«ETRA PROJECT - EDUCATION THROUGH REHABILITATIVE OUTSIDER ART- PHOTO»: ΕΝΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΙΚΑΣΤΙΚΗ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΤΗΣ ΨΗΦΙΑΚΗΣ ΕΙΚΟΝΑΣ


Δημοσιευμένα: Jul 1, 2014
Λέξεις-κλειδιά:
εικαστική εκπαίδευση εικαστικές δραστηριότητες φωτογραφία ψηφιακή εικόνα
Αντώνης Βάος (Antonis Vaos)
Αθανάσιος Καραλής (Athanasios Karalis)
Νεκτάριος Στελλάκης (Nektarios Stellakis)
Ζωή Αποστόλου (Zoe Apostolou)
Περίληψη
Σκοπός της παρούσας ανακοίνωσης είναι η παρουσίαση ενός ευρωπαϊκού εκπαιδευτικού προγράμματος (ETRA project - Education Through Rehabilitative Outsider Art- Photo) για την τέχνη της φωτογραφίας και την εικαστική επεξεργασία της ψηφιακής εικόνας. Στο πρόγραμμα αυτό συμμετέχουν οργανισμοί και φορείς από 6 ευρωπαϊκές χώρες (Δανία, Ελλάδα, Εσθονία, Ισπανία, Ιταλία, Πορτογαλία). Για την Ελλάδα στο πρόγραμμα συμμετέχει το ΤΕΕΑΠΗ (Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία) του Πανεπιστημίου Πατρών εφαρμόζοντας εκπαιδευτικές δράσεις σε ομάδες φοιτητών/ιών του αλλά και σε μαθητές νηπιαγωγείων της περιοχής. Η εφαρμογή των θεωρητικών αρχών και μεθοδολογικών προσεγγίσεων που υιοθετούνται από το πρόγραμμα αφορά εμπλεκόμενες και αλληλοτροφοδοτούμενες διαδικασίες με σκοπό τη σύνθεση μιας συνολικής και συνεκτικής εικόνας και τη συγκρότηση μιας πρότασης καινοτόμου, αλλά, κυρίως, αξιοποιήσιμης στο χώρο της προσχολικής αγωγής. Για το λόγο αυτό δε συγκροτήσαμε ένα σώμα θεωρητικών και πρακτικών γνώσεων που έπρεπε να διδαχθούν, αλλά ακολουθήθηκε μια έμμεση μορφή διδασκαλίας με εκπαιδευτικές δράσεις που βασίστηκαν στο δίπολο: προσέγγιση της τέχνης της φωτογραφίας και παραγωγή έργων βασισμένων στη φωτογραφία. Ως διαδικασία ακολουθήθηκαν τα στάδια: επιθυμία για καλλιτεχνική έκφραση – σύλληψη μιας γενικής ιδέας – διανοητική επεξεργασία και οπτικοποίηση, που αντιστοιχούν και στην κλιμάκωση μιας ερευνητικής μεθόδου διδασκαλίας: προετοιμασία – διερεύνηση και εμπλουτισμός – δημιουργία οπτικών μορφών (Epstein & Τρίμη, 2005: 178). Συγκεκριμένα, οι 3 ομάδες φοιτητών/ιών (μελλοντικοί εκπαιδευτικοί στην προσχολική εκπαίδευση) σε μια προσπάθεια σύνδεσης της προετοιμασίας τους στην περιοχή της διδακτικής της τέχνης με τη σχολική πράξη ενεπλάκησαν σε περιοχές έρευνας, αφού παρακολούθησαν εθελοντικά σεμινάρια και εργάστηκαν από κοινού με καλλιτέχνες. Παρόμοια διαδικασία ακολουθήθηκε στις δράσεις που εφαρμόστηκαν σε νηπιαγωγεία της περιοχής σε μια προσπάθεια να αναδειχθούν αναλογίες και να επιχειρηθούν συνδέσεις. Μαζί με τα παιδιά εργάστηκαν επαγγελματίες καλλιτέχνες, ενώ οι φοιτητές παρακολουθούσαν τη δράση εκ περιτροπής και, κυρίως μέσα από μια ψηφιακή πλατφόρμα που δημιουργήθηκε στο facebook για την ενημέρωση και οριζόντια επικοινωνία μεταξύ των μελών όλων των ομάδων, την ανατροφοδότηση και διάχυση της διαδικασίας και των προϊόντων του προγράμματος. Η διαδικασία όπως σχεδιάστηκε αλλά και εφαρμόστηκε αφορούσε κυρίως την ενίσχυση ενός κλίματος αυθεντικής καλλιτεχνικής στάσης και διακριτικής καθοδήγησης φοιτητών/ιών και παιδιών προσχολικής ηλικίας, μέσω της εκφραστικής προσπάθειάς, σε μια συνεκτική εικόνα για την τέχνη. Κατά αυτόν τον τρόπο συνειδητοποιήθηκαν «εκ των έσω» βασικά ζητήματα και έννοιες της τέχνης και κατακτήθηκαν βασικές δεξιότητες.
Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Επιστημονική αρθρογραφία & εκπαιδευτικές δράσεις
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Ardoin, I. (2000). H καλλιτεχνική αγωγή στο σχολείο. Αθήνα: Νεφέλη.
Bamford, A. (2006). The wow factor: Global research compendium on the impact of the arts in education. New York: Waxman.
Barker, C. (2002). Cultural studies. Theory and practice. London: Sage Publications.
Chapman, L. (1993). Διδακτική της τέχνης- Προσεγγίσεις στην καλλιτεχνική αγωγή. Αθήνα: Νεφέλη.
Costantino, T. (2007). Articulating Aesthetic Understanding Through Art Making. International Journal of Education & the Arts, 8(1). Ανακτήθηκε από http://ijea.asu.edu/v8n1/.
Γκαγιώ, Μπ.-Α. (2002). Πλαστικές Τέχνες. Στοιχεία μιας διδακτικής – κριτικής. Αθήνα: Νεφέλη.
Danto A. (1997). After the End of Art: Contemporary Art and the Pale of History. Princeton: Princeton University Press.
——— (2003). The Abuse of Beauty. Illinois: Open Court.
Eaton, Μ. & Μoore, R. (2002). Revival and relevance of aesthetic experience. The Journal of Aesthetic Education, 36(2), 9-23.
Efland, A. D. (2002). Art and Cognition. New York: Teachers College Press.
Eisner, E. W. (2004). What can education learn from the arts about the practice of education? International Journal of Education & the Arts, 5(4). Ανακτήθηκε από http://ijea.asu.edu/v5n4/
Goodman, N. (2005). Γλώσσες της τέχνης. Αθήνα: Εκκρεμές.
Herrmann, R. (2005). The Disconnect Between Theory and Practice in a Visual Culture Approach to Art Education. Art Education, 58(6), 41-46. Ανακτήθηκε από http://www.highbeam.com.
Lacan, J. (1966). Le stade du miroir comme formateur de la fonction du Je. Paris: Écrits.
Μαγουλιώτης, Α., Λαμπίτση, Β., Βάος, Α. και Ντάνης, Α. (2010). Εικαστική αγωγή: κατάρτιση και επιμόρφωση των εκπαιδευτικών της προσχολικής εκπαίδευσης. Στο Κ. Καλαφάτης, Μ. Σακελαρίου και Θ. Μπάκας, (Επιμ.). ΙΓ’ Διεθνές Συνέδριο Παιδαγωγικής Εταιρείας Ελλάδος, Τομ. 1, 641-651. Αθήνα: Διάδραση.
Μερλώ-Ποντύ, Μ. (1991). Η αμφιβολία του Σεζάν. Το μάτι και το πνεύμα. (Α. Μουρίκη, Εισαγωγή-Μετάφραση). Αθήνα: Νεφέλη.
Mims, S. & Lankford, E. (1995). Time, Money and the New Art Education: A Nationwide Investigation. Studies in Art Education, 36, 84-95.
Parsons, M. (2002). Aesthetic Experience and the Construction of Meanings. The Journal of Aesthetic Education, 36 (2), 24-37.
Σάλλα – Δοκουμετζίδη, T. (1996). Δημιουργική φαντασία και παιδική τέχνη, Αθήνα: Εξάντας.
Zimmerman, E. (1997). Concerns of pre-service art teachers and those who prepare them to teach. Art Education, 47, 9-67.
Τα περισσότερο διαβασμένα άρθρα του ίδιου συγγραφέα(s)