Πειραματικές δραστηριότητες των φυστικών επιστημών μέσω της εργασίας σε ομάδες: Η περίπτωση τον μαγνητισμού


Δόμνα-Μίκα Κακανά (Domna-Mika Kakana)
Κατερίνα Καζέλα (Katerina Kazela)
Abstract
There are many researches in the fields of Physical Sciences 's teaching which have shown that the students in every level of education are unable to understand even the basic terms of Physical Sciences because their teaching focuses especially to the teacher' s actions. The traditional teacher doesn't take into consideration the children's ideas during the teaching but he puts them to a passive role. On the one hand the new views about the processing of learning are based on the acceptance of the active participation of students and on the other hand are recognized the great significance of the previous knowledge. According to the above framework this study presents researching data from equal in number classes from schools of the West Attiki. Generally in this research are participated 48 infants. The one class was the Experimental Group, which have been taught the Phenomenon of Magnetism through the way of small group learning and the other class was the Control Group, which followed a traditional way of teaching. The data show a clearly superiority of Experimental Group over the Control Group which concerns not only the results of learning but also the development of the quality characteristics.
Article Details
  • Section
  • Scientific articles & educational projects
Downloads
Download data is not yet available.
References
Βαίτση, Μ., Παπαγεωργίου, Β., Μπαγάκης, Γ., Ραβάνης, Κ., Παπαμιχαήλ, Γ., (1993),«Η διδακτική αποσταθεροποίηση των αυθόρμητων παραστάσεων παιδιών προσχολικής ηλικίας για τα φαινόμενα της τήξης και της εξαέρωσης». Παιδαγωγική Επιθεώρηση, τ. 19, σ. 308-338.
Βοσνιάδου, Σ., Brewer, F., (1988), «Θεωρίες αναδιοργάνωσης της γνώσης κατά τη διάρκεια της ανάπτυξης». Σύγχρονη εκπαίδευση, τ. 39, σ. 35-45.
Βοσνιάδου, Σ., (1992), Σκέψη. Gutenberg, Αθήνα.
Bossert, S., (1988), «Cooperative activities in the classroom». Review of research in Education, 15, 225-250.
Brown, S., (1995), Σαποννόφουσκες, ουράνια τόξα και σκουλήκια. Δαρδανός, Αθήνα.
Bruner, J., (1960) Η διαδικασία της παιδείας. Καράβια, Αθήνα.
Γαλημιτάκη, Μ., Καραμάνου, Α., Κουρδιστού, Μ., Μπαρμπαγάννη, Ε., Παππά, Ε., Ραβάνης, Κ., (1995), «Φυσικές επιστήμες στην προσχολική εκπαίδευση». Σύγχρονη Εκπαίδευση, τ. 81, σ. 85-91.
Cohen, Ε., (1994), «Restructuring the classroom: Conditions for productive small groups». Educational Research, 64,1,1-35.
Chauvel, D., Michel, V., (1998), Δραστηριότητες, Διερευνήσεις, Ανακαλύψεις, Δαρδανός, Αθήνα.
Doise, W., Mugny, G., (1987), H κοινωνική ανάπτυξη της νοημοσύνης, Πατάκης, Αθήνα.
Driver, R., (1991), «Culture clash: Children and science». New Scientist. 29, 46-48.
Driver, R., (1991), «Students conceptions and the learning of science». International Journal of Science Education, 11, 481-490.
Glaser, R., (1994) Η ωρίμανση της οχέσης ανάμεσα στην επιστήμη της μάθησης και της γνωστικής διαδικασίας και στην εκπαιδευτική πρακτική, Στο Βοσνιάδου, Σ., (Επιμ.), Σκέψη. Gutenberg, Αθήνα.
Glaserfeld, Von E., (1989), «Cognition, construction of knowledge and teaching». Synthese, 80, 121140.
Ioannides, C, Kakana, D., (1996), «Promoting the understanding of the floating of objects in kindergarten children». Poster presented at the Growing Mind Conference, Geneva.
Κακανά, Δ., (1994), Θεωρία και μεθοδολογία δραστηριοτήτων στην προσχολική αγωγή, Κυριακίδης, Θεσσαλονίκη.
Kamii, C., & Devries, R., (1978), Physical knowledge in preschool education: implications of Piaget's theory. Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice Hall.
Κόκκοτας, Π.,(1998), Διδακτική των Φυσικών Επιστημών. Γρηγόρης, Αθήνα.
Κόκκοτας, Π., (1998), Σύγχρονες προσεγγίσεις στη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών. Αθήνα.
Κουλαϊδής, Β., (1994), «Όροι και όρια: Φαινομενολογία, αναπαραστάσεις και εννοιολογική αλλαγή». Στο Κουλαϊδής, Β., (Επιμ.), Αναπαραστάσεις του φυσικού κόσμου. Gutenberg, Αθήνα.
Κουτσουβάνου, Ε., (1994), Η θεωρία του Piaget και παιδαγωγικές εφαρμογές στην προσχολική εκπαίδευση. Οδυσσέας, Αθήνα.
Ματσαγγούρας, Η., (1987), Ομαδοκεντρική διδασκαλία και μάθηση. Γλάρος, Αθήνα.
Piaget, J., (1926), The Language and thought of the child, London: RKP
Ραβάνης, Κ., (1996), Προτάσεις για δραστηριότητες από τις φυσικές επιστήμες στο νηπιαγωγείο. Παιδαγωγικό τμήμα Νηπιαγωγών, Πανεπιστήμιο Πατρών.
Ravanis, Κ.,(1994), «The elementary magnetic properties in pre-school age. A qualitative and quantitative research within a Piagetian framework». European Early Childhood Education Research Journal, 2, 79-91.
Vygotsky, L., (1988), Σκέψη και γλώσσα. Γνώση, Αθήνα.
Bossert, S., (1988), «Cooperative activities in the classroom». Review of research in Education, 15, 225-250.
Τριλιανός, Θ., (1988), Προσέγγιση, στη μέθοδο διδασκαλίας με ομάδες μαθητών. Αθήνα.
Χατζήγεωργίου, Γ., (1998), Η φυσική μέσα από τα μάτια τον μικρού παιδιού. Γρηγόρης, Αθήνα.
Most read articles by the same author(s)