Access to and quality of Early Childhood Education and Care in Greece


Published: Jul 1, 2015
Keywords:
Early Childhood Education quality access international quality indicators
Νεκτάριος Στελλάκης (Nektarios Stellakis)
Abstract
This papers is based on data presented by the author in two cases: In “Social Platform's Conference on the Social Dimension of the Greek EU Presidency” which was held in Athens during the preparation session of Greek Presidency of European Union in December 2013 and in the 11th Annual Conference of Eurochild Network, which was held in Bucharest in November 2014 and its topic was “Children First: Better Public Spending for Better Outcomes for Children & Families”. It discusses issues related to access of children in public nurseries and kindergartens as well as it examines issues concerning the quality of ECEC. The purpose of this paper is not only to highlight the various problems but it aims to contribute to dialogue for the upgrading and improvement of ECEC in Greece.
Article Details
  • Section
  • Scientific articles & educational projects
Downloads
Download data is not yet available.
References
Andor, L. (2013). Επίτροπος αρμόδιος για την Απασχόληση, τις Κοινωνικές Υποθέσεις και την Κοινωνική Ένταξη. Απάντηση στην ερώτηση του βουλευτή της ΝΔ‐ ΛΚ Γεώργιο Παπανικολάου 25 October 2013 ‐ E‐009977/2013. Αντλήθηκε από: http://www.europarl.europa.eu/sides/getAllAnswers.do?reference=E‐2013 009977&language=EL#ref2
Βασιλείου, Α. (2013). Απάντηση στο βουλευτή Γιώργο Παπανικολάου (ΝΔ‐ΛΚ) 7 June 2013 (E‐004685/2013) Subject: Investments in ECEC. Αντλήθηκε από: http://www.europarl.europa.eu/sides/getAllAnswers.do?reference=E‐2013‐004685&language=EL
Βρύνας, Ν. (2010). Διερεύνηση παραγόντων κινδύνου για πρόκληση ατυχημάτων σε σχολικό περιβάλλον. Μεταπτυχιακή εργασία: Τμήμα Ιατρικής, Παν. Κρήτης.
Calman, L. & Τarr‐Whelan, L. (2005). Early Childhood Education for All: A Wise Investment. New York, NY: Legal Momentum.
CoRe: Competence Requirements in Early Childhood Education and Care. (2011). London: University of East London & University of Ghent.
Education International (2010). Early Childhood Education: A Global Scenario. Brussels: Education International.
Επίτροπος για τα Δικαιώματα του Παιδιού (2012). EΚΘΕΣΗ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΤΟΥ ΟΗΕ. ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗΣ ΑΡΧΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ (Ιούλιος 2003 ‐ Δεκέμβριος 2011). Αντλήθηκε από: http://www.synigoros.gr/resources/docs/ek8esh‐pros‐thn‐epitroph‐dikaiwmatwn‐toy‐paidioy‐toyohe.pdf
Ευρωπαϊκή Επιτροπή (2009). Tackling Social and Cultural Inequalities through Early Childhood Education and Care in Europe. Education, Audiovisual and Culture Executive Agency. P9 Eurydice. Αντλήθηκε από: http://eacea.ec.europa.eu/about/eurydice/documents/098EN.pdf
Ευρωπαϊκή Επιτροπή (2011). Προσχολική εκπαίδευση και φροντίδα: Παροχή σε όλα τα παιδιά μας του καλύτερου δυνατού ξεκινήματος για τον κόσμο του αύριο” [COM (2011) 66] Αντλήθηκε από:http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2011:0066:FIN:EL:PDF
European Commission/EACEA/Eurydice (2013). Education and Training in Europe 2020: Responses from the EU Member States. Eurydice Report. Brussels: Eurydice.
Eurydice Report (2014). Key Data on Early Childhood Education and Care in Europe. Brussels: Education, Audiovisual and Culture Executive Agency.
General Comment No. 7 (2005). UN Committee on the Rights of the Child on implementing child rights in early childhood. Geneva: UN.
Heckman, J. (2011). The Economics of Inequality: The Value of Early Childhood Education. American Educator, Spring 2011, 31‐47.
ILO (2013). Policy guidelines on the promotion of decent work for early childhood education personnel. Geneva: ILO.
KYA (2006). Φ.3/898/97657/Γ1: Αριθμός νηπίων ανά Τμήμα στα Νηπιαγωγεία. ΦΕΚ 1507, τ.Β/ 13‐10‐2006, σελ. 20147‐8
ΚΥΑ (2013) Τροποποίηση‐συμπλήρωση των με αριθμ. πρωτ. Φ.3/897/97652/Γ1/25‐9‐2006 και Φ.3/898/97657/Γ1/25‐9‐2006 (ΦΕΚ 1507, τ. Β΄/13‐10‐2006) Κοινών Υπουργικών Αποφάσεων (Αθήνα, 16 ‐09‐2013)
National Association for the Education of Young Children (NAEYC) (2005). Early Childhood Program Standards and Accreditation Criteria: The Mark of Quality in Early Childhood Education. Washington, DC: NAEYC.
Naudeau, S., Kataoka, N., Valerio, A., Neuman, M. J. & Elder, L. K. (2011). Investing in young children: An early childhood development guide for policy dialogue and project preparation. Washington, DC: The World Bank.
OECD (2001). Starting Strong: Early Childhood Education and Care. Paris: OECD.
Organization of Economic Co‐operation and Development. (2004). Canada: Country Note. Paris: Directorate for Education, OECD. Αντλήθηκε από: http://www.oecd.org/canada/33850725.pdf
OECD (2006). Starting Strong II: Early Childhood Education andCare. Paris: OECD.
OECD (2012). Starting Strong III: A Quality Toolbox for Early Childhood Education and Care. Paris. OECD.
OECD (2012). “Access to early childhood education”. Στο Education at a Glance 2012: Ηighlights. OECD Publishing.
ΟΜΕΡ (2012). Open Appeal to Local, National, Regional and Global Leaders. Secure the World’s Future: Prioritize Early Childhood Development, Education, and Care.
ΟΣΚ (2008). Οδηγός Μελετών για τα διδακτήρια όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης. Αθήνα: ΟΣΚ.
Penn, H. (2009). EARLY CHILDHOOD EDUCATION AND CARE: Κey lessons from research for policy makers. An independent report submitted to the European Commission by the NESSE networks of experts. European Commission. Αντλήθηκε από: http://www.nesse.fr/nesse/activities/reports
Proposal for a Quality Framework on ECEC: Report of the ET2020
Thematic Working Group on ECEC under the auspices of the European Commission (2014). Brussels: Eurydice.
Συμβούλιο ΕΕ (2006). Συμπεράσματα του Συμβουλίου και των Αντιπροσώπων των κυβερνήσεων των κρατών μελών, συνελθόντων στα πλαίσια του Συμβουλίου, σχετικά με την αποτελεσματικότητα και
τη δικαιότητα στην εκπαίδευση και κατάρτιση ((2006/C 298/03). Αντλήθηκε από: http://eurlex.europa.eu/legal‐content/EL/TXT/?uri=uriserv:OJ.C_.2006.298.01.0003.01.ELL
Συμβούλιο ΕΕ (2011). Συμπεράσματα του Συμβουλίου για την προσχολική εκπαίδευση και φροντίδα: παροχή σε όλα τα παιδιά μας του καλύτερου δυνατού ξεκινήματος για τον κόσμο του αύριο (2011/C175/03). Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, 15.6.2011: C 175/8.
Συμβούλιο της Ευρώπης (2010). Συμπεράσματα του Συμβουλίου της 11ης Μαΐου 2010 σχετικά με την κοινωνική διάσταση της εκπαίδευσης και της κατάρτισης. Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, C135/ 26.5.2010
UNESCO (2011). ISCED 2011 Operational Manual: Guidelines for Classifying National Educational Programmes and related qualifications. Paris: OECD Pub.
UNICEF (2007). Child poverty in perspective: An overview of child well‐being in rich countries. Innocenti Report Card 7, 2007. UNICEF Innocenti Research Centre, Florence.
UNICEF (2014). Η Κατάσταση των Παιδιών στην Ελλάδα 2014 ‐ Οι επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης στα παιδιά. Αθήνα: UNICEF. Αντλήθηκε από: http://www.unicef.gr/uploads/filemanager/PDF/2014/children‐in‐greece‐2014.pdf
United States Government Action Plan on Children in Adversity. A Framework for International Assistance: 2012–2017. December 2012. Αντλήθηκε από: www.childreninadversity.gov/docs/defaultsource/
default‐document‐library/apca.pdf?sfvrsn=2
Most read articles by the same author(s)