Learning through play with the space: a research approach in kindergarten


Published: Dec 22, 2024
Keywords:
Play Play Based Learning Classroom Space Cooperative Learning
Alexandra Gkloumpou
Δόμνα Μίκα Κακανά
Abstract

Play is a significant aspect of a child’s development and learning. It is a complex and multilevel activity. During play in different spaces, the child, structures its play according to its personality and experiences that differ because of its dynamic interaction with peers, adults, space and materials. The aim of our research program was the play based learning approach to be a basic part of the structured activities at kindergarten, with the implementation of the cooperative learning and the flexible use of the classroom space and materials. We have chosen the collaborative action research because is a collaborative effort between researchers and teachers, in order to bring together knowledge and experience respectively, bridging the gap between research and practice to implement innovative practices in the educational process. The sample was 52 children aged 3,5 to 6 and the duration was 6 months. The research tools used were a diary and an electronic questionnaire for the teachers, an interview guide for the children and a regular video and photo shooting. The results have shown that the systematic incorporation of play in structured activities, in addition to the pedagogical use of space led to a cooperative classroom culture, with advanced levels of communication and interactions, development of problem-solving abilities and increased participation in the activities.


 

Article Details
  • Section
  • Scientific articles & educational projects
Downloads
Download data is not yet available.
References
Αντωνίου, Ε., & Πουρκός, Μ. (2022). Η Παιδεία Παίζει. Δίσιγμα.
Bergen, D. (2002). The role of pretend play in children's cognitive development. Early Childhood Research & Practice, 4(1), n1. Ανακτήθηκε 05-05-2023 από: https://eric.ed.gov/?id=ED464763
Branzi, A. (2008). Education and Relational Space. In G. Ceppi & M. Zini (Eds), Children, Spaces, Relations: Metaproject for an environment for young children. Reggio Children.
Barto, A.G., Mirolli, M., & Baldassarre, G. (2013). Novelty or surprise? Frontiers in Psychology, 4, 907.
Γερμανός, Δ., & Γκλούμπου, Α. (2020). Το παιδί δημιουργεί τον χώρο του: αρχιτεκτονικές, παιδαγωγικές και ψυχοκοινωνικές παράμετροι. Στο Κ. Τσουκαλά, Δ. Γερμανός, Α. Γκλούμπου, Γ. Κατσαβουνίδου, Π. Παντελιάδου, & Π. Τόμπρου (Eπιμ.) Παιδική χωρική αφηγηματικότητα. Πόλη- παιχνίδι- εκπαίδευση. Πρακτικά Συνεδρίου Χώροι για το Παιδί ή Χώροι του Παιδιού; (Μάϊος 2017). Θεσσαλονίκη Επίκεντρο 141-152 Διαθέσιμο και στο: https://eproceedings.epublishing.ekt.gr/index.php/childspace/article/view/1431
Γερμανός, Δ. (2006). Οι Τοίχοι της Γνώσης. Gutenberg
Γίδαρη, Σ., & Κακανά, Δ. (2020). Αξιολόγηση του προγράμματος επαγγελματικής ανάπτυξης εκπαιδευτικών προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης. Αναβαθμίζοντας την ποιότητα του προσχολικού περιβάλλοντος. Στο Ε., Γουργιώτου, Δ., Κακανά, Μ., Μπιρμπίλη, & Κ., Χατζοπούλου, (Eπιμ.) (2020). Εκπαίδευση Εκπαιδευτικών και Παιδαγωγικά Τμήματα, 30 χρόνια μετά: Αντιμετωπίζοντας τις νέες προκλήσεις. Πρακτικά 2ου Πανελλήνιου Συνεδρίου του Δικτύου Πρακτικών Ασκήσεων. (Βόλος, 28-30 Σεπτεμβρίου) 412-426. Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Θεσσαλίας. Διαθέσιμο και στο: http://press.uth.gr/images/ebooks/ebook_praktika.pdf/
Γκλούμπου, Α., & Κακανά, Δ.M. (2020). Τα παιδιά ανασχεδιάζουν τον χώρο της τάξης τους: μία έρευνα δράση στο νηπιαγωγείο με την προσέγγιση του Μωσαϊκού. Στο Κ. Τσουκαλά, Δ. Γερμανός, Α. Γκλούμπου, Γ. Κατσαβουνίδου, Π. Παντελιάδου, & Π. Τόμπρου (Eπιμ.) Παιδική χωρική αφηγηματικότητα. Πόλη- παιχνίδι- εκπαίδευση. Πρακτικά Συνεδρίου Χώροι για το Παιδί ή Χώροι του Παιδιού; (Μάϊος 2017). Θεσσαλονίκη Επίκεντρο 141-152 Διαθέσιμο και στο: https://eproceedings.epublishing.ekt.gr/index.php/childspace/article/view/1432
Cadwell, L. (2003). Bringing Learning to Life: The Reggio Approach to Early Childhood Education. Teachers College Press.
Ceppi, G., & Zini, M. (2008). Children, Spaces, Relations: Metaproject for an environment for young children. Reggio Children.
Clark, A. (2010). Transforming Children’s Spaces. Children’s and adults’ participation in designing learning environments. Routledge.
Clinton, V., & Wilson, N. (2019). More than chalkboards: classroom spaces and collaborative learning attitudes. Learning Environments Research, 22, 325-344. Springer. https://doi.org/10.1007/s10984-019-09287-w
Cohen, L., Manion L, & Morrison K. (2008). Μεθοδολογία Εκπαιδευτικής Έρευνας. Μεταίχμιο.
Crenshaw, D.A., Brooks R., & Goldstein, S. (2015). Play Therapy Interventions to Enhance Resilience. The Guilford Press.
Δαφέρμου, Χ., Κουλούρη Π., & Μπασαγιάννη Ε. (2008). Οδηγός Νηπιαγωγού. Εκπαιδευτικοί. Δημιουργικά Περιβάλλοντα Μάθησης. Γ’ Έκδοση. ΟΕΔΒ.
Day, C. (2003). Η εξέλιξη των εκπαιδευτικών. Οι προκλήσεις της δια βίου μάθησης. Μτφρ. Α. Βακάκη. Τυπωθήτω.
Dudek, M. (2005). Children’s Spaces. Architectural Press.
Fisher, K. R., Hirsh-Pasek, K., Newcombe, N., & Golinkoff, R. M. (2013). Taking shape: Supporting preschoolers' acquisition of geometric knowledge through guided play. Child Development, 84, 1872-1878.
Fleer, M. (2018). Το Παιχνίδι στην Προσχολική Ηλικία. Μ. Μπιρμπίλη (Επιμ.). Σοφία
Fraser, B. J. (2012). Classroom Learning Environments: Retrospect, Context and Prospect. Second International Handbook of Science Education. Springer, 1191-1239. http://dx.doi.org/10.1007/978-1-4020-9041-7_79
Germanos, D. (2015). The Place as factor of the pedagogical quality of space. In Germanos, D. & Liapi, M. (Eds), Places for Learning Experiences. Think, Make, Change. Digital Proceedings of the Symposium with International Participation, Thessaloniki, 09-10 January 2015. Greek National Documentation Centre, 46-55, Ανακτήθηκε από: http://epublishing.ekt.gr/el/12239
Gkloumpou, A., & Germanos, D. (2020). The Importance of Classroom Cooperative Learning Space as an Immediate Environment for Educational Success: An Action Research Study at Greek Kindergartens. Educational Action Research, 30(1), 61–75. https://doi.org/10.1080/09650792.2020.1771744
Gkloumpou, A. (2019). Material and Non-Material Qualities of the Space Created by the Child in the Preschool Classroom. International Journal of Humanities and Social Science. Vol. 9, No.2 Διαθέσιμο και στο: http://dx.doi.org/10.30845/ijhss.v9n2p13
Huizinga, J. (2010). Ο άνθρωπος και το παιχνίδι (Homo Ludens). Μτφ. Γ. Λυκιαρδόπουλος, Στ. Ροζάνης. Γνώση.
ΙΕΠ-ΥΠΑΙΘ (2021). Πρόγραμμα Σπουδών για την Προσχολική Εκπαίδευση. ΕΣΠΑ 2014-2020, Επιχειρησιακό Πρόγραμμα: Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση. Ανακτήθηκε από: http://iep.edu.gr/el/nea-ps-provoli
Johnson, D.W., & Johnson, F. (2009). Joining Together: Group, Theory and Group Skills. Allyn and Bacon.
Johnson, D.W., & Johnson, R.T. (1999). Learning Together and Alone. Allyn and Bacon.
Κακανά, Δ. Μ. (2015). Η Ομαδοσυνεργατική Διδασκαλία και Μάθηση. Θεωρητικές Προσεγγίσεις και Εκπαιδευτικές Προοπτικές. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη ΑΕ. (Β’ εκδ).
Kapaxtsi, V., & Kakana D.M. (2014). Traditional Classrooms Transformed into Modern School Environments through Collaborative Action Research. International Journal of Elementary Education. Vol. 3, No. 3, 2014, pp. 58-64. https://doi.org/10.11648/j.ijeedu.20140303.12
Κακανά, Δ.-Μ. (2020). Ο χώρος του νηπιαγωγείου ως τρίτος παιδαγωγός. Στο Κ. Τσουκαλά, Δ. Γερμανός, Α. Γκλούμπου, Γ. Κατσαβουνίδου, Π. Παντελιάδου, & Π. Τόμπρου (Eπιμ) Παιδική χωρική αφηγηματικότητα. Πόλη- παιχνίδι- εκπαίδευση Πρακτικά Συνεδρίου Χώροι για το Παιδί ή Χώροι του Παιδιού; (Μάϊος 2017). Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο 141-152. Διαθέσιμο και στο: https://eproceedings.epublishing.ekt.gr/index.php/childspace/article/view/1430
Μπίκος, Κ. (2004). Αλληλεπίδραση και Κοινωνικές Σχέσεις στη Σχολική Τάξη. Ελληνικά Γράμματα
Newby, P. (2019). Μέθοδοι έρευνας στην Εκπαίδευση. Πεδίο
Piaget, J., & Inhelder, B. (2003). Psychologie de l’enfant. Presses Universitaires de France.
Pyle, A. Pyle, M., Prioletta, J., & Alaca, B. (2021). Portrayals of play-based learning: Misalignments between public discourse, classroom realities, and research. American Journal of Play, volume 13, number 1. The Strong. Ανακτήθηκε 03-04-2023 από: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1304727.pdf
Pyle, Α., & Danniels, Ε. (2017). A Continuum of Play-Based Learning: The Role of the Teacher in Play-Based Pedagogy and the Fear of Hijacking Play. Early Education and Development, 28:3, 274- 289, https://doi.org/10.1080/10409289.2016.1220771
Ρέντζου, Κ., & Σακελλαρίου, Μ. (2014). Ο Χώρος ως Παιδαγωγικό Πεδίο σε Προσχολικά Περιβάλλοντα Μάθησης. Πεδίο.
Ramani, G. B., & Brownell C. A. (2014). Preschoolers’ cooperative problem solving: Integrating play and problem solving. Journal of Early Childhood Research, 12(1), 92-108. Ανακτήθηκε 30-03-2023 από: http://dx.doi.org/10.1177/1476718X13498337
Rinaldi, K. (2008). The space of childhood. In G. Ceppi & M. Zini (Eds.), Children, Spaces, Relations: Metaproject for an environment for young children. Reggio Children.
Rinaldi, K. (1998). ‘Projected Curriculum Constructed Through Documentation—Progettazione.’ In The Hundred Languages of Children: The Reggio Emilia Approach—Advanced Reflections, edited by Carolyn Edwards, Lella Gandini, and George Forman, 113–125. CT: Ablex
Van Oers, B., & Duijkers, D. (2013). Teaching in a play-based curriculum: Theory, practice and evidence of developmental education for young children. Journal of Curriculum Studies, 45, 511-534. http://dx.doi.org/10.1080/00220272.2011.637182
Ward-Thomson, C., Aspinall, P., & Montarzino, A. (2008). The Childhood Factor: Adult visits to Green Places and the Significance of Childhood Experience. Environment and Behavior, 40 (1), 111-143.
Weisberg, D. S., Hirsh‐Pasek, K., & Golinkoff, R. M. (2013). Guided play: Where curricular goals meet a playful pedagogy. Mind, Brain, and Education, 7(2), 104–112. https://doi.org/10.1111/mbe.12015
Most read articles by the same author(s)