The identity of the "other" in literary books, written by Greek authors in between 1990 and 2005 on the issue of diversity, aimed at children in the 4-10 age group.


Published: Jul 1, 2008
Keywords:
Identity similarity-difference self-other homogeneity stereotype prejudice
Σεβαστή Ματθαίου (Sevasti Mattheou)
Abstract
The aim of this study is to record the identity of the "other", as it is presented in literary books on the issue of diversity, which were written by Greek authors in between 1990 and 2005 and were aimed at children in the 4-10 age group. In order to achieve this goal the texts of children's books were analyzed in terms of the issue of the "other's" identity, which was constituted from nine biological and cultural parameters. The results of the thematic analysis of the texts of children's books recorded the ethnic - cultural homogeneity as a value and revealed the close relationship between one nation and one culture. The identity of the "other" was constructed on the basis of confrontation with the Greek identity. The construction of the Greek identity defined the identity of the "other", which was recorded as deficient, mainly in respect to its cultural parameters, and underestimated.
Article Details
  • Section
  • Scientific articles & educational projects
Downloads
Download data is not yet available.
References
Αβδελά, Ε., (1997). Xρóvos, ιστορία και εθνική ταυτότητα στο ελληνικό σχολείο, στο Α. Φραγκουδάκη, Θ. Δραγώνα (επιμ.), Τι είν' η πατρίδα μαs, 49-71, Αλεξάνδρεια, Αθήνα.
Αλεξοπούλου-Πετράκη, Φ., (2005). Φίλοι;...φως φανάρι, Παπαδόπουλος, Αθήνα.
Ανδρούσου, Α., Mάγος, Κ. (2001). Η καθημερινή εκπαιδευτική πράξη, στο Α. Ανδρούσου, Ν. Ασκουνη, Κ. Μάγος, Σ. Χρηστίδου-Λιοναράκη, Εκπαίδευση: πολιτισμικές διαφορές και κοινωνικές ανισότητες, τ. Β', 113-163, ΕΑΠ, Πάτρα.
Ασκουνη, Ν., (2001). Εθνοκεντρισμός και πολυπολιτισμικότητα: η αναζήτηση ενός νέου προσανατολισμού της εκπαίδευσης, στο Α. Ανδρούσου, Ν. Ασκουνη, Κ. Mάγος, Σ. Χρηστίδου-Λιοναράκη, Εκπαίδευση: πολιτισμικές διαφορές και κοινωνικές ανισότητες, τ. Β', 67-108, ΕΑΠ, Πάτρα.
Δαρλάση, Α., (2004). Ονειροφύλακες, Πατάκης, Αθήνα.
Δραγώνα, Θ., (2001). Κοινωνικές ταυτότητες/ετερότητες, στο Θ. Δραγώνα, Ε. Σκουρτου, Α. Φραγκουδάκη, Εκπαίδευση: πολιτισμικές διαφορές και κοινωνικές ανισότητες, τ. Α', 25-78, ΕΑΠ, Πάτρα.
Δραγώνα, Θ., (2003). Ταυτότητα και εκπαίδευση, http//www. kleidiakaiantikleidia.net.
Eurobarometer, (2000). Survey on racism and xenophobia, http://eumc.eu.int/eumc/material/doc/3ec508c004aec_doc_EN.pdf.
Ζορμπά-Ραμμοπουλου, Β., (2002). Η Σαββίνα, η Μοένια και τα χρώματα, Ακρίτας, Αθήνα.
Ζορμπά-Ραμμοπουλου, Β., (2004). Ο Μικρός τυμπανιστής των Εξαρχείων, Ψυχογιός, Αθήνα.
Ηλιόπουλος, Β., (2003). Καφέ αηδιαστικό μπαλάκι, Πατάκης, Αθήνα.
Καλλέργη, Η., (1993). Το πρόβλημα της ιδεολογίας στα παιδικά λογοτεχνήματα, στο Α. Κατσίκη-Γκίβαλου (επιμ.), Παιδική λογοτεχνία: θεωρία και πράξη, τ. Α', 41-56, Καστανιώτη, Αθήνα.
Καμαράτου-Γιαλλουση, Ε., (1996). 7ο ξενολούλουδο, Σύγχρονη εποχή, Αθήνα.
Κανατσουλη, Μ., (2004). Ιδεολογικές διαστάσεις της παιδικής λογοτεχνίας, Τυπωθήτω, Αθήνα.
Καπετανάκη, Γ., (2004). Θρησκευτική αγωγή στο ενιαίο λύκειο: προσέγγιση ή αποκλεισμός του θρησκευτικά διαφορετικού; Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία, ΕΑΠ, Πάτρα.
Kάτσικας, Χ., Πολίτου, Ε., (1999). Εκτός τάξης το διαφορετικό;, Gutenberg, Αθήνα.
Κοντολέων, Μ., (1995). Οι ήρωες των παραμυθιών άλλοτε και τώρα, Διαδρομές στο χώρο της λογοτεχνίας για παιδιά και νέους, 37, 49-54, Καστανιώτη, Αθήνα.
Κυριαζή, Ν., (2002). Η κοινωνιολογική έρευνα, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα.
Μααλούφ, Α. (μτφ Τραμπούλης Θ.), (1998). Οι φονικές ταυτότητες, Ωκεανίδα, Αθήνα.
Μιχαλοπουλου, Κ., (1996). Αναπαράσταση ενός φανταστικού χώρου/κόσμου στα παραμύθια με τη χρήση στοιχείων φυγής από την πραγματικότητα, Διαδρομές στο χώρο της λογοτεχνίας για παιδιά και νέους, 42, 129-132, Καστανιώτη, Αθήνα.
Μουρίκη, Κ., (2004). Γκασμέντ, ο φυγάς με τη φλογέρα, Παπαδόπουλος, Αθήνα.
Νικολούδη, Φ., (2000). Το χαρούμενο λιβάδι, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα.
Πάλλα, Μ., (1990). Η ανάλυση περιεχομένου, Φιλόλογος, 62, 270-278.
Τσιλιμένη, T., (1996). Οι μικρές ιστορίες και οι διαγωνισμοί της Γυναικείας Λογοτεχνικής Συντροφιάς, Διαδρομές στο χώρο της λογοτεχνίας για παιδιά και νέους, 41, 20-27, Καστανιώτns, Αθήνα.
ΥΠΕΠΘ/ Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, (2001). Διαθεματικό ενιαίο πλαίσιο προγραμμάτων σπουδών για το Νηπιαγωγείο, http://www.pi-schools.gr/programs/depps/27deppsaps_Nipiagogiou.pdf
Φραγκουδάκη, Α., (1997) Απόγονοι Ελλήνων από τη «μυκηναϊκή» εποχή: η ανάλυση των εγχειριδίων ιστορίας, στο Α. Φραγκουδάκη, Θ. Δραγώνα (επιμ.), Τι είν' η πατρίδα μας; Εθνοκεντρισμός στην εκπαίδευση, 344-400, Αλεξάνδρεια, Αθήνα.
Ψύλλα, Μ., (1998). Το μήνυμα ωs αντικείμενο ερμηνείας και ανάλυσης στο πλαίσιο της επικοινωνιακής πράξης, στο Γ. Παπαγεωργίου (επιμ.) Μέθοδοι στην κοινωνιολογική έρευνα, 73-118, Τυπωθήτω, Αθήνα.