ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ ΤΗΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗΣ - ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΣΠΟΥΔΩΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ


Δημοσιευμένα: Ιουλ 1, 2014
Λέξεις-κλειδιά:
Προσωπική-Κοινωνική ανάπτυξη Πρόγραμμα Σπουδών προσχολική αγωγή Προσωπική Ταυτότητα
Μελανθία Κοντοπούλου (Malanthia Kontopoulou)
Αγγελική Βελλοπούλου
Mαρία Καμπεζά
Βασιλική Παναγιώτου
Παρθένα Ψυχίδου
Μαρία Μπιρμπίλη
Μαρία Παπανδρέου
Περίληψη
Στο νέο πρόγραμμα σπουδών για το Νηπιαγωγείο, η προσωπική-κοινωνική ανάπτυξη αποτελεί μια αυτόνομη «μαθησιακή περιοχή» με σαφείς κι επικεντρωμένους μαθησιακούς στόχους και αντίστοιχες προτάσεις για στοχευόμενες δράσεις. Ωστόσο ιδιαίτερη βαρύτητα δόθηκε στη διάχυση των στόχων αυτών στο σύνολο του προγράμματος και στην προώθησή τους παράλληλα με στόχους άλλων γνωστικών αντικειμένων και με βασικές αρχές του προγράμματος. Στην εργασία αυτή, με παράδειγμα τη διαμόρφωση της προσωπικής ταυτότητας, που αποτελεί μια από τις ενότητες της ΠΚΑ, παρουσιάζεται ο τρόπος με τον οποίο αυτή μπορεί να προωθηθεί παράλληλα με στόχους και δραστηριότητες των Φυσικών Επιστημών, των ΤΠΕ, των Κοινωνικών Επιστημών και να συνδεθεί με την εφαρμογή της Διαφοροποιημένης Παιδαγωγικής.
Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Επιστημονική αρθρογραφία & εκπαιδευτικές δράσεις
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
ACARA. (2013). Australian Curriculum Assessment and Reporting Authority. Curriculum Design Paper. Ανακτήθηκε στις 20-6-2012 από
http://www.acara.edu.au/verve/_resource /07_04_Curriculum_Design_Paper_version_3+1_(June_2012).pdf
Association for Supervision and Curriculum Development. (2007). The learning compact redefined: A call to action — A report of the Commission on the Whole Child. Alexandria, VA: Author.
BECTA (2009). Becta’s contribution to the Rose Review. Coventry, UK: BECTA. Ανακτήθηκε στις 8-1-2014 από https://www.edulink.networcs.net/sites/teachlearn/learntech/Resource/Becta_contribution_rose_review.pdf
Cole, Μ. & Cole R.C. (2002). H Ανάπτυξη των Παιδιών. Β’ τόμος. Αθήνα: Τυπωθήτω-Γ. Δαρδανός.
Durlak, J. A., Weissberg, R. P., Dymnicki, A. B., Taylor, R. D. & Schellinger, K. B. (2011). The Impact of Enhancing Students’ Social and Emotional Learning: A Meta-Analysis of School-Based Universal Interventions. Child Development, 82(1), 405–432.
Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών για το Νηπιαγωγείο. Προγράμματα Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Δραστηριοτήτων (2003). ΥΠΕΠΘ.
Ανακτήθηκε στις 8-1-2014 από www.pi- schools.gr/content/index.php?lesson_id=300&ep=367
Golman, D. (1996). Emotional Intelligence. London: Bloomsbury.
Graig, G. J. & Baucum, D. (2007). Η Ανάπτυξη του Ανθρώπου. Τόμος Α’. Αθήνα: Παπαζήσης.
Greenberg, M. T., Weissberg, R. P., O’Brien, M. U., Zins, J. E., Fredericks, L., Resnik, H. & Elias, M.
J. (2003). Enhancing school-based prevention and youth development through coordinated social, emotional, and academic learning. American Psychologist, 58 (6-7), 466-474.
Hedges, H. Cullen, J. & Jordan, B. (2011).Early years curriculum: funds of knowledge as a conceptual framework for children’s interests. Journal of Curriculum Studies, 43(2), 185-205.
Huddleston, T.& Kerr, D. (2006). Making sense of citizenship. London: Hodder Education.
Hughes, M. & Greenhough, P. (2006). Boxes, bags and videotape: enhancing home-school communication through knowledge exchange activities. Educational Review, 58(4), 471–487.
Jones, S. M. & Bouffard, S. M. (2012). Social and emotional learning in schools. From programs to strategies. Social Policy Report, 26(4), 2-28.
Κοντοπούλου, Μ., Σοφιανοπούλου, Ι. & Χριστοδούλου, Ι. (2015). Eνα πρόγραμμα συνεργασίας εκπαιδευτικών-γονιών για την προώθηση της αυτορρύθμισης παιδιών στο νηπιαγωγείο. Στο Π. Κυπριανός & J. P. Pourtois (επιμ.) Οικογένεια σχολείο τοπικές κοινωνίες. Πάτρα: Opportuna, 139-155.
NAEYC and the Fred Rogers Center for Early Learning and Children’s
Media (2012). Technology and Interactive Media as Tools in Early Childhood Programs Serving Children from Birth through Age 8,
Joint position statement. Washington, DC: NAEYC, Latrobe, PA: Fred Rogers Center for Early Learning at Saint Vincent College.
Ανακτήθηκε στις 8-1-2014 από www.naeyc.org/files/naeyc/file/positions/PS_technology_WEB2.pdf
Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (2011α). Νέο Σχολείο, Νέο Πρόγραμμα Σπουδών Επιστημονικό Πεδίο: Προσχολική-Πρώτη Σχολική Α΄ Μέρος. Ανακτήθηκε στις 25-1-2014 από http://ebooks.edu.gr/2013/newps.php
Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (2011β). Νέο Σχολείο, Νέο Πρόγραμμα Σπουδών Επιστημονικό Πεδίο: Προσχολική-Πρώτη Σχολική Β΄ Μέρος. Ανακτήθηκε στις 25-1-2014 από http://ebooks.edu.gr/2013/newps.php
Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (2011γ). Νέο Σχολείο. Οδηγός Εκπαιδευτικού για το Πρόγραμμα Σπουδών του Νηπιαγωγείου. Ανακτήθηκε στις 25-1-2014 από http://ebooks.edu.gr/2013/newps.php
Παπανδρέου, Μ. (2013). Η εμπλοκή των γονέων στην αξιολόγηση του παιδιού τους. Σύγχρονο Νηπιαγωγείο, 94, 66-72.
Παπανδρέου, Μ., Καμπεζά, Μ. & Βελλοπούλου, Α. (2014). Η ανίχνευση των ιδεών των παιδιών στο νηπιαγωγείο για αντικείμενα που σχετίζονται με το φυσικό κόσμο: τεχνικές και σημαντικές διαδικασίες. Στο Π. Καριώτογλου & Π. Παπαδοπούλου (επιμ), Φυσικές Επιστήμες και Περιβάλλον στην Προσχολική εκπαίδευση Τάσεις και Προτάσεις. Αθήνα: Εκδόσεις Gutenberg, 157-176.
Payton, J., Weissberg, R. P., Durlak, J. A., Dymnicki, A. B., Taylor, R. D., Schellinger, K. B. & Pachan,
M. (2008). The positive impact of social and emotional learning for kindergarten to eighth-grade students: Findings from three scientific reviews . Chicago, IL: Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning.
Ραβάνης, Κ. (1999). Οι Φυσικές Επιστήμες στην προσχολική εκπαίδευση. Αθήνα: Τυπωθήτω-Γ. Δαρδανός.
Saarni, C. (1999). The development of emotional competence. N. York: The Guilford press.
Tomlinson, C.A. (2001). How to differentiate instruction in mix - ability classrooms. Alexandria, V.A.: ASCD.
VEYLDF. (2009). Victorian Early Years Learning and Development Framework For all Children from Birth to Eight Years Department of Education and Early Childhood Development. Victoria: NEALS.
Χατζηχρήστου, Χ. (επιμ. εκδ.) (2011). Κοινωνική και Συναισθηματική Αγωγή στο Σχολείο. Πρόγραμμα για την προαγωγή της ψυχικής υγείας και της μάθησης στη σχολική κοινότητα: Εκπαιδευτικό Υλικό για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Αθήνα: Τυπωθήτω-Γ. Δαρδανός.
Yelland, N., Lee, L., O’ Rourke & M., Harrison, C. (2008). Rethinking learning in early childhood education. Maidenhead: Open University Press.
Zins, J. E. & Elias, M. J. (2006) Social and Emotional Learning: Promoting the development of all students. Journal of Educational and Psychological Consultation, 17(2&3), 233-255.
Zins, J. E., Weissberg, R. P., Wang, M. C., & Walberg, H. J. (Eds.). (2004). Building academic success through social and emotional learning: What does the research say? New York: Teachers College Press.
Τα περισσότερο διαβασμένα άρθρα του ίδιου συγγραφέα(s)