Education material for the education for sustainability. A scoping review


Published: Dec 1, 2024
Keywords:
quality education non-formal education Center of Education for the Environment and Sustainability education material constructivism
Paschalina Stylianou
https://orcid.org/0000-0003-2511-5675
Abstract

The present scoping review seeks to map the existing literature on the effectiveness of educational materials used by non-formal education structures, which aim at education for the environment and sustainability. The review focuses on the materials created by the Centers of Education for the Environment and Sustainability (K.E.P.E.A.) and utilizes Greek postgraduate studies that investigate the effectiveness of these educational materials. In addition, it cites articles from international literature that evaluate educational materials and education programs for environmental and sustainability education through the interpretive perspective of sociocultural constructivism. The Greek studies point to the need to revise the educational materials, while the international studies highlight the limited literature on the issue.

Article Details
  • Section
  • Articles
Downloads
Download data is not yet available.
References
Γρίλλια, Π., Δασκολιά, Μ. (2019). Έρευνα αξιολόγησης εκπαιδευτικού υλικού περιβαλλοντικής εκπαίδευσης ενηλίκων. Μία μελέτη περίπτωσης. Περιβαλλοντική Εκπαίδευση για την Αειφορία, 1(1), 25-43 Διαθέσιμο στο https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/enveducation/article/view/17357
Δημητρίου, Α. (2009). Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Περιβάλλον, Αειφορία. Θεωρητικές και Παιδαγωγικές Προσεγγίσεις. Αθήνα: Επίκεντρο
Καπουλίτσας Α. (2019). Οι όψεις της Αειφορίας στα προγράμματα των ΚΠΕ Δ. Μακεδονίας (Μεταπτυχιακή διπλωματική Εργασία). Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, Παιδαγωγική Σχολή Φλώρινας, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Φλώρινα. Διαθέσιμο στο https://dspace.uowm.gr/xmlui/handle/123456789/1250 Ανακτήθηκε 20/3/2021
Καρυπίδου, Σ. (2021). Εκπαίδευση για την αειφόρο ανάπτυξη και Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (Μεταπτυχιακή εργασία). Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Σχολή Γεωπονίας, δασολογίας και Φυσικού περιβάλλοντος. Τμήμα Δασολογίας και φυσικού περιβάλλοντος. Θεσσαλονίκη. Διαθέσιμο στο https://ikee.lib.auth.gr/record/334160?ln=el Ανακτήθηκε 10/12/2021
Κοτομπάσης, Γ. (2021). Οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις της διατροφής στο εκπαιδευτικό υλικό των Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης της Ελλάδας (Μεταπτυχιακή διπλωματική Εργασία). Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, Παιδαγωγική Σχολή Φλώρινας, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης. Φλώρινα. Διαθέσιμο στο https://dspace.uowm.gr/xmlui/handle/123456789/2065 Ανακτήθηκε 10/12/2021
Μπελίτου Μ (2020). Τέχνη και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση/Εκπαίδευση για την αειφόρο Ανάπτυξη (Μεταπτυχιακή διπλωματική Εργασία). Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, Σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Σπουδών. Φλώρινα. Διαθέσιμο στο https://dspace.uowm.gr/xmlui/handle/123456789/1815 Ανακτήθηκε 30/3/2021
Οικονόμου, Κ. (2016). Σχέδιο εργαλείου εσωτερικής αξιολόγησης των εκπαιδευτικών προγραμμάτων των Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (Κ.Π.Ε.) Επιστημονικό Εκπαιδευτικό Περιοδικό «eκπ@ιδευτικός κύκλος» 4(2), 171-189 Διαθέσιμο στο https://journal.educircle.gr/images/teuxos/2016/teuxos2/teuxos_2_11.pdf Ανακτήθηκε 30/3/2021
Παπαγεωργίου, A., Κωτούλα, A., Σινάκου, E., Καρακώστα, Σ. (2012). Η εφαρμογή των αρχών και των μεθόδων της Βιωματικής Παιδαγωγικής στα προγράμματα των Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης – Έρευνα και Προτάσεις. Πρακτικά 6ου Συνεδρίου ΠΕΕΚΠΕ. Θεσσαλονίκη.
Σλαυκίδης. Γ. (2011). Οι απόψεις των υπευθύνων των Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης για την ενσωμάτωση της εκπαίδευσης για την αειφόρο ανάπτυξη στα προγράμματα τους (Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία). Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Παιδαγωγική Σχολή Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης. Θεσσαλονίκη.
Στυλιανού, Π. (2019). Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση ως εργαλείο επαγγελματικής ανάπτυξης των εκπαιδευτικών των Φυσικών Επιστημών στη Δευτεροβάθμια Εκπ/ση. Οι αντιλήψεις, προθέσεις και πρακτικές των εκπαιδευτικών υπό το φως της Θεωρίας δραστηριοτήτων (Cultural Historical Activity Theory).Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής. Ιωάννινα. Διαθέσιμο στο https://www.didaktorika.gr/eadd/handle/10442/46402
Φλογαΐτη, Ε. (2006). Εκπαίδευση για το Περιβάλλον και την Αειφορία.Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Φουντούλη Ε. (2017). Αποτύπωση της λειτουργίας Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης ως Κέντρων Διά Βίου (Μεταπτυχιακή εργασία). Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο. Σχολή Ανθρωπιστικών Σπουδών. Πάτρα. Διαθέσιμο στο https://apothesis.eap.gr/archive/item/154939 Ανακτήθηκε 30/3/2021
Adams S, Farrelly T, Holland J. (2020). Non-formal Education for Sustainable Development: A Case Study of the ‘Children in the Wilderness’ Eco-Club Programme in the Zambezi Region. Journal of Education for Sustainable Development,14(2), 117-139.
Aguayo, C. (2016). Activity Theory and Online Community Education for Sustainability: When Systems Meet Reality, In Dilani, S., Gedera, P. Williams, J. (Eds) Activity Theory in Education. Research and Practice. Sense Publishers Rotterdam (p.135-151)
Andersen, K. (2018) Evaluation of school tasks in the light of sustainability education: textbook research in science education in Luxembourgish primary schools, Environmental Education Research, 24(9), 1301-1319
Barth, M., Thomas, I. (2012). Synthesising Case-Study Research – Ready for the Next Step? Environmental Education Research,18 (6), 751–764. doi:10.1080/13504622.2012.665849.
Calvente, A., Kharrazi, A., Kudo, S., & Savaget, P. (2018). Non-formal environmental education in a vulnerable region: Insights from a 20-year long engagement in Petropolis, Rio de Janeiro, Brazil. Sustainability, 10(11), 4247
Cole, M., & Engeström, Y. (1993). A cultural-historical approach to distributed cognition. In G. Salomon (Ed.) Distributed cognitions: Psychological and educational considerations (pp. 1-46). Cambridge: Cambridge University Press
Daniels, H. (2001). Vygotsky and Pedagogy. London: Routledge Falmer.
Dziubaniuk, O., Nyholm, M. (2021). Constructivist approach in teaching sustainability and business ethics: a case study. International Journal of Sustainability in Higher Education, 22(1), 177-197. https://doi.org/10.1108/IJSHE-02-2020-0081
Engeström, Y. (1999). Activity theory and individual and social transformation. In Y. Engeström, R. Miettinen, R.-L.Punamäki (Eds.), Perspectives on activity theory (pp. 19–38). Cambridge University Press.
Engeström, Y., Sannino, A. (2010). Studies of Expansive Learning: Foundations, Findings and Future Challenges. Educational Research Review, 5, 1-24. http://dx.doi.org/10.1016/j.edurev.2009.12.002
García-González, J.A., García Palencia, S., Sánchez Ondoño, I. (2021). Characterization of Environmental Education in Spanish Geography Textbooks. Sustainability, 13, 11-59. https://doi.org/10.3390/su13031159
Gutierrez-Bucheli, L., Reid, A., Kidman , G. (2022). Scoping reviews: Their development and application in environmental and sustainability education research, Environmental Education Research, 28(5), 645-673, DOI: 10.1080/13504622.2022.2047896
Jonassen, H. (2002). Engaging and Supporting Problem Solving in Online Learning. Quarterly Review of Distance Education, 3, 1-13.
Kaptelinin, V., Nardi, B. (1997). Activity Theory: Basic Concepts and Applications. In CHI'97 extended abstracts on human factors in computing systems (pp. 158-159). https://dl.acm.org/doi/abs/10.1145/1120212.1120321
Kemmis, S., Mutton, R. (2012) Education for sustainability (EfS): practice and practice architectures. Environmental Education Research, 18(2), 187-207
Kozulin, A. (2003). Psychological tools and mediated learning. In A. Kozulin, B. Gindis, V. S. Ageyev, & S. M. Miller (Eds.), Vygotsky’s educational theory in cultural context (pp. 15–38). New York, NY: Cambridge University Press
Krasny, M., Roth, W.-M., (2010) Environmental education for social–ecological system resilience: a perspective from activity theory. Environmental Education Research, 16(5-6), 545-558
Kuutti, K. (1996). Activity theory as a potential framework for human-computer interaction research. In B. Nardi (Ed.), Context and consciousness: activity theory and human-computer interaction (pp. 17-44). Cambridge, MA: MIT Press.
Laurie, R., Nonoyama-Tarumi, Y., Mckeown, R., Hopkins, C. (2016). Contributions of Education for Sustainable Development (ESD) to Quality Education: A Synthesis of Research. Journal of Education for Sustainable Development, 10(2), 226-242
Lave, J. (1993). The practice of learning. In S. Chaiklin and J. Lave, (Eds.). Understanding Practice: Perspectives on Activity and Context (pp.209-244). Cambridge: Cambridge University Press.
Mogensen, F., Schnack, K. (2010). The Action Competence Approach and the “New” Discourses of Education For Sustainable Development, Competence and Quality Criteria. Environmental Education Research, 16, 59-74 http://dx.doi.org/10.1080/13504620903504032
O’Flaherty, J., Liddy, M. (2018). The impact of development education and education for sustainable development interventions: a synthesis of the research, Environmental Education Research, 24(7), 1031-1049, DOI: 10.1080/13504622.2017.1392484
Olsson, D., Gericke, N. (2016) The adolescent dip in students' sustainability consciousness—Implications for education for sustainable development. The Journal of Environmental Education 47(1), 35-51.
Olsson, D., Gericke, N., Rundgren, C. (2016) The effect of implementation of education for sustainable development in Swedish compulsory schools – assessing pupils’ sustainability consciousness. Environmental Education Research, 22(2), 176 -202 DOI: 10.1080/13504622.2015.1005057
Paraskeva-Hadjichambi, D., Goldman, D., Hadjichambis, A., Parra, G., Lapin, K., Knippels M-C., Van Dam, F. (2020). Educating for Environmental Citizenship in Non-formal Frameworks for Secondary Level Youth. In: Hadjichambis, A.C., et al. Conceptualizing Environmental Citizenship for 21st Century Education. Environmental Discourses in Science Education, vol 4. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-20249
Peters M.D.J., Godfrey C.M., McInerney P, Munn Z, Tricco A.C., Khalil, H.. (2020). Chapter 11: Scoping Reviews. In: Aromataris E, Munn Z (Editors). JBI Manual for Evidence Synthesis. Available from https://synthesismanual.jbi.global. https://doi.org/10.46658/JBIMES-20-12
Pollock, D., Davies, L., Peters, J., Tricco, AC., Alexander, L., McInerney, P., Godfrey,CM., Khalil,H., Munn, Z. (2021). “Undertaking a Scoping Review: A Practical Guide for Nursing and Midwifery Students, Clinicians, Researchers, and Academics.” Journal of Advanced Nursing 77 (4): 2102–2113. doi:10.1111/jan.14743.
Rohweder, L., Virtanen, A., Tani, S., Kohl, J. and Sinkko, A. (2008), “Kestävän kehityksen pedagoginen malli”, in Rohweder, L. and Virtanen A. (Eds), Kohti Kestävää Kehitystä. Pedagoginen Lähestymistapa, Opetusministeriön julkaisuja (pp. 98-99). Ministry of Education
Sauve, L. (2005). Currents in Environmental Education: Mapping a Complex and Evolving Pedagogical Field. Canadian Journal of Environmental Education, 10(1), 11-37
Schuh, K., Van Horne, S., Russell, J. (2018). E-textbook as object and mediator: interactions between instructor and student activity systems. Journal of Computing in Higher Education, 30, 298-325
UNECE (2006). Expert group on Indicators for Education for Sustainable Development, Fourth meeting, The Hague (the Netherlands), 10-12 May. Available: https://unece.org/fileadmin/DAM/env/esd/inf.meeting.docs/EGonInd/Report.EG.4.pdf
UNESCO (2016) Textbooks pave the way to sustainable development. Global education monitoring report policy paper 28. Available: http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002467/246777e.pdf
UNESCO - MGIEP (2017). Textbooks For Sustainable Development. A Guide to Embedding. https://mgiep.unesco.org/article/textbooks-for-sustainable-development-a-guide-to-embedding
Yamazumi, K, (2006). Activity Theory and the Transformation of Pedagogic Practice. Educational Studies in Japan: International Yearbook,1, 77-90