ΤΟ PORTFOLIO ΩΣ ΜΕΣΟ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΤΗΣ ΣΧΕΔΙΑΣΤΙΚΗΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑΣ ΠΑΙΔΙΩΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ


Δημοσιευμένα: Ιουλ 1, 2014
Λέξεις-κλειδιά:
portfolio αυτοαξιολόγηση-ετεροαξιολόγηση σχεδιαστική ικανότητα
Τρισεύγενη Σαϊπά (Trisevgeni Saipa)
Δόμνα-Μίκα Κακανά (Domna-Mika Kakana)
Φωτεινή Μπονώτη (Fotini Mponoti)
Περίληψη
Στόχος της παρούσας έρευνας είναι η διερεύνηση της δυνατότητας αξιοποίησης του portfolio ως μέσου αξιολόγησης της σχεδιαστικής ικανότητας παιδιών προσχολικής ηλικίας και της πιθανής επίδρασής του στη βελτίωση των επιδόσεών τους. Γι’ αυτό σχεδιάστηκε ένα πειραματικό σχέδιο, με 36 προνήπια στα οποία εφαρμόσαμε παρέμβαση (portfolio) και άλλα 29 προνήπια, τα οποία ακολούθησαν το κανονικό πρόγραμμα. Προκειμένου να ελεγχθεί η επίδραση της εφαρμογής του portfolio στη σχεδιαστική ικανότητα, τα παιδιά εξετάστηκαν πριν και μετά την παρέμβαση σε δυο ανεξάρτητες μετρήσεις, και πιο συγκεκριμένα: (α) στο τεστ «Ζωγράφισε έναν άνθρωπο» (Goodenough, 1926) και (β) σε ένα έργο μερικής απόκρυψης (Freeman, 1980). Tα αποτελέσματα έδειξαν στατιστικά σημαντικές διαφορές στη σχεδιαστική επίδοση ανάμεσα στις δυο ομάδες.
Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Επιστημονική αρθρογραφία & εκπαιδευτικές δράσεις
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Arter, J. A., & Spandel, V. (1992). Using Portfolio of Student Work in Instruction and Assessment. Educational Measurement: Issues and Practice, 11(1), 36-44.
Αυγητίδου, Σ. (2005). Η έρευνα δράσης ως μέθοδος επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών στην έρευνα: ένα παράδειγμα. Παιδαγωγική επιθεώρηση, 39, 39-65.
Cox, M. V. (1997). Drawings of people by the Under-5s. London: Falmer Press.
Dotson, R. K., & Henderson, M. (2009). Using student portfolios to guide instruction. Illinois Reading Council Journal, 37(4), 14-19.
Epstein, A., Schweinhart, L., DeBruin-Parecki, A. & Robin, K. (2004). Preschool Assessment: A Guide to Developing a Balanced Approach. Preschool Policy Matters, 7. Ανακτήθηκε 3 Φεβρουαρίου από http://nieer.org/resources/policybriefs/7.pdf
Fontana, D., & Fernandez, M. (1994). Improvements in mathematics performance as a consequence of self-assessment in Portuguese primary school pupils. British Journal of Educational Psychology, 64(3), 407-417.
Freeman, N. H. (1980). Strategies of Representation in Young Children. London: Academic Press.
Goodenough, F.L. (1926). The measurement of intelligence by drawings. New York: Harcourt, Brace & World.
Herman, J. L., & Winters, L. (1994). Portfolio Research: A slim Collection. Educational Leadership, 52(2), 48-55.
Juniewicz, K. (2003). Student Portfolio with a Purpose. The Clearing House, 77(2), 73-77.
Κουτσελίνη-Ιωαννίδου, Μ. (2010). Η έρευνα δράσης ως εκπαιδευτική διαδικασία ανάπτυξης εκπαιδευτικών και εκπαιδευομένων. Action Researcher in Education, 1, 4-9. Ανακτήθηκε 16 Οκτωβρίου 2012 από http://www.actionresearch.gr/AR/ActionResearch_Vol1/Issue01_02_p04-09.pdf
Luquet, G. H. (1913/2001). Children’s drawings. (Le Dessin Enfantin). Translated by Alan Costall. London and New York: Free Association Books. (Original work published 1913).
McNiff, J., & Whitehead, J. (2002). Action research: Principles and Practice. London: Routledgefalmer.
Moss, P. A., Beck, J. S., Ebbs, C., Matson, B., Muchmore, J., Steele, D., & Taylor, C. (1992). Portfolios, Accountability, and an Interpretive Approach to Validity. Educational Measurement: Issues and Practice, 11(3), 12-21.
Ocak, G., & Ulu, M. (2009). The views of students, teachers and parents and the use of portfolio at the primary level. Procedia Social and Behavioral Sciences, 1, 28-36.
Parsons, M. J. (1976). A Suggestion Concerning the Development of Aesthetic Experience in Children. The Journal of Aesthetics and Art Criticism, 34(3), 305-314.
Parsons, M. J. (1994). Can Children Do Aesthetics? A Developmental Account. Journal of Aesthetic Education, 28(3), 33-45.
Phillips, D. K., & Carr, K. (2006). Becoming a teacher through action research. Process, context, and self-study. New York: Routledge.
Ρεκαλίδου, Γ., Ζάνταλη, Θ., & Σοφιανίδου, Μ. (2010). Η αξιολόγηση στο Νηπιαγωγείο. Πιλοτική εφαρμογή ενός Σχεδίου Αξιολόγησης και Αυτοαξιολόγησης με βάση τον Φάκελο Εργασιών. Επιθεώρηση εκπαιδευτικών θεμάτων, 16, 22-38.
Rooman, K., & Luberto, K. (1994). User-friendly Portfolios: the search goes on. Teaching pre K-8, 25(3), 105-107.
Silk, A. M. J., & Thomas, G. V. (1986). Development and differentiation in children’s figure drawings. Journal of Psychology, 77, 399-410.
Simon, M., & Forgette-Giroux, R. (2000). Impact of a Content Selection Framework on Portfolio Assessment at the Classroom Level. Assessment in Education, 7(1), 83-100.
Σοφού, Ε. (2011). Η ενεργητική εμπλοκή των μικρών παιδιών σε συμμετοχικές μορφές έρευνας: Η περίπτωση της προσέγγισης του «Μωσαϊκού». Action Researcher in Education, 2, 6-17. Ανακτήθηκε 23 Οκτωβρίου 2012 από http://www.actionresearch.gr/AR/ActionResearch_Vol2/Issue02_02_p06-17.pdf
Thomas, G. V., & Silk, A. M. J. (1997). Η ψυχολογία του παιδικού σχεδίου (μτφ. Φ. Μπονώτη). Αθήνα: Καστανιώτη.
Wolf, D. P. (1989). Portfolio assessment: Sampling students’ work. Educational Leadership, 46(7), 35-39.
Ζωγράφου, Μ., Καμπέρη, Ε., Μπιρμπίλη, Μ. (2006). Η χρήση του portfolio στην προσχολική εκπαίδευση. Στο Δ. Κακανά, Κ. Μπότσογλου, Ν. Χανιωτάκης & Ε. Καβαλάρη (Επιμ.). Η Αξιολόγηση στην εκπαίδευση: Παιδαγωγική και Διδακτική Διάσταση (239-246). Θεσσαλονίκη: Αδελφοί Κυριακίδη.
Τα περισσότερο διαβασμένα άρθρα του ίδιου συγγραφέα(s)