O λόγος των επαγγελματιών υγείας και εκπαίδευσης για την αναπηρία


Δημοσιευμένα: Οκτ 15, 2020
Βασιλική Χουχούλη
Χριστίνα Αθανασιάδου
Ευγενία Γεωργάκα
Περίληψη

Η αποσαφήνιση του ορισμού της αναπηρίας αποτελεί ένα περίπλοκο ζήτημα καθώς και μια αιτία σύγκρουσης ανάμεσα στην επιστημονική κοινότητα και σε εκπροσώπους διαφόρων οργανώσεων ατόμων με αναπηρία. Άνθρωποι-κλειδιά στην παραπάνω διαμάχη είναι αναμφισβήτητα οι επαγγελματίες υγείας και εκπαίδευσης των ατόμων με αναπηρία, καθώς είναι εκείνα τα πρόσωπα που αναλαμβάνουν τόσο τη διάγνωση όσο και την αντιμετώπιση των προβλημάτων των ατόμων αυτών. Σκοπό της παρούσας έρευνας αποτελεί η αποτύπωση των κυρίαρχων λόγων που χρησιμοποιούν οι επαγγελματίες στις συζητήσεις τους περί αναπηρίας καθώς και των συνεπειών των λόγων αυτών στην προσωπική και επαγγελματική τους ζωή. Για τη διεξαγωγή της έρευνας πραγματοποιήθηκαν δέκα συνεντεύξεις με επαγγελματίες που εργάζονται σε πέντε φορείς αξιολόγησης, εκπαίδευσης και αποκατάστασης παιδιών με αναπηρία στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης. Η ανάλυση
των δεδομένων βασίστηκε στην ποιοτική μέθοδο της μεταδομικής ανάλυσης λόγου, από την οποία προέκυψαν τρεις κυρίαρχοι λόγοι: ο ιατρικός, ο ανθρωπιστικός και ο λόγος του στίγματος. Οι παραπάνω λόγοι
επιδρούν τόσο στην εννοιολογική κατασκευή της επαγγελματικής ταυτότητας των συμμετεχόντων και στον τρόπο με τον οποίο διαχειρίζονται τις δυσκολίες και τις επιβραβεύσεις της δουλειάς τους, όσο και στις ιδρυματικές πρακτικές των φορέων στους οποίους εργάζονται.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • ΕΜΠΕΙΡΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Antoniou, A., S., Polychroni, F., & Kotroni, C. (2009).
Working with students with special educational
needs in Greece: Teachers’ stressors and coping
strategies. International Journal of Special
Education, 24(1).
Armostrong, D., Armostrong, A., C., & Spandagou, I.
(2011). Inclusion: by choice or by chance?
International Journal of Inclusive Education, 15(1),
-39.
Arribas-Ayllon, M., & Walkerdine, V. (2008). Fou -
cauldian discourse analysis. In C. Willig, & W.
Stainton-Rogers (Eds.), The Sage handbook of
qualitative research in psychology (pp. 91-108).
London: Sage.
Avdi, E., Griffin, C., & Brough, S. (2000). Parents’
constructions of the problem during assessment
and diagnosis of their child for an autistic
spectrum disorder. Journal of Health Psychology,
, 241-254.
Βαρδακαστάνης, Ι., Γούναρη, Ε. Μ., Λογαράς, Δ.,
Μπαρμπαλιά, Ε., Πανανός, Α., Σκορδίλης, Α.,
Σούλης, Σ., Χατζηπέτρου Α., & Χριστοφή, Μ.
(2008). Σχεδιάζοντας πολιτική σε θέματα αναπη-
ρίας: Εγχειρίδιο εκπαιδευομένου. Αθήνα: Εθνική
Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία.
Bricher, G. (2000). Disabled people, health
professionals and the social model of disability:
Can there be a research relationship? Disability &
Society, 15, 781-793.
Boer, A., Pijl, S., & Minnaert, A. (2011). Regular
primary schoolteachers’ attitudes towards
inclusive education: A review of the literature.
International Journal of Inclusive Education, 15(3),
-353.
Burman, E. (1994). Interviewing. In P. Banister, E.
Burman, I. Parker, M. Taylor, & C. Tindall (Eds.),
Qualitative methods in psychology: A research
guide (pp. 49-71). Buckingham: Open University
Press.
Burman, E., & Parker, I. (Eds.) (1993). Discourse
analytic research: Repertoires and readings of
texts in action. London: Routledge.
Christensen, C. (1996). Disabled, handicapped or
disordered: ‘What’s in a name?’. In C.
Christensen, & F. Rizvi (Eds.), Disability and the
dilemmas of education and justice (pp. 63-78).
Buckingham: Open University Press.
Evans, J. E. (2004). Why the medical model needs
disability studies (and vice versa). A perspective
from Rehabilitation Psychology. Disability Studies
Quarterly, 24(4).
Finaret, A. E., & Shor, R. (2006). Perceptions of
professionals about the nature of rehabilitation
relationships with persons with mental illness and
the dilemmas and conflicts that characterize
these relationships. Qualitative Social Work, 5,
-166.
Finkelstein, V. (1993). The commonality of disability.
In J. Swain, V. Finkelstein, & M. Oliver (Eds.),
Disabling barriers - Enabling environments (pp. 9-
. London: Sage.
Ιωσηφίδης, Θ. (2003). Ανάλυση ποιοτικών δεδομένων
στις κοινωνικές επιστήμες. Αθήνα: Κριτική.
Κρουσταλάκης, Γ. Σ. (2003). Παιδιά με ιδιαίτερες
ανάγκες στην οικογένεια και το σχολείο. Ψυχο-
παιδαγωγική παρέμβαση. Αθήνα: Αυτοέκδοση.
Lazuras, L. (2006). Occupational stress, negative
affectivity and physical health in special and
general education teachers in Greece. British
Journal of Special Education, 33, 204-209.
Lloyd, C., & King, R. (2004). A survey of burnout
among Australian mental health occupational
therapists and social workers. Social Psychiatry
and Psychiatry Epidemiology, 39, 752-757.
Madill, A., Jordan, A., & Shirley, C. (2000). Objectivity
and reliability in qualitative analysis: Realist,
contextualist and radical constructionist episte -
mologies. British Journal of Psychology, 91, 1-20.
Marks, D. (1999). Disability: Controversial debates and
psychosocial perspectives. London: Routledge.
Mason, J. (2004). Η διεξαγωγή της ποιοτικής έρευνας
(μτφρ. Ε. Δημητριάδου). Αθήνα: Ελληνικά Γράμ-
ματα.
Marshall, M. (1996). Sampling for qualitative research.
Family Practice, 13, 522-525.
McQuat, R., C. (2007). An investigation of agency and
marginality in Special Education. International
Journal of Special Education, 22(3), 36-42.
Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (2001). ICF: Διεθνής
ταξινόμηση της λειτουργικότητας, της αναπηρίας
και της υγείας. Αθήνα: Εκδόσεις Βήτα.
Polkinghorne, D. E. (2005). Language and meaning:
Data collection in qualitative research. Journal of
Counseling Psychology, 52, 137-145.
Πολυχρονοπούλου, Σ. (2001). Παιδιά και έφηβοι με
ειδικές ανάγκες και δυνατότητες. Τόμος Α: Σύγ-
χρονες τάσεις εκπαίδευσης και υποστήριξης.
Αθήνα: Ατραπός.
Βασιλική Χουχούλη, Χριστίνα Αθανασιάδου και Ευγενία Γεωργάκα
Potter, J., & Wetherell, M. (2009). Λόγος και κοινωνι-
κή ψυχολογία: Πέρα από τις στάσεις και τη συ-
μπεριφορά (Έ. Αυγήτα & Α. Τσονίδης, Μετάφ.).
Αθήνα: Μεταίχμιο.
Rooyen, B., Grange, L., & Newmark, R. (2002).
(De)Constructions of functionalist discourses in
South Africa’s Education White Paper 6: Special
Needs Education. International Journal of Special
Education, 17(2), 1-13.
Ryan, M., Merighi, J. R., Healy, B., & Renouf, N.
(2004). Belief, optimism and caring: Findings
from a cross-national study of expertise in mental
health social work. Qualitative Social Work, 3,
-429.
Smith, J. A. (1995). Semi-structured interviewing and
qualitative analysis. In J. A. Smith, R. Harre, & L.
van Langenhove (Eds.), Rethinking methods in
psychology (pp. 9-26). London: Sage.
Σούλης, Σ. (2008). Καθολικός σχεδιασμός και ανα-
πηρία: Μια εκπαιδευτική πρόταση. Στο Ε. Κολιά-
δης (Επιμ. Έκδ.), Ελληνική Επιθεώρηση Ειδικής
Αγωγής της Εταιρείας Ειδικής Παιδαγωγικής Ελ-
λάδος (σσ. 98-108). Αθήνα: Εκδόσεις Γρηγόρης.
Σούλης, Σ. (2002). Παιδαγωγική της ένταξης. Από το
«Σχολείο του Διαχωρισμού» σε ένα «Σχολείο για
όλους». Αθήνα: Εκδόσεις Τυπωθήτω.
Stiles, W. B. (1993). Quality control in qualitative
research. Clinical Psychology Review, 13, 593-
Tregaskis, C. (2002). Social model theory: The story
so far... Disability & Society, 17, 457-470.
Triano, S. L. (2000). Categorical eligibility for special
education: The enshrinement of the medical
model in disability policy. Disability Studies
Quarterly, 20(4).
Τζουριάδου, Μ. (1995). Παιδιά με ειδικές εκπαιδευ-
τικές ανάγκες. Μια ψυχο-παιδαγωγική προσέγγι-
ση. Θεσσαλονίκη: Προμηθεύς.
Vehkakoski, T. M. (2003). Object, problem, or
subject? A child with disability as found in reports
of professionals. Scandinavian Journal of
Disability Research, 5, 160-184.
Vehkakoski, T. M. (2007). Newborns with impairment:
Discourses of hospital staff. Qualitative Health
Research, 17, 288-299.
Willig, C. (2003). Discourse analysis. In J. A. Smith
(Ed.), Qualitative psychology: A practical guide to
research methods (pp. 159-183). London: Sage.
Willig, C. (2008). Introducing qualitative research in
psychology. Adventures in theory and method.
Maidenhead: Open University Press.
Wisniewski, L., & Gargiulo, R. M. (1997).
Occupational stress and burnout among special
educators: A review of the literature. The Journal
of Special Education, 31, 325-46.
Yardley, L. (2000). Dilemmas in qualitative health
research. Psychology & Health, 15, 215-228.
Zarb, G. (1995). Modelling the social model of
disability. Critical Public Health, 6, 21-29.
Zoniou-Sideri, A., & Vlachou, A. (2006). Greek
teachers’ belief systems about disability and
inclusive education. International Journal of
Special Education, 10(4-5), 379-394.
Ζώνιου-Σιδέρη, Α. (2008). Αδυναμία θεωρητικού λό-
γου περί ένταξης: Στρεβλά σχέδια εκπαιδευτικής
πολιτικής. Στο Ε. Κολιάδης (Επιμ. Έκδ.), Ελληνι-
κή Επιθεώρηση Ειδικής Αγωγής της Εταιρείας Ει-
δικής Παιδαγωγικής Ελλάδος (σελ. 55-65). Αθή-
να: Εκδόσεις Γρηγόρης.
Ζώνιου-Σιδέρη, Α., Καραγιάννη, Π., Ντεροπούλου-
Ντέρου, Ε., & Σπανδάγου, Η. (2004). Εκπαιδευ-
τική πολιτική και ένταξη. Θέματα Ειδικής Αγωγής,
, 23-35.
Ζώνιου-Σιδέρη, Α. (2000). Η εξέλιξη της ειδικής εκ-
παίδευσης από το ειδικό στο γενικό σχολείο. Στο
Α. Ζώνιου-Σιδέρη (Επιμ. Εκδ.), Άτομα με ειδικές
ανάγκες και η ένταξη τους (σελ. 27-44). Αθήνα:
Ελληνικά Γράμματα.

Παρόμοια άρθρα

Μπορείτε επίσης ξεκινήστε μια προηγμένη αναζήτηση ομοιότητας για αυτό το άρθρο.

Τα περισσότερο διαβασμένα άρθρα του ίδιου συγγραφέα(s)