Η προσέγγιση του «Μωσαϊκού»: ένα νέο εκπαιδευτικό εργαλείο στην ελληνική προσχολική εκπαίδευση


Αιμιλία Ρούβαλη (Emilia Rouvali)
Βασιλική Ρήγα (Vasiliki Riga)
Abstract
Η παρούσα έρευνα μελετά την εφαρμογή και την προσαρμογή της προσέγγισης του «Μωσαϊκού» στην ελληνική προσχολική πραγματικότητα. Η συγκεκριμένη προσέγγιση σχεδιάστηκε και εφαρμόστηκε από την Alison Clark και τον Peter Moss. Αναγνωρίζει τα παιδιά ως ειδήμονες της ζωής τους και ως άτομα με δικαιώματα ισάξια με αυτά των ενηλίκων. Προκειμένου να συλλέξουμε τις απόψεις και τις εμπειρίες της ζωής τους σε μια προσχολική δομή σχετικά με τους χώρους, τις παροχές και τις υπηρεσίες που η συγκεκριμένη δομή τους προσέφερε, χρησιμοποιήσαμε διάφορα λεκτικά και μη λεκτικά εργαλεία: παρατήρηση, φωτογραφικές μηχανές, ξεναγήσεις, χαρτογράφηση, ζωγραφική, παιχνίδι ρόλων και συζήτηση σε ομάδες. Στη συνέχεια, διασταυρώσαμε τις απόψεις των παιδιών με αυτές των γονέων και των εκπαιδευτικών τους μέσα από ερωτηματολόγια και συνεντεύξεις. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν πώς οι σχέσεις με τους άλλους, το παιχνίδι με τους φίλους και το παιχνίδι στην αυλή κατέχουν σημαντική θέση στην καθημερινή ζωή των παιδιών στο σχολείο.
Article Details
  • Sezione
  • Επιστημονική αρθρογραφία & εκπαιδευτικές δράσεις
Downloads
I dati di download non sono ancora disponibili.
Riferimenti bibliografici
Alderson, P., & Morrow, V. (2004). Ethics, Social Research and Consulting with Children and Young People. Barkingside: Barnardo’s.
Chambers, R. (1997). Whose reality counts? Putting the first last. London: Intermediate Technology.
Clark, A. (2001). How to listen to very young children: The mosaic approach. Child Care in Practice, 7(4), 333–341.
Clark, A. (2005). Ways of seeing: using the Mosaic approach to listen to young children’s perspectives. In A. Clark, T. Kjørholt, & P. Moss (Eds.), Beyond Listening. Children’s perspectives on early childhood services (pp. 29–49). Bristol: Policy Press.
Clark, A. (2007). Early childhood spaces: Involving young children and practitioners in the design process. The Hague, The Netherlands. Retrieved from: http://www.bernardvanleer.org/Early_childhood_spaces_Involving_young_children_and_practitione
rs_in_the_design_process
Clark, A. (2010). Transforming children’s spaces: Children's and adults' participation in designing learning environments. New York: Routlegde.
Clark, A. (2011). Listening as a way of Life. National Children’s Bureau. Retrieved from http://www.ncb.org.uk/media/74018/an_introduction_to_why_and_how_we_listen_to_very_yo
ung_children.pdf
Clark, A., McQuail, S., & Moss, P. (2003). Exploring the field of listening to and consulting with young children. London: DfES.
Clark, A., & Moss, P. (2001). Listening to Young Children. The Mosaic approach. London: National Children's Bureau and Joseph Rowntree Foundation.
Clark, A., & Moss, P. (2005). Spaces to Play: More Listening to Young Children Using the Mosaic Approach. London: National Children’s Bureau.
Clark, A., & Moss, P. (2010). Ας ακούσουμε τα μικρά παιδιά. Η προσέγγιση του «Μωσαϊκού». Αθήνα: ΕΑΔΑΠ.
Darbyshire, P., Schiller, W., & MacDougall, C. (2005). Extending new paradigm childhood research:meeting the challenges of including younger children. Early Child Development and Care, 175(6),467–472.
Edwards, C., Gandini, L., & Forman, G. (1998). The Hundred Languages of Children: The Reggio Emilia Approach-Advanced Reflections. London: JAI Press Ltd.
Gersch, I. (1996). Listening to Children in Educational Contexts. In R. Davie, G. Upton, & V. Varma (Eds.), The Voice of the Child: A Handbook for Professionals (pp. 27–48). London: Falmer Press.
James, A., & Prout, A. (1997). Constructing and Reconstructing Childhood: Contemporary Issues in the Sociological Study of Childhood. London: Routledge Falmer.
John, M. (1996). Children in Charge: The Child’s Right to Fair Hearing. London: Jessica Kingsley Publishers.
Kellett, M. (2005). How to Develop Children as Researchers: A Step by Step Guide to Teaching the Research Process. London: SAGE.
Langsted, O. (1994). Looking at quality from the child’s perspective. In P. Moss & A. Pence (Eds.), Valuing Quality in Early Childhood Services: new approaches to defining quality (pp. 28–42). London: Paul Chapman Publishing.
Lefevre, M. (2010). Communicating With Children and Young People: Making a Difference. Bristol: The Policy Press.
Moss, P. (2006). Listening to young children – beyond rights to ethics. In L. and T. Scotland (Ed.), Let’s Talk about Listening to Children: towards a shared understanding for early years education in Scotland (pp. 17–23). Scotland: Learning and Teaching Scotland.
Powell, M. A., & Smith, A. B. (2009). Children’s Participation Rights in Research. Childhood, 16(1),124–142.
Sandbaek, M. (1999). Adult Images of Childhood and Research on Client Children. International Journal of Social Research Methodology, 2, 191–202.
Tolfree, D., & Woodhead, M. (1999). Tapping a key resource. Early Childhood Matters, 91, 19–23.
Αγγελάκη, Χ., Γκολφινοπούλου, Γ., Διδάχου, Ε., Παπαδάκου, Ε., & Ρήγα, Β. (2012). 4+1 κλειδιά για την αυτομόρφωση της νηπιαγωγού. Αθήνα: Ο.Μ.Ε.Ρ.
Σοφού, Ε. (2011). Η ενεργητική εμπλοκή των μικρών παιδιών σε συμμετοχικές μορφές έρευνας: Η περίπτωση της προσέγγισης του «Μωσαϊκού». Action Research in Education, 2, 6–17. Retrieved
Puoi leggere altri articoli dello stesso autore/i