Employment and occupational prospects and Lifelong Learning in Greece


Δημοσιευμένα: Jan 15, 2024
Λέξεις-κλειδιά:
Απασχόληση Επαγγέλματα Διά βίου μάθηση Προοπτικές
Anna Tsiboukli
https://orcid.org/0000-0003-2808-603X
Angelos Efstratoglou
Περίληψη

Η παρούσα εργασία εστιάζει στην απασχόληση και στις προοπτικές των επαγγελμάτων στην Ελλάδα κατά την περίοδο 2011-2022, αναδεικνύοντας τη δυναμική, στατική και μειούμενη τάση των επαγγελμάτων και παράλληλα αναφέρεται στις προοπτικές της απασχόληση και των επαγγελμάτων στο άμεσο μέλλον (2022-2030). Ο ρόλος της Διά βίου μάθησης συζητείται στο πλαίσιο των ραγδαίων και απρόβλεπτων αλλαγών. Η μελέτη αναδεικνύει ότι στην περίοδο 2011-2022 τα ποσοστά συνολικής απασχόλησης στην Ελλάδα αυξήθηκαν κατά 1%, δημιουργώντας 43.000 νέες θέσεις εργασίας. Σημαντικό αριθμός θέσεων εργασίας που αφορούν τους υπαλλήλους  γραφείου και υπολογιστών, τους επαγγελματίες υγείας και τους ειδικούς στην επικοινωνία και στην τεχνολογία δημιουργήθηκαν, ενώ παράλληλα σημαντικός αριθμός επαγγελμ΄άτων, καταστράφηκε. Επομένως, η απασχόληση και οι προοπτικές των επαγγελμάτων στην Ελλάδα στο άμεσο μέλλον, χρήζουν ιδιαίτερης προσοχής. Οι προβλέψεις που παρουσιάζονται στην παρούσα εργασία αφορούν την περίοδο 2020-2030, σε ένα διψήφιο κωδικό επαγγέλματος και προκύπτουν από τις εφαρμογές του μοντέλου της Οξφόρδης το οποίο διαχειρίζεται το ΕΚΠΑ στο πλαίσιο των e-learning προγραμμάτων του.  Σε αυτή την χρονική περίοδο και σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, το συνολικό ποσοστό απασχόλησης στην Ελλάδα αναμένεται να μειωθεί κατά 3.4% με την απώλεια 143.998 θέσεων εργασίας. Η αρνητική αυτή εξέλιξη, αναμένεται να συμβεί στο πλαίσιο ενός περιβάλλοντος μειούμενης παραγωγής και αναδεικνύει το παράδοξο μιας περιόδου οικονομικής ανάπτυξης η οποία δεν συνοδεύεται από τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας. Σε αυτό το πλαίσιο, η απασχόληση, οι προοπτικές των διαφόρων επαγγελμάτων και η Διά βίου μάθηση συνδέονται άρρηκτα μεταξύ τους και για το λόγο αυτό συχνά αποτελούν επίκαιρο θέμα συζήτησης ανάμεσα στους ερευνητές, τους επαγγελματίες, τους κοινωνικούς εταίρους και τους πολιτικούς. Καθώς τα επαγγέλματα, δυναμικά, στατικά ή μειούμενα, περιλαμβάνουν συγκεκριμένα καθήκοντα και δεξιότητες, η εξέλιξη τους (ιδιαίτερα των δυναμικών) προσφέρει απαραίτητες πληροφορίες τις οποίες η Διά βίου μάθηση μπορεί να αξιοποιήσει. Παρόλα αυτά, φαίνεται να υπάρχει σήμερα απόσταση ανάμεσα στην πολιτική, την στρατηγική και τη δράση. Η παρούσα εργασία προτείνει μία προσεκτική χαρτογράφηση της αγοράς εργασίας, των προγραμμάτων Διά βίου μάθησης και του προφίλ των εν δυνάμει εκπαιδευόμενων. Επίσης, εστιάζει στην ανάγκη εστίασης στα άτομα που σπανίως συμμετέχουν σε προγράμματα Διά βίου μάθησης καθώς παραδοσιακά θεωρούνται και αυτά που εγκαταλείπουν πρόωρα την τυπική εκπαίδευση.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Goldin , I., Cameron , T., Balarajan , M. (2013). They are not like us. The past and future
of immigration. University Publications of Crete
Cedefop . (2020). 2020 skills forecast. Greece. Retrieved from:
Cedefop . (2019). Office, accounting and support clerks: skills opportunities and
Efstratoglou , A. (2018). Professions and employment in the new century in Greece. INE /GSEE.
Efstratoglou , A, Kritikidis , G. (2023). Technological developments, human resources
ELSTAT (2023). Adult Education Survey: Year 2022 (26.10.2023). Retrieved from:
Eurydice (2023). Adult Education and Training in Greece. Retrieved from:
Eurofound, (2016). What do Europeans do at work? A task-based analysis: European
Jobs Monitor 2016. EU Agencies Network. Retrieved from:
ISCO – 08 ( timeless ). International Standard Classification of Occupations. Structure, group definitions and correspondence tables. Volume I, ILO.
Oesch , D. (2013). Occupational Change in Europe. How Technology & Education
Transform the Job Structure. Oxford.
Karalis, T. (2017). Adult participation in lifelong learning: Obstacles and incentives for
participation (2011–2016). INE/GSEE.
Kiprianos, P., & Mpourgos, I. (2022). Back to school: From dropout to Second Chance Schools. Journal of Adult and Continuing Education, 28(1), 27 48. https://doi.org/10.1177/1477971420979725
Petrakis , P. _ (2023). Long-term strategic analysis ( foresight ) for the Greek economy
and society until 2035. NKUA, Publications of the National and Kapodistrian University of Athens
Petrakis , P.E. (2022). Vocational Education and Training for them major sectors of
the Greek Economy as Required Intervention in the Greek Labor Market: Theory, Methodology and Application . Quaestor.
Tsiboukli , A., Efstratoglou , A. (2022). Active Labor Market Policies and Lifelong
Learning in Greece. Adult Education, Critical Issues, Vol 2. Issue, 1. January –June 2022.
Τα περισσότερο διαβασμένα άρθρα του ίδιου συγγραφέα(s)