Psychological Burden in Female Caregivers of Patients with Dementia and Associated Behavioral and Emotional Problems, during COVID-19 Pandemic Restrictions
Περίληψη
This study explores the impact of the COVID-19 pandemic on female caregivers of dementia patients, delving into their experiences before and after the pandemic. Contrary to expectations, the findings reveal that caregiver burden did not significantly increase post-pandemic. The study focuses on Greek female caregivers of dementia patients with behavioral and psychological symptoms associated with neurocognitive disorders, navigating the intersection of the pandemic and the ongoing challenge of dementia, emphasizing the vulnerability of older adults with dementia during COVID-19. Specifically, the study investigates the psychological burden on female caregivers, often spouses or daughters, and explores the relationship between caregiver burden and death anxiety. Surprisingly, the results show no significant correlation between caregiver burden and death anxiety during the pandemic. The study underscores the need for additional support strategies for caregivers and emphasizes the importance of considering diverse cultural contexts in understanding caregiving experiences during crises. Overall, the research contributes valuable insights into the complex dynamics faced by female caregivers in the context of dementia and the COVID-19 pandemic.
Λεπτομέρειες άρθρου
- Πώς να δημιουργήσετε Αναφορές
-
Σωπίδου Κ., Μωραΐτου Δ., Τσολάκη Μ., & Παπαντωνίου Γ. (2024). Psychological Burden in Female Caregivers of Patients with Dementia and Associated Behavioral and Emotional Problems, during COVID-19 Pandemic Restrictions. Επιστημονική Επετηρίδα Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, 17(1), 38–54. https://doi.org/10.12681/jret.35746
- Τεύχος
- Τόμ. 17 Αρ. 1 (2024):
- Ενότητα
- Άρθρα
Αυτή η εργασία είναι αδειοδοτημένη υπό το CC Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Παρόμοια Διανομή 4.0.
Οι συγγραφείς που δημοσιεύουν σε αυτό το περιοδικό συμφωνούν στους παρακάτω όρους :
1. Οι συγγραφείς διατηρούν τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας επί των άρθρων τους, χορηγώντας στο περιοδικό το δικαίωμα της πρώτης δημοσίευσης. Άρθρα που δημοσιεύονται στο περιοδικό «Επιστημονική Επετηρίδα του Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών της Σχολής Επιστημών Αγωγής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων» διατίθενται με άδεια Creative Commons 4.0, σύμφωνα με την οποία μπορούν να χρησιμοποιούνται ελεύθερα, με αναφορά στο/στη συγγραφέα και στην πρώτη δημοσίευση για μη κερδοσκοπικούς σκοπούς.
2. Οι συγγραφείς μπορούν να συνάπτουν ξεχωριστές, πρόσθετες συμβάσεις και συμφωνίες για την μη αποκλειστική διανομή του δημοσιευμένου στο περιοδικό έργου (π.χ. κατάθεση σε ένα ιδρυματικό αποθετήριο ή δημοσίευση σε ένα βιβλίο), με την αναγνώριση της πρώτης δημοσίευσης σε αυτό περιοδικό.
3. Στους συγγραφείς επιτρέπεται να δημοσιεύσουν την εργασία τους online (κατά προτίμηση σε ιδρυματικά αποθετήρια ή στην ιστοσελίδα τους) πριν και κατά τη διάρκεια της διαδικασίας υποβολής, καθώς αυτό μπορεί να οδηγήσει σε παραγωγικές ανταλλαγές, όπως επίσης και παλαιότερες και ευρύτερες παραπομπές δημοσιευμένων εργασιών (The Effect of Open Access)