Από τη θεωρία στην ηράξη: Κρίσεις, διαπιστώσεις και προσδοκίες των φοιτητων των παιδαγωγικών τμημάτων προσχολικής εκπαίδευσης κατά την πρακτική τους άσκηση. Η μελέτη μιας περίπτωσης


Καφένια Μπότσογλου (Kafenia Mpotsoglou)
Abstract
School practice is a crucial part of the Curriculum in Teacher Education Departments. It can be viewed as a unique opportunity for the practicing educators to implement what they have learned in theory throughout their university years and, even more, to get acquainted with the professional reality of the educational work. The research presented, seeks to find out the students' views and beliefs on how well equipped they fell when they are required to practice in schools for the first time The data were collected using a custom made questionnaire, which was presented to the students of the 3rd year of the Department of Pre-School Education of the University of Thessaly, who teach for the first time. A major task of the research is to identify the «deficiencies» / «licks» in students' knowledge and skills as they realize them when they are in school practice, and to define the factors which encourage student's self-directed learning.
Article Details
  • Section
  • Scientific articles & educational projects
Downloads
Download data is not yet available.
References
Abdal-Haqq, Ismat (1996). Making time for teacher professional development. In ERIC DIGEST 400259.
Αυγητίδου, Σ.., (1998) «Σύνδεση θεωρίας και πράξης στην εκπαίδευση των εκπαιδευτικών», Μακεδνόν, τ. 4, σσ. 101-113.
Blank, Α.,-Halliwell, G., (2000) «Accessing practical knowledge: how? Why?» In Teaching and teacher education, vol. 16, pp. 103-105.
Bos, W., Tarnai C., (1999) «Content analysis in empirical social research». In International Journal of Educational Research 31 pp. 659-671.
Dieworth, Μ. E & Iming, D. G., (1995) Reconceptualizing professional teacher development. In ED 383695. Dunne, E., (1993) «Theory into practice», in Bennett & Care (Ed) Learning to teach. London: Routledge.
Freiman-Nemser, S., (1996) Teacher Mentoring A Critical Review. In ERIC DIGEST, ED397060.
Γκικόπουλος, Γ. Π., (1984) «Πρόγραμμα εκπαίδευσης εκπαιδευτικών. Θεωρητική Προσέγγιση». Παιδαγωγική Επιθεώρηση, τ. 1/84, σ. 18-38.
Louchs-Horsley, S., Harding, C. Κ. Arbuckle, M. Α., Murray, L. Β., Dubea, C, & Williams, M. K, (1987) Continuing to learn: A guidebook for teacher development. Andover. MA: The regional Laboratory for Educational Improvement of the Northeast and Islands, and National Staff Development Council. ED 285837.
Lunenberg, M. L.,-Volman, (1999) M., «Active learning: views and actions of students and teachers in basic education», in Teaching
and teacher education. Vol. 15, 431-445.
Οδηγός σπουδών του Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας 19981999. Βόλος, 1998.
Παπακωνσταντίνου, Π., (1991) «Πρακτική Άσκηση των φοιτητών στα Παιδαγωγικά Τμήματα: Η Μετασχηματιστική Συμβολή της έρευνας», Σύγχρονη, Εκπαίδευση,, Μαρ.-Απρ., σσ. 29-35.
Παπαναούμ, Ζ., (1994) «Προγράμματα σπουδών των παιδαγωγικών τμημάτων: Κριτήρια σχεδιασμού και αξιολόγησης», στα πρακτικά του Πανελλήνιου Συμποσίου με θέμα: Παιδαγωγικά τμήματα δημοτικής εκπαίδευσης, παρόν και μέλλον. Αθήνα: Gutenberg.
Παπούλια-Τζελεπη, Π., (1991). «Πρόταση για την εκπόνηση Curriculum εκπαίδευσης εκπαιδευτικών του πρωτοβάθμιου σχολείου: Η εργαστηριακή Πρακτική Άσκηση στη διδασκαλία», Σύγχρονη Εκπαίδευση, Ιούλ.-Αυγ., σσ. 23-35.
Spiel, C, Böhm, G., Alexandre von Eye., (1999) «Content analysis of an object sorting test of cognitive complexity». In International Journal of Educational Research 31 pp. 687-698.
Φιλίππου, Γ., (1991) «Προϋποθέσεις για αποδοτική Πρακτική Άσκηση. Μία πρόταση», στο Σχολική εμπειρία. Θεωρία και πράξη, Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα., σσ. 59-71.
Φιλίππου, Δ. Κ., (1984) «Η Πρακτική Άσκηση στην εκπαίδευση των εκπαιδευτικών», Παιδαγωγική Επιθεώρηση, τ. 1/84, σ. 39-61.
Most read articles by the same author(s)