An exploration of early childhood teachers' needs: an effort to document the context of early childhood education


Published: Dec 29, 2017
Keywords:
early childhood education teachers’ needs professional development educational policy
Ελένη Ιωάννης Τσαλαγιώργου
Σοφία Αυγητίδου
https://orcid.org/0000-0001-7157-4720
Abstract

Current socio-economic conditions in Greece (financial crisis, unemployment, increase of single-parent families) have a strong influence on the Greek educational system which is dealing not only with a major lack of resources, teachers’ in-service training programs and staff renewal but also with infrastructure issues. The study is focusing on important facets of early childhood education under the light of these circumstances and is aiming to explore kindergarten teachers’ views and beliefs about the current situation and their needs. 600 kindergarten teachers from all over Greece completed an on-line questionnaire with 50 questions structured in relation to the quality of space and infrastructure, the function of all-day kindergarten classes, the transformation of the programme of studies, school-family collaboration and kindergarten teachers’ professional development needs. The design and conduct of the specific study was organized by the Institute of Educational Policy in Greece in collaboration with the University of Western Macedonia, Greece. Data reveal important infrastructure deficiencies of kindergarten schools both inside and outside classrooms. However, results show that kindergarten teachers are able to overcome infrastructure deficiencies and organise a rich learning environment with many different learning/playing areas. Although the majority of teachers recognises the important role of free-play in preschool education, half of them state that adult-directed activities are dominant in the daily programme, underlining the lack of flexibility in kindergartens’ timetable. Concerning family-school collaboration teachers declare that they manage to communicate with children’s families systematically and effectively. However, they seem to prefer engaging parents in school life as volunteers or listeners rather than as co-planners of the educational programme they deliver. Results show that the great majority of kindergarten teachers give emphasis to continuing professional education related both to subject areas and general pedagogic issues. Τhis research forms a first step in the attempt to relate findings to educational policy proposals that concern the improvement both of kindergartens’ function and educational provision. 

Article Details
  • Section
  • Articles
Downloads
Download data is not yet available.
Author Biographies
Ελένη Ιωάννης Τσαλαγιώργου, Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ)

Σύμβουλος Β' ΙΕΠ,

Προϊσταμένη Γραφείου Έρευνας, Σχεδιασμού και Εφαρμογών Α' (Α'/θμια Εκπαίδευση)

Σοφία Αυγητίδου, Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, Τμήμα Νηπιαγωγών

Καθηγήτρια,

Τμήμα Νηπιαγωγών, Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας

References
Αυγητίδου, Σ. (1997). Οι Κοινωνικές Σχέσεις και η Παιδική Φιλία στην Προσχολική Ηλικία: θεωρία, έρευνα και διδακτική μεθοδολογία δραστηριοτήτων στο νηπιαγωγείο. Θεσσαλονίκη: Αδελφοί Κυριακίδη.
Αυγητίδου, Σ. (2001α) (επιμ. - εισαγωγή). Το Παιχνίδι. Σύγχρονες Ερευνητικές και Διδακτικές Προσεγγίσεις. Αθήνα: Τυπωθήτω- Γιώργος Δαρδανός.
Αυγητίδου, Σ. (2001β). Το παιδικό παιχνίδι: διερεύνηση της συνεργατικής δόμησης του κόσμου των παιδιών στην προσχολική εκπαίδευση. Στο Σ. Αυγητίδου (επιμ. - εισαγωγή), Το Παιχνίδι: Σύγχρονες Ερευνητικές και Διδακτικές Προσεγγίσεις. Αθήνα: Τυπωθήτω- Γιώργος Δαρδανός.
Αυγητίδου, Σ. (2014). Οι Εκπαιδευτικοί ως Ερευνητές και Στοχαζόμενοι Επαγγελματίες. Υποστηρίζοντας την Επαγγελματική Μάθηση για μία Συνεργατική και Συμμετοχική εκπαίδευση. Αθήνα: Gutenberg.
Αυγητίδου, Σ., Καραγιώργου, Ι., Αλεξίου, Β. &Καλανταρίδου, Δ. (2014). Η παιδαγωγική του παιχνιδιού: πεποιθήσεις και πρακτικές στο πλαίσιο μιας συνεργατικής έρευνας – δράσης. Στο Κ. Δ. Μαλαφάντης, Β. Παπαδοπούλου,Σ. Αυγητίδου, Γ. Ιορδανίδης, Ι. Μπέτσας (επιμ.), Ελληνική Παιδαγωγική και Εκπαιδευτική Έρευνα. Πρακτικά 9ου Πανελλήνιου Συνεδρίου της Παιδαγωγικής Εταιρείας Ελλάδος, τ.2, σ.σ. 1227-1238.
Adams. S., Alexander, E., Drummond, M.J., & Moyles, J. (2004). Inside the Foundation Stage Recreating the Reception Year. London: Association of Teachers and Lectures.
Avgitidou, S. & Botsoglou, K. (2013). Play, Care and Education. Early Childhood Curriculum in Greece. Trends and Policies at the Outset of a New Century. Researching Early Childhood, 5, 7-19.
Avgitidou, S. Likomitrou, S., Kominia, E., Alexiou, V., Androusou, A., Kakana, D., Tsafos, V., Kousaxidis, K. (2017). Principals’ views of the effects of socio-economic crisis on primary education. Menon. Journal of Educational Research, 4, ISSN: 1792-8494, online http://www.edu.uowm.gr/site/system/files/menon_issue_4th_042017_f.pdf
Blok, H., Fukkink, R.G., Gebhardt, E.C., & Laseman, P.M. (2005). The relevance of delivery mode and other programme characteristics for the effectiveness of early childhood intervention. International Journal of Behavioral Development, 29(1), 35-47.
Γερμανός, Δ. (1993). Χώρος και Διαδικασία Αγωγής. Αθήνα: Gutenberg.
Γερμανός, Δ. (2002). Οι τοίχοι της γνώσης. Αθήνα: Gutenberg.
Γερμανός, Δ. (2003). Παιδαγωγικός ανασχεδιασμός του σχολικού χώρου για την προώθηση της συνεργατικής μάθησης. Στο Μέσσιου, Δ. (επιμ.), Συνεργατικό σχολείο: Από τη θεωρία στην πράξη (σσ. 79-88). Λευκωσία: Κυπριακός Σύνδεσμος Συνεργατικής Μάθησης.
Γκιζελή, Β., Αγγελάκης, Γ, Ιατρού, Κ., Μακρίδης, Γ. & Τσάλμα, Μ. (2007). Υλικοτεχνική Υποδομή. Επιθεώρηση Εκπαιδευτικών Θεμάτων, 13, 99-112.
Carr, M. (2007). Assessment in early childhood settings. London: Sage.
Cohen, L. & Manion, L. (1994). Research Methods in Education (4th Ed.). London: Routledge.
Cohran W. G. (1977). Sampling Techniques. New York: Wiley.
Creemers, B.P.M. & Kyriakides, L. (2010). Using the Dynamic Model to develop an evidence-based and theory-driven approach to school improvement. Irish Educational Studies, 29(1), 5-23.
Cronbach, L. J. (1951). Coefficient alpha and the internal structure of tests. Psychometrika,16 (3), 297-334.
Δαφέρμου, Χ., Κουλούρη, Π. & Μπασαγιάννη, Ε. (2006). Οδηγός Νηπιαγωγού. Αθήνα: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.
Dearing, E., McCartney, K. & Taylor, B. A. (2009). Does higher quality early child care promote low-income children’s math and reading achievement in middle childhood? Child Development, 80(5), 1329-1349.
Desforges, C. & Abouchaar, A. (2003). The impact of parental involvement, parental support and family education on pupil achievement and adjustment: a literature review. Research Report No. 433, London: Department of Education and Skills.
Dodge, D.T. & Colker, L.J. (1998). The Creative Curriculum for Early Childhood. Washington DC: Teaching Strategies Inc.
Epstein, J. L. (2001). School, family and community partnerships: Preparing Educators for improving schools. Boulder, CO: Westview Press.
Epstein, J. L., Sanders, M. G., Simon, B. S., Salinas, K. C., Jansorn, N. R., & Van Voorhis, F. L., (2002). School, family, and community partnerships: Your handbook for action (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Corwin.
European Commission (2007). Towards more knowledge-based policy practice in education and training. Commission staff working document. Brussels: European Commission.
Fleet, A. & Robertson, J. (1998). Unpacking Educational Environments: Visions from Reggio Emilia, Australia, Sweden, Denmark and the United States. Institute of Early Childhood.Macquarie University. North Ryde: Australia.
Fullan, M. (1993). Why Teachers Must Become Change Agents. Educational Leadership, 50(6), 12-17.
Fullan, M. (1999). Change Forces: The Sequel. London: Falmer Press.
Fullan, M. (2007). The new Meaning of Educational Change (4th ed.). New York: Teachers Collage Press.
Gardner, D. (1993). Frames of mind (2ed). Great Britain: Fontana Press.
Goddard, Y. L., Goddard, R. D., Tschannen-Moran, M. (2007). A theoretical and empirical investigation of teacher collaboration for school improvement and student achievement in public elementary schools. Teachers College Record, 109(4), 877-896.
Grammatikopoulos,V., Gregoriadis, A., Liukkonen, J., Zachopolou, E., Gammelas, A., Leal, T., Pessanha, M. & Barros, S. (2014). Evaluation of early childhood education quality across Europe. In Stracke, C.M., Ehlers, U.D., Creelman, A. & Shamarina-Heidenreich, T. (Eds.) Changing the Trajectory: “Quality for Opening up Education”. Official Proceeding of the International EIF/LINQ Conference 2014, held in Crete, Greece, on 7th -9th of May 2014.
Gregoriadis, A., Tsigilis, V., Grammatikopoulos, V. & Kouli, O. (2016). Comparing quality of childcare and kindergarten centres: the need for a strong and equal partnership in the Greek early childhood education system. Early Child Development and Care, 186(7), 1142-1151.
Harms, T., Glifford, M. and Cryer, D. (1998). Early Childhood Environmental Scale, Revised Edition (ECERS-R). Vermont: Teachers College Press.
Harris, A. & Goodall, J. (2006). Parental involvement in education: an overview of the literature. Coventry: University of Warwick.
Honig, A.S. (2002). Research on quality in infant-toddler programs. Research Quarterly, 17(1), 52-86.
Hopkins, D., Ainscow, M. & West, M. (1994). School Improvement in an Era of Change. London: Cassell.
Hopkins, D. & Levin, B. (2000). Government Policy and School Development. School Leadership and Management, 20(1), 15-30.
Hunt, G. (1986). Needs assessment in adult education: tactical and strategic considerations. Instructional Science, 15, 287-296.
Javeau, C. (2000). Η έρευνα με ερωτηματολόγιο. Αθήνα: Τυπωθήτω.
Κιτσαράς, Γ. (1997). Προσχολική Παιδαγωγική. Αθήνα: έκδοση συγγραφέα.
Kakana, D., Roussi – Vergou, C.J., Mavidou, A., Garagouni – Areou, F., Manoli, P., Theodosiou, S., Chatzopoulou, K., Androusou, A.,
Tsafos, V. & Avgitidou, S. (2017). Mapping the impact of economic crisis on Greek education: Teachers' views and perspectives. International Journal of Humanities and Social Sciences, 7(3), online http://www.ijhssnet.com/journals/Vol_7_No_3_March_2017/16.pdf
Katz, L. &McClellan, D. (1997). Fostering social competence. The teacher’s role. Washington, DC: National Association for the Education of Young Children.
Katz, S., Earl, L, and Ben Jaafar, S., (2009). Building and Connecting Learning Communities: the power of networks for school improvement. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
Ματσαγγούρας, Η. (2001). Η Σχολική Τάξη. Αθήνα: Γρηγόρης.
Ματσαγγούρας, Η. (2008). Σχέσεις Σχολείου και Οικογένειας: Εναλλακτικές Θεωρήσεις του Περιεχομένου και του Πλαισίου των Σχέσεων. Στο Μπρούζος, Π., Μισαηλίδης, Π., Εμβαλωτής, Α. &
Ευκλείδη, Α. (Επιμ.), Σχολείο και Οικογένεια, τομ. 6, (σσ. 35-68). Επιστημονική Επετηρίδα της Ψυχολογικής Εταιρείας Βορείου Ελλάδος, Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Ματσαγγούρας, Η. & Μακρή-Μπότσαρη, Ε. (2003). Επαγγελματική Ικανοποίηση και Αυτοεκτίμηση Εκπαιδευτικών. Κίνητρο, 5, 157-172.
Μπατσούτα, Μ. & Παπαγιαννίδου, Χ. (2006). Διερεύνηση των Επιμορφωτικών Αναγκών των Νηπιαγωγών. Επιθεώρηση Εκπαιδευτικών Θεμάτων, 11, 143-158.
Miller, E. & Almon, J. (2009). Crisis in the Kindergarten: Why children need to play in school. College park: Alliance for Childhood.
Nicolopoulou, A. (2010). The Alarming Disappearance of Play from Early Childhood Education. Human Development, 53, 1-4.
OECD (2005). Teachers matter: Attracting, Developing and Retaining Effective Teachers. Paris: OECD.
OECD (2012). Starting Strong III – A Quality Toolbox for Early Childhood Education and Care. OECD Publishing.
OECD (2015). Starting Strong IV – Monitoring Quality in Early Childhood Education and Care. OECD Publishing.
OECD/CERI (2007). Evidence in education: linking research and policy. Paris: OECD.
Οικονομίδης, Β. & Λιναρδάκης, Μ. (2012). Η ποιότητα της αίθουσας διδασκαλίας στο νηπιαγωγείο: γωνιές δραστηριοτήτων και εξοπλισμός. Στο Τριλιανός, Α., Κουτρουμάνος, Γ. & Αλεξόπουλος, Ν. (επιμ.). Η Ποιότητα της Εκπαίδευσης: Τάσεις και Προοπτικές. Πρακτικά Πανελληνίου Συνεδρίου, τ. Α’, σ.σ. 770-781. Αθήνα: Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης.
Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (2010). Η συμβολή της Διερεύνησης Επιμορφωτικών Αναγκών στην Επιμόρφωση των Εκπαιδευτικών: συγκριτική ερμηνεία αποτελεσμάτων. Αθήνα: Μείζον Πρόγραμμα Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών.
Πανταζής, Σ. (1999). Από το σπίτι στο νηπιαγωγείο και από το νηπιαγωγείο στο σχολείο. Σύγχρονο Νηπιαγωγείο, 7, 10-14.
Pinar, W. F., Reynolds, W. M., Slattery, P., &Taubman, P. M. (1995). Understanding Curriculum. An Introduction to the Study of Historical and Contemporary Curriculum Discourses. Counterpoints: Studies in the Postmodern Theory of Education, Vol 17.
Prochner, L. Cleghron, A. & Green, N. (2008). Space considerations: materials in the learning environment in three majority world preschool settings. Interantional Journal of Early Years Education, 16(3), 189-201.
Σακελλαρίου, Μ. (2008). Συνεργασία Οικογένειας και Νηπιαγωγείου. Θεωρία, Έρευνα, Διδακτικές προτάσεις. Ιωάννινα-Θεσσαλονίκη: έκδοση της συγγραφέα.
Σταμάτης, Π. (2006). Αντιλήψεις των εκπαιδευτικών προσχολικής αγωγής για το νηπιακό χώρο. Στο Χατζηδήμου, Δ., Μπίκος. Κ., Στραβάκου, Π., Χατζηδήμου, Κ. (επιμ.), Ελληνική Παιδαγωγική και Εκπαιδευτική Έρευνα. Πρακτικά Ε΄ Πανελληνίου Συνεδρίου της Παιδαγωγικής Εταιρείας Ελλάδος, τ. Α’, 71-77.
Sanoff, H. (1995). Creating Environments for Young Children. North Carolina.
Schickedanz, J. A. (1999). Much more than the ABC. Washington DC: National Association for the Education of Young Children.
Sheridan, S. (2007). Dimensions of pedagogical quality in preschool. International Journal of Early Years Education, 15(2), 197-217.
Sheridan, S. & Schuster, K.M. (2001). Evaluations of Pedagogical Quality in Early Childhood Education: A cross-national perspective. Journal of Research in Childhood Education, 16(1), 109-124.
Siraj-Blatchford, I., Sylva, K., Muttock, S., Gilden, R. & Bell, D. (2002). Researching Effective Pedagogy in the Early Years (DfES Reseach Report 356). London: DfES.
Siraj-Blatchford, I., Sammons, P., Taggart, B., Sylva, K. & Melhuish, E. (2006). Educational Research and Evidence-based Policy: The Mixed-method Approach of the EPPE Project. Evaluation & Research in Education, 19(2), 63-82.
Slavin, R.E. (2002). Evidence-based education policies: transforming educational practice and research. Educational Researcher, 7, 15-21.
Sylva, K., Melhuish, E., Sammons, P., Siraj-Blatchford, I. & Taggart, B. (2004). Effective Provision of Pre-school Education: Final Report. London: Institute of Education.
Τσαπακίδου, Α. (1997). Κινητικές δεξιότητες: Προγράμματα Ανάπτυξης Κινητικών Δεξιοτήτων σε Παιδιά Προσχολικής Ηλικίας. Θεσσαλονίκη: UniversityStudioPress.
Τσάφος, Β. (2014). Αναλυτικό Πρόγραμμα. Θεωρητικές προσεγγίσεις και εκπαιδευτικοί προσανατολισμοί. Αναζητώντας νέες σταθερές σε έναν αβέβαιο κόσμο. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Τσίγκρα, Μ. (2001). Αυθόρμητο Παιχνίδι στις «Γωνιές» του Νηπιαγωγείου. Στο Αυγητίδου, Σ. (επιμ.-εισαγωγή), Το Παιχνίδι: Σύγχρονες Ερευνητικές και Διδακτικές Προσεγγίσεις. Αθήνα: Τυπωθήτω.
Χρυσαφίδης, (2004). Επιστημολογικές Αρχές της Προσχολικής Αγωγής. Το νηπιαγωγείο στο χώρο της ιδεολογίας και της επιστήμης. Αθήνα: Τυπωθήτω.
Most read articles by the same author(s)