Τα ανατρεπτικά κείμενα και η πληροφορία κατηγοριοποίησης ως παράγοντες προώθησης της εννοιολογικής αλλαγής


Δημοσιευμένα: Oct 15, 2020
Λέξεις-κλειδιά:
Εννοιολογική αλλαγή Κατηγοριοποίηση εννοιών Ανατρεπτικά κείμενα
Ειρήνη Σκοπελίτη
Στέλλα Βοσνιάδου
Περίληψη

Στην παρούσα εργασία παρουσιάζονται τα αποτελέσματα δύο εμπειρικών ερευνών οι οποίες διερεύνησαν την επίδραση που μπορεί να έχει το είδος της πληροφορίας που δίνεται σε ένα ανατρεπτικό κείμενο στην κατανόηση του σφαιρικού σχήματος της Γης από μαθητές της Γ’ τάξης Δημοτικού. Στην πρώτη έρευνα συγκρίθηκαν τρία ανατρεπτικά κείμενα. Το πρώτο εξηγούσε ότι η Γη δεν είναι επίπεδη, το δεύτερο εξηγούσε και τη βαρύτητα, ενώ το τρίτο παρείχε επιπλέον την πληροφορία ότι η Γη είναι ένα αστρονομικό σώμα. Στη δεύτερη έρευνα συγκρίθηκαν η
δομή των κειμένων (ανατρεπτικό ή μη ανατρεπτικό) και το είδος της πληροφορίας που περιείχαν (πληροφορία κατηγοριοποίησης ή μη). Τα αποτελέσματα και από τις δύο έρευνες επιβεβαίωσαν τις αρχικές μας
υποθέσεις ότι τα ανατρεπτικά κείμενα που περιλαμβάνουν πληροφορίες σχετικά με την κατηγορία στην οποία εντάσσεται μια έννοια είναι τα περισσότερο αποτελεσματικά ως προς τη βοήθεια που παρέχουν στους μαθητές για να κατανοήσουν επιστημονικές πληροφορίες.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • ΕΙΔΙΚΟ ΑΦΙΕΡΩΜΑ
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Βοσνιάδου, Σ., Αρχοντίδου, Α., Καλογιαννίδου, Α., &
Ιωαννίδης, Χ. (1996). Πώς αντιλαμβάνονται οι
Έλληνες μαθητές το σχήμα της Γης: μια έρευνα
για την εννοιολογική αλλαγή στην παιδική ηλι-
κία. Ψυχολογικά Θέματα, 7(1), 30-51.
Carey, S. (1985). Conceptual Change in Childhood.
Cambridge, MA: Bradford Books, MIT Press.
Carey, S. (2009). The Origin of Concepts. New York:
Oxford University Press.
Chi, M. T. H. (1992). Conceptual change within and
across ontological categories: Examples from
learning and discovery in science. In R. Giere
(Ed.), Cognitive models of science: Minnesota
studies in the philosophy of science, University of
Minnesota Press, Minneapolis, MN.
Chi, M. T. H. (2008). Three types of conceptual
change: Belief revision, mental model
transformation, and categorical shift. In S.
Vosnia dou (Ed.), Handbook of research on
conceptual change (pp. 61-82). New York:
Routledge/Taylor & Francis Group.
Diakidoy, I. N. & Kendeou, P. (2001). Facilitating
conceptual change in astronomy: a comparison
of the effectiveness of two instructional
approaches. Learning and Instruction, 11, 1-20.
Diakidoy, I. N., Kendeou, P., & Ioannides, C. (2003).
Reading about energy: The effects of text
structure in science learning and conceptual
change. Contemporary Educational Psychology,
(3), 335-356.
Diakidoy, I. N., Mouskounti, T., & Ioannides, C.
(2011). Comprehension and Learning from
Refutation and Expository Texts. Reading
Research Quarterly, 46(1), 22-38.
Diakidoy, I. N., Vosniadou, S., & Hawks, J. (1997).
Conceptual change in astronomy: Models of the
earth and of the day/night cycle in American-
Indian children. European Journal of Education,
XII, 159-184.
Dole, J. A. (2000). Readers, Texts, and Conceptual
Change Learning. Reading & Writing Quarterly,
, 99-118.
Gelman, S. A. & Markman, E. M. (1986). Categories
and induction in young children. Cognition, 23,
-209.
Goldman, S. R. & Bisanz, G. L. (2002). Toward
functional analysis of scientific genres:
Implications for understanding and learning
processes. In J. Otero, J. A. Le n & A. C.
Graesser (Eds.), The psychology of science text
comprehension. Mahwah, NJ: Erlbaum.
Graesser, A., Leon, J., & Otero, J. (2002).
Introduction to the Psychology of Science Text
Comprehension. In J. Otero, J. Le n, & A.
Graesser (Eds.), The Psychology of Science Text
Comprehension. London: Lawrence Erlbaum
Associates.
Grigoriadou, M., Kanidis, E., & Gogolou, A. (2006). A
Web-Based Educational Environment for
Teaching the Computer Cache Memory. IEEE
Transactions on Education, 49(1), 147-156.
Guzzetti, B. J. (2000). Learning Counter-Intuitive
Science Concepts: What have we Learned from
over a Decade of Research? Reading & Writing
Quarterly, 16, 89-98.
Guzzetti, B. J., Williams, W. O., Skeels, S. A., & Wu,
S. M. (1997). Influence of text structure on
learning counterintuitive physics concepts.
Journal of Research in Science Teaching, 34,
-719.
Hayes, B. K., Goodhew, A., Heit, E., & Gillan, J.
(2003). The role of diverse instruction in
conceptual change. Journal of Experimental
Child Psychology, 86, 253-276.
Hynd, C. R. (2001). Refutational texts and the change
process. International Journal of Educational
Research, 35, 699-714.
Hynd, C. R., McWhorter, J. Y. V., Phares, V. L., &
Suttles, C. W. (1994). The role of instructional
variables in conceptual change in high school
physics topics. Journal of Research in Science
Teaching, 31, 933-946.
Keil, F. C. & Newman, G. E. (2008). Two tales of
conceptual change: What changes and what
remains the same. In S. Vosniadou (Ed.),
International Handbook of Research on
Conceptual Change. London: Routledge.
Limon, M. (2003). The role of domain-specific
knowledge in intentional conceptual change. In
G. M. Sinatra & P. R. Pintrich (Eds.), Intentional
conceptual change (pp. 133-170). Mahwah, NJ:
Erlbaum.
Medin, D. L. & Rips, L. J. (2005). Concepts and
categories: memory, meaning, and metaphysics.
In K. J. Holyoak & R. G. Morrison (Eds.),
Cambridge Handbook of Thinking and Reasoning
(pp. 37-72). Cambridge: Cambridge University
Press.
Τα ανατρεπτικά κείμενα και η πληροφορία κατηγοριοποίησης 437
Mikkilia-Erdmann, M. (2002). Science learning
through text: The effect of text design and text
comprehension skills on conceptual change. In
M. Limon & L. Mason (Eds.), Reconsidering
conceptual change: Issues in theory and practice
(pp. 337-353). Norwell, MA: Kluwer Academic.
O’Reilly, T. & McNamara, D. S. (2007). The impact
of science knowledge, reading skill, and reading
strategy knowledge on more traditional “high
stakes” measures of high school students’
science achievement. American Educational
Research Journal, 44, 161-196.
Samarapungavan, A., Vosniadou, S., & Brewer, W. F.
(1996). Mental models of the earth, sun and
moon: Indian children’s cosmologies. Cognitive
Development, 11, 491-521.
Skopeliti, I., Gerakaki, S. L., & Vosniadou, S. (2009).
The Role of Analogies in College Students’
Understanding of Counter-Intuitive Expository
Texts. Στο B. Kokinov, D. Gentner, & K. Holyoak
(Eds.), Proceedings of the 2nd International
Analogy Conference (pp. 423-432). NBU Press.
Skopeliti, I. & Vosniadou, S. (υπό προετοιμασία).
Instructional Analogies Can Help Students
Understand the Scientific Explanation of the
Seasons.
Vosniadou, S. (1991). Designing Curricula for
Conceptual Restructuring: Lessons from the
Study of Knowledge Acquisition in Astronomy.
Journal on Curriculum Studies, 23(3), 219-237.
Vosniadou, S. & Brewer, W. F. (1992). Mental Models
of the Earth: A Study on Conceptual Change in
Childhood. Cognitive Psychology, 24, 535-585.
Vosniadou, S. & Brewer, W., F. (1994). Mental
Models of the day/night cycle. Cognitive Science,
, 123-183.
Vosniadou, S., Ioannides, C., Dimitrakopoulou, A., &
Papademetriou, E. (2001). Designing learning
environments to promote conceptual change in
science. Learning and Instruction, 11, 381-419.
Vosniadou, S. & Skopeliti, I. (2005). Developmental
Shifts in Children’s Categorizations of the Earth.
In B. G. Bara, L. Barsalou, & M. Bucciarelli (Eds.),
Proceedings of the XXVII Annual Conference of
the Cognitive Science Society (pp. 2325-2330).
Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Vosniadou, S. & Skopeliti, I. (υπό κρίση-α). Does the
earth turn or is it the sun that goes down?
Students’ inferential errors from reading science
text. Learning and Instruction.
Vosniadou, S. & Skopeliti, I. (υπό κρίση-β).
Instructional Analogies in Conceptual
Restructuring Processes. Cognitive Psychology.
Vosniadou, S., Skopeliti, I., & Gerakakis, L. S. (2007).
Understanding the role of analogies in
restructuring processes. In A. Schwering, U.
Krumnack, K. U. Kuhnberger & H. Gust (Eds.),
Analogies: Integrating Multiple Cognitive Abilities,
Publications of the Institute of Cognitive Science,
Volume 5-2007 (pp. 39-43). Osnabrück, Germany.
Vosniadou, S., Skopeliti, I., & Ikospentaki, K. (2004).
Modes of knowing and ways of reasoning in
elementary astronomy. Cognitive Development,
, 203-222.
Vosniadou, S., Skopeliti, I., & Ikospentaki, K. (2005).
Reconsidering the role of Artifacts in Reasoning:
Children’s Understanding of the Globe as a Model
of the Earth. Learning and Instruction, 15, 333-351.

Παρόμοια άρθρα

Μπορείτε επίσης ξεκινήστε μια προηγμένη αναζήτηση ομοιότητας για αυτό το άρθρο.

Τα περισσότερο διαβασμένα άρθρα του ίδιου συγγραφέα(s)