Για μια γενεαλογία των τεχνολογιών εαυτού στον Michel Foucault: Περί της σημασίας τους ως μεθοδολογικού μοντέλου στην πολιτική φιλοσοφία


Μαρία Νικολάου Κλη
https://orcid.org/0000-0002-6996-3812
Abstract

Στο πολιτικό έργο του Michel Foucault, η ηθική συγκρότηση της υποκειμενικότητας είναι στενά συνυφασμένη με την έννοια της αλήθειας, καθώς και με τους τρόπους με τους οποίους το υποκείμενο αποκτά πρόσβαση σε αυτή την αλήθεια. Στο παρόν κείμενο εξετάζεται, με βάση μια γεναλογική προσέγγιση, η πορεία διαφορετικών τεχνολογιών εαυτού, και τα αντίστοιχα μοντέλα γνώσης που το καθένα αξιοποιεί. Μεθοδολογικός στόχος είναι να φωτιστούν ορισμένες διαφορές που προκύπτουν μέσα από τις κοινωνικο-ιστορικές μεταβάσεις, ως προς τις σχέσεις του υποκειμένου με τον εαυτό, την αλήθεια, και την εξουσία, οι οποίες, αν και έχουν επισημανθεί από τον Foucault, συχνά παραγνωρίζονται, ή επισκιάζονται από την επικέντρωση των αναλύσεων στο πειθαρχικό υποκείμενο της νεωτερικότητας. Τελικός στόχος είναι, να αναδειχθεί η μεθοδολογική σημασία των τεχνολογιών εαυτού στο σύγρονο αίτημα της πολιτικής φιλοσοφίας για στρατηγικές ελευθερίας και αντίστασης με την ευρεία έννοια.

Article Details
  • Section
  • Articles
Downloads
Download data is not yet available.
Author Biography
Μαρία Νικολάου Κλη, ΕΚΠΑ
Δρ Φιλοσοφίας ΕΚΠΑ
References
Βιβλιογραφία
Butler, N. (2012). Dueling with Dualisms: Descartes, Foucault, and the History of Organizational Limits. Management and Organizational History 7.1, 31-44.
Γούναρη, Α. Γ. (Άνοιξη 2008). Διαγνωστικά κριτήρια και ψυχιατρική ηθική, Ψυχανεμίσματα 4, 61-65.
Deleuze, G. (Winter 1992). Postscript on the Societies of Control, October 59: 3-7.
Deleuze, G. (1995). Interview by Antonio Negri - Control and Becoming. In Negotiations 1972-1990. New York: Columbia University Press, 169-176.
Foucault, M. (1978). The History of Sexuality I: The Will to Knowledge. New York: Pantheon Books.
Foucault, M. (1993). About the Beginning of the Hermeneutics of the Self: Two Lectures at Dartmouth. Political Theory 21.2, 198-227.
Foucault, M. (1995). Discipline and Punish: The Birth of the Prison. New York: Vintage Books.
Foucault, M. (1996). Ο στοχασμός του έξω. Αθήνα: Πλέθρον.
Foucault, M. (1997). The Ethics of the Concern for the Self as a Practice of Freedom. In P. Rabinow, ed., Ethics: Subjectivity and Truth I. New York: The New Press, 281-301.
Foucault, M. (1999). Pastoral Power and Political Reason. In J. R. Carrette, ed., Religion and Culture. New York: Rutledge, 135-153.
Foucault, M. (2001). J. Pearson, ed., Fearless Speech. Los Angeles, CA: Semiotext(e).
Foucault, M. (2003). Society Must Be Defended: Lectures at the Collège de France 1975-76. New York: Picador.
Foucault, M. (2008). The Birth of Biopolitics. New York & Hampshire: Palgrave Macmillan.
Hadot, P. (2002). Τι είναι η αρχαία ελληνική φιλοσοφία. Αθήνα: Ίνδικτος.
Hadot, P. (1995). Philosophy as a Way of Life: Spiritual Exercises from Socrates to Foucault. Oxford: Blackwell.
Hadot, P. (2002). Σωκράτους Εγκώμιον, Αθήνα: Εξάντας- Νήματα.
Kelly, M. G. E. (2013). Foucault, Subjectivity and Technologies of the Self. In C. Falzon, T. O’ Leary, J. Sawicki, eds., A Companion to
Foucault. West Sussex: Willey – Blackwell, 510-525.
Κουκουτσάκη, Α. (Μάιος - Αύγουστος 2015). Η έννοια της επικινδυνότητας και οι λειτουργίες της στο ποινικό δίκαιο. Τα τετράδια Ψυχιατρικής 1, 46-52.
Lemke, T. (2010). Foucault’s Hypothesis: From the Critique of the Juridico-Discursive Concept of Power to an Analytics of Government. Parrhesia 9, 31-43.
Lianos, M. (2001). Safety, Deviance and Control: The Postindustrial transition from Values to Results. Sciences Sociales et Enterprises 1.1, 114-137.
Lianos, M. (2003). Social Control after Foucault. Surveillance & Society 1.3, 412-430.
Lukoff, D. (1998). From Spiritual Emergency to Spiritual Problem: The Transpersonal Roots of the New DSM-IV Category, Journal of Humanistic Psychology 38.2,[] 21-50.
Nehamas, A. (2002). The Art of Living: Socratic Reflections from Plato to Foucault, Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press.
Read, J. (2009). A Genealogy of Homo-Economicus: Neo-liberalism and the Production of Subjectivity. Foucault Studies 6, 25-36.
Rudolf, K. (1987). Gnosis: The Nature and History of Gnosticism. New York: Harper San Francisco, A Division of Harper Collins Publishers.
Shumpeter, J. A. (1982). History of Economic Analysis. London and Boston: Allen & Unwin.