Ανιχνεύοντας τις αλλαγές που συμβαίνουν στο σύγχρονο παιχνίδι. Εισαγωγικό Σημείωμα


Μαρία Παπανδρέου
Résumé

Η παγκόσμια και πολυδιάστατη έκρηξη ενασχόλησης με το παιδικό παιχνίδι που παρατηρείται σήμερα σε ερευνητικό, θεσμικό και πρακτικό επίπεδο είναι πολύ ενθαρρυντική και καθοδηγείται σε μεγάλο βαθμό από την προσπάθεια υπεράσπισης του δικαιώματος των παιδιών στο παιχνίδι. Ωστόσο, σήμερα πληθαίνουν οι φωνές ανησυχίας που μας προειδοποιούν για τις σοβαρές απειλές που δέχεται το παιδικό παιχνίδι. Σε αυτό το άρθρο, που αποτελεί το εισαγωγικό σημείωμα του θεματικού τεύχους «Το σύγχρονο παιδικό παιχνίδι» του περιοδικού «Ερευνώντας τον Κόσμο του Παιδιού», συζητούνται σημεία αιχμής που φαίνεται να δρουν καταλυτικά στην μείωση των ευκαιριών για παιχνίδι, όπως η αστικοποίηση της σύγχρονης ζωής και οι αφιλόξενες σύγχρονες πόλεις, οι επαναλαμβανόμενες κρίσεις, η ανταγωνιστική κοινωνία και η αντίστοιχη επιτάχυνση της παιδικής ηλικίας, η μη ορατότητα των παιδιών και των αναγκών τους, η έλλειψη πολιτικών για την προάσπιση του παιχνιδιού και η ανεπαρκής κατανόηση του παιχνιδιού των παιδιών μέσα από τα δικά τους μάτια. Παράλληλα ωστόσο, διακρίνονται και νέα παραδείγματα μέσα από σύγχρονες μελέτες ερευνητών που παίρνουν σοβαρά το παιδικό παιχνίδι. Έτσι, διαπιστώνεται ότι τα παιδιά βρίσκουν τρόπους να αντιδρούν στους περιορισμούς και να επαναπροσδιορίζουν το παιχνίδι τους, παρακολουθώντας τις αλλαγές του κόσμου και τα μέσα που τους προσφέρονται σε συνεχή αλληλεπίδραση με τους άλλους. Η συζήτηση που αναπτύσσεται καταλήγει ότι το παιχνίδι των παιδιών καθώς μετασχηματίζεται συνεχώς παραμένει άπιαστο και σίγουρα δεν ερμηνεύεται με μονοδιάστατες οπτικές ή παραδοσιακές πεποιθήσεις ούτε με απλοϊκές παραδοχές και εύκολους αφορισμούς [...]

Article Details
  • Rubrique
  • Επιστημονική αρθρογραφία & εκπαιδευτικές δράσεις
Téléchargements
Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.
Références
Ailwood, J. (2003). Governing Early Childhood Education through Play. Contemporary Issues in Early Childhood, 4(3), 286-299. https://doi.org/10.2304/ciec.2003.4.3.5
Albin-Clark, J. & Archer, N. (2023). Resisting the marginalisation of children’s right to play. ΕΕRA. Ανακτήθηκε από https://blog.eera-ecer.de/childrens-right-to-play/
Armstrong, F., & Gaul, D. (2023). Review of the international play policies and their contribution to supporting a child's right to play. Children & Society, 37, 2179–2195. https://doi.org/10.1111/chso.12773
Aspán, M. (2023). "Chapter 9 Article 31 – the Forgotten Right to Cultural Life and the Arts". In The Rights of the Child. Leiden, The Netherlands: Brill | Nijhoff. https://doi.org/10.1163/9789004511163_020
Broström, S. (2017). A dynamic learning concept in early years’ education: A possible way to prevent schoolification. International Journal of Early Years Education, 25(1), 3-15.
Brussoni, M. (2020), "Outdoor risky play", in Burns, T. and F. Gottschalk (eds.), Education in the Digital Age: Healthy and Happy Children, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/1b5847ec-en.
Brussoni, M., Gibbons, R., Gray, C., Ishikawa, T., Sandseter, E. B. H., Bienenstock, A., ... & Tremblay, M. S. (2015). What is the relationship between risky outdoor play and health in children? A systematic review. International journal of environmental research and public health, 12(6), 6423-6454.
Bubikova-Moan J., Næss Hjetland H., Wollscheid S. (2019). ECE teachers’ views on play-based learning: A systematic review. European Early Childhood Education Research Journal, 27(6), 776–800. https://doi.org/10.1080/1350293X.2019.1678717
Burke, A., Kumpulainen, K., & Smith, C. (2023). Children’s digital play as collective family resilience in the face of the pandemic. Journal of Early Childhood Literacy, 23(1), 8-34. https://doi.org/10.1177/14687984221124179
Carver A, Timperio A, Crawford D. (2008). Playing it safe: the influence of neighbourhood safety on children's physical activity. A review. Health & Place, 14(2), 217-227. https://doi.org/10.1016/j.healthplace.2007.06.004
Chatterjee, S. (2017). Access to play for children in situations of crisis synthesis of research in six countries. International Play Association. Ανακτήθηκε από https://ipaworld.org/what-we-do/access-to-play-in-crisis/apc-research-project/
Clark A. (2023) Slow Knowledge and the Unhurried Child: Time for Slow Pedagogies in Early Childhood Education. Routledge.
Colliver Y., Doel-Mackaway D. (2021). Article 31, 31 years on: Choice and autonomy as a framework for implementing children’s right to play in early childhood services. Human Rights Law Review, 21(3), 566–587. https://doi.org/10.1093/hrlr/ngab011
Corsaro, (2015/1997). The Sociology of Childhood. SAGE Publications, Inc.
Cowan, K. (2020). A Panorama of Play – A Literature Review. Digital Futures Commission. London: 5Rights Foundation. Ανακτήθηκε από https://eprints.lse.ac.uk/119732/
Cowan, K., Potter, J., Olusoga, Y., Bannister, C., Bishop, J., Cannon, M., & Signorelli, V. (2021). Children’s digital play during the COVID-19 pandemic: insights from the play observatory. Je-LKS: Journal of e-Learning and Knowledge Society, 17(3), 8-17. http://doi.org/10.20368/1971-8829/1135590
Delaney, K. K. (2016). Playing at violence: lock-down drills, ‘bad guys’ and the construction of ‘acceptable’ play in early childhood. Early Child Development and Care, 187(5–6), 878–895. https://doi.org/10.1080/03004430.2016.1219853
Edwards, S. (2013). Digital play in the early years: a contextual response to the problem of integrating technologies and play-based pedagogies in the early childhood curriculum. European Early Childhood Education Research Journal, 21(2), 199–212. https://doi.org/10.1080/1350293X.2013.789190
Edwards, S., Mantilla, A., Grieshaber, S., Nuttall, J., & Wood, E. (2020). Converged play characteristics for early childhood education: multi-modal, global-local, and traditional-digital. Oxford Review of Education, 46(5), 637–660. https://doi.org/10.1080/03054985.2020.1750358
Fleer, M. (2018). Το παιχνίδι στην προσχολική ηλικία. Από τις προσωπικές εμπειρίες στις σύγχρονες θεωρίες. Σοφία.
Gill, t. & Miller, R.M. (2020) Play in Lockdown: An international study of government and civil society responses to Covid-19 and their impact on children’s play and mobility. International Play Association. Ανακτήθηκε από https://ipaworld.org/resources-publications/play-in-lockdown/
Hännikainen, M., Singer, E., & van Oers, B. (2013). Promoting play for a better future. European Early Childhood Education Research Journal, 21(2), 165–171. https://doi.org/10.1080/1350293X.2013.789192
Hedges, H., Stagg Peterson, S,. & Wajskop, G. (2018). Modes of play in early childhood curricular documents in Brazil, New Zealand and Ontario. International Journal of Play. 7(1), 11-26. https://doi.org/10.1080/21594937.2018.1437379
Heikkilä, M. (2021). Boys, weapon toys, war play and meaning-making: prohibiting play in early childhood education settings? Early Child Development and Care, 192(11), 1830–1841. https://doi.org/10.1080/03004430.2021.1943377
Jerebine, A., Fitton-Davies, K., Lander, N., Eyre, E. L. J., Duncan, M. J., & Barnett, L. M. (2022). “All the fun stuff, the teachers say, ‘that’s dangerous!’” Hearing from children on safety and risk in active play in schools: a systematic review. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 19(1). https://doi.org/10.1186/s12966-022-01305-0
Marsh, J. A. (2017). The internet of toys: A posthuman and multimodal analysis of connected play. Teachers College Record, 119(12), 1-32.
McLean, K., Lake, G., Wild, M., Licandro, U., & Evangelou, M. (2023). Perspectives of play and play-based learning: What do adults think play is? Australasian Journal of Early Childhood, 48(1), 5-17. https://doi.org/10.1177/18369391221130790
Moore, S.A., Faulkner, G., Rhodes, R.E., et al. (2020). Impact of the COVID-19 virus outbreak on movement and play behaviours of Canadian children and youth: a national survey. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity 17(1), 85. https://doi.org/10.1186/s12966-020-00987-8
Moyles, J (2005) The Excellence of Play (2d edition). Buckingham: Open University Press.
Μπιρμπίλη, Μ. & Παπανδρέου, Μ. (2018). Δημιουργία ανοιχτών χώρων παιχνιδιού στο αστικό περιβάλλον: Η περίπτωση του ‘pop up adventure play’. Στο Τσουκαλά, Κ., Γερμανός, Δ., Γκλούμπου, Α., Κατσαβουνίδου, Γ., Παντελιάδου, Π., Τόμπρου, Π. (Eπιμ.) (2018). Πρακτικά Συνεδρίου ‘Χώροι για το Παιδί ή Χώροι του Παιδιού; (σσ. 968-986) ΕΚΤ- ΑΠΘ. Ανάκτηση από στο: https://eproceedings.epublishing.ekt.gr/index.php/childspace/article/view/1433
Nicholson, J., &Wisneski, D. (2017). Introduction. Early Child Development and Care, 187(5-6), 788-797. https://doi.org/10.1080/03004430.2016.1268534
Olsson, M. R. (2023). ‘I don’t think that it’s play. Because we have to play’. Norwegian six-year-old children’s understandings of play when they start in primary school. International Journal of Play, 12(3), 321–336. https://doi.org/10.1080/21594937.2023.2235469
Παπανδρέου, Μ. (2024). Το φευγαλέο νόημα του παιχνιδιού. Στο Μ. Παπανδρέου, Α. Βελλοπούλου, Μ. Κανάκη, Ε. Κατσικονούρη κ.ά. Πρακτικά 13ου συνεδρίου ΟΜΕΡ Κατανοώντας και προωθώντας το παιδικό παιχνίδι στον 21ο αιώνα για ένα καλύτερο μέλλον. ΟΜΕΡ-TEΠΑΕ
Papandreou, M., & Vellopoulou, A. (2022). Redefining interaction and participation in digital times: early childhood teachers’ understandings in Greece. Early Child Development and Care, 193(11–12), 1301–1316. https://doi.org/10.1080/03004430.2022.2075354
Πεντέρη, Ε., Χλαπάνα, Ε., Μέλλιου, Κ., Φιλιππίδη, Α., & Μαρινάτου, Θ. (2022). Πρόγραμμα Σπουδών Για την Προσχολική Εκπαίδευση – Διευρυμένη Εκδοχή (2η Έκδοση, 2022 ΙΕΠ). Στο πλαίσιο της Πράξης «Αναβάθμιση των Προγραμμάτων Σπουδών και Δημιουργία Εκπαιδευτικού Υλικού Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης» του ΙΕΠ με MIS 5035542.
Play England (2024). The Importance of Play. Play England Manifesto 2024. https://www.playengland.org.uk/manifesto
Plowman, L. (2020). Digital Play. University of Edinburgh. Moray House School of Education and Sport Ανακτήθηκε https://www.de.ed.ac.uk/project/digital-play
Pyle A, & Danniels, E. (2016). A continuum of play-based learning: the role of the teacher in play-based pedagogy and the fear of hijacking play. Early Education and Development,28(3), 274-289. https://doi.org/10.1080/10409289.2016.1220771
Rogoff, B. (2003). The cultural nature of human development. New York, NY: Oxford University Press.
Schwartzman, H. B. (2024). Play à la mode. International Journal of Play, 13(2), 119–134. https://doi.org/10.1080/21594937.2024.2355450
Souto-Manning, M. (2017). Is play a privilege or a right? And what’s our responsibility? On the role of play for equity in early childhood education. Early Child Development and Care, 187(5–6), 785–787. https://doi.org/10.1080/03004430.2016.1266588
UK Department of Education (2023). Early years foundation stage statutory framework. For childminders. Setting the standards for learning, development and care for children from birth to five. Ανακτήθηκε από https://www.gov.uk/early-years-foundation-stage
UNICEF (2018). Child friendly cities, and communities handbook. UNICEF. Ανακτήθηκε από https://www.unicef.org/eap/reports/child-friendly-cities-and-communities-handbook
Uprichard, E. (2008). Children as ‘Being and Becomings’: Children, childhood and temporality. Children & Society, 22(4), 303-313. https://doi.org/10.1111/j.1099-0860.2007.00110.x
Whitebread, D., & Basilio, M. (2013). Play, Culture and Creativity. Cultures of Creativity. The LEGO Foundation. https://www.educ.cam.ac.uk/images/pedal/play-culture-article.pdf
Wood, E. (2020). Learning, development and the early childhood curriculum: A critical discourse analysis of the Early Years Foundation Stage in England. Journal of Early Childhood Research, 18(3), 321-336. https://doi.org/10.1177/1476718X20927726
Wood, E. A. (2022). Play and learning in early childhood education: tensions and challenges. Child Studies, (1), 15–26. https://doi.org/10.21814/childstudies.4124
Wood, E., Chesworth, L. and Folorunsho, A. (2018) All about … converged play. Nursery World, 22, 15-18. https://doi.org/10.12968/nuwa.2018.22.15
Articles les plus lus par le même auteur ou la même autrice