Εννοιολογική αλλαγή και διδασκαλία υπό το πρίσμα της Θεωρίας Πλαισίου


Δημοσιευμένα: Ιουλ 21, 2022
Λέξεις-κλειδιά:
Γνωσιακή Επιστήμη Εννοιολογική Αλλαγή Θεωρία Πλαισίου Παρανοήσεις
Δημήτρης Πνευματικός
Περίληψη

βοηθά να κατανοήσουμε τους γνωστικούς μηχανισμούς που εμπλέκονται στην οικοδόμηση των νοητικών αναπαραστάσεων και στη νοηματοδότηση της πραγματικότητας. Ιδιαίτερα, βοηθά στην κατανόηση των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν τα παιδιά και οι αρχάριοι σε έναν επιστημονικό τομέα στη διαδικασία οικοδόμησης της επιστημονικής γνώσης. Η προϋπάρχουσα γνώση σε κάποιον τομέα που τα άτομα κρίνουν σχετικό με την νέα γνώση ενίοτε εμποδίζει παρά διευκολύνει την απόκτηση της επιστημονικής γνώσης. Η κατανόηση του γνωστικού μηχανισμού, που ενεργοποιείται κατά τον μετασχηματισμό της προϋπάρχουσας διαισθητικής γνώσης σε επιστημονική, επιτρέπει την κατανόηση της δημιουργίας των παρανοήσεων. Ακριβώς αυτή η κατανόηση είναι που τοποθετεί την Θεωρία Πλαισίου στον πυρήνα της Γνωσιακής Επιστήμης και, ταυτόχρονα, ένα ισχυρό εργαλείο για τον σχεδιασμό αποτελεσματικών διδακτικών παρεμβάσεων. 

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • ΕΙΔΙΚΟ ΑΦΙΕΡΩΜΑ
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Alkon, D. L. (1987). Memory traces in the brain. Cambridge University Press.
Carey, S. (1985). Conceptual change in childhood. Cambridge, MIT Press.
Γκικοπούλου, Ο. (παρόν τεύχος). Ο μικρόκοσμος στο δημοτικό - Κάνοντας «ορατά» τα μη-ορατά σωματίδια της ύλης. Ψυχολογία: Το περιοδικό της Ελληνικής Ψυχολογικής Εταιρείας. 27(1), 88-114.
Kuhn, T. S. (1970). The structure of scientific revolutions (Vol. 111). University of Chicago Press.
Κυριακοπούλου, Ν. & Βοσνιάδου, Σ. (παρόν τεύχος). Η Ανάπτυξη της Αναπαραστασιακής Ικανότητας στο χώρο των Φυσικών Επιστημών σε Σχέση με την Ικανότητα Στοχασμού στον Κοινωνικό Κόσμο. Ψυχολογία: Το περιοδικό της Ελληνικής Ψυχολογικής Εταιρείας, 27(1), 10-31.
Makris, N., & Pnevmatikos, D. (2007). Children's understanding of human and super-natural mind. Cognitive Development, 22(3), 365-375. https://doi.org/10.1016/j.cogdev.2006.12.003
Peikos, G., Spyrtou, A., Pnevmatikos, D., & Papadopoulou, P. (2020). Nanoscale Science and Technology Education: Primary School Students’ Preconceptions of the Lotus Effect and the Concept of Size. Research in Science & Technological Education, 1-18. https://doi.org/10.1080/02635143.2020.1841149
Perkins, D. (1994). Do students understand understanding?. Education Digest, 59(5), 21-25.
Pinker, A. (1998). How the mind works. Penguin Press.
Pnevmatikos, D. & Georgiadou, T. (2019). The explanatory coexistence of scientific and supernatural explanations: A meta-analysis. Psychology: the Journal of the Hellenic Psychological Society, 24(1), 177-205. https://doi.org/10.12681/psy_hps.22420
Pnevmatikos, D. (2002). Conceptual changes in religious concepts of elementary schoolchildren: The case of the house where God lives. Educational Psychology, 22(1), 93-112. https://doi.org/10.1080/01443410120101279
Redlich, O. (1970). Intensive and extensive properties. Journal of Chemical Education, 47(2), 154.
Skopeliti, I., & Vosniadou, S. (2016). The role of categorical information in refutation texts. Journal of Cognitive Science, 17(3), 441-468. https://doi.org/10.17791/jcs.2016.17.3.441
Σκοπελίτη, Ε. & Βοσνιάδου, Σ. (παρόν τεύχος). Διδακτικές αναλογίες και εννοιολογική αλλαγή: Ο ρόλος της προϋπάρχουσας γνώσης στην κατανόηση αντι-διαισθητικών επιστημονικών εξηγήσεων μέσα από τη χρήση διδακτικών αναλογιών. Ψυχολογία. Το περιοδικό της Ελληνικής Ψυχολογικής Εταιρείας. 27(1), 67-87.
Thagard, P. (1992). Conceptual revolutions. Princeton University Press.
Tolman, R. C. (1917). The measurable quantities of physics. Physical Review, 9(3), 237-253.
Vosniadou, S. (2003), Exploring the relationships between conceptual change and intentional learning, in G. M. Sinatra & P. R. Pintrich (Eds.), Intentional conceptual change, (pp. 377-406). Lawrence Erlbaum Associates.
Vosniadou, S. (2013). Reframing the classical approach to conceptual change: Preconceptions, misconceptions and synthetic models. In S. Vosniadou (Ed.) International handbook of science education, 2nd Edition (pp. 119-130). Springer. https://doi.org/10.4324/9780203154472
Vosniadou, S., & Brewer, W. F. (1992). Mental models of the earth: A study of conceptual change in childhood. Cognitive Psychology, 24(4), 535-585. https://doi.org/10.1016/0010-0285(92)90018-W
Vosniadou, S., & Skopeliti, I. (2005). Developmental shifts in children’s categorizations of the earth. In B. G. Bara, L. Barsalou, & M. Bucciarelli (Eds.) Proceedings of the XXVII Annual Conference of the Cognitive Science Society, (pp. 2325-2330). Lawrence Erlbaum Associates. https://escholarship.org/uc/item/3c80s0vf
Vosniadou, S., Pnevmatikos, D., Makris, N., Lepenioti, D., Eikospentaki, K., Chountala, A., & Kyrianakis, G. (2018). The recruitment of shifting and inhibition in on-line science and mathematics tasks. Cognitive Science, 42(6), 1860-1886. https://doi.org/10.1111/cogs.12624
Vygotsky, L. S., & Cole, M. (1978). Mind in society: Development of higher psychological processes. Harvard university press.
Zoupidis, A. Pnevmatikos, D., Spyrtou, A. & Kariotoglou, P. (2016). The impact of procedural and epistemological knowledge on conceptual understanding: The case of density and floating-sinking phenomena. Instructional Science, 44, 315-334. https://doi.org/10.1007/s11251-016-9375-z
Φωκάς, Δ. & Βαμβακούση, Ξ. (παρόν τεύχος). Η κατανόηση της πυκνής διάταξης των ρητών από μαθητές Β΄ Λυκείου: Ένα διδακτικό πείραμα. Ψυχολογία. Το περιοδικό της Ελληνικής Ψυχολογικής Εταιρείας. 27(1), 48-66.
Χρήστου, Κ. (παρόν τεύχος). Παρανοήσεις των Μαθητών στις Αριθμητικές Πράξεις μέσα από την προσέγγιση της Εννοιολογικής Αλλαγής. Ψυχολογία. Το περιοδικό της Ελληνικής Ψυχολογικής Εταιρείας. 27(1), 32-47.

Παρόμοια άρθρα

Μπορείτε επίσης ξεκινήστε μια προηγμένη αναζήτηση ομοιότητας για αυτό το άρθρο.

Τα περισσότερο διαβασμένα άρθρα του ίδιου συγγραφέα(s)