Α. & Παπαδόπουλος, Σ. (2019). Διαχείριση της μνήμης σε μουσειακό περιβάλλον: Εκπαιδευτικό πρόγραμμα θεατρικής διερεύνησης. Μέντορας, 17-18, 147-173.
Karagianni, A. & Papadopoulos, S. (2019). Museum Experience through Inquiry Drama. Drama Research: International Journal of Drama in Education, 10(1), 2-22.
Καραγιάννη, Α. (2020). Παιδαγωγική αξιοποίηση της διερευνητικής δραματοποίησης σε μουσειακό περιβάλλον από παιδιά σχολικής ηλικίας: η περίπτωση μαθητών Δημοτικού σχολείου και Γυμνασίου. Διδακτορική Διατριβή. ΠΤΔΕ. Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης.
Krappman, L. (1976). Neuere Rollenkonzepte als Erklärungsmöglichkeit für Sozialisationsprozesse. In M. Auwärter, E. Kirsch & K. Schröter: Seminar: Kommunikation, Interaktion, Identität. Frankfurt: Suhrkamp.
Μάρκου, Γ. (2010). Εισαγωγή στη διαπολιτισμική εκπαίδευση. Αθήνα: Αυτοέκδοση.
Neelands, J. & Goode, T. (2015). Structuring drama work. A handbook of available forms in theatre and drama. Cambridge: Cambridge University Press.
Nicholson, H. (2005) Applied Drama. Palgrave Macmillan, Basingstoke. DOI: https://doi.org/10.1007/978-0-230-20469-0
Nicholson, H. (2009). Theatre and Education. US: Palgrave Macmillan. DOI: https://doi.org/10.1007/978-0-230-36463-9
Nikonanou, N., & Venieri, F. (2017). Interpreting social issues: Museum theatre’s po-tential for critical engagement. The Inclusive Museum, 6 (3), 16-32. DOI: https://doi.org/10.29311/mas.v15i1.659
O’Toole, J. (1992). The process of drama: Negotiating art and meaning. London: Routledge.
O’Toole, J. (2006). Doing drama research. Stepping into enquiry in drama, theatre and education. City East QLD: A Drama Australia Publication.
Παπαδόπoυλος, Σ. (2007). Με τη Γλώσσα του Θεάτρου, η Διερευνητική Δραματοποίηση στη Διδασκαλία της Γλώσσας. Αθήνα: Κέδρος.
Παπαδόπουλος, Σ. (2010). Παιδαγωγική του Θεάτρου. Αθήνα: Αυτοέκδοση.
Παπαδόπουλος, Σ. (2021). Θέατρο στην εκπαίδευση και αρχαία ελληνική σκέψη. Μίμησις τοῦ καλλίστου βίου. Αθήνα: Παπαζήσης.
Παπαδόπουλος, Σ. & Καραγιάννη, Α. (2021). Ά-τοπος μνήμη: θέατρο στο μουσείο. Στο Σ. Παπαδόπουλος (επιμ.), Ο χρόνος στο Θέατρο: Θεατρική μνήμη ενός άχρονου παρόντος (σσ. 265-284). Αθήνα: Παπαζήσης.
Παπαδόπουλος, Σ. & Φιλιππουπολίτη, Α. (2019). Για μια νέα σύμπραξη της Παιδαγωγικής του Θεάτρου και του Μουσείου. Επιστήμες - Μέτρον - Λόγος, 2, 60-68. DOI: https://doi.org/10.12681/eml.20572
Papadopoulos, S., Karagianni, A., & Filippoupoliti, A. (2022). Inquiry Drama as a Method to Explore the Museum Environment. An Action Research Example at the Historical Museum of Alexandroupolis (Greece). Culture. Society. Economy. Politics, 2(2), 80-99. DOI: https://doi.org/10.2478/csep-2022-0012
Παρθένης, Χ. (2020). Πολιτική και Πρακτική της Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης. Η αναγκαιότητα νέων παιδαγωγικών και θεσμικών προσεγγίσεων στις σύγχρονες πολυπολιτισμικές κοινωνίες. Αθήνα: Gutenberg.
Wood, J. (2010). Inquiry-based Learning in the Arts. CILASS (Centre for Inquiry-based Learning in the Arts and Social Sciences). University of Sheffield.
Φιλιππουπολίτη, Α. (2015). Εκπαιδευτικές θεωρίες και μουσειακή μάθηση. Στο Ν. Νικονάνου (επιμ.), Μουσειακή μάθηση και εμπειρία στον 21ο αιώνα (σσ. 27-49). Αθήνα: ΣΕΑΒ.