Αποδομώντας και αναδομώντας τις πεποιθήσεις των υποψηφίων εκπαιδευτικών: Ένα πρόγραμμα παρέμβασης στο πλαίσιο της πρακτικής άσκησης
Περίληψη
Έρευνες έχουν δείξει ότι οι πεποιθήσεις των υποψηφίων εκπαιδευτικών επηρεάζουν τον τρόπο κατανόησης των επιστημονικών θεωριών και τις εκπαιδευτικές πρακτικές τους κατά τη διάρκεια της αρχικής τους εκπαίδευσης. Στην παρούσα ποιοτική έρευνα εξετάζεται η νοηματοδότηση της έννοιας της επιτυχημένης δραστηριότητας στο νηπιαγωγείο, καθώς και του ρόλου της νηπιαγωγού και του ρόλου των παιδιών στην εκπαιδευτική διαδικασία, από 31 υποψηφίους εκπαιδευτικούς πριν και μετά από μία παρέμβαση που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της πρακτικής τους άσκησης. Η συλλογή δεδομένων έγινε μέσω ανοιχτών ερωτηματολογίων στην αρχή και στο τέλος της παρέμβασης. Υιοθετήθηκε το θεωρητικό πλαίσιο της εννοιολογικής αλλαγής για να διερευνηθεί τόσο το περιεχόμενο όσο και η δομή των πεποιθήσεων των υποψηφίων εκπαιδευτικών πριν και μετά την παρέμβαση. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι πεποιθήσεις των υποψήφιων εκπαιδευτικών μετατοπίστηκαν διαφοροποιημένα μετά την παρέμβαση ως προς την αναθεώρηση του συνόλου ή μέρους των αρχικών τους πεποιθήσεων και ως προς τη συνέπεια της μετατόπισης της εκπαιδευτικής τους θεωρίας. Σχεδόν οι μισοί φοιτητές/τριες σημείωσαν μετατοπίσεις είτε εμπλουτίζοντας τις αρχικές εκπαιδευτικές τους πεποιθήσεις με σύγχρονες εκπαιδευτικές αρχές είτε τροποποιώντας μέρος των αρχικών τους πεποιθήσεων, με αποτέλεσμα να κυριαρχούν μικτά νοητικά μοντέλα χωρίς εσωτερική συνέπεια. Μικρότερος αριθμός φοιτητών/τριών μετατόπισε σημαντικά και με συνέπεια τις πεποιθήσεις του από ένα μικτό τεχνοκρατικό-δασκαλοκεντρικό ή από ένα μικτό τεχνοκρατικό-παιδοκεντρικό μοντέλο σε ένα ερευνητικό-αναστοχαστικό μοντέλο. Tέλος, ο ίδιος περίπου μικρός αριθμός φοιτητών/τριών δεν εμφάνισε καμία ουσιαστική μετατόπιση των αρχικών του πεποιθήσεων. Τα αποτελέσματα αυτά συζητιούνται σε σχέση με τις διαδικασίες εκπαίδευσης των μελλοντικών εκπαιδευτικών.
Λεπτομέρειες άρθρου
- Πώς να δημιουργήσετε Αναφορές
-
Αυγητίδου Σ., & Σιδηροπούλου Χ. (2020). Αποδομώντας και αναδομώντας τις πεποιθήσεις των υποψηφίων εκπαιδευτικών: Ένα πρόγραμμα παρέμβασης στο πλαίσιο της πρακτικής άσκησης. Έρευνα στην Εκπαίδευση, 9(1), 77–91. https://doi.org/10.12681/hjre.23311
- Τεύχος
- Τόμ. 9 Αρ. 1 (2020)
- Ενότητα
- Άρθρα
Αυτή η εργασία είναι αδειοδοτημένη υπό το CC Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Παρόμοια Διανομή 4.0.
Τα πνευματικά δικαιώματα των άρθρων του περιοδικού ανήκουν στους συγγραφείς. Τα άρθρα διατίθενται με άδειες Creative Commons CC-BC-SA 4.0