Κλίμακα αξιολόγησης της σχολικής ετοιμότητας για παιδιά προσχολικής ηλικίας 5-6 ετών: κατασκευή και ψυχομετρικά χαρακτηριστικά


Δημοσιευμένα: Jul 3, 2023
Λέξεις-κλειδιά:
κλίμακα αξιολόγησης σχολικής ετοιμότητας προσχολική ηλικία ψυχομετρικά χαρακτηριστικά ανίχνευση
Δέσποινα Τσαούση
https://orcid.org/0000-0002-4340-908X
Ασημίνα M. Ράλλη
https://orcid.org/0000-0001-5052-0459
Πέτρος Ρούσσος
https://orcid.org/0000-0003-1465-2117
Φαίη Αντωνίου
Περίληψη

Η σχολική ετοιμότητα των παιδιών προσχολικής ηλικίας έχει αναγνωριστεί ως ένας σημαντικός προβλεπτικός παράγοντας για τη μετέπειτα σχολική τους προσαρμογή στο δημοτικό σχολείο. Παρόλο που η βιβλιογραφία έχει υπογραμμίσει τη σημασία της σχολικής ετοιμότητας, υπάρχουν ελάχιστα εργαλεία για την αξιολόγησή της στην Ελλάδα. Σκοπός αυτής της μελέτης ήταν ο σχεδιασμός και ο έλεγχος των ψυχομετρικών χαρακτηριστικών μιας νέας Κλίμακας Αξιολόγησης Σχολικής Ετοιμότητας για Παιδιά Προσχολικής Ηλικίας (Κ.Α.Σ.Ε.Π.Π.Η.). Η κατασκευή της Κλίμακας βασίστηκε στη σχετική βιβλιογραφία, στο ελληνικό Αναλυτικό Πρόγραμμα (Α.Π.) Σπουδών και στις αντιλήψεις των εκπαιδευτικών (νηπιαγωγών και δασκάλων της Α΄ Δημοτικού). Πραγματοποιήθηκε μια πρώτη μελέτη, στην οποία συμμετείχαν 24 νηπιαγωγοί που συμπλήρωσαν την Κλίμακα για 102 παιδιά 5-6 ετών, για να διερευνηθεί η δομή και αξιοπιστία της. Στη συνέχεια, σε δεύτερη μελέτη, 80 νηπιαγωγοί (40 Γενικής Αγωγής και 40 Ειδικής Αγωγής) συμπλήρωσαν την Κλίμακα για 280 παιδιά 5-6 ετών (200 τυπικής ανάπτυξης και 80 παιδιά με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες), για να επιβεβαιωθεί η δομή της Κλίμακας και να διερευνηθεί η συγχρονική εγκυρότητά της. Την επόμενη χρονιά, 280 παιδιά επαναξιολογήθηκαν ως προς τις αντίστοιχες δεξιότητες στην Α΄ Δημοτικού για να διερευνηθεί η προβλεπτική εγκυρότητα της Κλίμακας. Από τις αναλύσεις προέκυψαν δύο βασικοί παράγοντες (μαθησιακές και κοινωνικο-συναισθηματικές δεξιότητες) με έξι επιμέρους παράγοντες (προφορικός λόγος, δεξιότητες γραμματισμού, μαθηματικές δεξιότητες, κινητικές δεξιότητες, δεξιότητες αυτορρύθμισης και αυτονομίας & κοινωνικής αλληλεπίδρασης). Επίσης, αναδείχθηκε ότι η Κλίμακα χαρακτηρίζεται από υψηλά επίπεδα αξιοπιστίας καθώς και συγχρονικής και προβλεπτικής εγκυρότητας. Τα αποτελέσματα συζητούνται ως προς την αξιοποίηση της Κ.Α.Σ.Ε.Π.Π.Η. από τις/τους νηπιαγωγούς και άλλους ειδικούς για την αξιολόγηση της σχολικής ετοιμότητας των παιδιών στο νηπιαγωγείο.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • ΕΜΠΕΙΡΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ
Λήψεις
Αναφορές
Al-Hassan, S. M., & Lansford, J. E. (2009). Assessing the School Readiness of Children in Jordan. The Journal of Educational Research, 12(1), 4-14.
Amani, A., Alamolhodaei, A., & Radmehr, F. (2011). A gender study on predictive factors of mathematical performance of University students. Educational Research, 2(6), 1179-1192.
Anderhalter, O. F., & Perney, J. (2006). Kindergarten Readiness test: Development and standardization manual. Scholastic Testing Service, Inc.
Αρίδη-Παυλίδη, Ι. (2011, Φεβρουάριος). Διερεύνηση παραγόντων που επιδρούν στη σχολική ετοιμότητα παιδιών νηπιακής ηλικίας [Αδημοσίευτη Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία]. Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. https://core.ac.uk/download/pdf/132821381.pdf
Βibou-Nakou, I., Stogiannidou, A., Kioseoglou, G., & Papageorgiou, V. (2002). Goodman’s Strengths and Difficulties Questionnaire. In A. Stalikas, S. Triliva & P. Roussi (eds.), The psychometric tools in Greece (pp. 411-413). Ellinika Grammata.
Blair, C., & Raver, C. C. (2014). School readiness and self-regulation: a developmental psychobiological approach. Annual Review of Psychology, 66(3), 711-31. http://dx.doi.org/10.1146/annurev-psych-010814-015221
Britto, P. R., Rana, A. J., & Wright, C. (2012). School Readiness: Conceptual Framework. UNICEF.
Broussard, C. A., & Joseph, A. L. (2009). Family poverty in diverse contexts. Routledge.
Burchinal, M., Foster, T. J., Bezdek, K. G., Bratsch-Hines, M., Blair, C., & Vernon-Feagans, L. (2020). School-entry skills predicting school-age academic and social–emotional trajectories. Early Childhood Research Quarterly, 51, 67–80. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2019.08.004
Chen, J. H., Claessens, A., & Msall, M. E. (2014). Prematurity and school readiness in a nationally representative sample of Australian children: Does typically occurring preschool moderate the relationship? Early Human Development, 90(2014), 73-79.http://dx.doi.org/10.1016/j.earlhumdev.2013.09.015
Cirino, P. T., Child, A. E., & Macdonald, K. T. (2018). Longitudinal predictors of the overlap between reading and math skills. Contemporary Educational Psychology, 54(2018), 99-111. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2018.06.002
Eramudugolla, R., Mortby, M. E., Sachdev, P., Meslin, C., Kumar, R., & Anstey, K. J. (2017). Evaluation of a research diagnostic algorithm for DSM-5 neurocognitive disorders in a population-based cohort of older adults. Alzheimer's research & therapy, 9(1), 15. https://doi.org/10.1186/s13195-017-0246-x
Zuikowski, S. S., Fink, G., Moucheraud, C., & Matafwali, B. (2012). Early Childhood Education, Child Development and School Readiness: Evidence from Zambia. South African Journal of Childhood Education, 2(2), 117–136. https://doi.org/10.4102/sajce.v2i2.15
Henderson, J., & Strain, P. S. (2009). Screening for delays and problem behavior (Roadmap to Effective Intervention Practices). University of South Florida.
High, P. C. (2008). School readiness. Pediatrics, 121(4), Article e1008-15.https://doi.org/10.1542/peds.2008-0079
Hipfner-Boucher, K., Milburn, T., Weitzman, E., Greenberg, J., Pelletier, J., & Girolametto, L. (2014). Relationships between preschoolers’ oral language and phonological awareness. First Language, 34(2), 178–197. https://doi.org/10.1177/0142723714525945
Θωμαΐδου, Λ. & Μαντούδης, Σ. (2006). Τεστ ΑΛΦΑ. Ελληνική Παιδιατρική Εταιρεία.
Isbell, P., Kotch, J., Savage, E., Gunn, E., Lu, L., & Weber, D. (2013). Improvement of child care programs’ policies, practices, and children’s access to health care linked to child care health consultation. NHSA Dialog: A Research to Practice Journal, 16(1), 34–52.
Iseris, G. (2016). Στατιστικές μέθοδοι ελέγχου εγκυρότητας και αξιοπιστίας ερωτηματολογίων. Η περίπτωση του CiGreece. International Journal of Language, Translation and Intercultural Communication, 5, 175-189. https://doi.org/10.12681/ijltic.10665
Janus, M., & Offord, D. R. (2007). Development and psychometric properties of the Early Development Instrument (EDI): A measure of children’s school readiness. Canadian Journal of Behavioural Science / Revue Canadienne Des Sciences Du Comportement, 39(1), 1–22. https://doi.org/10.1037/cjbs2007001
Kagitcibasi, C., Sunar, D., Bekman, S., Baydar, N., & Cemalcilar, Z. (2009). Continuing effects of early enrichment in adult life: The Turkish Early Enrichment Project 22 years later. Journal of Applied Developmental Psychology, 30(6), 764–779. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2009.05.003
Κανακάρη, Μ. Ε. (2014). Πρώιμη Ανίχνευση Μαθησιακών Δυσκολιών και Σχολική Ετοιμότητα [Αδημοσίευτη Πτυχιακή Εργασία]. Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου. http://83.212.168.59/xmlui/bitstream/handle/123456789/13760/SEYP_LOGO_00050_Medium.pdf?sequence=1
Καραμπατζάκη, Ζ. (2002). Πρώιμη Ανίχνευση και Αναγνώριση της Αναπτυξιακής Διαταραχής του Ψυχοκινητικού συντονισμού σε παιδιά ηλικίας 4-8 ετών [Διδακτορική Διατριβή, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων]. Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης. https://thesis.ekt.gr/thesisBookReader/id/13323#page/1/mode/2up
Kay, L. J. (2018, Φεβρουάριος). School Readiness: A Culture of Compliance? [Διδακτορική Διατριβή, The University of Sheffield]. White Rose eTheses Online. https://etheses.whiterose.ac.uk/20433/1/school_readiness.pdf
Κουκούλης, Κ. (2015, Μάιος 23-24). Αυτοαξιολόγηση μαθητών με τη χρήση κλίμακας διαβαθμισμένων κριτηρίων.
Στο Φ. Γούσιας (Επιμ.), Πρακτικά 2ου Συνεδρίου «Νέος Παιδαγωγός» (σελ. 221-229). Νέος Παιδαγωγός, Αθήνα.
Κουτσουμπής, Α., Καριπίδου, Ε., Μπουρελάκη, Σ., Τσαρτσίδου, Α., & Τσαούσης, Ι. (2018). Linguistic Adaptation and Psychometric Properties of the University Student Depression Inventory (USDI). Psychology: The Journal of the Hellenic Psychological Society, 23(2), 163–181. https://doi.org/10.12681/psy_hps.23007
Λαγουμιντζής, Γ., Βλαχόπουλος, Γ., & Κουτσογιάννης, Κ. (2015). Μεθοδολογία της έρευνας στις επιστήμες υγείας [Προπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. http://hdl.handle.net/11419/5356
Lakhani, P., Jain, K., & Chandel, P. (2017). School Adjustment, Motivation and Academic Achievement among Students. International Journal of Research in Social Sciences, 7(10), 333-348.
Λιάλιου, Δ., Μεσίρης, Γ., Ραμαντάνη, Α.-Α., & Τσαούσης, Ι. (2020). Factor Structure and Psychometric Properties of the Penn State Worry Questionnaire (PSWQ) in the Greek Population. Psychology: The Journal of the Hellenic Psychological Society, 18(2), 240–254. https://doi.org/10.12681/psy_hps.23721
Majzub, R. M., & Rashid, A. A. (2012). School Readiness Among Preschool Children. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 46, 3524–3529. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.06.098
Maldonado-Carreño, C., & Votruba-Drzal, E. (2011). Teacher-Child Relationships and the Development of Academic and Behavioral Skills during Elementary Schools: A Within-and Between-Child Analysis. Child Development, 82(2), 601-616. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2010.01533.x
Manolitsis, G. (2016). Ο αναδυόμενος γραμματισμός στην προσχολική εκπαίδευση: Νέα ζητήματα και εκπαιδευτικές προτάσεις. Preschool and Primary Education, 4(1), 3.https://doi.org/10.12681/ppej.9970
Marchand-Krynski, M.-È., Morin-Moncet, O., Bélanger, A.-M., Beauchamp, M. H., & Leonard, G. (2017). Shared and differentiated motor skill impairments in children with dyslexia and/or attention deficit disorder: From simple to complex sequential coordination. PLOSONE, 12(5), Article e0177490. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0177490
McClelland, M. M., & Cameron, C. E. (2019). Developing together: The role of executive function and motor skills in children’s early academic lives. Early Childhood Research Quarterly, 46, 142–151. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2018.03.014
Μουζάκη, A., Ράλλη, Α. Μ., Αντωνίου, Φ., Διαμαντή, Β., & Παπαϊωάννου, Σ. (2016, Aπρίλιος 14–16). Ανάπτυξη του προφορικού λόγου στην προσχολική ηλικία: Διαχρονικά δεδομένα από μια νέα συστοιχία δοκιμασιών. [Προφορική Ανακοίνωση]. 4ο Πανελλήνιο Συνέδριο Γνωστικής Ψυχολογίας, Αθήνα, Ελλάδα.
Mulligan, G. M., Hastedt, S., & McCarroll, J. C. (2012). First-Time Kindergartners in 2010-11: First Findings from the Kindergarten Rounds of the EarlyChildhood Longitudinal Study, Kindergarten Class of 2010-11 (ECLS-K: 2011). National Center for Education Statistics.https://nces.ed.gov/pubs2012/2012049.pdf
Nurss, J. R., & McGauvran, M. E. (1995). Metropolitan Readiness Test (6th Edition). Harcourt Brace Jovanovich.
Ουζούνη, Χ., & Νακάκης, Κ. (2011). Η αξιοπιστία και η εγκυρότητα των εργαλείων μέτρησης σε ποσοτικές μελέτες. Νοσηλευτική, 50(2), 231-239.
Pace, A., Alper, R., Burchinal, M. R., Golinkoff, R. M., & Hirsh-Pasek, K. (2019). Measuring success: Within and cross-domain predictors of academic and social trajectories in elementary school. Early Childhood Research Quarterly, 46, 112–125. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2018.04.001
Pan, Q., Trang, K. T., Love, H. R., & Templin, J. (2019).School Readiness Profiles and Growth in Academic Achievement. Frontiers in Education, 4, 1–17. https://doi.org/10.3389/feduc.2019.00127
Παπαδημητρίου, Α. Μ. (2010). Προσχολικοί δείκτες πρόβλεψης της αναγνωστικής επίδοσης [Διδακτορική Διατριβή, Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας]. Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης. https://thesis.ekt.gr/thesisBookReader/id/25518# page/1/mode/2up
Παρασκευόπουλος, Ι. Ν., Γιαννίτσας, Ν. Δ., & Καλαντζή-Αζίζι, Α. (2011). Αθηνά Τεστ-Διάγνωσης Δυσκολιών Μάθησης, Νέα Έκδοση 2011. Ελληνικά Γράμματα.
Παρούτσας, Δ., Κ., (2011). Ο Φάκελος Εργασιών Μαθητή ως μέσο αυθεντικής αξιολόγησης στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Ανακτήθηκε στις 2/5/2022 από https://paroutsas.jmc.gr/portfol/evaluat.htm
Park, E. S., Im, Y. J., & Cho, E. J. (2013). Development of an Ecological Model to Improve Health Care Management for Children in Child Care Centers. Child Health Nursing Research, 19(1), 59. https://doi.org/10.4094/chnr.2013.19.1.59
Pears, K. C., Kim, H. K., Fisher, P. A., & Yoerger, K. (2016). Increasing pre-kindergarten early literacy skills in children with developmental disabilities and delays. Journal of School Psychology, 57, 15-27. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2016.05.004
Pellicano, E., Kenny, L., Brede, J., Klaric, E., Lichwa, H., & McMillin, R. (2017). Executive function predicts school readiness in autistic and typical preschool children. Cognitive Development, 43(2017), 1-13. http://dx.doi.org/10.1016/j.cogdev.2017.02.003
Πόρποδας, Κ. (2007). Εργαλείο Ανίχνευσης και Διερεύνησης των Αναγνωστικών Δυσκολιών στο Νηπιαγωγείο και Α΄- Β΄ Δημοτικού ή Τεστ Ανίχνευσης και Διερεύνησης Αναγνωστικών Δυσκολιών. ΥΠΕΠΘ: ΕΠΕΑΕΚ, Αθήνα.
Pretti-Frontczak, K. (2014). Stop Trying to Make Kids “Ready” for Kindergarten. Young Exceptional Children, 17(1), 51–53. https://doi.org/10.1177/1096250614523346
Prior, M., Bavin, E., & Ong, B. (2011). Predictors of school readiness in five -to six year old children from an Australian longitudinal community sample. Educational Psychology, 31(1), 3-16. https://doi.org/10.1080/01443410.2010.541048
Puccioni, J. (2014). Parents’ Conceptions of School Readiness, Transition Practices, and Children’s Academic Achievement Trajectories. The Journal of Educational Research, 108(2), 130–147. https://doi.org/10.1080/00220671.2013.850399
Ράλλη, Α. Μ., & Μαριδάκη-Κασσωτάκη, Α. (2012). Κλίμακα Αξιολόγησης Δεξιοτήτων Παιδιών Προσχολικής Ηλικίας. Διάδραση.
Ράλλη, Α. Μ., Πολυχρόνη, Φ., & Λάμπη, Κ. (2016). Οι Γλωσσικές και Μαθησιακές Δεξιότητες μαθητών Ρομά και μη Ρομά που ανήκουν σε ομάδα υψηλού κινδύνου. Παιδαγωγικός Λόγος, 1, 113-134.
Ράλλη, Α. Μ., Ρούσσος, Π., Καζάλη, Ε., & Κωνσταντοπούλου, Π. (2020). Κλίμακα Εκτίμησης Προφορικού λόγου και Δεξιοτήτων Γραμματισμού για παιδιά προσχολικής ηλικίας: Προσαρμογή, Ψυχομετρικός έλεγχος και Στάθμιση. Ερευνώντας τον κόσμο του παιδιού, OMEP, 16. https://doi.org/10.12681/icw.18591
Ράλλη, Α. M., Τσαούση, Δ., & Μαριδάκη-Κασσωτάκη, Α. (2013). Η προβλεπτική εγκυρότητα της Κλίμακας Αξιολόγησης Δεξιοτήτων Παιδιών Προσχολικής Ηλικίας. Ερευνώντας Τον Κόσμο Του Παιδιού, 12, 50. https://doi.org/10.12681/icw.18033
Reardon, S. F., & Portilla, X. A. (2016). Recent Trends in Income, Racial, and Ethnic School Readiness Gaps at Kindergarten Entry. AERA Open, 2(3), 1-18. https://doi.org/10.1177%2F2332858416657343
Sheridan, S. M., Knoche, L. L., Edwards, C. P., Bovaird, J. A., & Kupzyk, K. A. (2010). Parent engagement and school readiness: effects of getting ready intervention on preschool children's social-emotional competencies. Early Education and Development, 21(1), 125-156. https://doi.org/10.1080/10409280902783517
Shireen, A. M. (2013). The Development of a School Readiness Screening Instrument for Grade 00 (Pre-Grade R) Learners [Αδημοσίευτη Διδακτορική Διατριβή, University of the Free State, Bloemfontein]. http://hdl.handle.net/11660/2084
Stievano, P., & Valeti, G. (2013). Executive functions in early childhood: interrelations and structural development of inhibition, set-shifting and working memory. Neuropsychological Trends, 13, 27-45. https://doi.org/10.7358/neur-2013-013-stie
Suggate, S., Pufke, E., & Stoeger, H. (2019). Children’s fine motor skills in kindergarten predict reading in grade 1. Early Childhood Research Quarterly, 47, 248-258. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2018.12.015
Τζουριάδου, Μ., & Μπάρμπας, Γ., (2008). Ψυχομετρικό Κριτήριο Πρώιμης Μαθηματικής Επάρκειας της Ουτρέχτης. ΥΠΕΠΘ: ΕΠΕΑΕΚ, ΑΠΘ.
Τσιγγίλης, Ν. (2010). Βασικές έννοιες και διαδικασία εφαρμογής της μοντελοποίησης δομικών εξισώσεων στις κοινωνικές επιστήμες. Επιστημονική Επετηρίδα της Ψυχολογικής Εταιρείας Βορείου Ελλάδος, 8, 1-35.
Vatsina, I., & Mouzaki, A. (2015). Πιλοτική διερεύνηση των ψυχομετρικών χαρακτηριστικών μιας κλίμακας για την εκτίμηση γλωσσικών και γνωστικών λειτουργιών από γονείς παιδιών προσχολικής ηλικίας. Preschool and Primary Education, 3(2), 136. https://doi.org/10.12681/ppej.141
Χατζηχρήστου, Χ., Πολυχρόνη, Φ., Μπεζεβέγκης, Η., & Μυλωνάς, Κ. (2007). Εργαλείο Ψυχοκοινωνικής Προσαρμογής Παιδιών Προσχολικής Ηλικίας ή Τεστ Ψυχοκοινωνικής Προσαρμογής. ΥΠΕΠΘ: ΕΠΕΑΕΚ, Αθήνα.
Wildenger-Welchons, L., & McIntyre, L. L. (2015). The transition to kindergarten: Predicting socio-behavioral outcomes for Children with and without Disabilities. Early Childhood Education Journal, 43(6), 83-93. https://doi.org/10.1007/s10643-015-0757-7
Wilt, F., Van der Veen, C., Van Kruistum, C., & Oers, B. (2018). Popular, rejected, neglected, controversial or average: Do young children of different sociometric groups differ in their level of oral communicative competence? Social Development, 27, 793-807. https://doi.org/10.1111/sode.12316
Τα περισσότερο διαβασμένα άρθρα του ίδιου συγγραφέα(s)