Τεχνικά μέσα, μνήμη και δικτύωση στην ηλεκτρονική μουσική


Δημοσιευμένα: Ιουν 20, 2022
Ενημερώθηκε: 2022-06-20
Λέξεις-κλειδιά:
Ηλεκτρονική χορευτική μουσική rave κοινωνική δικτύωση ψηφιακές κουλτούρες μουσικές τεχνολογίες
Λέανδρος Κυριακόπουλος
Περίληψη

H Techno μουσική και τα rave πάρτι έχουν απόλαβει τεράστια αναγνώριση στην Αθήνα της λιτότητας και της κρίσης. Αυτή η έκρηξη αναγνωρισιμότητας της «ηλεκτρονικής χορευτικής μουσικής» συνοδεύτηκε και ίσως υποστηρίχθηκε από την αντίστοιχη ανάπτυξη των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Το κείμενο διερωτάται για το κατά πόσο η πρόσφατη αναγνώριση της ηλεκτρονικής μουσικής στην Αθήνα συνδέεται με την αυτοδιαχείριση, της εικονική έκφραση και τη δημοσιότητα που επιτρέπουν τα κοινωνικά δίκτυα, και διερευνά την επιθυμία για καλλιτεχνική πρωτοπορία, τον πειραματισμό με τον τρόπο ζωής και τον κοσμοπολιτισμό, ως ζωτικής σημασίας στοιχεία που όχι απλώς καθορίζουν την κουλτούρα της ηλεκτρονικής μουσικής αλλά αποτελούν άξονες διαπραγμάτευσης του μύθου της προόδου και της προσωπικής καταξίωσης. Από την εποχή της διαμόρφωσης της ηχητικής της ταυτότητας στο Ντιτρόιτ και στο Βερολίνο του 1980, η Techno μουσική απέβη ένα ηχητικό παλίμψηστο εγγεγραμμένο με μνήμες της λιτότητας, της επιθυμίας για δημιουργική έκφραση και της διεκδίκησης του μποέμ τρόπου ζωής των πάρτι. Στο πλαίσιο αυτό δηλαδή, η διερεύνηση της κουλτούρας δικτύωσης στην ηλεκτρονική μουσική, αποκεντρώνεται από τις σημασιολογικές βεβαιότητες της «δημόσιας αναγνώρισης» και της «προσωπικής επιτυχίας», και καταδύεται στις τεχνικές υποδομές των ψηφιακών και οπτικοακουστικών μέσων για να συλλάβει το πώς εντυπώνονται τα φαντάσματα της τεχνολογικής προόδου.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Articles
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Αθανασίου, Αθηνά. 2007. Ζωή στο Όριο: Δοκίμια για το Σώμα, το Φύλο και τη Βιοπολιτική. Αθήνα: Εκκρεμές.
Αθανασίου, Αθηνά. 2012. Η Κρίση ως Κατάσταση «Έκτακτης Ανάγκης»: Κριτικές και Αντιστάσεις. Αθήνα: Σαββάλας.
Albiez, Sean. 2005. «Post-soul futurama: African American cultural politics and early Detroit techno». European Journal of American Culture 24(2): 131-152.
Archey, Karen, και Peckham, Robin. 2014. Art Post-Internet Exhibition Booklet. Goethe-Institut China: https://ucca.org.cn/storage/public/images/wp/2014/07/PAI_booklet_en.pdf
Berry, Μ. David, and Michael Dieter (επιμ.). 2015. Postdigital Aesthetics: Art, Computation and Design. Λονδίνο: Palgrave Macmillan.
Beeler, Stan. 2007. Dance, Drugs and Escape: The Club Scene in Literature, Film and Television Since the Late 1980s. Τζέφερσον και Λονδίνο: McFarland & Company.
Benschop, Ruth. 2009. «All the names: Soundscapes, recording technology, and the historical sensation». Στο Sound Souvenirs Audio Technologies, Memory and Cultural Practices, 182- 198. Άμστερνταμ: Amsterdam University Press,
Bonnet, J. François. 2016. The Order of Sounds: A Sonorous Archipelago. Λονδίνο: Urbanomic Media.
Bull, Rick. 1997. «The aesthetics of acid». Youth-Sound-Space. http://snarl.freshandnew.org/youth/rickacid.pdf
Chatzidakis, Andreas. 2014. «Athens as a Failed City for Consumption (In a World that Evaluates Everyone and Every Place by their Commodity Value)». Στο Crisis-Scapes: Athens and Beyond, 33-46. https://crisis-scape.net/images/conference/CrisisScapesConferenceBookWeb.pdf
Cohen, Stanley. 2002. Folk Devils and Moral Panics: The Creation of the Mods and Rockers. Λονδίνο και Νέα Υόρκη: Routledge.
Collin, Matthew. 1999. Παράλληλη Πραγματικότητα: Η Ιστορία της Κουλτούρας του Ecstasy και της AcidHouse. Αθήνα: Οξύ.
Collin, Matthew. 2018. Rave On: Global Adventures in Electronic Dance Music. Σικάγο: The University of Chicago Press.
Di Scipio, Agostino. 2003. «’Sound is the interface’: from interactive to ecosystemic signal processing». Organised Sound 8(3): 269-277.
Du Gay, Paul, and Negus, Keith. 1994. «The changing sites of sound: music retailing and the composition of consumers». Media, Culture & Society 16(3): 395-413.
Du Gay, Paul. 1997. Doing Cultural Studies: The Story of the Sony Walkman. Μίλτον Κέινς: Oxford University Press.
Ernst, Wolfgang. 2016. Sonic Time Machines: Explicit Sound, SirenicVoices, and Implicit Sonicity. Άμστερνταμ: Amsterdam University Press.
Farrugia, Rebecca. 2012. Beyond the Dance Floor: Female DJs, Technology and Electronic Dance Music Culture. Μπρίστολ και Σικάγο: Intellect.
Garcia, Luis-Manuel. 2015. «Beats, flesh, and grain: Sonic tactility and affect in electronic dance music». Sound Studies: An Interdisciplinary Journal 1(1): 59-76.
Gerard, Morgan. 2004. «Selecting ritual: DJs, dancers and liminality in underground Dance music». Στο Rave Culture and Religion, 167-184. Λονδίνο: Routledge.
Goodman, Steve. 2009. Sonic Warfare: Sound, Affect, and the Ecology of Fear. Κέιμπριτζ: The MIT Press.
Gook, Ben. 2016. «Berlin and Detroit: An alien Techno alliance. Cultural politics and social transformation after the fall of the wall”. Limbus: Australian Yearbook of German Literary and Cultural Studies 8, 171-201.
Hesmondhalgh, David. 1998. «The british dance music industry: A case study in Independent cultural production». The British Journal of Sociology 49(2): 234-251.
Hesmondhalgh, David. 2007. The Cultural Industries, Λονδίνο: Sage.
Hier, P. Sean. 2002. «Conceptualizing moral panic through a moral economy of harm». Critical Sociology 28(3): 311-334.
Homan, Shane. 1998. «After the law: Sydney’s Phoenician Club, the New South Wales Premier and the death of Anna Wood.» Perfect Beat: The Asia-Pacific Journal of Research into Contemporary Music and Popular Culture 4(1): 56-83.
Hutson, Scott. 2000. «The rave: Spiritual healing in modern western subcultures». Anthropological Quarterly 73(1): 35-49.
Κυριακόπουλος, Λέανδρος. 2020α. «‘Berlin is the new Athens’: Νεωτερισμός και αναγνώριση στην ηλεκτρονική χορευτική μουσική σκηνή της Αθήνας της κρίσης». Στο Μουσικές Κοινότητες στην Ελλάδα του 21ου αιώνα: Εθνογραφικές Ματιές και Ακροάσεις, 434-459. Αθήνα: Πεδίο.
Κυριακόπουλος, Λέανδρος. 2020β. Αναπαραστάσεις του Ανοίκειου: Νομαδισμός και Αισθητική στην Ρέιβ ψυχεδελική Σκηνή. Αθήνα: Νήσος.
Λαλιώτη, Βασιλική. 2021. «Επιτέλεση και (μετα)ψηφιακές οντολογίες: ένα σχόλιο από τη σκοπιά της ανθρωπολογίας». Επιθεώρηση Κοινωνικών Ερευνών 157: 89-125.
Luckman, Susan. 1999. «‘Sorted’?: Mapping the regulation of dance parties in Australia». Στο Changing Sounds: New Directions & Configurations in Popular Music, 220-223. Σύδνεϋ: Faculty of Humanities & Social Sciences, University of Technology Sydney.
Luckman, Susan. 2001. «‘What are they raving on about?’: Temporary Autonomous Zones and Reclaiming the Streets». Perfect Beat 5(2): 49-68.
Luckman, Susan. 2003. «Going bush and finding one’s ‘tribe’: Raving, escape and the bush doof». Continuum 17(3): 315-330.
Magee, Wendy (επιμ.). 2014. Music Technology in Therapeutic and Health Settings. Λονδίνο και Φιλαδέλφεια: Jessica Kingsley Publishers.
McLuhan, Marshall. 1994. Understanding Media: The Extensions of Man. Κέιμπτριτζ: The MIT Press.
McLuhan, Marshall. 2004. «Virtual and acoustic space». Στο Audio Culture: Readings in Modern Music, 67-72. Νέα Υόρκη: Continuum.
McRobbie, Angela, και Thornton, L. Sarah. 1995. «Rethinking ‘moral panic’ for multi-mediated social worlds». The British Journal of Sociology 46(4): 559-574.
Μπιλάλης, Μήτσος. 2015. «Ιο-πολιτική και ιστορική κουλτούρα». Στο Η Δημόσια Ιστορία στην Ελλάδα: Χρήσεις και Καταχρήσεις της Ιστορίας, 65-82. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο.
Pope, Richard. 2011. «Hooked on an affect: Detroit Techno and dystopian digital culture». Dancecult: Journal of Electronic Dance Music Culture 2(1): 24-44.
Redhead, Steve. 1993. «The Politics of Ecstasy». Στο Rave Off: Politics and Deviance in Contemporary Youth Culture. Όλντερσοτ: Ashgate Publishing.
Rietveld, Hillegonda. 1993. «Living the dream». Στο Rave Off: Politics and Deviance in Contemporary Youth Culture, 41-78. Όλντερσοτ: Ashgate Publishing.
Rietveld, Hillegonda. 2004. «‘Ephemeral spirit’: Sacrificial cyborg and communal soul». Στο Rave, Culture and Religion, 45-60. Λονδίνο και Νέα Υόρκη: Routledge.
Reynolds, Simon. 1999. Generation Ecstasy: Into the World of Techno and Rave Culture. Νέα Υόρκη: Routledge.
Rief, Silvia. 2009. Club Cultures: Boundaries, Identities and Otherness. Νέα Υόρκη: Routledge.
Ritzer, George και Jurgenson, Nathan. 2010. «Production, consumption, prosumption: The nature of capitalism in the age of the digital ‘prosumer’». Journal of Consumer Culture, 10(1): 13-36.
Scott, Michael. 2012. «Cultural entrepreneurs, cultural entrepreneurship: Music producers mobilising and converting Bourdieu’s alternative capitals». Poetics 40: 237-255.
Shapiro, Peter. 2000. Modulations- A History of Electronic Music: Throbbing Words on Sound. Νέα Υόρκη: Caipirinha Productions.
Srnicek, Nick. 2016. Platform Capitalism. Κέιμπριτζ και Μάλντεν: Polity Press.
St. John, Graham. 2001α. «Doof! Australian post-rave culture». Στο FreeNRG: Notes from the Edge of the Dancefloor, 9-36. Μελβούρνη: Common Ground.
St. John, Graham. 2001β. «Techno terra-ism: Feral systems and sound futures». Στο FreeNRG: Notes from the Edge of the Dancefloor, 109-130. Μελβούρνη: Common Ground.
Sterne, Jonathan και Tara Rogers. 2011. «The poetics of signal processing». Differences 22(2-3): 31-53.
Strachan, Robert. 2017. Sonic Technologies: Popular Music, Digital Culture and the Creative Process. Νέα Υόρκη: Bloomsbury Publishing.
Taylor, D. Timothy. 2001. Strange Sounds: Music, Technology and Culture. Νέα Υόρκη: Routledge.
Tepper, J. Steven. 2009. «Stop the beat: Quiet regulation and cultural conflict». Sociological Forum 24(2): 276-306.
Velden, Job van der και Erik Hitters. 2015. «The distinctiveness of Electronic Dance Music: Challenging mainstream routines and structures in the music industries». International Journal of Music Business Research 5(1): 59-84.
Τα περισσότερο διαβασμένα άρθρα του ίδιου συγγραφέα(s)