Roma first school age children’s and their mothers’ beliefs about schooling and the importance of education: The case of Aghia Sophia settlement


Θεϊκό δώρο, 40Χ40, ελαιογραφία, Μ. Τσιβά, 2014
Published: Sep 30, 2016
Keywords:
Roma Aghia Sophia settlement children beliefs about education mother beliefs about education primary school
Ειρήνη Αλεξοπούλου
https://orcid.org/0000-0002-7798-9262
Ευθυμία Πεντέρη
https://orcid.org/0000-0002-8054-6462
Abstract

This study is about first school age Roma children that live in Aghia Sophia settlement in Thessaloniki and their mothers’ beliefs about formal education and schooling.10 mothers and their 7-8 year-old children, which is the age that they usually enter formal schooling, were recruited using purposeful sampling processes. This age period was selected as these first experiences are determinant for the next school years, especially in case of Roma children and the relation that they and their parents develop with school. The semi-structured interviews took place in the families’ houses using an interview protocol that was developed in the base of the research purposes and the relative literature. Qualitative and quantitative content analysis was applied. Mothers and children’s  short-term expectations, the main fears and difficulties during schooling, the reasons for the school failure and non-attendance, but also the positive experiences combined with the expectations for the future were highlighted. Finally, suggestions to improve school experience are reported. 

Article Details
  • Section
  • Articles
Downloads
Download data is not yet available.
Author Biographies
Ειρήνη Αλεξοπούλου, Aristotle University of Thessaloniki
MSc; School of Early Childhood Education
Ευθυμία Πεντέρη, Democritus University of Thrace
PhD; Department of Education Sciences in Early Childhood
References
Βασιλειάδου, Μ. & Παυλή-Κορρέ, Μ. (2011). Η εκπαίδευση των Τσιγγάνων στην Ελλάδα: “Όποιος ξέρει πολλά, πολλά τραβάει”. Αθήνα: Ι.ΝΕ.ΔΙ.ΒΙ.Μ.
Bhopal, K. (2004). Gypsy Travellers and education: Changing needs and changing perceptions. British Journal of Educational Studies, 52(1), 47-64.
Csepeli, G. & Simon, D. (2004). Construction of Roma identity in Eastern and Central Europe: Perception and self-identification. Journal of Ethnic and Migration Studies, 30(1), 129-150. DOI: 10.1080/1369183032000170204
Dockett, S. & Perry, B. (1999). Starting school: What do the children say?. Early Child Development and Care, 15(1), 107-119. DOI: 10.1080/0300443991590109
Hauser-Cram, P., Sirin, S. R. & Stipek, D. (2003).When teachers’ and parents’ values differ: Teachers’ ratings of academic competence in children from low-income families. Journal of Educational Psychology, 95(4), 813-820.
Ιωσηφίδης, Θ. (2003). Εισαγωγή στην ανάλυση δεδομένων ποιοτικής κοινωνικής έρευνας: Σημειώσεις. Μυτιλήνη.
Ιωσηφίδης, Θ. (2008). Ποιοτικές μέθοδοι έρευνας στις κοινωνικές επιστήμες. Αθήνα: Κριτική.
Kiprianos, P., Daskalaki, I. & Stamelos, G. B. (2012). Culture and the school: The degree of educational integration of Roma and Gypsies in the Peloponnese region of Greece. International Review of Education, 58, 675-699. DOI: 10.1007/s11159-012-9326-0
Klaus, S. & Marsh, A. (2014). A special challenge for Europe: the inclusion of Roma children in early years education and care. European Early Childhood Education Research Journal, 22(3), 336-346. DOI: 10.1080/1350293X.2014.912896
Λιεζουά, Ζ. (1999). Ρομά, Τσιγγάνοι, Ταξιδευτές: Οι Τσιγγάνοι της Ευρώπης. Αθήνα: Καστανιώτης.
Λυδάκη, Α. (1997). Μπαλαμέ και Ρομά: Οι Τσιγγάνοι των Άνω Λιοσίων. Αθήνα: Καστανιώτη.
Λυδάκη, Α. (1998). Οι Τσιγγάνοι στην πόλη: Μεγαλώνοντας στην Αγία Βαρβάρα. Αθήνα: Καστανιώτη.
LeVine, R. A., Miller, P. M, Richman, A. L. & LeVine, S. (1996). Education and mother-infant interaction. In: S. Harkness & C. M. Super (Eds.), Parents’ cultural belief systems: Their origins, expressions, and consequences, 254-269. New York: The Guilford Press.
Levinson, M. P. & Sparkes, A. C. (2005). Gypsy children, space, and the school environment. International Journal of Qualitative Studies in Education, 18(6), 751-772. DOI: 10.1080/09518390500298212
Μάρκου, Γ. (2008). Η προσπάθεια ανάπτυξης μιας εθνικής πολιτικής για την οικονομική και κοινωνική ένταξη των τσιγγάνων. Στο: Σ. Τρουμπέτα (Επιμ.), Οι Ρομά στο σύγχρονο ελληνικό κράτος: Συμβιώσεις, αναιρέσεις, απουσίες (σελ.153-188). Αθήνα: Κριτική.
Μαυρομμάτης, Γ. (2008). Παιδιά Ρομά στο ελληνικό δημόσιο σχολείο. Στο: Σ. Τρουμπέτα (Επιμ.), Οι Ρομά στο σύγχρονο ελληνικό κράτος: Συμβιώσεις, αναιρέσεις, απουσίες (σελ.199-223). Αθήνα: Κριτική.
Mayring, P. (2000). Qualitative Content Analysis [28 paragraphs]. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research [On-line Journal], 1(2). Retrieved 13/06/2016 from http://reader.ekt.gr/bookReader/show/index.php?lib=EDULLL&item=282&bitstream=282_01#page/1/mode/1up
Μητακίδου, Δ. & Τρέσσου, Ε. (2007). Να σου πω εγώ πώς θα μάθουν γράμματα: Τσιγγάνες μιλούν για την εκπαίδευση των παιδιών τους. Αθήνα: Καλειδοσκόπιο.
Myers, M. & Bhopal, K. (2009). Gypsy, Roma and Traveller children in schools: Understandings of community and safety. British Journal of Educational Studies, 57(4), 417-434. DOI: 10.1111/j.1467-8527.2009.00442.x
Niesel, R. & Griebel, W. (2007). Enhancing the competence of transition systems through co-construction. In: A.-W. Dunlop & H. Fabian (Eds.). Informing transitions in the early years: Research, policy and practice (pp. 21-32). McGraw Hill: Open University Press.
Νόβα-Καλτσούνη, Χ. (2000). Η ελληνική τσιγγάνικη οικογένεια. Στο: Χ. Νόβα-Καλτσούνη (Επιμ.), Κείμενα κοινωνιολογίας του γάμου και της οικογένειας (σελ. 241-272). Αθήνα: Τυπωθήτω-Γιώργος Δάρδανος.
Παπακωνσταντίνου, Γ., Βασιλειάδου, Μ., & Παυλή-Κορρέ, Μ. (2004). Οικονομική- Κοινωνική- Πολιτισμική κατάσταση των Τσιγγάνων στην Ελλάδα. Ανακτήθηκε 24/05/2016 από http://reader.ekt.gr/bookReader/show/index.php?lib=EDULLL&item=282&bitstrea=282_01#page/1/mode/1up
Παυλή, Μ. & Σιδέρη, Α. (1990). Οι Τσιγγάνοι της Αγίας Βαρβάρας και της Κάτω Αχαΐας: Μελέτη-Έρευνα. Αθήνα: ΓΓΛΕ.
Πεντέρη, Ε. (2008). Διερεύνηση των πεποιθήσεων τσιγγάνων μητέρων για την κοινωνική και γνωστική ανάπτυξη των παιδιών τους: Η περίπτωση δύο οικισμών της Κομοτηνής. Αδημοσίευτη Διπλωματική Εργασία. Διατμηματικό Διαπανεπιστημιακό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών, Κοινωνική και Πολιτισμική Εκπαίδευση. Αλεξανδρούπολη: ΤΕΕΠΗ του ΔΠΘ.
Πεντέρη, Ε. & Πετρογιάννης, Κ. (2009). Η μετάβαση των παιδιών ρόμικης καταγωγής στο δημοτικό σχολείο: Απόψεις εκπαιδευτικών και τσιγγάνων μητέρων για την κοινωνική και γνωστική λειτουργικότητά τους. Παιδαγωγικός Λόγος, 1, 91-104.
Πεντέρη, Ε. & Πετρογιάννης, Κ. (2010α). Πολιτισμικές αξίες και αιτιακές αποδώσεις τσιγγάνων μητέρων για την ανάπτυξη των παιδιών τους σε δύο οικισμούς της Κομοτηνής. Σκέψυ, 3, 104-119.
Πεντέρη, Ε. & Πετρογιάννης, Κ. (2010β). Αιτιακές αποδόσεις τσιγγάνων μητέρων για την επιτυχία ή αποτυχία των παιδιών τους αναφορικά με καθήκοντα που σχετίζονται με την εκπαίδευσή τους. Επιστημονικό Βήμα, 12, 163-176.
Penderi, E., Petrogiannis, K. & Tsioumis, K. (2009). The hypothesis of “cultural discontinuity” in the Greek primary education: An example of teachers and Roma mothers’ ideas and expectations about 1st grade students’ competencies. Ανακοίνωση στο Διεθνές Συνέδριο “Intercultural Education: Paideia, Polity, Demoi”, Athens, June 22-26, 1-11.
Prasad, B. D. (2008). Content analysis: A method in social science research. In: D. K. Lal Das & V. Bhaskaran (Eds.), Research methods for Social Work (pp. 173-193). New Delhi: Rawat.
Roma Alert (2012). Actions promoting health access and protection of Roma population/Roma Alert! European Territorial Cooperation Programme: ΜΕΛΕΤΗ: ΑΝΑΛΥΣΗ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ Πακέτο Εργασίας 3, Δράση 3.1, Παραδοτέο 3.1.1 Ανακτήθηκε 27/08/2016 από http://www.synigoros.gr/resources/rom-alert-meleth--2.pdf
Rosario, P., Nunez, C., Azevedo, R., Cunha, J., Pereira, A. & Mourao, R. (2013). Understanding gypsy children’s conceptions of learning: A phenomenographic study. School Psychology International, 35(2), 152-166. DOI: 10.1177/0143034312469304
Stormont, M., Espinosa, L., Knipping, N, & McCarthen, R. (2003). Supporting vulnerable learners on the primary grades: Strategies to prevent early school failure. Early Childhood Research & Practice, 5(2). Retrieved 19/04/2016 from http://ecrp.uiuc.edu/v5n2/stormont.html
Sy, R. S. (2006). Rethinking involvement during the transition to first grade: A focus on Asian American families. The School Community Journal, 16(1), 107-126.
Trentin, R., Monaci, M. G., De Lume, F. & Zanon, O. (2006). Scholastic integration of Gypsies in Italy: Teachers’ attitudes and experience. School Psychology International, 27(1), 79-103. DOI: 10.1177/0143034306062816
Τρουμπέτα, Σ. (2001). Κατασκευάζοντας ταυτότητες για τους μουσουλμάνους της Θράκης: Το παράδειγμα των Πομάκων και των Τσιγγάνων. Αθήνα: Κριτική & Κέντρο Ερευνών Μειονοτικών Ομάδων.
Tyler, K., Boykin, A., & Walton, T. (2008).Cultural considerations in teachers’ perceptions of student classroom behavior and achievement. Teaching and Teacher Education, 22, 998–1005.
Χατζηνικολάου, Α. (2005). Αλφαβητισμός παιδιών Ρομά μέσα από τη διαδικασία της διδασκαλίας των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων. Δυνατότητες και περιορισμοί. Διδακτορική Διατριβή. Θεσσαλονίκη: ΠΤΔΕ, ΑΠΘ.
Most read articles by the same author(s)