Primary school teacher's views on school bullying and the role of the headteacher in his management


Published: Jul 9, 2019
Keywords:
school bullying teachers headteachers
Αικατερίνη Αθανάσιος Χριστακοπούλου
https://orcid.org/0000-0002-3354-1562
Γεώργιος Αλεξανδρόπουλος
https://orcid.org/0000-0001-9520-8565
Abstract

School bullying is a global social phenomenon, which is increasing ... in recent years. The research presented in this article analyzes the views of educators and headteachers on the role that school unit headteachers should play and what are considered to be the appropriate actions to address. The quantitative approach was followed to study this subject.The sample consisted of 108 teachers and 42 primary school headteachers who worked in schools in the Municipality of Patras. The data collection tool was the anonymous questionnaire, while the following criteria were used during the statistical processing: Mann Whitney, Kruskal - Wallis, X2 and Spearman's rho. The analysis of the data revealed the importance of the role of the headteachers in addressing school bullying incidents. In addition, the need for appropriate education and continuous training of teachers on the specific social phenomenon emerged. Finally, there were significant differences in the findings according to the working status of the respondents, the specialty and the place in education.

Article Details
  • Section
  • Articles
Downloads
Download data is not yet available.
Author Biographies
Αικατερίνη Αθανάσιος Χριστακοπούλου, Hellenic Open University
Κindergarten, Med
Γεώργιος Αλεξανδρόπουλος, Hellenic Open University
Professor Advisor, Hellenic Open University

 

 

References
Αδαμοπούλου, Α. & Μπαρής, Θ. (2014). Παράγοντες - Αιτίες Σχολικής Βίας. Στο: Δ. Βεργίδης, Γ. Παναγιωτόπουλος, & Ε. Μωυσίδου (Επιμ.), Η Βία στο σχολικό περιβάλλον. Μια διαδρομή στα σχολεία της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Δυτικής Ελλάδας (σελ. 155- 180). Πάτρα: Πελοπόννησος.
Αρτέμη, Ε. (2014). Σχολικός εκφοβισμός. Μαθητές και εκπαιδευτικοί σε δράση και αντίδραση. Αθήνα. Διαθέσιμο από: http://www.apostoliki-diakonia.gr/gr_main/catehism/simeioseis/bulling.pdf.
Αρτινοπούλου, Β. (2001). Βία στο σχολείο. Έρευνες και πολιτικές στην Ευρώπη. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Αρτινοπούλου, Β., Μπαμπάλης, Θ., & Νικολόπουλος, Β. (2016). Πανελλήνια έρευνα για την Ενδοσχολική Βία και τον Εκφοβισμό στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Αθήνα: Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας & Θρησκευμάτων.
Ασημόπουλος, Χ., Χατζηπέμου, Θ., Σουμάκη, Ε., Διαρεμέ, Σ., Γιαννακοπούλου, Δ., & Τσιάντης, Ι. (2008): Το φαινόμενο του εκφοβισμού στο δημοτικό σχολείο: Απόψεις μαθητών, απόψεις εκπαιδευτικών. Παιδί και Έφηβος, 10, 97-110.
Berthold, K. A., & Hoover, J. H. (2000). Correlates of bullying and victimization among intermediate students in the midwestern USA. School Psychology International, 21, 65-78.
Γιαννακοπούλου, Ε. (2014). Ο σχολικός εκφοβισμός ως βιωμένη εμπειρία: Οι αφηγήσεις των εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Ν. Αχαΐας. Διπλωματική εργασία. Πανεπιστήμιο Πατρών.
Γιαννακοπούλου, Δ., Διαρεμέ, Σ., Σουμάκη, Ε., Χατζηπέμου, Θ., Ασημόπουλος, Χ., & Τσιάντης, Ι. (2010): Καταγραφή αναγκών και ευαισθητοποίηση για το φαινόμενο του εκφοβισμού σε σχολεία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στην περιοχή της Αθήνας. Ψυχολογία, 17(2), 156-175.
Γιαννακούρα, Α. (2011). Σχολικός εκφοβισμός και σχολικό κλίμα στο Γυμνάσιο (Αδημοσίευτη μεταπτυχιακή εργασία). Αθήνα: Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο.
Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2008). Μεθοδολογία εκπαιδευτικής έρευνας. (Σ. Κυρανάκης, Μ. Μαυράκη, Χ. Μητσοπούλου, Π. Μπιθάρα, Μ. Φιλοπούλου Μετάφρ.). Αθήνα: Μεταίχμιο.
Craig, W., Harel- Fisch, Y., Fogel-Grinvald, H., Dostaler, S., Hetland, J., Simons Morton, B., Molcho, M., Gaspar de Mato, M., Overpeck, M., Due, P., Pickett, W., HBSC Violence & Injuries Prevention Focus Group and the HBSC Bullying Writing Group (2009). A cross-national profile of bullying and victimization among adolescents in 40 countries. International Journal of Public Health, 54(2), 216-224.
Creswell, J. (2011). Η έρευνα στην εκπαίδευση. Σχεδιασμός, διεξαγωγή και Αξιολόγηση της Ποσοτικής και Ποιοτικής Έρευνας (Ν. Κουβαράκου, μετάφρ.). Αθήνα: Ίων.
Δεληγιάννη - Κουϊμτζή, Β., Αθανασιάδου, Χ., Κωνσταντίνου, Α. Παπαθανασίου, Μ., & Ψάλτη, Α. (2005). Ταυτότητες φύλου, εθνικές ταυτότητες και σχολική βία. Ερευνώντας τη βία και τη θυματοποίηση στο σχολικό χώρο. Ενδιάμεση έκθεση του προγράμματος Πυθαγόρας. Περίοδος 1/3/2004-31/3/2005.
Δημάκος, Κ. Ι. (2005). Οικογενειακοί παράγοντες που επηρεάζουν τη σχολική επιθετικότητα των μαθητών: ερευνητικά δεδομένα. Αρέθας (Επιστημονική επετηρίδα Π.Τ.Δ.Ε. Πανεπιστημίου Πατρών), 3, 89-102.
Farrington, D.P., (1993). Understanding and preventing bullying. In: M. Tonny and N. Morris (Eds.), Crime and justice. Chicago: University of Chicago Press.
Θάνος, Θ. (2012). Αποκλίνουσα και παραβατική συμπεριφορά των μαθητών στο Σχολείο. Θεσσαλονίκη: Αδελφοί Κυριακίδη.
Johnstone, M., Munn, P., & Edwards, L. (1992). Action against bullying: A support pack for schools. Edinburgh: Scottish Council for Research in Education.
Κάπαρη, Κ. Δ. (2014). Σχολικός εκφοβισμός και θυματοποίηση στο γυμνάσιο: ο ρόλος των εξωγενών και των ενδογενών χαρακτηριστικών του σχολείου στο πλαίσιο της οικοσυστημικής προσέγγισης. Διδακτορική διατριβή. Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων.
Κωνσταντίνου, Κ., & Ψάλτη, Α.(2007). Το φαινόμενο του εκφοβισμού στα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης: Η επίδραση του φύλου και της εθνο-πολιτισμικής προέλευσης. Ψυχολογία, 14, 329-345.
Kristensen, S. M., & Smith, P. K. (2003). The use of coping strategies by Danish children classed as bullies, victims, bully/victims, and not involved, in response to different (hypothetical) types of bullying. Scandinavian Journal of Psychology, 44, 479-488.
Lee, C., (2006). Preventing Bullying in Schools. A Guide for Teachers and Other Professionals. London: Paul Chapman Publishing.
Macklem, G. L. (2003). Bullying and teasing: social power in children’s group. New York: Springer.
Murphy, J. J. (2008). Solution-focused counseling in schools (2nd edition). Alexandria, VA: American Counseling Association.
Μωυσίδου, Ε.,& Βεργίδης, Δ. (2014). Αντιμετώπιση των περιστατικών σχολικής βίας. Οι διευθυντές προτείνουν. Στο: Δ. Βεργίδης, Γ. Παναγιωτόπουλος, & Ε. Μωυσίδου (Επιμ.), Η Βία στο σχολικό περιβάλλον. Μια διαδρομή στα σχολεία της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Δυτικής Ελλάδας (σελ. 227-254). Πάτρα: Πελοπόννησος.
Nansel, T.R., Overpeck, M.O., Pilla, R.S., Runa, J.W., Simons-Morton, B., & Scheidt, P. (2001). Bullying Behavior among US youth: Prevalence and association with psychosocial adjustment. JAMA, 285, 2094-2100.
Olweus, D. (1991). Bullying at school. Cambridge, MA: Blackwell.
Olweus, D. (1993). Bullying at school: What we know and what we can do. Oxford: Blackwell.
Πετρόπουλος, Ν., & Παπαστυλιανού, Α. (2001). Μορφές επιθετικότητας, βίας και διαμαρτυρίας στο σχολείο. Αθήνα: ΥΠΕΠΘ.
Pateraki, L., & Houndoumadi, A. (2001). Bullying among primary school children in Athens, Greece. Educational Psychology: An International Journal of Experimental Educational Psychology,21, 167- 175.
Sapouna, M. (2008). Bullying in Greek Primary and Secondary Schools. School Psychology International, 29(2), 199-213.
Rigby, K. (1996). Bullying in schools: And what to do about it. London: Jessica Kingsley Publishers.
Rigby, K., (2005). Why Do Some Children Bully at School? The Contributions of Negative Attitudes Towards Victims and the Perceived Expectations of Friends, Parents and Teachers. School Psychology International, 26, 147 - 161.
Τρίγκα-Μερτίκα, Ε. (2014). Σχολική Βία, Σχολικός Εκφοβισμός, Θυματοποίηση. Ο ρόλος της οικογένειας-σχολείου. Αθήνα: Γρηγόρης.
Τσίαντης, Γ. ( 2010). Δραστηριότητες στην τάξη για την πρόληψη του εκφοβισμού και της βίας μεταξύ των μαθητών - Εγχειρίδιο εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Ανακτήθηκε στις 14/1/2018 από goo.gl/yA8bcd.
ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ
Εγκύκλιος του ΥΠΕΠΘ με αρ. πρωτ. 9103/03-10-2014.«Υλοποίηση των πράξεων «Ανάπτυξη και λειτουργία δικτύου πρόληψης και αντιμετώπισης φαινομένων της σχολικής βίας και εκφοβισμού (ΣΒΕ) στους άξονες προτεραιότητας 1, 2 και 3» του ΕΠ «Εκπαίδευση και Δια βίου Μάθηση», σχολικού έτους 2014-2015».
Εγκύκλιος του ΥΠΕΠΘ με αρ. πρωτ. 448/18-02-2016. «Θεσμική δικτύωση φορέων για την αντιμετώπιση της σχολικής βίας και του εκφοβισμού».
Προεδρικό Διάταγμα υπ’ αριθμ. 104 «Περί σχολικού και διδακτικού έτους, υπηρεσιακών βιβλίων, εγγραφών, μετεγγραφών, φοιτήσεως, διαγωγή και τιμητικών διακρίσεων των μαθητών των σχολείων Μέσης Γενικής Εκπαιδεύσεως.» (ΦΕΚ 23/07-02-1979, τ. Α΄).
Προεδρικό Διάταγμα υπ’ αριθμ. 323 «Αξιολόγηση των μαθητών του Τεχνικού Επαγγελματικού Εκπαιδευτηρίου και άλλες διατάξεις.» (ΦΕΚ 272/28-11-2003, τ. Α΄).
Most read articles by the same author(s)