ΕΥ ΖΩΩΝ: Σχεδιάζοντας και εφαρμόζοντας εκπαιδευτικές δραστηριότητες για την ευαισθητοποίηση παιδιών προσχολικής ηλικίας απέναντι στα ζώα συντροφιάς
Abstract
Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση στην προσχολική ηλικία, σύμφωνα με το Πρόγραμμα Σπουδών του νηπιαγωγείου, στοχεύει μεταξύ άλλων στην ανάπτυξη και την καλλιέργεια φιλοζωικής συνείδησης. Σκοπός της παρούσας εργασίας ήταν αφενός να παρουσιάσουμε τις δομημένες δραστηριότητες του εκπαιδευτικού προγράμματος ΕΥ ΖΩΩΝ για την ευαισθητοποίηση των παιδιών προσχολικής ηλικίας σε θέματα ευζωίας και αφετέρου να διερευνήσουμε τους άξονες στους οποίους οι νηπιαγωγοί βασίζουν την αποτελεσματικότητα των δραστηριοτήτων αυτών. Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα εφαρμόστηκε σε τέσσερις φάσεις. Στην τέταρτη φάση του εκπαιδευτικού προγράμματος οι 21 από τις 135 νηπιαγωγούς που εφάρμοσαν τις 13 δραστηριότητες και ολοκλήρωσαν το πρόγραμμα συμμετείχαν στην αξιολόγηση των δραστηριοτήτων αυτών. Ο βαθμός υλοποίησης και η αξιολόγηση των δραστηριοτήτων από τις νηπιαγωγούς διερευνήθηκαν με ερωτηματολόγιο μετά το πέρας των δραστηριοτήτων, το οποίο τους χορηγήθηκε ηλεκτρονικά. Οι νηπιαγωγοί αξιολόγησαν τις δραστηριότητες με μία 10/βαθμη κλίμακα τύπου Likert, ενώ για κάθε δραστηριότητα απάντησαν και σε ανοικτή ερώτηση σχετικά με την αποτελεσματικότητά της. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι νηπιαγωγοί στην αξιολόγηση των δραστηριοτήτων έδωσαν έμφαση στον ενθουσιασμό των παιδιών για τους ήρωες του προγράμματος και τα θέματα που πραγματεύονται, καθώς και στον βαθμό στον οποίο οι δραστηριότητες ευαισθητοποίησαν τα παιδιά απέναντι στην κακοποίηση των ζώων, στα δικαιώματά τους αλλά και στην καλλιέργεια αισθήματος ευθύνης για αυτά. Γενικά, η αξιολογική κρίση των νηπιαγωγών για τις δραστηριότητες αυτού του προγράμματος σημείωσε θετικό πρόσημο, ενώ συνέβαλε και στη βελτίωση των εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων.
Article Details
- Come citare
-
Μαρκοδημητράκη Μ., Κυπριωτάκη Μ., Λιναρδάκης Μ., Σπανάκη Ε., Καλεσίου Μ., & Ζυμονοπούλου Μ. (2022). ΕΥ ΖΩΩΝ: Σχεδιάζοντας και εφαρμόζοντας εκπαιδευτικές δραστηριότητες για την ευαισθητοποίηση παιδιών προσχολικής ηλικίας απέναντι στα ζώα συντροφιάς. Preschool and Primary Education, 10(1), 99–121. https://doi.org/10.12681/ppej.27768 (Original work published 29 aprile 2022)
- Fascicolo
- V. 10 N. 1 (2022): May 2022
- Sezione
- Άρθρα
Questo lavoro è fornito con la licenza Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Condividi allo stesso modo 4.0 Internazionale.
Οι συγγραφείς των άρθρων που δημοσιεύονται στο ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ & ΣΧΟΛΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ διατηρούν τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας επί των άρθρων τους, δίνοντας στο περιοδικό το δικαίωμα της πρώτης δημοσίευσης. Άρθρα που δημοσιεύονται στο ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ & ΣΧΟΛΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ διατίθενται με άδεια Creative Commons 3.0 και σύμφωνα με την άδεια μπορούν να χρησιμοποιούνται ελεύθερα, με αναφορά στο/στη συγγραφέα και στην πρώτη δημοσίευση για μη κερδοσκοπικούς σκοπούς και με δικαίωμα τροποποίησης μόνον με παρόμοια διανομή (αν αναμείξετε, τροποποιήσετε, ή δημιουργήσετε πάνω στο υλικό, πρέπει να διανείμετε τις δικές σας συνεισφορές υπό την ίδια άδεια όπως και το πρωτότυπο). To Εργαστήριο Παιδαγωγικών Ερευνών και Εφαρμογών του Παιδαγωγικού Τμήματος Προσχολικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης και το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης διατηρούν το δικαίωμα να δημοσιεύουν, να αναπαραγάγουν, να παρουσιάζουν στο κοινό, να διανέμουν και χρησιμοποιούν άρθρα που δημοσιεύονται στο ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ & ΣΧΟΛΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ σε οποιοδήποτε μέσο και μορφή είτε μεμονωμένα είτε ως μέρη συλλογικών έργων, για όλο το χρόνο διάρκειας προστασίας της πνευματικής ιδιοκτησίας και για όλες τις χώρες του κόσμου. Αυτό περιλαμβάνει ενδεικτικά και όχι αποκλειστικά, το δικαίωμα δημοσίευσης των άρθρων σε τεύχη του περιοδικού ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ & ΣΧΟΛΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ, αναπαραγωγής και διανομής μεμονωμένων αντιγράφων των άρθρων, αναπαραγωγής ολόκληρων των άρθρων σε άλλη έκδοση του Εργαστηρίου Παιδαγωγικών Ερευνών και Εφαρμογών του Παιδαγωγικού Τμήματος Προσχολικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης και του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης και αναπαραγωγής και διανομής των άρθρων ή περίληψης αυτών με χρήση πληροφορικού συστήματος αποθετηρίου.