Η γωνιά της βιβλιοθήκης και ο έντυπος λόγος στο νηπιαγωγείο: Πρώτη καταγραφή και συζήτηση


Δημοσιευμένα: Ιουλ 1, 2011
Λέξεις-κλειδιά:
νηπιαγωγείο γραμματισμός οργάνωση χώρου γωνιά της βιβλιοθήκης έντυπος λόγος υλικά γραφής
Νεκτάριος Στελλάκης (Nektarios Stellakis)
Ζωή Αποστόλου (Zoe Apostolou)
Περίληψη
Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να παρουσιάσει τα δεδομένα μιας έρευνας αναφορικά με το περιβάλλον του γραμματισμού στα ελληνικά Νηπιαγωγεία. Για την ερευνητική διαδικασία αξιοποιήθηκε μια φόρμα χαρτογράφησης του περιβάλλοντος γραμματισμού στα Nηπιαγωγεία, η οποία καταγράφει την οργάνωση της γωνιάς της βιβλιοθήκης, τον έντυπο λόγο στην τάξη και στην παροχή υλικών γραφής. Η φόρμα αυτή βασίστηκε στο Literacy Environment Checklist του ELLCO (Dickinson & Anastasopoulos, 2006) και χρησιμοποιήθηκε, ύστερα από σχετική άδεια για την καταγραφή του υπάρχοντος περιβάλλοντος γραμματισμού, σε σαράντα Νηπιαγωγεία της ευρύτερης περιοχής της Πάτρας. Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι τα Νηπιαγωγεία που συμμετείχαν στην έρευνα στερούνται, στην πλειοψηφία τους, οργάνωσης της γωνιάς της βιβλιοθήκης αλλά και γενικότερα παροχής έντυπου υλικού στο χώρο. Το γεγονός ότι στη σχετική βιβλιογραφία τονίζεται ότι η ελλιπής οργάνωση του χώρου φαίνεται να παρεμποδίζει τη συμμετοχή των παιδιών σε συμβάντα γραμματισμού, δυσχεραίνοντας έτσι την πορεία ανάδυσης του γραμματισμού, εγείρει σοβαρά ερωτήματα για τις πρακτικές γραμματισμού στο ελληνικό νηπιαγωγείο.
Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Επιστημονική αρθρογραφία & εκπαιδευτικές δράσεις
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Bernstein, B. (1990). Class, Codes and Control, Vol. 4: The Structuring of Pedagogic Discourse. London: Routledge.
Bernstein, B. (1996). Pedagogy, Symbolic Control and Identity. London: Taylor & Francis.
Bourdieu, P. (1977). Outline of a Theory of Practice. Cambridge: Cambridge University Press.
Dickinson, D. K. & Anastasopoulos, L. (2006). Literacy Environment Checklist. Στο Smith, M.W. & Dickinson, D. (Επιμ.). Early Language and Literacy Classroom Observation (ELLCO) Toolkit, Research Edition. Baltimore: Paul H. Brookes Pub.
Fisher, Β. (1991). Joyful learning: A whole language kindergarten. Portsmouth, NH: Heinemann.
Larkin-Lieffers, P. A. (2007). A Question of Access: Finding Information Books for Emergent Readers. Language and Literacy, 9(1), 1-35.
Lesiak, J. L. (1997). Research-based answers to questions about emergent literacy in kindergarten. Psychology in the Schools, 34, 143-160.
Makin, L. & Whitehead, M. (2004). Πώς να αναπτύξετε την εγγραμματοσύνη στην πρώτη παιδική ηλικία. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη.
Morrow, L. M. (1990). Preparing the classroom environment to promote literacy during play. Early Childhood Research Quarterly, 5, 537-554.
Morrow, L. M. (2002). The Literacy Center: Contexts for reading and writing (2nd ed.). Portland, ME: Stenhouse Publishers.
Morrow, L.M., Strickland, D.S. & Woo, D.G. (1998). Literacy Instruction in Half- and Whole-Day Kindergarten: Research to Practice. Newark, DE: International Reading Association.
Neuman, S. B., & Roskos, K. (1992). Literacy objects as cultural tools: Effects on children’s literacy behaviors in play. Reading Research Quarterly, 27, 202-225.
Pappas, C.C. (1993). Is narrative “primary”? Some insights from kindergarteners’ pretend reading of stories and information books. Journal of Reading Behavior, 25 (1), 97-129.
Reutzel, D. R., & Wolfersberger, M. E. (1996). An environmental impact statement: Designing supportive literacy classrooms for young children. Reading Horizons, 36 (3), pp. 266-282.
Smith, M. W., & Dickinson, D. K. (2002). User’s guide to the Early Language and Literacy Classroom Observation toolkit. Baltimore, MD: Brookes.
Soderman, A. K., Gregory, K. M. & O’Neill L. T. (1999). Scaffolding Emergent Literacy: A Child-Centered Approach for Preschool through Grade 5. Boston: Allyn & Bacon.
Wolfersberger, M. E., Reutzel, D. R., Sudweeks, R.& Fawson, P. C. (2004). Developing and validating the Classroom Literacy Environmental Profile (CLEP): A tool for examining the “print richness” of early childhood and elementary classrooms. Journal of Literacy Research, 36, 211-272.
Γιαννικοπούλου, Α. (2001). Η γραπτή γλώσσα στο νηπιαγωγείο. Αθήνα: Εκδόσεις Καστανιώτη.
Δαφέρμου, Χ., Κουλούρη, Π. & Μπασαγιάννη, Ε. (2006). Οδηγός Νηπιαγωγού: Εκπαιδευτικοί σχεδιασμοί. Δημιουργικά περιβάλλοντα μάθησης. Αθήνα : ΟΕΔΒ.
[YΠ.Ε.Π.Θ. - Παιδαγωγικό Ινστιτούτο] (2002β). Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών- Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης. Τόμ. Β΄. Αθήνα: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.
Κουτσουβάνου, Ε. (2000). Πρώτη Ανάγνωση και Γραφή. Στρατηγικές Διδακτικής. Αθήνα: Οδυσσέας.
Σιβροπούλου, Ρ. (2003). Ταξίδι στον κόσμο των εικονογραφημένων βιβλίων: Θεωρητικές και διδακτικές προσεγγίσεις. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Τάφα, Ε. (2001α). Ανάγνωση και γραφή στην προσχολική εκπαίδευση. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Τάφα, Ε. (2001β). Η βιβλιοθήκη στην τάξη της προσχολικής εκπαίδευσης: η οργάνωση και η λειτουργία της στο πλαίσιο του προγράμματος για την ανάδυση του γραπτού λόγου. Στο: Π. Παπούλια-Τζελέπη (Επιμ.). Ανάδυση του γραμματισμού, 211 - 239. Αθήνα: Καστανιώτης.
Τα περισσότερο διαβασμένα άρθρα του ίδιου συγγραφέα(s)