Preschoolers' reading of environmental print: before and afterwards the application of directions of Cross Thematic Curriculum framework for nursery school


Published: Jul 1, 2008
Keywords:
emergent literacy early literacy activities preshool literacy environmental print sociosemiotic approach of language (MAK Halliday)
Ελένη Γκανά (Eleni Gana)
Χριστίνα Δασκαγιάννη (Christina Daskagianni)
Καφένια Μπότσογλου (Kafenia Mpotsoglou)
Abstract
The presented project constitutes a comparative study of reading behaviour of preschool age children before and afterwards the application of Cross Thematic Curriculum framework for nursery school (2003). Actually, the present study replicates a study which was made ten years ago under the former Greek National curriculum where literacy activities were prohibited in kindergarten. Aim of our research is to observe the presence of diachronic differentiation of reading strategies that children use in order to attribute meaning in written texts of their wider cultural experience (environmental print), and in case that there is -according to the our research hypothesis- to study her particular characteristics. For the data analysis was adopted the sociosemiotic approach of language (SFL) which allowed us to study children's readings not only in combination with the written representations, but also in relation with the semiotic structure of the situation (theory of register). The comparative data analysis allows us to conclude that there is not observed important qualitative differentiation in the children's reading behaviour as in both researches we recorded corresponding strategies of meaning construction. However the frequency in the occurrence in some strategies suggests that in the present research the readers are particularly directed to the written code and to the decoding mechanisms and less sensitized for the textual characteristics of exhibits.
Article Details
  • Section
  • Scientific articles & educational projects
Downloads
Download data is not yet available.
Author Biography
Καφένια Μπότσογλου (Kafenia Mpotsoglou), Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Επίκουρη Καθηγήτρια, Παιδαγωγικό Τμήμα Eιδικής Αγωγής,
References
Aϊδίvns, Α. και Τ. Κωστούλη (2001). Μοντέλα εγγραμμαιοσύνης: θεωρητικές προσεγγίσεις και διδακτική πράξη. Στο Virtual School, The sciences of Education Online, τόμο5 2, τεύχη 2- 3http://www.aufr.gr/virtuals(ftool/2.2-3/Theoty^
Aϊδίvns, Α. ( 2006). Ανάπτυξη της φωνολογικής ενημερότητας και η σχέση της με την απόκτηση του γραμματισμου. Στο Ανθρώπινη συμπεριφορά και Εκπαίδευση, Επιστημονική Επετηρίδα της Ψυχολογικής Εταιρείας Β. Ελλάδας, Ελληνικά Γράμματα.
Aρχάκης, Α και Μ. Κονδύλη (2002), Εισαγωγή σε ζητήματα κοινωνιολογίας, Αθήνα, Nήσos.
Γκανά, Ε. (1998). Η αναγνωστική πράξη και το παιδί της προσχολικής ηλικίας, Αδημοσίευτη διδακτορική διατριβή, ΤΕΑΠΗ, Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Ferreiro, Ε. (1986), The interplay between Information and Assimilation in beginning Literacy. Στο Emergent Literacy: Reading and Writing, W. Teale and E. Sulzby (eds), Ablex, Norwood.
Goodman, Y. (1986). Children coming to Know literacy. In Emergent Literacy: Writing and Reading, Teale, W. and E. Sulzby, (eds). Norwood, N. J.:Ablex.
Halliday, Μ.Α.Κ. (1975). Learning How to Mean: Explorations in the development of language. London: Edward Arnold
Halliday, MAK (1978). Language as social semiotics: the social interpretation of language and meaning, London: Edward Arnold.
Halliday, MAK (1994). An introduction to functional grammar (2ond edition), London: Edward Arnold.
Harste, J. C, B. Burke, and V. Woodward. (1984). Language Stories and Literacy Lessons, Heinemann Educational Books, Portsmouth.
Κονδύλη, M. (2007). Γραμματισμοί και (πρώτο σχολείο): Τάσεις και απαντήσεις στο πλαίσιο της κοινωνικοσημειωτικής προοπτικής της γλώσσας, Ανακοίνωση σιο 6ο Πανελλήνιο συνέδριο της OMEP, Πανεπιστήμιο Πατρών, 1-3 Ιουνίου (υπ. δημ.)
Kondyli, Μ. and Ν. Stellakis (2005). Contexts for learning to be literate: some evidence from Greek pre-primary education setting, Ll-Educational Studies in Language and Literature, 5:3-21.
Κουστουράκης, Σ. (2006). Γραμματισμός και Πρώιμη Ανάγνωση: θεωρητικές και ερευνητικές προσεγγίσεις, Ταξιδευτής.
Λύκου, Χ. (2000). Η συστημική λειτουργική γραμματική του Μ.Α.Κ. Halliday. Γλωσσικός Υπολογιστής 2: 57-71. www.komvos.edu.gr/periodiko
Μανωλίτσης, Γ. (2004). Γνώση γραμμάτων και φωνολογική επίγνωση: Μια έρευνα συσχέτισης σε παιδιά προσχολικής ηλικίας. Στο Π. Παπουλια-Τζελέπη και Ε. Τάφα (επιμ. έκδοσης), Γλώσσα και γραμματισμός στη νέα χιλιετία, Αθήνα, Ελληνικά Γράμματα.
McGee, L., R. Lomax and M. H. Head. (1988). Young children's written languge Knowledge: what environmental and functional print reading reveals, Journal of Reading Behavior, vol.XX, no 2.
Millier, L. (1998). Literacy instruction through environmental print. Στο Campbell, R. (eds), Facilitating preschool literacy, Newark: International Reading Association.
Παντελιάδου, Σ. (2001). Φωνολογική επίγνωση: Περιεχόμενο και σχέση με την ανάγνωση και τη γραφή στην ελληνική γλώσσα. Στο Π. Παπουλια-Τζελέπη (επιμ. έκδοσης), Ανάδυση του γραμματισμού: Έρευνα και Πρακτική, Αθήνα, Καστανιώτης.
Παπαδοπούλου, Μ (2001). «Η εξοικείωση με την ελληνική γραφή παιδιών προσχολικής ηλικίας μέσω της αξιοποίησης των συλλείτουργουντων με τη γραφή σημειολογικών συστημάτων». Στο Α. Χαραλαμπόπουλος & Μ. Καραλή, (επιμ.). Μελέτες για την Ελληνική Γλώσσα, Πρακτικά της 21ns Eτήσιας Συνάντησης του Τομέα Γλωσσολογίας, της Φιλοσοφίκής Σχολής του Α.Π.Θ., Θεσσαλονίκη, 574-584.
Most read articles by the same author(s)