Μαθαίνουμε παίζοντας παρέα με τον χώρο: μια ερευνητική προσέγγιση στο νηπιαγωγείο


Αλεξάνδρα Γκλούμπου
Δόμνα Μίκα Κακανά
Résumé

 


 


 


 

Article Details
  • Rubrique
  • Επιστημονική αρθρογραφία & εκπαιδευτικές δράσεις
Téléchargements
Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.
Références
Αντωνίου, Ε., & Πουρκός, Μ. (2022). Η Παιδεία Παίζει. Δίσιγμα.
Bergen, D. (2002). The role of pretend play in children's cognitive development. Early Childhood Research & Practice, 4(1), n1. Ανακτήθηκε 05-05-2023 από: https://eric.ed.gov/?id=ED464763
Branzi, A. (2008). Education and Relational Space. In G. Ceppi & M. Zini (Eds), Children, Spaces, Relations: Metaproject for an environment for young children. Reggio Children.
Barto, A.G., Mirolli, M., & Baldassarre, G. (2013). Novelty or surprise? Frontiers in Psychology, 4, 907.
Γερμανός, Δ., & Γκλούμπου, Α. (2020). Το παιδί δημιουργεί τον χώρο του: αρχιτεκτονικές, παιδαγωγικές και ψυχοκοινωνικές παράμετροι. Στο Κ. Τσουκαλά, Δ. Γερμανός, Α. Γκλούμπου, Γ. Κατσαβουνίδου, Π. Παντελιάδου, & Π. Τόμπρου (Eπιμ.) Παιδική χωρική αφηγηματικότητα. Πόλη- παιχνίδι- εκπαίδευση. Πρακτικά Συνεδρίου Χώροι για το Παιδί ή Χώροι του Παιδιού; (Μάϊος 2017). Θεσσαλονίκη Επίκεντρο 141-152 Διαθέσιμο και στο: https://eproceedings.epublishing.ekt.gr/index.php/childspace/article/view/1431
Γερμανός, Δ. (2006). Οι Τοίχοι της Γνώσης. Gutenberg
Γίδαρη, Σ., & Κακανά, Δ. (2020). Αξιολόγηση του προγράμματος επαγγελματικής ανάπτυξης εκπαιδευτικών προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης. Αναβαθμίζοντας την ποιότητα του προσχολικού περιβάλλοντος. Στο Ε., Γουργιώτου, Δ., Κακανά, Μ., Μπιρμπίλη, & Κ., Χατζοπούλου, (Eπιμ.) (2020). Εκπαίδευση Εκπαιδευτικών και Παιδαγωγικά Τμήματα, 30 χρόνια μετά: Αντιμετωπίζοντας τις νέες προκλήσεις. Πρακτικά 2ου Πανελλήνιου Συνεδρίου του Δικτύου Πρακτικών Ασκήσεων. (Βόλος, 28-30 Σεπτεμβρίου) 412-426. Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Θεσσαλίας. Διαθέσιμο και στο: http://press.uth.gr/images/ebooks/ebook_praktika.pdf/
Γκλούμπου, Α., & Κακανά, Δ.M. (2020). Τα παιδιά ανασχεδιάζουν τον χώρο της τάξης τους: μία έρευνα δράση στο νηπιαγωγείο με την προσέγγιση του Μωσαϊκού. Στο Κ. Τσουκαλά, Δ. Γερμανός, Α. Γκλούμπου, Γ. Κατσαβουνίδου, Π. Παντελιάδου, & Π. Τόμπρου (Eπιμ.) Παιδική χωρική αφηγηματικότητα. Πόλη- παιχνίδι- εκπαίδευση. Πρακτικά Συνεδρίου Χώροι για το Παιδί ή Χώροι του Παιδιού; (Μάϊος 2017). Θεσσαλονίκη Επίκεντρο 141-152 Διαθέσιμο και στο: https://eproceedings.epublishing.ekt.gr/index.php/childspace/article/view/1432
Cadwell, L. (2003). Bringing Learning to Life: The Reggio Approach to Early Childhood Education. Teachers College Press.
Ceppi, G., & Zini, M. (2008). Children, Spaces, Relations: Metaproject for an environment for young children. Reggio Children.
Clark, A. (2010). Transforming Children’s Spaces. Children’s and adults’ participation in designing learning environments. Routledge.
Clinton, V., & Wilson, N. (2019). More than chalkboards: classroom spaces and collaborative learning attitudes. Learning Environments Research, 22, 325-344. Springer. https://doi.org/10.1007/s10984-019-09287-w
Cohen, L., Manion L, & Morrison K. (2008). Μεθοδολογία Εκπαιδευτικής Έρευνας. Μεταίχμιο.
Crenshaw, D.A., Brooks R., & Goldstein, S. (2015). Play Therapy Interventions to Enhance Resilience. The Guilford Press.
Δαφέρμου, Χ., Κουλούρη Π., & Μπασαγιάννη Ε. (2008). Οδηγός Νηπιαγωγού. Εκπαιδευτικοί. Δημιουργικά Περιβάλλοντα Μάθησης. Γ’ Έκδοση. ΟΕΔΒ.
Day, C. (2003). Η εξέλιξη των εκπαιδευτικών. Οι προκλήσεις της δια βίου μάθησης. Μτφρ. Α. Βακάκη. Τυπωθήτω.
Dudek, M. (2005). Children’s Spaces. Architectural Press.
Fisher, K. R., Hirsh-Pasek, K., Newcombe, N., & Golinkoff, R. M. (2013). Taking shape: Supporting preschoolers' acquisition of geometric knowledge through guided play. Child Development, 84, 1872-1878.
Fleer, M. (2018). Το Παιχνίδι στην Προσχολική Ηλικία. Μ. Μπιρμπίλη (Επιμ.). Σοφία
Fraser, B. J. (2012). Classroom Learning Environments: Retrospect, Context and Prospect. Second International Handbook of Science Education. Springer, 1191-1239. http://dx.doi.org/10.1007/978-1-4020-9041-7_79
Germanos, D. (2015). The Place as factor of the pedagogical quality of space. In Germanos, D. & Liapi, M. (Eds), Places for Learning Experiences. Think, Make, Change. Digital Proceedings of the Symposium with International Participation, Thessaloniki, 09-10 January 2015. Greek National Documentation Centre, 46-55, Ανακτήθηκε από: http://epublishing.ekt.gr/el/12239
Gkloumpou, A., & Germanos, D. (2020). The Importance of Classroom Cooperative Learning Space as an Immediate Environment for Educational Success: An Action Research Study at Greek Kindergartens. Educational Action Research, 30(1), 61–75. https://doi.org/10.1080/09650792.2020.1771744
Gkloumpou, A. (2019). Material and Non-Material Qualities of the Space Created by the Child in the Preschool Classroom. International Journal of Humanities and Social Science. Vol. 9, No.2 Διαθέσιμο και στο: http://dx.doi.org/10.30845/ijhss.v9n2p13
Huizinga, J. (2010). Ο άνθρωπος και το παιχνίδι (Homo Ludens). Μτφ. Γ. Λυκιαρδόπουλος, Στ. Ροζάνης. Γνώση.
ΙΕΠ-ΥΠΑΙΘ (2021). Πρόγραμμα Σπουδών για την Προσχολική Εκπαίδευση. ΕΣΠΑ 2014-2020, Επιχειρησιακό Πρόγραμμα: Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση. Ανακτήθηκε από: http://iep.edu.gr/el/nea-ps-provoli
Johnson, D.W., & Johnson, F. (2009). Joining Together: Group, Theory and Group Skills. Allyn and Bacon.
Johnson, D.W., & Johnson, R.T. (1999). Learning Together and Alone. Allyn and Bacon.
Κακανά, Δ. Μ. (2015). Η Ομαδοσυνεργατική Διδασκαλία και Μάθηση. Θεωρητικές Προσεγγίσεις και Εκπαιδευτικές Προοπτικές. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη ΑΕ. (Β’ εκδ).
Kapaxtsi, V., & Kakana D.M. (2014). Traditional Classrooms Transformed into Modern School Environments through Collaborative Action Research. International Journal of Elementary Education. Vol. 3, No. 3, 2014, pp. 58-64. https://doi.org/10.11648/j.ijeedu.20140303.12
Κακανά, Δ.-Μ. (2020). Ο χώρος του νηπιαγωγείου ως τρίτος παιδαγωγός. Στο Κ. Τσουκαλά, Δ. Γερμανός, Α. Γκλούμπου, Γ. Κατσαβουνίδου, Π. Παντελιάδου, & Π. Τόμπρου (Eπιμ) Παιδική χωρική αφηγηματικότητα. Πόλη- παιχνίδι- εκπαίδευση Πρακτικά Συνεδρίου Χώροι για το Παιδί ή Χώροι του Παιδιού; (Μάϊος 2017). Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο 141-152. Διαθέσιμο και στο: https://eproceedings.epublishing.ekt.gr/index.php/childspace/article/view/1430
Μπίκος, Κ. (2004). Αλληλεπίδραση και Κοινωνικές Σχέσεις στη Σχολική Τάξη. Ελληνικά Γράμματα
Newby, P. (2019). Μέθοδοι έρευνας στην Εκπαίδευση. Πεδίο
Piaget, J., & Inhelder, B. (2003). Psychologie de l’enfant. Presses Universitaires de France.
Pyle, A. Pyle, M., Prioletta, J., & Alaca, B. (2021). Portrayals of play-based learning: Misalignments between public discourse, classroom realities, and research. American Journal of Play, volume 13, number 1. The Strong. Ανακτήθηκε 03-04-2023 από: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1304727.pdf
Pyle, Α., & Danniels, Ε. (2017). A Continuum of Play-Based Learning: The Role of the Teacher in Play-Based Pedagogy and the Fear of Hijacking Play. Early Education and Development, 28:3, 274- 289, https://doi.org/10.1080/10409289.2016.1220771
Ρέντζου, Κ., & Σακελλαρίου, Μ. (2014). Ο Χώρος ως Παιδαγωγικό Πεδίο σε Προσχολικά Περιβάλλοντα Μάθησης. Πεδίο.
Ramani, G. B., & Brownell C. A. (2014). Preschoolers’ cooperative problem solving: Integrating play and problem solving. Journal of Early Childhood Research, 12(1), 92-108. Ανακτήθηκε 30-03-2023 από: http://dx.doi.org/10.1177/1476718X13498337
Rinaldi, K. (2008). The space of childhood. In G. Ceppi & M. Zini (Eds.), Children, Spaces, Relations: Metaproject for an environment for young children. Reggio Children.
Rinaldi, K. (1998). ‘Projected Curriculum Constructed Through Documentation—Progettazione.’ In The Hundred Languages of Children: The Reggio Emilia Approach—Advanced Reflections, edited by Carolyn Edwards, Lella Gandini, and George Forman, 113–125. CT: Ablex
Van Oers, B., & Duijkers, D. (2013). Teaching in a play-based curriculum: Theory, practice and evidence of developmental education for young children. Journal of Curriculum Studies, 45, 511-534. http://dx.doi.org/10.1080/00220272.2011.637182
Ward-Thomson, C., Aspinall, P., & Montarzino, A. (2008). The Childhood Factor: Adult visits to Green Places and the Significance of Childhood Experience. Environment and Behavior, 40 (1), 111-143.
Weisberg, D. S., Hirsh‐Pasek, K., & Golinkoff, R. M. (2013). Guided play: Where curricular goals meet a playful pedagogy. Mind, Brain, and Education, 7(2), 104–112. https://doi.org/10.1111/mbe.12015
Articles les plus lus par le même auteur ou la même autrice