Ποια ήταν εν τέλει η αντίληψη του J. Mezirow για το ρόλο των συναισθημάτων στη Θεωρία Μετασχηματισμού;


Δημοσιευμένα: Ιαν 15, 2024
Λέξεις-κλειδιά:
Μετασχηματιστική διεργασία ορθολογικό στοιχείο συναισθήματα
Maria Karakou
Thanassis Karalis
https://orcid.org/0000-0002-8564-8812
Περίληψη

Το παρόν άρθρο, επιχειρεί να συμβάλλει με βιβλιογραφικά δεδομένα στον εποικοδομητικό διάλογο που εξακολουθεί να αναπτύσσεται γύρω από  τη συναισθηματική διάσταση της μάθησης, στο πλαίσιο της ΘΜ. Παρουσιάζει τα ευρήματα βιβλιογραφικής έρευνας σχετικά με τη διερεύνηση της οπτικής του ίδιου του Mezirow, αναφορικά με τη σημασία που αποδίδει στο ρόλο του συναισθήματος σε μια μετασχηματιστική διεργασία. Η έρευνα διεξήχθη με την τεχνική της ανάλυσης περιεχομένου πρωτογενών πηγών,  δηλαδή των κειμένων του Jack Mezirow.


     Τα ευρήματα της έρευνας κατέδειξαν  ότι ο Mezirow συνέδεσε το συναίσθημα με τα βασικά στοιχεία του οικοδομήματός του: το αντικείμενο του μετασχηματισμού, τα μέσα, τις φάσεις της διεργασίας, την ανάληψη δράσης και το ρόλο του εκπαιδευτή ενηλίκων. Αυτά αποτελούν τα ¨δυνατά¨ σημεία της συναισθηματικής διάστασης της θεωρίας του. Στον αντίποδα, εντοπίστηκαν σημεία που ο στοχαστής επέλεξε να ακουμπήσει ακροθιγώς ή μην αναλύσει περεταίρω, όπως για παράδειγμα μια πιο λεπτοφυής ανάλυση της σχέσης συναισθήματος κριτικού στοχασμού σε κάθε φάση της διεργασίας, η αναγνώριση και η αξιοποίηση των θετικών συναισθημάτων και  προτάσεις για συγκεκριμένες τεχνικές ανάδειξης και διαχείρισης του συναισθήματος στην πράξη.


     Εν τέλει, η έρευνα ανέδειξε ότι ο Mezirow -παρά τις όποιες παραλήψεις- κατάφερε να συνθέσει μια ολοκληρωμένη θεωρία, με μια σχετική ισορροπία ορθολογικών  - συναισθηματικών στοιχείων. Ο ίδιος, στην προσπάθειά του να διατηρήσει διακριτά τα όρια της εκπαίδευσης ενηλίκων από την ψυχοθεραπεία, δεν ανέλυσε ζητήματα στα οποία δεν είχε εντρυφήσει, τα οποία άφησε ανοικτά σε πιο ειδικούς θεωρητικούς του πεδίου.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
References
Aalsburg Wiessner, C., & Mezirow, J. (2000). Theory Building and the Search for Common Ground. In J. Mezirow and Associates, Learning as Transformation: Critical Perspectives on a Theory in Progress, (pp. 329-357). San Francisco: Jossey-Bass.
Cranton, P., & Kacukaydin, I. (2012). Critically Questioning the Discourse of Transformative Learning Theory. In Adult Education Quarterly, 63 (1), 43–56.
Cranton, P. & Taylor, E. (2012). Transformative Learning Theory: Seeking a More Unified Theory. In E.W. Taylor & P. Cranton (eds), The Handbook of Transformative Learning, (pp.3-20). San Francisco: Jossey Bass.
Cranton, P. & Taylor, E. (2013). A theory in progress? Issues in transformative learning theory. In European Journal for Research on the Education and Learning of Adults, 4 (1), 33-47.
Fleming T. (2022) Transformative Learning and Critical Theory: Making Connections with Habermas, Honneth, and Negt. In A. Nicolaides, S. Eschenbacher, P.T. Buergelt, Y. Gilpin-Jackson, M. Welch, & M. Misawa, (Eds.), The Palgrave Handbook of Learning for Transformation (pp. 25-43). New York: Palgrave Macmillan.
Gould, R. L. (1988). Adulthood. In H. I. Kaplan & B. J. Sadock (Eds), Comprehensive textbook of Psychiatry, (pp. 45-63). Baltimore: Williams & Wilkins.
Greene, M. (2000). Releasing the Imagination. Essays on Education, the Arts, and Social Change. San Francisco: Jossey – Bass.
Hoggan, C. (2016). Transformative learning as a metatheory: Definition, criteria, and typology. In Adult Education Quarterly, 66(2), 57-75.
Hoggan, C., Mälkki, K., & Finnegan, F. (2017). Developing the theory of perspective transformation: Continuity, intersubjectivity, and emancipatory praxis. In Adult Education Quarterly, 67(1), 48–64.
Illeris, K. (2014β). Transformative Learning re-defined: as changes in elements of the identity. In International Journal of Lifelong Education, 33 (5), 573–586.
Karakou, M. (2023). The emotional dimension in Transformation Theory of J. Mezirow. Doctoral thesis under version [in Greek]. Patra: University of Patras.
Kegan, R. (2000). What ‘form’ transforms? In J. Mezirow (Ed.), Learning as transformation: Critical perspectives on a theory in progress, (pp.35-70). San Francisco: Jossey-Bass.
Kokkos, A. (2011). Transformative Learning through Aesthetic Experience: The formulation of a method. In: A. Kokkos & Associates, Education through the Arts, (pp. 71-122). Athens: Metaichmio.
Kokkos, A. (2022). Introduction: The Theory of Transformation as a framework for understanding transformative learning. In A. Kokkos (ed), Transformative Dimensions of Adult Learning (trans. Transformative Dimensions of Adult Learning), (pp. 9-21). Athens: Scientific Association of Adult Education.
Mezirow, J. (1978a). Education for Perspective Transformation: Women's Re-entry Programs in Community Colleges. New York: Teachers College, Columbia University New York
Mezirow, J. (1978b). Perspective Transformation. In Adult Education Quarterly, 28, 100-110.
Mezirow, J. (1981). A Critical Theory of Adult Learning and Education. In Adult Education Quarterly, 32, 3-24.
Mezirow, J. (1985). Concept and Action in Adult Education. In Adult Education Quarterly, 35, 142-151.
Mezirow, J. (1989a). Transformation Theory and Social Action: A Response to Collard and Law. In Adult Education Quarterly, 39, 169-175.
Mezirow, J. (1989b). ¨Personal Perspective Change through Adult Learning¨. In Titmus, C. (ed), Lifelong Education for Adults: An International Handbook, (pp. 195-201). Oxford: Elsevier.
Mezirow, J. (1990a). How Critical Reflection Triggers Transformative Learning. In J. Mezirow et all. (eds), Fostering Critical Reflection in Adulthood. A Guide to Transformative and Emancipatory Learning, (pp 1-20). San Francisco: Jossey-Bass.
Mezirow, J. (1990b). Conclusion: Towards Transformative learning and Emancipatory Education. In J. Mezirow et all. (eds), Fostering Critical Reflection in Adulthood. A Guide to Transformative and Emancipatory Learning, (pp 354-375). San Francisco: Jossey-Bass.
Mezirow, J. (1991a). Transformative Dimensions of Adult Learning. San Francisco: Jossey-Bass.
Mezirow, J. (1991b). Transformation Theory and Cultural Context: A Reply to Clark and Wilson. In Adult Education Quarterly, 41, 188-192.
Mezirow, J. (1994a). Understanding Transformation Theory. In Adult Education Quarterly, 44, 222-232.
Mezirow, J. (1994b). Response to Mark Tennant and Michael Newman. In Adult Education Quarterly, 44, 243-244.
Mezirow, J. (1995). Transformation theory of adult learning. In M. Welton (ed.), In defence of the lifeworld. Critical perspectives of adult learning, (pp. 39-70). New York: SUNY Press.
Mezirow, J. (1996) Adult Education and Empowerment for individual and community development. In B. Connolly, T. Fleming, D. McCormack & A. Ryan (1996), Radical Learning for Liberation (pp. 5-14). Maynooth: Mace.
Mezirow, J. (1997). Transformative learning: Theory to practice. In New directions for adult and continuing education, 74, 5–12.
Mezirow, J. (1998a). On Critical Reflection. In Adult Education Quarterly, 48, 185-198.
Mezirow, J. (1998b). Postmodern Critique of Transformation Theory: A Response to Pietrykowski. In Adult Education Quarterly, 49, 65-67.
Mezirow, J. (1998c). Transformative Learning and Social Action: A Response to Inglis. In Adult Education Quarterly, 49, 70-72.
Mezirow, J. (1999). "Transformation Theory - Postmodern Issues". In Adult Education Research Conference, Paper 29. Retrieved from http://newprairiepress.org/aerc/1999/papers/29
Mezirow, J. (2000). Learning to Think like an Adult. Core Concepts of Transformation Theory. In J. Mezirow, & Associates (Eds.), Learning as Transformation. Critical Perspectives on a Theory in Progress (pp. 3-33). San Francisco: Jossey-Bass.
Mezirow, J. (2003). Transformative Learning as Discourse. In Journal of Transformative Education, 1, 58-63.
Mezirow, J. (2004). Forum Comment on Shara Merriam’s “The Role of Cognitive Development in Mezirow’s Transformational Learning Theory”. In Adult Education Quarterly, 55, 69-70.
Mezirow, J. (2006). An overview of transformative learning. In P. Sutherland and J. Crowther (Eds.), Lifelong Learning Concepts and contexts, (pp.24-38). London/New York: Routlege.
Mezirow, J. (2009). Transformative learning theory. In J. Mezirow, E.W. Taylor, & Associates (Eds.), Transformative learning in practice: Insights from community, workplace, and higher education, (pp. 18-31). San Francisco: Jossey-Bass.
Mezirow, J., Dirkx, J., & Cranton, P. (2006). Musings and reflections in the meaning, context, and process of transformative learning: A dialogue between John M. Dirkx and Jack Mezirow. In Journal of Transformative Education, 4, 123-139.
Mezirow, J. (2000). Learning to Think like an Adult. Core Concepts of Transformation Theory. In J. Mezirow, & Associates (Eds.), Learning as Transformation. Critical Perspectives on a Theory in Progress (pp. 3-33). San Francisco, CA: Jossey-Bass.
Newman, M. (2012). Calling transformative learning into question: Some mutinous thoughts. In Adult Education Quarterly, 62, 399–411.
Nicolaides, A. & Eschenbacher, S. (2022). The Many Turns of Transformation Creating New Vocabularies for Transformative Learning. In The Palgrave Handbook of Learning for Transformation, (pp.90-105). Switzerland: Palgrave Macmillan.
Taylor, W.E. (2007). An update of transformative learning theory: a critical review of the empirical research (1999–2005). In International Journal of Lifelong Education, 26 (2), 173–191.
Taylor, W.E., & Snyder, M. (2011). Transformative learning theory: Review of research 2006–2011. Retrieved June 3, 2022, from http://transformativelearning.org
Τα περισσότερο διαβασμένα άρθρα του ίδιου συγγραφέα(s)