ΔΙΕΡΕΥΝΩΝΤΑΣ ΤΙΣ ΑΞΙΕΣ ΤΩΝ ΔΑΣΚΑΛΩΝ ΤΗΣ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΣΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ


Σόνια Καφούση (Sonia Kafousi)
Πέτρος Χαβιάρης (Petros Chaviaris)
Résumé

Στην εργασία αυτή διερευνώνται οι αντιλήψεις των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης σχετικά με τις αξίες που διαμορφώνει η μάθηση και η διδασκαλία των μαθηματικών. Στην έρευνα συμμετείχαν 48 εκπαιδευτικοί που δίδασκαν σε τέσσερα σχολεία με διαφορετικά κοινωνικοοικονομικά και πολιτισμικά χαρακτηριστικά. Η συλλογή των δεδομένων στηρίχθηκε στη συμπλήρωση ενός ερωτηματολογίου. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η συζήτηση των αξιών με τους εκπαιδευτικούς μπορεί να αποτελέσει ένα πρόσφορο πλαίσιο προβληματισμού για τις επιθυμητές αλλαγές στη μαθηματική εκπαίδευση.

Article Details
  • Rubrique
  • Άρθρα
Téléchargements
Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.
Biographie de l'auteur
Σόνια Καφούση (Sonia Kafousi), ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ
ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ
Références
Atweh, B., & Seah, W.T. (2008). Theorising values and their study in mathematics education.
In P. L. Jeffery (Ed.), AARE Conference 2007. Fremantle, Western Australia.
Bishop, A. (2008α ). Mathematics teaching and values education- an intersection in need
of research. In P. Clarkson & N. Presmeg (Eds.), Critical Issues in Mathematics
Education (pp. 231-238). New York and London: Springer
Bishop, A. (2008β ). Teachers’ mathematical values for developing mathematical thinking
in classrooms: theory, research and policy. The Mathematics Educator , 11 (1&2),
-88.
Bishop, A. (2008γ ). Values in Mathematics and Science Education: similarities and differences.
The Montana Mathematics Enthusiast , 5 (1), 47-58.
Bishop, A. (2009). Researching family mathematical practices: background research and
future challenges. Στο Φ . Καλαβάσης , Σ . Καφούση , Μ . Χιονίδου -Μοσκοφόγλου , Χ .
Σκουμπουρδή & Γ . Φεσάκης (Eπιμ .), Πρακτικά του 3ου Συνεδρίου ΕΝΕΔΙΜ, 43-53.
Ρόδος .
Dede, Y. (2006). Mathematics educational values of college students’ towards function
concept. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education,
(1), 82-102.
Dede, Y. (2009). Turkish preservice mathematics teachers’ mathematical values: Positivist
and constructivist values. Scientifi c Research and Essay , 4 (11), 1229-1235.
Doruk, B. (2012). Mathematical modeling activities as a useful tool for values education.
Educational Sciences: Theory & Practice , 12 (2), 1667-1672.
FitzSimons, G. E., Seah, W.T., Clarkson, P.C. & Bishop, A. (2000). Conceptions of values
and mathematics education held by Australian Primary Teachers: Preliminary Findings from VAMP. Ι n W.- S. Horng & F.- L. Lin (Ε ds.), Proceedings of HPM 2000, vol.II , 163-171.Taipei, Taiwan.
Καφούση , Σ . & Χαβιάρης , Π . (2013). Σχολική τάξη , οικογένεια , κοινωνία και μαθηματική εκπαίδευση . Εκδόσεις Πατάκη . Αθήνα .
Lancaster, D. (2006). Values in mathematics. Values Education for Australian Schooling .
maths.pdf (15.09.13)
Leu, Y-C. & Wu, C-J. (2004). The mathematics pedagogical values delivered by an elementary
teacher in her mathematics instruction: attainment of higher education
and achievement. In M. J. Hoines & A. B. Fuglestad (Eds.), Proceedings of 28th PME Conference, 225-232. Bergen, Norway.
Liman, M., Salleh, M. & Abdullahi, M. (2013). Sociological and Mathematics Educational
Values: An Intersection of Need for Effective Mathematics Instructional Contents
Delivery. International Journal of Humanities and Social Science. 3 (2), 192-203.
National Council of Teachers of Mathematics (NCTM) (2000). Principles and Standards
for School Mathematics. Reston, VA: NCTM
Πρόγραμμα σπουδών για τα Μαθηματικά στην Υποχρεωτική Εκπαίδευση (2011). Υπουρ γείο Παιδείας : http://digitalschool.minedu.gov.gr/info/news.php
Sam, L.S. & Ernest, P. (1997). Values in mathematics education: what is planned and
what is espoused? Proceedings of the Day Conference , BSRLM, University of
pdf (15.09.13)
Seah, W.T. & Bishop, A. (2000). Values in mathematics textbooks: a view through two
Australasian regions. Paper presented at the 81st annual meeting of the American
Educational Research Association. New Orleans, LA. (ERIC Document reproduction
Service No. ED 440870).
Seah, W.T. & Bishop, A.(2002). Values, mathematics & society: making the connections.
In C. Vale, J. Roumeliotis & J. Horwood (Eds.), Valuing mathematics in society (pp.
-113). Brunswick, Australia: Mathematical Association of Victoria.
Στάμου , Γ . Α ., Χρονάκη , Α ., & Ζιώγα , Α . (2007). Επιστημονικοί λόγοι και έμφυλες αναπαραστάσεις στο σχολικό μαθηματικό περιοδικό Ευκλείδης Α΄ . Έρευνα στη Διδακτική των Μαθηματικών , 1 , 63-89.
Tan, S. K. (1997). Moral values and science teaching: A Malaysian school curriculum
initiative. Science and Education , 6 ,555-572.
van de Walle, J. (2005). Μαθηματικά για το Δημοτικό και το Γυμνάσιο: Μια Εξελικτική
Διδασκαλία. (Eπιμ . Τ .Α . Τριανταφυλλίδης ). Τυπωθήτω -Γιώργος Δαρδάνος .
Articles les plus lus par le même auteur ou la même autrice