The learning of counter-intuitive explanations from the Framework Theory of conceptual change perspective


Published: Jul 21, 2022
Keywords:
Conceptual development conceptual change learning teaching of science and mathematics
Stella Vosniadou
Abstract

The Special Issue presents five papers that extend the Framework Theory of conceptual change to new areas that have not been studied so far.  The papers also demonstrate the power of the theory to predict and explain some of the difficulties students have in understanding certain counter-intuitive concepts and explanations in science and mathematics and to lead to new approaches in instruction.  Although all papers are guided by the same theoretical framework, they each make their own unique contribution.

Article Details
  • Section
  • SPECIAL SECTION
Downloads
References
Βοσνιάδου, Σ. (2019). Η θεωρία πλαισίου και οι εκπαιδευτικές επιδράσεις της. Στο Ν. Κυριακοπούλου & Ε. Σκοπελίτη (Επιμ.) Νόηση και Μάθηση υπό το Πρίσμα της Εννοιολογικής Αλλαγής: Σύγχρονες έρευνες και προβληματισμοί, (19-34). Gutenberg.
Evans, E. (2103). Conceptual change and evolutionary biology: Taking a developmental perspective. Στο S. Vosniadou (Ed.) International handbook of research on conceptual change, (σελ., 220-239). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203154472
Ioannides, Ch., & Vosniadou, S. (2001). The changing meanings of force. Cognitive Science Quarterly, 2(1), 5-62. Retrieved at https://www.researchgate.net/publication/241128731_The_Changing_Meanings_of_Force
Ιωαννίδου, Ι. & Βοσνιάδου, Σ. (2001). Η ανάπτυξη των γνώσεων για τη διαστρωμάτωση και σύσταση του εσωτερικού της γης – Επιπτώσεις στη διδασκαλία. Παιδαγωγική Επιθεώρηση, 31, 107-149.
Κουκά, Α., Βοσνιάδου, Σ. & Τσαπαρλής, (2009, Μάιος 7-10). Οι δυσκολίες των μαθητών να κατανοήσουν τη διάλυση αλατιού σε νερό νερό. Στο 6ο Πανελλήνιο Συνέδριο Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών και Νεων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση, Φλώρινα. http://www.uowm/kodifeet
Κουκά, Α. & Τσαπαρλής, Γ. (2019). Το νερό ως χημικός διαλύτης: Δυσκολίες των μαθητών από το Δημοτικό μέχρι το Λύκειο. Στο Ν. Κυριακοπούλου & Ε. Σκοπελίτη (Επιμ.) Νόηση και Μάθηση υπό το Πρίσμα της Εννοιολογικής Αλλαγής: Σύγχρονες έρευνες και προβληματισμοί, (85-107). Gutenberg.
Kyriakopoulou, N. & Vosniadou, S. (2022, June 19-23). Using theory of mind and personal epistemology to promote scientific reasoning in observational astronomy. In Osterhaus (Chair), Theory of mind and its nonsocial consequences: children’s reasoning in science and mathematics [Symposium], ISSBD, Rhodes. https://www.issbd2022.org
Kyrkos, C., & Vosniadou, S. (1997, August 26-31). Mental models of plant nutrition. Seventh European conference for research on learning and instruction, Athens, Greece. http://www.earli.org/EARLI1997
Κύρκος, Χ. Α., (1999). Η εξέλιξη των βιολογικών γνώσεων για την ταυτότητα, διατροφή, αναπνοή και ανάπτυξη των φυτών, [Αδημοσίευτη Διδακτορική Διατριβή], Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Stafylidou, S., & Vosniadou, S. (2004). The development of students’ understanding of the numerical value of fractions. Learning and Instruction, 14(5), 503-518. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2004.06.015
Vamvakoussi, X., & Vosniadou, S. (2004). Understanding the structure of rational numbers. Learning and Instruction, 14(5), 453-467. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2004.06.013
Vosniadou, S. (2020). Bridging Secondary and Higher Education. The Importance of Self-regulated Learning European Review, Academia Europaea, 28(1), 94-103, https://doi.org/10.1017/S1062798720000939
Vosniadou, S., & Brewer, W.F. (1992). Mental models of the Earth. Cognitive Psychology, 24, 535-585. https://doi.org/10.1016/0010-0285(92)90018-W
Vosniadou, S., & Brewer, W.F. (1994). Mental models of the day/night cycle. Cognitive Science, 18, 123-183. https://doi.org/10.1207/s15516709cog1801_4
Vosniadou, S., Igusti, D., Lawson, M.J., Van Deur, P., Jeffries, D. & Wyra, M., (2021). Beliefs about the self- Regulation of learning predict cognitive and metacognitive strategies and academic performance in pre-service Teachers. Metacognition and Learning, 16, 523-554. https://doi.org/10.1007/s11409-020-09258-0
Vosniadou, S., Lawson, M.J., Van Deur, P., Wyra, M. & Jeffries, D. (2020). Pre-service teachers’ belief systems regarding the importance of teaching students learning strategies: A conceptual change approach. International Journal of Educational Research, 99, 10149, https://doi.org/10.1016/j.ijer.2019.101495
Vosniadou, S., & Verschaffel, L. (2004). Extending the conceptual change approach to mathematics learning and teaching [Editorial]. Learning and Instruction, 14(5), 445-451. https://doi.org/10.1016/ j.learninstruc.2004.06.014

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)