Η ταυτότητα του «άλλου» στα λογοτεχνικά βιβλία Ελλήνων συγγραφέων της περιόδου 1990-2005 με θέμα τη διαφορετικότητα, για αναγνώστες 4-10 ετών


Σεβαστή Ματθαίου (Sevasti Mattheou)
Résumé
Σκοπός της μελέτης είναι να καταγράψει την ταυτότητα του «άλλου», όπως εμφανίζεται στα λογοτεχνικά βιβλία ελλήνων συγγραφέων της περιόδου 1990-2005 με θέμα τη διαφορετικότητα, που απευθύνονται σε παιδιά 4-10 ετών. Για την επίτευξη του στόχου, τα κείμενα των παιδικών βιβλίων αναλύθηκαν στο θέμα της ταυτότητας του «άλλου», η οποία συγκροτήθηκε από εννέα βιολογικές και πολιτισμικές παραμέτρους. Τα αποτελέσματα της θεματικής ανάλυσης των κειμένων των παιδικών βιβλίων κατέγραψαν την εθνική-πολιτισμική ομοιογένεια ως αξία και αποτύπωσαν τη στενή σχέση ανάμεσα σε ένα έθνος και ένα πολιτισμό. Η ταυτότητα του «άλλου» συγκροτήθηκε στη βάση της αντιπαράθεσης με την ελληνική ταυτότητα. Η κατασκευή της ελληνικής ταυτότητας προσδιόρισε την ταυτότητα του «άλλου», η οποία καταγράφηκε ελλιπής κυρίως στις πολιτισμικές παραμέτρους της και υποτιμημένη.
Article Details
  • Rubrique
  • Επιστημονική αρθρογραφία & εκπαιδευτικές δράσεις
Téléchargements
Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.
Références
Αβδελά, Ε., (1997). Xρóvos, ιστορία και εθνική ταυτότητα στο ελληνικό σχολείο, στο Α. Φραγκουδάκη, Θ. Δραγώνα (επιμ.), Τι είν' η πατρίδα μαs, 49-71, Αλεξάνδρεια, Αθήνα.
Αλεξοπούλου-Πετράκη, Φ., (2005). Φίλοι;...φως φανάρι, Παπαδόπουλος, Αθήνα.
Ανδρούσου, Α., Mάγος, Κ. (2001). Η καθημερινή εκπαιδευτική πράξη, στο Α. Ανδρούσου, Ν. Ασκουνη, Κ. Μάγος, Σ. Χρηστίδου-Λιοναράκη, Εκπαίδευση: πολιτισμικές διαφορές και κοινωνικές ανισότητες, τ. Β', 113-163, ΕΑΠ, Πάτρα.
Ασκουνη, Ν., (2001). Εθνοκεντρισμός και πολυπολιτισμικότητα: η αναζήτηση ενός νέου προσανατολισμού της εκπαίδευσης, στο Α. Ανδρούσου, Ν. Ασκουνη, Κ. Mάγος, Σ. Χρηστίδου-Λιοναράκη, Εκπαίδευση: πολιτισμικές διαφορές και κοινωνικές ανισότητες, τ. Β', 67-108, ΕΑΠ, Πάτρα.
Δαρλάση, Α., (2004). Ονειροφύλακες, Πατάκης, Αθήνα.
Δραγώνα, Θ., (2001). Κοινωνικές ταυτότητες/ετερότητες, στο Θ. Δραγώνα, Ε. Σκουρτου, Α. Φραγκουδάκη, Εκπαίδευση: πολιτισμικές διαφορές και κοινωνικές ανισότητες, τ. Α', 25-78, ΕΑΠ, Πάτρα.
Δραγώνα, Θ., (2003). Ταυτότητα και εκπαίδευση, http//www. kleidiakaiantikleidia.net.
Eurobarometer, (2000). Survey on racism and xenophobia, http://eumc.eu.int/eumc/material/doc/3ec508c004aec_doc_EN.pdf.
Ζορμπά-Ραμμοπουλου, Β., (2002). Η Σαββίνα, η Μοένια και τα χρώματα, Ακρίτας, Αθήνα.
Ζορμπά-Ραμμοπουλου, Β., (2004). Ο Μικρός τυμπανιστής των Εξαρχείων, Ψυχογιός, Αθήνα.
Ηλιόπουλος, Β., (2003). Καφέ αηδιαστικό μπαλάκι, Πατάκης, Αθήνα.
Καλλέργη, Η., (1993). Το πρόβλημα της ιδεολογίας στα παιδικά λογοτεχνήματα, στο Α. Κατσίκη-Γκίβαλου (επιμ.), Παιδική λογοτεχνία: θεωρία και πράξη, τ. Α', 41-56, Καστανιώτη, Αθήνα.
Καμαράτου-Γιαλλουση, Ε., (1996). 7ο ξενολούλουδο, Σύγχρονη εποχή, Αθήνα.
Κανατσουλη, Μ., (2004). Ιδεολογικές διαστάσεις της παιδικής λογοτεχνίας, Τυπωθήτω, Αθήνα.
Καπετανάκη, Γ., (2004). Θρησκευτική αγωγή στο ενιαίο λύκειο: προσέγγιση ή αποκλεισμός του θρησκευτικά διαφορετικού; Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία, ΕΑΠ, Πάτρα.
Kάτσικας, Χ., Πολίτου, Ε., (1999). Εκτός τάξης το διαφορετικό;, Gutenberg, Αθήνα.
Κοντολέων, Μ., (1995). Οι ήρωες των παραμυθιών άλλοτε και τώρα, Διαδρομές στο χώρο της λογοτεχνίας για παιδιά και νέους, 37, 49-54, Καστανιώτη, Αθήνα.
Κυριαζή, Ν., (2002). Η κοινωνιολογική έρευνα, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα.
Μααλούφ, Α. (μτφ Τραμπούλης Θ.), (1998). Οι φονικές ταυτότητες, Ωκεανίδα, Αθήνα.
Μιχαλοπουλου, Κ., (1996). Αναπαράσταση ενός φανταστικού χώρου/κόσμου στα παραμύθια με τη χρήση στοιχείων φυγής από την πραγματικότητα, Διαδρομές στο χώρο της λογοτεχνίας για παιδιά και νέους, 42, 129-132, Καστανιώτη, Αθήνα.
Μουρίκη, Κ., (2004). Γκασμέντ, ο φυγάς με τη φλογέρα, Παπαδόπουλος, Αθήνα.
Νικολούδη, Φ., (2000). Το χαρούμενο λιβάδι, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα.
Πάλλα, Μ., (1990). Η ανάλυση περιεχομένου, Φιλόλογος, 62, 270-278.
Τσιλιμένη, T., (1996). Οι μικρές ιστορίες και οι διαγωνισμοί της Γυναικείας Λογοτεχνικής Συντροφιάς, Διαδρομές στο χώρο της λογοτεχνίας για παιδιά και νέους, 41, 20-27, Καστανιώτns, Αθήνα.
ΥΠΕΠΘ/ Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, (2001). Διαθεματικό ενιαίο πλαίσιο προγραμμάτων σπουδών για το Νηπιαγωγείο, http://www.pi-schools.gr/programs/depps/27deppsaps_Nipiagogiou.pdf
Φραγκουδάκη, Α., (1997) Απόγονοι Ελλήνων από τη «μυκηναϊκή» εποχή: η ανάλυση των εγχειριδίων ιστορίας, στο Α. Φραγκουδάκη, Θ. Δραγώνα (επιμ.), Τι είν' η πατρίδα μας; Εθνοκεντρισμός στην εκπαίδευση, 344-400, Αλεξάνδρεια, Αθήνα.
Ψύλλα, Μ., (1998). Το μήνυμα ωs αντικείμενο ερμηνείας και ανάλυσης στο πλαίσιο της επικοινωνιακής πράξης, στο Γ. Παπαγεωργίου (επιμ.) Μέθοδοι στην κοινωνιολογική έρευνα, 73-118, Τυπωθήτω, Αθήνα.