STRENGTHENING CHILDREN’S PERSONAL IDENTITY IN THE KINDERGARTEN


Published: Jul 1, 2014
Keywords:
self-esteem early childhood education self-assessment
Αγγελική Βελλοπούλου (Angeliki Vellopoulou)
Μαρία Παπανδρέου
Abstract
This study investigates how kindergarteners respond to learning activities aiming at strengthening their personal identity and self-esteem. In order to highlight the children’s accomplishments in various learning areas we designed and implemented a relative educational program. The main learning goal of the program was the enhancement of children’s self-image through their self-fulfillment as well as the others’ acknowledgement and respect (their classmates, parents and teacher). The qualitative data analysis reveals that kindergarteners can engage in self and peer-assessment process, they can identify their accomplishments and the strategies they apply in order to overcome their difficulties. In addition they are able to set future goals and choose the appropriate strategies. The potentials of young children revealed by the present study ought to be purposefully and thoroughly enhanced in the kindergarten schools’ everyday program, as it happens for the other learning areas.
Article Details
  • Section
  • Scientific articles & educational projects
Downloads
Download data is not yet available.
References
Australian Government, Department of Education (2009). Belonging, Being and Becoming. The Early Years Learning Framework (EYLF). Employment and Workplace. Commonwealth of Australia. Ανακτήθηκε από http://education.gov.au/early-years-learning-framework
Broadhead, P., Johnston, J., Tobbel, C. & Woolley, P. (2011). Personal, social and emotional development. London: Continuum International Publishing Group.
Brown, A. (1997). Transforming schools into communities of thinking and learning about serious matters. American Psychologist, 52, 399–413.
Dweck, C. S. & Leggett, E. L. (1988). A Social-Cognitive Approach to Motivation and Personality. Psychological Review, 95(2), 256-273.
Hybels, S. & Weaver, R. L. (2003). Communicating effectively (7th edition). New York: McGraw-Hill Companies.
Inman, S. & Buck, M. (1998). Learning outcomes for personal and social development. In S. Inman, M. Buck & H. Burke (Eds.), Assessing Personal and Social Development: Measuring the Unmeasurable? (49-64). London: UK Falmer Press.
Mason, J. (2003). Η διεξαγωγή της ποιοτικής έρευνας. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Miell, D. & Ding, S. (2005). The early development of identity. In S. Ding & K. Littleton (Eds.), Children's Personal and Social Development, (127-139). Oxford: The Open University.
New Zealand Ministry of Education (1998). Te Whàriki. Early Childhood Curriculum. Learning Media Wellington. New Zealand.
Pappas, S, Ginsburg, H. P. & Jiang, M. (2003). SES differences in young children’s metacognition in the context of mathematical problem solving. Cognitive Development, 18, 431–450.
Stipek, D. & Mac Iver, D. (1989). Developmental change in children's assessment of intellectual competence. Child Development, 60(3), 521-538.
Stipek, D., Recchia, S., McClintic, S. & Lewis, M. (1992). Self-Evaluation in Young Children. Monographs of the Society for Research in Child Development, 57(1), 1-95.
Thompson, R. A., Winer, A. C. & Goodvin, R. (2011). The Individual Child: Temperament, Emotion, Self, and Personality. In M. E. Lamb & M. H. Bornstein (Eds.), Social and personality development, (217-256). New York: Psychology Press.
Μπιρμπίλη, Μ., Καραγιώργου, Ι. & Χριστοδούλου, Ι. (2010). Εμπλέκοντας τα παιδιά της προσχολικής ηλικίας στη μάθησή τους: Η σημασία της αυτο-αξιολόγησης. Στο Δ. Γερμανός & Μ. Κανατσούλη (Επιμ.), ΤΕΠΑΕ 09, Σύγχρονες παιδαγωγικές προσεγγίσεις στην προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία (123-145). Θεσσαλονίκη: University Studio Press.
Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (2011). Νέο Σχολείο, Νέο Πρόγραμμα Σπουδών. Επιστημονικό Πεδίο: Προσχολική - Πρώτη Σχολική Ηλικία Β’ Μέρος. Ανακτήθηκε από: http://ebooks.edu.gr/2013/newps.php
Παπανδρέου, Μ. & Καραγιώργου, Ι. (2009). Συμμετοχή των γονέων στην μαθηματική εκπαίδευση και αξιολόγηση των παιδιών τους: μια εφαρμογή στο νηπιαγωγείο. Στο Φ. Καλαβάσης, Σ. Καφούση, Μ. Χιονίδου-Μοσκοφόγλου, Χ. Σκουμπουρδή & Γ. Φεσάκης (Επιμ.), Μαθηματική Εκπαίδευση και Οικογενειακές Πρακτικές (203-212). Ρόδος: Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
Παπανδρέου, Μ. & Τοκμακίδου, Ε. (2011). Επίλυση μαθηματικών προβλημάτων και αναστοχαστικές διαδικασίες μαθητών Α’ δημοτικού. Στο Μ. Καλδρυμίδου & Ξ. Βαμβακούση (Επιμ.), Πρακτικά 4oυ Συνεδρίου της Ένωσης Ερευνητών Διδακτικής Μαθηματικών: Η τάξη ως πεδίο ανάπτυξης της μαθηματικής δραστηριότητας (391-400). Ιωάννινα: Παν/μιο Ιωαννίνων.
Most read articles by the same author(s)